Missä nopeudessa kutosvaihde? (156 2.5 V6)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
borat
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Touko 2006, 23:02

Missä nopeudessa kutosvaihde? (156 2.5 V6)

Viesti Kirjoittaja borat »

Elikkä missä nopeudessa voi käyttää alimmillaan kutosvaihdetta suoralla tiellä ajettaessa, niin että laatikko ei tykkää huonoa?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

150 km/h alkaa oleen semmonen nopeus et 6 vaihdetta kioskiin :lol: Ei vaan, itse heitän kyllä aika helposti 6:n silmään. Ehkä jossain 90 km/h:n vauhdissa ?

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

-Tomi- kirjoitti:150 km/h alkaa oleen semmonen nopeus et 6 vaihdetta kioskiin :lol: Ei vaan, itse heitän kyllä aika helposti 6:n silmään. Ehkä jossain 90 km/h:n vauhdissa ?
Mä ajan kutosella 60 km/h alkaen. Eihän sillä nyt mihinkään kiihdytellä, mutta eteenpäin livutaan varsin vaivattomasti. Käyttökelpoinen vaihde tuo kutonen.
Viimeksi muokannut Pablo Honey, 05 Kesä 2006, 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Noin 60 km/h alkaen.

borat
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Touko 2006, 23:02

Viesti Kirjoittaja borat »

Kiitosta vaan tiedosta, jossain 80km/h kieppeillä oon ite heittäny, piti vaan varmistella etten oo ihan hakoteillä :wink:. Mutta voiko tosiaan jo kuudessa kympissä laittaa?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Miksei voisi ajaa jo vaikka ihan tyhjäkäynnilläkin jos ei kone nikottele vastaan suoralla tiellä tasaisella vauhdilla? Siis noin niinku periaatteessa.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

borat kirjoitti:Mutta voiko tosiaan jo kuudessa kympissä laittaa?
Miksei, kunhan ei ylämäkeen kiivetä. Vitosella kiipeää
kuuttakymppiä suht jyrkkääkin mäkeä mukisematta.
(kierrokset siinä 1800 kieppeillä)

edit. Jahas, herra isoherra ehti jo avautua... 8)
Viimeksi muokannut silverine, 05 Kesä 2006, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Kuudessakympissä minäkin oon laittanu. Ei kai se laatikko huonoa tykkää jos pintakaasulla ajaa tasasta vauhtia eikä vedätä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Rolle kirjoitti:Miksei voisi ajaa jo vaikka ihan tyhjäkäynnilläkin jos ei kone nikottele vastaan suoralla tiellä tasaisella vauhdilla? Siis noin niinku periaatteessa.
jep , ei näitä voi opettaa, ajajan täytyy itse tietää/tuntea milloin kone vetää vielä puhtaasti vähän sama asia kuin että osaa vaihtaa oikeilla kierroksilla isompaa.... mutta periaatteessa kutosella voi ajella hiukan päälle 1500 kierroksella tasaisella.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Have
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Touko 2004, 03:03
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Have »

V6 kirjoitti:jep , ei näitä voi opettaa, ajajan täytyy itse tietää/tuntea milloin kone vetää vielä puhtaasti vähän sama asia kuin että osaa vaihtaa oikeilla kierroksilla isompaa....
Milloinkas sitä pitää vaihtaa sitten isommalle? :)

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Have kirjoitti:Milloinkas sitä pitää vaihtaa sitten isommalle? :)
@7000rpm. ;)

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Sitäkös se tarkoittaa kun pää menee tuulilasiin vedon loppuessa 7000 kohdalla, että vaihda hyvä mies isommalle! :P

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Miksei voisi ajaa jo vaikka ihan tyhjäkäynnilläkin jos ei kone nikottele vastaan suoralla tiellä tasaisella vauhdilla? Siis noin niinku periaatteessa.
Vaihteiston voitelu ei välttämättä pelaa pienillä kierroksilla kovin hyvin, ja huono voitelu yhdessä kovan väännättämisen kanssa voi tehdä askille heikkoa (lähinnä laakerivikoja).
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Meinaatko että kärsisi pintakaasulla? Eli pitäisi myös sitten jättää moottorijarrutukset pois ja rullata vapaalla?

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Talven kokemus tai "musta tuntuu" oli että bensaa meni vähemmän, siis talvirajoitusten mukaan, vitosella kun kutosella. Niinpä sitten ajelin alle satasen nopeudella korkeintaan vitosella. Bonuksena oli sitten voiman tuntu, ja meluhan tuossa ei silti merkittävästi kasva.

Aikoinaan Alfetta GT:n oston yhteydessä Tammisen Reijo varoitteli kovasti käyttämästä vitosta alle 3000@, olisiko siinä nopeus ollut jotain 90km:n paikkeilla, sitä sääntöä noudatin sen toisen saamani säännön mukaan, että täys kaasu kiihdytyksiä vasta lämpimällä koneella :mrgreen:
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Vaihteiston voitelu ei välttämättä pelaa pienillä kierroksilla kovin hyvin, ja huono voitelu yhdessä kovan väännättämisen kanssa voi tehdä askille heikkoa (lähinnä laakerivikoja).
Pitää erinomaisen hyvin paikkansa etenkin vanhemmissa autoissa/laatikoissa. Todennäköisesti uusissa laatikoissa on otettu moottoreiden parantuneet alavääntöominaisuudet huomioon. Alfan V6 on siitä(kin) loistava moottori että se vääntää kauniisti kaikilla kierrosalueilla. Ainakin 3-litraisella voi ajaa kutosella vaikka tyhjäkäyntiä. Fiiliksen mukaan taajamanopeuksia ajelee joko kakkosella tai sitten viitosella. Kuudenkympin rajoitusalueella voi jo kivuttomasti ajella kuutosella - kone vetää jos tulee tarve.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Meinaatko että kärsisi pintakaasulla? Eli pitäisi myös sitten jättää moottorijarrutukset pois ja rullata vapaalla?
Tuskin se pintakaasulla on millänsäkään kun mitättömällä väännöllä akseleiden laakereille ei kohdistu kummoistakaan rasitusta. Ex-veekuudella tuli ajeltua vitosella jo tyhjäkäynnin tuntumasta silloin kun padalle riitti pintakaasu, mutta kovin syvälle kaasua ei kehdannut painaa kuin vasta vajaasta kahdesta tonnista ylöspäin. Tuo kyllä perustui ainakin osin mutuun, mutta kyllä koneen ja voimansiirron äänistäkin pystyi vähän päättelemään onko vedättämisestä harmia vai nöy.

Kyllä moottorijarrutusta sopii käyttää, sehän on tehokkaimmillaan korkeammilla kierroksilla jolloin askin voitelullekin on paremmat lähtökohdat. Pienemmillä rundeilla taas pata ei jarruta kovin tehokkaasti, eikä laatikon akseleille siis synny erityisen kovaa vääntöä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Sittenhän me puhutaan ihan samaa kieltä, joskin perinteisesti piti lähteä vähän kauempaa hakea jos sittenkin olisi jotain väittelyn aihetta :mrgreen:

Vastaa Viestiin