Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Valvoja: Moderators
Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Itse kokeilin sitä motonetin ilmiä V6:een ja ei se auto kyllä samalta tuntunut alkuperäiseen verrattuna. Itellä vika oli kaasupolkimen anturissa ja sen korjaamisen jälkeen vein ilmin motonettiin takaisin. Kun kerran sen Bosh:in saa aika edukkaasti jo nykyään niin en säästäis, varsinkin vielä kun Jeppaan kärrykin vielä lastutettu. Pers-tuntumalla hävii muutama heppa.
Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Tilasin Muukkoselta anturiosan V6seen ja hyvin on viikon toiminut sillä.Jeppaa kirjoitti:Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
- slartibarti
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16 Loka 2005, 14:40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Mulla on täsmälleen samanlaiset oireet omassa V6:ssa. Heijausta ja sammahtelua tosin tapahtui lähinnä pakkasilla. Itsellä on aina ollut kulutus noin 11l/100km ja olen luullut, että se on normaalia.Jeppaa kirjoitti:Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Hmm.. Mä oon päässyt tuolla neljän hengen kuormalla ja viikonlopun viettoon varatulla varustuksella Lappeenrannasta Tampereelle ja takas 8l/100km- kulutuksella, eikä koko matkaa suinkaan ajettu pintakaasulla =) Nyt tämän vuoden puolella en oo kertaakaan alle 11l/100km päässyt, vaikka olisin ajanut pelkkää matkaa... Jotain tarttis asialle tehdä, mut en enää keksi, että mitä... Kone kiertää rajoittimeen asti ihan kivasti, mut jotenkin tuntuu, et muutama hepo ois kadoksissa. En kyllä sitä ihmettelekään jos kulutuskin on noin runsasta, jotain on vialla... Koittakees keksiä, et missä vika =)slartibarti kirjoitti:Mulla on täsmälleen samanlaiset oireet omassa V6:ssa. Heijausta ja sammahtelua tosin tapahtui lähinnä pakkasilla. Itsellä on aina ollut kulutus noin 11l/100km ja olen luullut, että se on normaalia.Jeppaa kirjoitti:Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Vialliseen/likaiseen ilmiin liittyvä juttu, joka kannattanee kokeilla:
Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, painat kaasun äkisti pohjaan. Jos ei ota kierroksia normaalisti heti, vaan miettii/kurnuttaa hetken, voi hyvällä syyllä veikata ilmiä.
Edit: mikään ei kuitenkaan ole varmaa Alfan ja sen sähköjen ollessa kyseessä )
Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, painat kaasun äkisti pohjaan. Jos ei ota kierroksia normaalisti heti, vaan miettii/kurnuttaa hetken, voi hyvällä syyllä veikata ilmiä.
Edit: mikään ei kuitenkaan ole varmaa Alfan ja sen sähköjen ollessa kyseessä )
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Heh, no kokeillaan tuota =) Sen verran piti vielä sanoa tohon kaasuläppään, et koko imusarja oli talvella irti ja samoin kaasuläppä ja tuolloin puhdistin ne huolellisesti... Putsattu setti ollut kiinni autossa vasta 2kk/3000km, joten en sitä itse lähtis epäilemään tässä vaiheessa =)JiiPee kirjoitti:Vialliseen/likaiseen ilmiin liittyvä juttu, joka kannattanee kokeilla:
Moottorin ollessa tyhjäkäynnillä, painat kaasun äkisti pohjaan. Jos ei ota kierroksia normaalisti heti, vaan miettii/kurnuttaa hetken, voi hyvällä syyllä veikata ilmiä.
Edit: mikään ei kuitenkaan ole varmaa Alfan ja sen sähköjen ollessa kyseessä )
Eli ilmi tai lambdako sitä nyt sitte pitäis vaihtaa.. *puuh* Tuskastuttavaa, ku ei kone käy kunnolla =/
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
Veikkaisin kovasti lambda + kierrosnopeuden tunnistin + kampiakselin asennon tunnistin. Mulla auto sammahteli myös satunnaisesti (erityisesti kuumana), ja DA:ssa vaihtoivat nuo uusiin, kun kuulemma kaikissa oli vikaa. Sen jälkeen tehoja löytyi kuin uudesta koneesta ja kulutus näyttäisi myös tippuneen.
Käytä testerissä jossain, nuo ainakin näkyvät vikakoodeina saman tien kuten ILMIkin niin ei tarvii arpoa.
Käytä testerissä jossain, nuo ainakin näkyvät vikakoodeina saman tien kuten ILMIkin niin ei tarvii arpoa.
Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
11 litran kulutus on normaali ripeähkössä seka-ajossa, pelkässä maantieajossa reilusti vähemmän. Tuossa oli jo mun aikana tuota sekoilua ja kaasuläppää rassaamalla/putsaamalla se aina tokeni. Ilmiäkin siihen on vaihdeltu joten tuskin johtuu siitä? Ilmansuodatinkin vaihtui normaaliin paperisuodattimeen, kun epäilin siitä tulleen öljyn sekoittaneen ilmin. siitä asti (2kk) se toimi ihan ok kun vaihdoin sen tähän uudempaan. Olisi kyllä kiva tietää mistä tuo sitten oikein johtuu. Kuumana jos sammuilee niin yleensä vika on kai tuossa TDC/RPM/Crank sensorissa silloin on yleensä kyllä myös vaikeuksia startata ennenkuin kone on jäähtynyt.slartibarti kirjoitti: Mulla on täsmälleen samanlaiset oireet omassa V6:ssa. Heijausta ja sammahtelua tosin tapahtui lähinnä pakkasilla. Itsellä on aina ollut kulutus noin 11l/100km ja olen luullut, että se on normaalia.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Oman biilin tyhjäkäynnin heittelyt ja ajoittaiset
lämpimänä sammuilut ovat yllättäen loppuneet
ihan itsestään..jo monta kuukautta ollut oireeton.
lämpimänä sammuilut ovat yllättäen loppuneet
ihan itsestään..jo monta kuukautta ollut oireeton.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Pitää vähän nostaa tätä topiccia taas, kun oon saanut selviteltyä asiaa. Ainakaan ilmi ei oo rikki meikäläisellä. Kokeilin ottaa ilmistä johdon irti ja starttasin. Kone kävi, kuin vanha zetori ja meinas hyytyä, kun polkas kaasun kerralla pohjaan. Eli ilmi kytkettynä kierrosherkkyyttä kyllä löytyy ja käy tyhjäkäynnin yläpuolella ihan nätisti, mitä nyt tuntuu vähän veto olevan kadoksissa. Eli tyhjäkäynti heijaa edelleen ikävästi ja välillä meinaa sammahdella, olisko se nyt sitten lambda menossa vaihtoon seuraavaksi?
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Lamba, ilmi, asentotunnistin ja termostaatit vaihdettu. Viimeksi muutama kuukausi sitten ECU kyllä näytti nakutuksentunnistimen vikakoodia. En ole vielä jaksanut katsoa onkohan vikakoodi uudistunut. Tästä viasta tietysti voi johtua se ärsyttävä pauke startin jälkeen, joka kuullostaa venttiili vialta. Auto tuntuu kyllä kulkevan ihan normaalisti eikä ole ikuna sammunut käskemättä.
Lamba, ilmi, asentotunnistin ja termostaatit vaihdettu. Viimeksi muutama kuukausi sitten ECU kyllä näytti nakutuksentunnistimen vikakoodia. En ole vielä jaksanut katsoa onkohan vikakoodi uudistunut. Tästä viasta tietysti voi johtua se ärsyttävä pauke startin jälkeen, joka kuullostaa venttiili vialta. Auto tuntuu kyllä kulkevan ihan normaalisti eikä ole ikuna sammunut käskemättä.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Mua kiinnostaa kanssa. Samalla kulutuksella mennään. Mittailin juuri viimeisten tankillisten kulutukset ja tulos: 10,9 ja 11,8 l/100km. Tosin minullakin osa kaupunkimatelua, mutta silti. Todella herkällä jalalla saa matka-ajoa vääntää jos meinaa alle 10 litran taivuttaa.Maunu kirjoitti:Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- JTE
- Viestit: 122
- Liittynyt: 22 Maalis 2006, 19:54
- Car(s): 2x33 16v,155 1.9td,75 2.0ts,coupe 20vt,164 2.0ts,Lybra 1.9jtd
- Viesti:
mulla nousi kans yhtäkkiä polttoaineen kulutus yli 10l/100km.käytin autoa pakokaasutestissä ja arvot olivat aivan kaameat.remppamies teki sit semmosen tempun että nykäs lambdan sähköliittimen auki niin arvot tipahtivat lähes normaaliin kysäsin sitte että mites toi on mahdollista? kuulemma ecu rupeaa käyttämään siihen ohjelmoituja ohje-arvoja.oon nyt ajellu se liitos irrallaan ja kulutus on tippunu aivan älyttömästi.
Nonni, nyt alan mäkin päästä jyvälle asiasta =) Oli nimittäin mullakin katsastuksessa vissiin päästöt vähän enemmän vituroillaan, mikäli itse tulkitsin sitä mittataulua oikein... Leimasta meni läpi kuitenkin, kun oli tuttu katsastusmies. Pitänee tuo lambda laittaa vaihtoon sitten. Itse olen todistetusti päässyt matka-ajoa sen 8l/100km tuolla, eikä aina menty edes rauhallisesti. Nyt on kyl jo hyvän aikaa ollut noita käyntihäiriöitä ja tuntuu jotenkin turha rikkaalla käyvän. Vaihdan lambdan ja teen ecu-resetin, niin katsotaan mihin se vaikuttaa jos vaikuttaa =)alfista kirjoitti:Jep, juuri sama koettu. Takuuaikana kulutus älytön ja kulku huonoa. Lambda hajalla, korjattiin kahteen kertaan.
Tosin 156
PS. Mistäs niitä lambdoja kannattais kysellä ja paljonko siitä kannattaa maksaa? =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Mulla on keskikulutus kaupungissa 12,8 (paljon kiihdytyksiä yms), mutta jos ajaa pitkää matkaa 80-100 vauhtia kutosella niin sen saa 6,5:een tai allekin (siis jos voi ajaa noin, minä en vaan voi).Maunu kirjoitti:Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Siis lyhyesti: kyllähän sen saa kuluttamaan vähän jos ei kaasuttele kuin pintakaasua ja käyttää isoja vaihteita. Mutta kuka sellaista jaksaa.
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Eikun sitä vartenhan V6 just hankitaan. Suunnatonta himmailua kehiin ja kiihdyttää ei ainakaan saa muuten kuin isoilla vaihteilla ja "raahassa"...PSS kirjoitti:Siis lyhyesti: kyllähän sen saa kuluttamaan vähän jos ei kaasuttele kuin pintakaasua ja käyttää isoja vaihteita. Mutta kuka sellaista jaksaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Kuulkaas ny Maunu ja tmv - hankkikaa joku kiisselimopo, jos ei autot kiinnosta. Kerran täällä vaan ollaan ja elämä on...
Maantiellä menee 10 ja kaupungissa 12,5 - automaatti voi vähän rankaista lisää tai sitten ei.
Maantiellä menee 10 ja kaupungissa 12,5 - automaatti voi vähän rankaista lisää tai sitten ei.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
No sitähän mä tolla edellisellä viestillä vähän yritin sanoakin .Laku kirjoitti:Kuulkaas ny Maunu ja tmv - hankkikaa joku kiisselimopo, jos ei autot kiinnosta. Kerran täällä vaan ollaan ja elämä on...
Ei kait se kutonen mitään himmailua varten ole sinne pellin alle istutettu.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Nou hätä. En mäkään vielä ole herännyt kunnolla...Laku kirjoitti:Ei kun siis 27.6. - pitäsköhän herätä ensin, ennenkuin kirjotteleeSori vaan tmv - viittasin Sun 3.6. viestiisi, hyppäsin näköjään toiseksi viimeisen yli.
Ihmettelin alunperin vaan kun joku onnistuu tollaisiin lukemiin V6:lla pääsemään. Ei mun jalka-poljin -yhdistelmä anna tuollaisia arvoja .
Omasta 156:sta on lambda vaihdettu joku 25 tkm sitten ja katsastuksessakin arvot olivat kohdillaan. Ja kun kulutusta käsittelevää ketjua katselee, niin kyllä tuo 10-13 litran välillä tuntuu olevan ihan normaali V6:n keskikulutus riippuen siitä paljonko mitäkin ajoa tulee. Oma ennätys on muuten pelkässä kaupunkikiihdyttelyssä 16,5 litraa satkulla .
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Eihän sitä saakaan kuin ihan armottoman rauhallisella maantieajolla. Onhan tehtaankin ilmoittama yhdistetty kulutus muistaakseni 11.7l/100km. Oma käytännön ennätykseni on 9.6l/100km, mutta keskimäärin menee se 12l, kun ajo on vahvasti kaupunkipainotteista.Maunu kirjoitti:Kertokaa ihmeessä miten tuon v6:sen saa kuluttamaan edes alle 10l/100km. Itse olen päässyt alle kympin kulutukseen ainoastaan kaksi kertaa kolmen vuoden aikana. Yleensä menovettä palaa 11-12l satasella, tosin onhan tuota kaupunkiajoa ollut aina vähintään 100km tankillisella.
Jos haluat mielenrauhan, aja 100km pelkkää maantietä kutosella ja mittaa kulutus. On varmasti alle kympin. Toinen vaihtoehto on vaihtaa autoa.
Pitääkin sitten varmaan soitella Muukkoselle... Tuli nimittäin pieni yllätys, kun kävin paikallisella boschin jälleenmyyjällä ja myyjä sitten katseli koneeltaan auton tarkan tyypin perusteella oikeata osanumeroa anturille ja totesi, että ei oo varastossa, eikä oo näemmä maahantuojallakaan. Siinä vaiheessa oli vähän O_o -olo... Ei huvittais teltta-auton hintoja maksella eikä laittaa tarvikeosaakaan.bomber kirjoitti:Muukkonen myy kans Boschia...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Onko Muukkosen hinnnat noussu kun melkein 200 verollinen hinta? Kone tuntuu kurnuttavan "haluttomasti" alakierroksilla ja vähän nuhaisen oloinen muutenkin niin ajattelin kokeilla onneani
EDIT: Niin itse puhuin ILMI:stä, mutta kohta on katsastus ja selviää josko lambdakin on sökö...
EDIT: Niin itse puhuin ILMI:stä, mutta kohta on katsastus ja selviää josko lambdakin on sökö...
Viimeksi muokannut Wile E. Coyote, 08 Syys 2006, 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ayrton Senna da Silva forever
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Jos oli kyse lambdasta, niin miksette kysele tuolta:
http://www.vpv-motorracing.com/ tietoa löytyy kohdasta "tarvikkeet"
Hintaa aidolla Boschin 4-johtoisella planaarilambdalla on 70 euroa ja on samalla liittimellä kuin alfankin (vaikka lambdassa on volkkersonin leimat). Ostin edesmenneeseen Alfaan anturin juuri tuolta ja se toimi todella hienosti. Johto on vain hieman lyhyempi, mutta minulla se ainakin riitti. Jos ei vakuuta, niin soittakaa ko. myyjälle.
http://www.vpv-motorracing.com/ tietoa löytyy kohdasta "tarvikkeet"
Hintaa aidolla Boschin 4-johtoisella planaarilambdalla on 70 euroa ja on samalla liittimellä kuin alfankin (vaikka lambdassa on volkkersonin leimat). Ostin edesmenneeseen Alfaan anturin juuri tuolta ja se toimi todella hienosti. Johto on vain hieman lyhyempi, mutta minulla se ainakin riitti. Jos ei vakuuta, niin soittakaa ko. myyjälle.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Hmmhmm. Omassa alfassa on ollut vähän samansuuntaisia oireita. Eli kulutus on ollut selvästi suurempaa kuin aikaisemmin, noin 13l/100km kun aikaisemmin oli aika usein about 10l/100km. Lisäksi on vähän tehottoman tuntuinen. (sen tosin olen laittanut mielikuvituksen/autoon tottumisen piikkiin) Katsastuksessa myöskin arvot olivat aika lähellä rajoja kautta linjan. Jonkin aikaa sai se katsastusmies polkea että sai arvot sallittuihin rajoihin vaikka auton piti olla ennestään jo melko lämmin.
Lambdaako tässä sitten pitäisi alkaa vaihtamaan? Olikos siihen jotain helppoa keinoa todeta että onko rikki...siis ilman että ajaa testeriin? Muistelin että jossain oli puhetta että nyppää johdon irti ja tarkkailee eroja.
Ai niin...jonkin verran on alkanut ilmetä nykimistä pienellä kaasulla ajettaessa. Tuntuu myöskin olevan herkempi sammumaan pienillä kierroksilla.
Lambdaako tässä sitten pitäisi alkaa vaihtamaan? Olikos siihen jotain helppoa keinoa todeta että onko rikki...siis ilman että ajaa testeriin? Muistelin että jossain oli puhetta että nyppää johdon irti ja tarkkailee eroja.
Ai niin...jonkin verran on alkanut ilmetä nykimistä pienellä kaasulla ajettaessa. Tuntuu myöskin olevan herkempi sammumaan pienillä kierroksilla.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Liekki, kyllähän sulla kaikki lambdavian ainekset on koossa, jos omiin kokemuksiini vertaan. Lisäksi vielä tuo sammuilu josta ei omaa kokemusta. Onko miten äskettäin katsastettu? Itse ajoin varmaan monta kuukautta viallisella ja mietin että auto onko laiskistunut vai olenko vain tottunut.
Lähtisinkö sitten sinun sijassasi anturia vaihtamaan, niin enpä osaa sanoa
Lähtisinkö sitten sinun sijassasi anturia vaihtamaan, niin enpä osaa sanoa
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: 27 Loka 2005, 18:17
- Car(s): exä 156 V6, nyksät 147 1.9JTD, RR Vogue 3.0 TD6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Lambda, Ilmi vai jotain muuta?
Jeppaa kirjoitti:Elikkäs oireena ois perinteiset tyhjäkäynnin heijaaminen ja auton sammahtelu silloin tällöin painettaessa kytkin pohjaan esim. valoihin tultaessa. Auto vie rauhallisessa matka-ajossa reilu 11l/100km, joka on noin kolme litraa liikaa satasta kohti... Itse veikkaisin ilmiä, mutta ennenkuin vaihdan, niin varmistan =)
Jos joku tietää mistä sais kestävän ja edullisen ilmin V6:een, niin kertokaapa, oliko se motonetin ilmi hyvä?
Mulla oli täsmälleen sama vika. Ja mulla se vika johtu siitä että moottorille ilmaa tuova putki oli perkele halki jostain syystä Oli vittumaista yrittää pitää auto käynnissä valoissa. Uusi putki telttasta ja se auttoi. Nyt pelaa hienosti. Tosin mulla oli termostaattikin armahtanut samaan aikaan....
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Taitaa nämä edellä kuvaillun tapaiset käyntiongelmat johtua suurimmassa osassa tapauksista viallisesta ilmistä, lambdasta tai imuvuodosta jossain ilmin jälkeen - tai sitten näiden kombinaatiosta. Imuvuodot on kyllä onneksi suhteellisen helppo sulkea pois ja korjata, ja anturivikoja voi koittaa löytää vaikkapa Alfadiagilla. Omastanikin totesin lambdan täysin mykäksi, mistä aiheutui tyhjäkäynnin sekoilua, lähes sammumista, nykimistä ja mahdottomat päästöt ylirikkaasta seoksesta johtuen.
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Toukokuun lopussa on katsastettu ja ennen sitä on oireet alkaneet. Ajattelin ensin että ei kai se lambda voi olla rikki kun päästöistä kerran meni läpi. Mutta viimevuotiseen verrattuna ne on kyllä kasvaneet aika runsaasti.Pepperoni kirjoitti:Liekki, kyllähän sulla kaikki lambdavian ainekset on koossa, jos omiin kokemuksiini vertaan. Lisäksi vielä tuo sammuilu josta ei omaa kokemusta. Onko miten äskettäin katsastettu? Itse ajoin varmaan monta kuukautta viallisella ja mietin että auto onko laiskistunut vai olenko vain tottunut.
Ei muuta kuin konepelti auki ja tutkimaan lisää.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
No nyt uudella ilmillä ja ecu-resetillä tuntuu halukkaammalta ottamaan kierroksia, mutta ei vieläkään ihan niinkuin pitäisi. Jotain outoa tökkimistä siinä vieläkin on Nyt kuitenkin jos tyhjäkäynniltä polkaisee niin ottaa komeasti kierroksia eikä tunnu tukehtuvan. Veto päällä sen sijaan ei tunnu normaalilta. Onkos ehdotuksia? Jos vanha ilmi on aiheuttanut lambdan vaurioitumisen niin voiko aiheuttaa kuvatunlaista oiretta? Entäs se nokka-akselin tunnistin vai mikäsenytolikaan onko se myös kuutosessa? kaksin kappalein? Paljon tyhmiä kysymyksiä mutta en viitsisi rahojani deltaankaan kantaa.
Lisäksi jos joku tietää missä kannattaa vikakoodit luetuttaa kouvola-kuusankoski seudulla niin kiitollisuudella otan tietoja vastaan. Sieltähän luulisi jotain johtolankaa löytyvän jos mutu tuntuma pitää paikkansa?
Lähden tästä katsastamaan autoani, joten eiköhän sen jälkeen taas ole viisaampi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... =vikakoodi
tollasen threadin löysin, mutta liittyykö se omaan ongelmaan mitenkään jää nähtäväksi...
Lisäksi jos joku tietää missä kannattaa vikakoodit luetuttaa kouvola-kuusankoski seudulla niin kiitollisuudella otan tietoja vastaan. Sieltähän luulisi jotain johtolankaa löytyvän jos mutu tuntuma pitää paikkansa?
Lähden tästä katsastamaan autoani, joten eiköhän sen jälkeen taas ole viisaampi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6 ... =vikakoodi
tollasen threadin löysin, mutta liittyykö se omaan ongelmaan mitenkään jää nähtäväksi...
Ayrton Senna da Silva forever
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
No, nyt on auto käytetty katsastuksessa ja läpi meni että pätkähti - niin kuin ennnenkin. Lambda arvo 1,01 (0,97-1,03) ja HC pitkällisen kierrättämisen jälkeen sallitut 84 (<100ppm).
Tarkoittaako tuo nyt sitä että lambda on ok? Mielipiteitä ja varsinkin arvailuja tahmeaan menoon otetaan vastaan...
Ja edelleen jos on tietoa edullisesta vikakoodien lukemisesta KOuvola-Kuusankoski tienoolla. Lähimmät Bosch carservicet näyttäis olevan Lahti ja Kotka.
Tarkoittaako tuo nyt sitä että lambda on ok? Mielipiteitä ja varsinkin arvailuja tahmeaan menoon otetaan vastaan...
Ja edelleen jos on tietoa edullisesta vikakoodien lukemisesta KOuvola-Kuusankoski tienoolla. Lähimmät Bosch carservicet näyttäis olevan Lahti ja Kotka.
Ayrton Senna da Silva forever
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Ja tämä kaikkihan siis korjaantui Ecun ja kaasuläpän resetoimalla. Kulutuspuolesta tosin en osaa sanoa vielä kun muutaman kympin vaan ehtinyt ajaa sen jälkeen.liekki kirjoitti:Hmmhmm. Omassa alfassa on ollut vähän samansuuntaisia oireita. Eli kulutus on ollut selvästi suurempaa kuin aikaisemmin, noin 13l/100km kun aikaisemmin oli aika usein about 10l/100km. Lisäksi on vähän tehottoman tuntuinen. (sen tosin olen laittanut mielikuvituksen/autoon tottumisen piikkiin) Katsastuksessa myöskin arvot olivat aika lähellä rajoja kautta linjan. Jonkin aikaa sai se katsastusmies polkea että sai arvot sallittuihin rajoihin vaikka auton piti olla ennestään jo melko lämmin.
Lambdaako tässä sitten pitäisi alkaa vaihtamaan? Olikos siihen jotain helppoa keinoa todeta että onko rikki...siis ilman että ajaa testeriin? Muistelin että jossain oli puhetta että nyppää johdon irti ja tarkkailee eroja.
Ai niin...jonkin verran on alkanut ilmetä nykimistä pienellä kaasulla ajettaessa. Tuntuu myöskin olevan herkempi sammumaan pienillä kierroksilla.
Juu, tiedän että mulla on lambda paskana täl hetkel(tsekattu vikakoodit), mutta toimii ja käy normaalisti, kun nappas lambdan johdon irti.
Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä" ..
Meinaan vaan, kun kokeilin kovaa kiihdytystä niin nykäisi selvästi 2500/3500 (ei muista tarkkaan) kohtiilla ja veto muuttui hitaammaksi.
Kokeilin tossa parikin vetoa niin toisella vedolla kyllä tuntui toimivan normaalisti...
Onkohan ilmikin sökönä? kyllä kierroksia ottaa ihan mukavasti jne...
Mutta tuohon olisi hyvä saada vastaus -> Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä" ..
Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä" ..
Meinaan vaan, kun kokeilin kovaa kiihdytystä niin nykäisi selvästi 2500/3500 (ei muista tarkkaan) kohtiilla ja veto muuttui hitaammaksi.
Kokeilin tossa parikin vetoa niin toisella vedolla kyllä tuntui toimivan normaalisti...
Onkohan ilmikin sökönä? kyllä kierroksia ottaa ihan mukavasti jne...
Mutta tuohon olisi hyvä saada vastaus -> Nyt kysynkin, että pitäisikö auton toimia normaalisti kiihdyttäessä vai käyttääkö jotain "varaohjelmasettiä" ..