Airbag merkkivalo
Valvoja: Moderators
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Merkkivalosta asiaa. Nyt sitten perjantaina toisen kerran since auton hankinnan syttyi omassani ko. merkkivalo. Käynnistyksen yhteydessä.
Tämä kun tuntuu olevan NIIN YLEINEN ongelma Alfa 156:ssa, niin mielessä kävi: onko kukaan vaatinut tätä valmistajavastuun kautta korjattavaksi vähän vanhemmissakin malleissa. Takuuhan tätä ei enää tietenkään kata, mutta takuun päättymisenkin jälkeen valmistaja on tosiaankin vastuussa tuotteistaan. Ko. vika kun on sekä turvallisuuden, että toiminnallisuuden vuoksi melkoisen ärsyttävä ja lisäksi Delta selvästikin hyödyntää tätä aitoa valmistusvirhettä sikahintaisilla resetoinneilla.
Kommentteja? Mielessä kävi soittaminen Deltalle ja kannan kysyminen asiaan. Airbag on turvallisuusvaruste ja kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe (liitännät eivät kestä normaalia käyttöä).
Tämä kun tuntuu olevan NIIN YLEINEN ongelma Alfa 156:ssa, niin mielessä kävi: onko kukaan vaatinut tätä valmistajavastuun kautta korjattavaksi vähän vanhemmissakin malleissa. Takuuhan tätä ei enää tietenkään kata, mutta takuun päättymisenkin jälkeen valmistaja on tosiaankin vastuussa tuotteistaan. Ko. vika kun on sekä turvallisuuden, että toiminnallisuuden vuoksi melkoisen ärsyttävä ja lisäksi Delta selvästikin hyödyntää tätä aitoa valmistusvirhettä sikahintaisilla resetoinneilla.
Kommentteja? Mielessä kävi soittaminen Deltalle ja kannan kysyminen asiaan. Airbag on turvallisuusvaruste ja kyseessä on kuitenkin valmistusvirhe (liitännät eivät kestä normaalia käyttöä).
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Pitää nyt sen verran antaa Deltalle kehuja, että ikinä eivät ole kuittauksesta minua veloittaneet. Kerran kuitannut valon sekä Konalassa, että Malmilla ja mollemmilla kerroilla vain toivottaneet hyvää matkaa.tmv kirjoitti:lisäksi Delta selvästikin hyödyntää tätä aitoa valmistusvirhettä sikahintaisilla resetoinneilla.
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Hemmetin hieno homma jos näin on hoitunut. Kävitkö Konalassa siinä pikahuollossa ihan tuon vuoksi, vai oliko samalla muitakin duuneja ja tuo meni ohessa?Boxer33 kirjoitti:Pitää nyt sen verran antaa Deltalle kehuja, että ikinä eivät ole kuittauksesta minua veloittaneet. Kerran kuitannut valon sekä Konalassa, että Malmilla ja mollemmilla kerroilla vain toivottaneet hyvää matkaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
Molemmat kerrat oli ihan vaan tota hommaa varten, toinen ohikulkumatkalla, kesken muiden hommien. Ja toinen ku soittelin etukäteen ja johonkin rakoon laittoivat. Valmistauduin tuolloin jopa maksamaan, mutta ei annettu ees mahollisuutta. Vähän harmittaa tuolloin, ku ei oo koskaan käteistä, et ois ees kahvirahat voinu antaa..tmv kirjoitti:Hemmetin hieno homma jos näin on hoitunut. Kävitkö Konalassa siinä pikahuollossa ihan tuon vuoksi, vai oliko samalla muitakin duuneja ja tuo meni ohessa?
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
150 tkm huollossa valo taas kuitattiin ja kattelivat johtaja takakontista. Eilen, noin 1000 km huollon jälkeen, kuoppaisella soratiellä lamppu taas alkoi paistaa... että voikin korveta taas miestä... taidan vetää pislalla hiljaiseksi tuon bagimiehen...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Omasta autostani on kaikki airbagiin liittyvät remmeleet jo kertaalleen vaihdettu. Noh, tästä huolimatta eiköhän se p**kele taas sitten syttynyt pysyvästi palamaan joten kiikutin auton vaihteeksi Deltaan... Kellojousi vaihtoon ja 500 euron korjauslasku. Onneksi maksajan roolin otti auton myynyt liike. Milloinkohan tuo valo syttyy taas uudestaan
EDIT: Niin ja pelkästä kuittauksesta veloitettiin ensialkuun perinteiset 68 euroa...
EDIT: Niin ja pelkästä kuittauksesta veloitettiin ensialkuun perinteiset 68 euroa...
Ammattina autokauppa
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Palataan tähän aiheeseen vielä sen verran, että valo on syttynyt pariin kertaan tässä ennen kevättä ja Konalassa Deltalla kävin kuittauttamassa ohimennen molemmilla kerroilla. Valo syttyi taasen joten varasin sitten ajan Konalaan.
Virheilmo oli joku "wiring" -liittyvä, eli piuhoituksesta mankui.
Pikahuollossa sitten pelkääjän puolen jalkotilan kautta liittimiä esiin, joku johto vissiin uusittiin tms ja koko liitin putsattiin läpikotaisin. Toistaiseksi on ollut syttymättä sen jälkeen.
Täytyy edelleen jatkaa Konalan Deltan pikahuollon kehumista. Toimii loistavasti!
p.s. Pariin kertaan täällä foorumilla on puhuttu tuosta pikahuollon muistamisesta jollain plakaatilla.. oliskos kenelläkään tarmoa ryhtyä tähän puuhaan pk-seudulla? Useampi taisi ilmoittautua halukkaaksi lähteä sellaista luovuttamaan vaikkapa kakun kera.
Virheilmo oli joku "wiring" -liittyvä, eli piuhoituksesta mankui.
Pikahuollossa sitten pelkääjän puolen jalkotilan kautta liittimiä esiin, joku johto vissiin uusittiin tms ja koko liitin putsattiin läpikotaisin. Toistaiseksi on ollut syttymättä sen jälkeen.
Täytyy edelleen jatkaa Konalan Deltan pikahuollon kehumista. Toimii loistavasti!
p.s. Pariin kertaan täällä foorumilla on puhuttu tuosta pikahuollon muistamisesta jollain plakaatilla.. oliskos kenelläkään tarmoa ryhtyä tähän puuhaan pk-seudulla? Useampi taisi ilmoittautua halukkaaksi lähteä sellaista luovuttamaan vaikkapa kakun kera.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Valo päätti syttyä tuossa parisen viikkoa sitten. Valo sammui hetki sitten kun kävin kuittauttamassa Konalassa. "Vika" oli pelkääjän bägissä ja ilmeisesti johtui penkin liikuttelusta (valon syttymisen aikoihin oli kovaa ruuhkaa takapenkille). Ohjeena sanoivat että kannattaa välttää penkkien liikuttelua (pieniäkin määriä) auton ollessa käynnissä. Jos liitin tärähtää vika kirjautuu välittömästi eikä häviä ilman kuittaamista. Ilmeisesti uudemmissa valo saattaa sammua jos vika häviää. Eli jos kuskia vaihdetaan tai takapenkille kuljetaan on varminta tehdä penkkien siirtelyt auto sammuksissa. Pisteet vielä täältä myös Konalaan: kuittaus oli ilmainen ja palvelu muutenkin erinomaista!
Pitänee nostaa taas tätäkin topiccia ylöspäin, nimittäin itsellä tyssäs tänään aamulla auton katsastus airbägin merkkivaloon; Pitää kuulemma saada sammumaan tai muuten ei tuu leimaa =/
Noh, menin sitten lappeen Rannan teltta-autoon ja siellä sitten testerillä katselivat ja sanoivat, ettei boxi anna sitä nollata ja testerin lappusessa lukee "control unit internal errors". Elikkäs kyseessä on se keskikonsolin sisällä oleva airbägin ohjausboxi. Uus boxi vaatimattomat 554e Mietin tässä vaan, että voisko tästä mitenkään selvitä putsaamalla noita liittimiä... ainakin sen meen seuraavaks tekemään =D Jos tulee hyviä ideoita, niin vastailkaa kiireellä. Jos saan sen viel tänään kuntoon, ni menee samalla katsastusmaksulla =)
Viime vuonna tuo valo kuittautui ihan kiltisti teltta-auton testerillä.
Edittiä sen verran: että auto on siis vm 98 ja varustettu vain kuskin bägillä ja vöiden kiristimillä...
Noh, menin sitten lappeen Rannan teltta-autoon ja siellä sitten testerillä katselivat ja sanoivat, ettei boxi anna sitä nollata ja testerin lappusessa lukee "control unit internal errors". Elikkäs kyseessä on se keskikonsolin sisällä oleva airbägin ohjausboxi. Uus boxi vaatimattomat 554e Mietin tässä vaan, että voisko tästä mitenkään selvitä putsaamalla noita liittimiä... ainakin sen meen seuraavaks tekemään =D Jos tulee hyviä ideoita, niin vastailkaa kiireellä. Jos saan sen viel tänään kuntoon, ni menee samalla katsastusmaksulla =)
Viime vuonna tuo valo kuittautui ihan kiltisti teltta-auton testerillä.
Edittiä sen verran: että auto on siis vm 98 ja varustettu vain kuskin bägillä ja vöiden kiristimillä...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Millä sait valon kuittaantumaan? Mulla olisi katsastus myös kohta edessä ja mikäs muu siinä kojelaudassa hohtaa kuin airbagin valo. Täytynee käydä kaikki liittimet läpi jos sen sillä saisi sammumaan. Muistaakseni valo alkoi palamaan kun irroittelin sisustan osia (keskikonsoli yms) ja maalailin niitä.
Ja mitenkäs se sitten menee läpi jos katsastuksen ajaksi vetää piuhat irti polttimosta...huomaakohan inssi sen. Hmmhmm.
Ja mitenkäs se sitten menee läpi jos katsastuksen ajaksi vetää piuhat irti polttimosta...huomaakohan inssi sen. Hmmhmm.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?liekki kirjoitti:Täytynee käydä kaikki liittimet läpi jos sen sillä saisi sammumaan
Heh, riippuu inssistä. Omasta Alfasta olen huomannut se, että valo syttyy kun kääntää virrat päälle ja palaa käynnistymisen jälkeen noin 5 sekuntia.liekki kirjoitti:Ja mitenkäs se sitten menee läpi jos katsastuksen ajaksi vetää piuhat irti polttimosta...huomaakohan inssi sen. Hmmhmm.
Kertokaapas tietävämmät mitä auton airbageille pitää tehdä, kun oven pielessä oleva "parasta ennen" päiväys tulee täyteen? Riittääkö tarkistuttaminen vai pitääkö se ainoa bagi vaihtaa ml. turvavöiden esikiristimet ? Vaikuttaako katsastukseen jotenkin, jos jättää vaihtamatta ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mietin ihan samaa, mutta muistelin että joku olisi joskus jossain saanut jotenkin valon sammumaan tekemällä jotain. Eli äärimmäisen hämärät muistikuvat asiasta. Tai sitten olen ymmärtänyt väärin ja valo on täytynyt erikseen käydä kuittaamassa huollossa.JiiPee kirjoitti:Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Tuossa aiemmin jo mainitsinkin että sanoivat Konalassa että uudemmissa valo kuittautuisi pois itsestään kun vika häviää. Eivät kuitenkaan osanneet tarkentaa että mikä on uudempi eikä myöskään selvinnyt oliko kyseessä vain 147 vai päteekö myös 156. Itsellä siis vm 2001. Eli johtopäätöksenä sanottakoon ettei tämä viesti selventänyt asiaa yhtään.JiiPee kirjoitti:Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Niin tuli kyllä luettua tuo Antijapen aiempi viesti ja oikeastaan koko ketju mutta aika vaihtelevaa näytti olevan valon toimintaperiaate porukalla. Ja ajattelin että ehkä 147ssa valon toiminta on erilaista. Noh..täytyy nyt ensin kokeilla liittimien putsailua ja teippailua ja sen jälkeen nöyrtyä Hämeenlinnan Deltaan. Samalla tulisi sitten se GT koeajettua.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mulla ei ole tästä(kään) kuin korkeintaan kolmannen käden tietoa, mutta eikös tuosta yleisesti joskus puhuttu että noita kelpoisuusaikoja olisi jatkettu? En ainakaan itse tiedä yhtään tapausta jossa katsastusmies olisi määrännyt vanhat ilmakassit syynättäviksi.JiiPee kirjoitti:Kertokaapas tietävämmät mitä auton airbageille pitää tehdä, kun oven pielessä oleva "parasta ennen" päiväys tulee täyteen? Riittääkö tarkistuttaminen vai pitääkö se ainoa bagi vaihtaa ml. turvavöiden esikiristimet ? Vaikuttaako katsastukseen jotenkin, jos jättää vaihtamatta ?
- Epäkelpokeräilijä -
Heh, no juuri noin minäkin tein... =) Oli pakko saada leimasta läpi sen päivän aikana ja siksi näin radikaali vedätys, mutta seuraavana hankintalistalla onkin sitten se bägin ohjausyksikkö.Jappe kirjoitti:Ton airbag-valon voisi joku näppärä hemmo yhdistää juottamalla abs-merkkivaloon, jolloin se toimii kuten pitääkin eli palaa ensin muutaman sekunnin ja sammuu sitten.
Uskalsin tämän nyt kertoa, kun tiedän omasta kokemuksesta että bagi toimii silti normaalisti
Ja liekille tiedoksi, että kyllä se pitää käydä huollossa kuittaamassa. Delta-auton alfistiystävällinen hinta on ainakin lappeen suunnalla opiskelijan kukkarolle mukavat 60e. Tosin lupasivat mulle sen puoleen hintaan, joten kannattaa ainakin yrittää tinkiä
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
No eilen tuli "korjattua" tuo airbagin merkkivalo..eli synkronoitua toimivaksi ABS-merkkivalon kanssa. Ennenkuin vedin nipun kasaan niin testasin että kaikki toimi niinkuin pitääkin, enkä mielestäni huomannut mitään outoa.
MUTTA...kun lähdin ajamaan korjauksen jälkeen niin huomio kiinnittyi (väistämättä) apukuskin airbagin merkkivaloon, joka ohjekirjan mukaan ilmaisee että se on kytketty pois toiminnasta. Valo välkkyy melko tiheään tahtiin ja nyt kiinnostaa se että miten sen OIKEASTI kuuluisi toimia jos apparin airbag on kytketty pois? Onko kellään kokemusta?
MUTTA...kun lähdin ajamaan korjauksen jälkeen niin huomio kiinnittyi (väistämättä) apukuskin airbagin merkkivaloon, joka ohjekirjan mukaan ilmaisee että se on kytketty pois toiminnasta. Valo välkkyy melko tiheään tahtiin ja nyt kiinnostaa se että miten sen OIKEASTI kuuluisi toimia jos apparin airbag on kytketty pois? Onko kellään kokemusta?
Kävi auto tänään remminvaihdossa muukkosella ja samalla pyysin kuittaamaan nuo bagien merkkivalot, sekä kuskin että apparin..
Mutta, mutta..
Apukuskin merkkivalon saivat sammutettua, mutta kuskin puoleinen valitti jotain ecusta ja niinpä jäi tietenkin edelleen palamaan. Käskivät käydä ensin kaikki keltaiset liittimet läpi ennenkun aletaan ecua vaihtamaan. Löytyykö kyseisiä liittimiä muualtakin kuin jakkaroiden alta? Viimenen katsastuspäivä huomenna, joten joutunee ensihätään tehdä edellämainitun abs virityksen. Tuntuu niin turhalta käydä ensin liittimet läpi ja käydä senjälkeen "tarjoamassa" deltalle se 60€ vain jotta saan kuulla ecun menevän vaihtoon.
Mutta, mutta..
Apukuskin merkkivalon saivat sammutettua, mutta kuskin puoleinen valitti jotain ecusta ja niinpä jäi tietenkin edelleen palamaan. Käskivät käydä ensin kaikki keltaiset liittimet läpi ennenkun aletaan ecua vaihtamaan. Löytyykö kyseisiä liittimiä muualtakin kuin jakkaroiden alta? Viimenen katsastuspäivä huomenna, joten joutunee ensihätään tehdä edellämainitun abs virityksen. Tuntuu niin turhalta käydä ensin liittimet läpi ja käydä senjälkeen "tarjoamassa" deltalle se 60€ vain jotta saan kuulla ecun menevän vaihtoon.
Mulla apukuskin valo toimiessaan vilkuttaa tiuhaan muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen, mutta kun ei toimi niin palaa kokoajan. Näet valon toimintaeron kun kytket kojelaudasta (apukuskin oven ja kojelaudan välistä) avaimella bagin pois.liekki kirjoitti: MUTTA...kun lähdin ajamaan korjauksen jälkeen niin huomio kiinnittyi (väistämättä) apukuskin airbagin merkkivaloon, joka ohjekirjan mukaan ilmaisee että se on kytketty pois toiminnasta. Valo välkkyy melko tiheään tahtiin ja nyt kiinnostaa se että miten sen OIKEASTI kuuluisi toimia jos apparin airbag on kytketty pois? Onko kellään kokemusta?
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Suomessa on muuten parhaillaan oikeudessa tapaus, joka liittyy airbagin toimimattomuuteen. Tässä on kyse tapauksessa jossa vanhahko herrasmies ajoi kolarin uudehkolla autolla, mutta airbagi ei toiminut vaikka olisi pitänyt. Kuljettaja sain surmansa tuossa onnettomuudessa. Bagin toiminta olisi suurella varmuudella pelastanut kuskin hengen. Bagin ohjainboksi lähetetty tutkittavaksi tehtaalle, jossa todettu että siinä tosiaankin on vika jonka boksi on itse havainnut. Autonvalmistajan turvastrategian mukaan tuollaisessa tilanteessa bagi deaktivoidaan, jotta varmistetaan että se ei aiheuta onnettomuutta lauetassaan aiheetta. Boksin tietojen mukaan viasta on ilmoitettu ABS merkkivalolla jo pitempään ennen onnettomuutta. Kuljettajan poika (joka on haastanut auton maahantuojan oikeuteen) ei muista nähneensä ko. merkkivalo palavan. Eikä myöskään isänsä maininneen merkkivalosta. Autonmaahantuoja ja valmistaja kieltäytyvät kaikista korvauksista koska merkkivalo on syttynyt, mutta siihen ei ole reagoitu.
Tarinan opetus: syttynyt ABS merkkivalo hyvin suurella todennäköisyydellä merkitsee myös sitä, että bagi ei toimi onnettomuuden sattuessa.
Tarinan opetus: syttynyt ABS merkkivalo hyvin suurella todennäköisyydellä merkitsee myös sitä, että bagi ei toimi onnettomuuden sattuessa.
Eli mikäköhän niistä ilmotustaulun taakse tulevista jodoista on ABS ja mikä AIRBAG merkkivalolle? Vai miten ootte tän synkronointitoimenpiteen suorittanu? Pakko kai se on itekki..liekki kirjoitti:No eilen tuli "korjattua" tuo airbagin merkkivalo..eli synkronoitua toimivaksi ABS-merkkivalon kanssa.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
Tein sitte pikähätäkatsastuskorjauksen valolle ja juotin kuskin airbagvalon ja abs valon yhteen, ja sillähän se alko toimimaan, muuten mutta...Jappe kirjoitti:Ton airbag-valon voisi joku näppärä hemmo yhdistää juottamalla abs-merkkivaloon, jolloin se toimii kuten pitääkin eli palaa ensin muutaman sekunnin ja sammuu sitten.
Uskalsin tämän nyt kertoa, kun tiedän omasta kokemuksesta että bagi toimii silti normaalisti
Samalla matkustajan airbagvalo alkoi välkkymään ja välkkyy kokoajan auton ollessa käynnissä. Ottaa varmaan häikkää jostain tms. pitääpä kokeilla purkaa patentti..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
Ja taas vaihteeksi alko surullisen kuuluisa airbag valo palamaan, parin käynnistyksen jälkeen tosin sammui toistaiseksi.
Mitenkäs nyt tuo valmistajan vastuu näistä laitteista? Topicin alussa oli juttua (kylläkin "käännös virheestä") siitä ohjekirjasta puhutussa takuusta yms. 10 vuoden toimivuudesta ja joku mainitsi jopa hyvän ystävämme kuluttaja-asiamiehen. Eli onko joku ottanut selvää saako sen valmistajan/maahantuojan vastuuseen näistä härpäkkeistä??
Mitenkäs nyt tuo valmistajan vastuu näistä laitteista? Topicin alussa oli juttua (kylläkin "käännös virheestä") siitä ohjekirjasta puhutussa takuusta yms. 10 vuoden toimivuudesta ja joku mainitsi jopa hyvän ystävämme kuluttaja-asiamiehen. Eli onko joku ottanut selvää saako sen valmistajan/maahantuojan vastuuseen näistä härpäkkeistä??
No nyt sytty ilmakassivalo palamaan mullaki
Pojalle alfa kyytejä on tullu annettua jo monia kertoja (turvaistuin etupenkille) ja sen takia on joutunu pelkääjän puolen airbagi kytkin suurelle koetukselle.
Tänään se sitte nakkas punalampun palamaan jonku vian merkiksi.
No ei muutaku auto talliin, läppäri mukaan ja alfadiag:illa lukemaan, uusiimmassa ohjelma versiossahan on mahdollisuus kommunikoida airbagien kanssa.
pienen säädön jälkeen vikakoodit sain luettua ja tällästä oli:
0020
Failed Component Code: Passengers Inhibition Switch
Error Code Status: Intermittent Fault Absent
Static Image Of Lifetime Timer in Snapshot: 29500 Minutes
0002
Failed Component Code: Central Unit Power Supply
Error Code Status: Intermittent Fault Absent
Error Type: Value Too Low (Vbatt < 10v for t 10 s)
Static Image Of Lifetime Timer in Snapshot: 26545 Minutes
Nollauksen jälkeen vika 0020 tuli uudestaan, rassailin edestakas muutaman kerran on/off kytkintä pelkääjän puolella ja sit uusinta nollaus, avot eipä tullu enää hymy oli korvasta korvaan, eipä tarvinnukkaan ajaa korjaamolle.
Tänään se sitte nakkas punalampun palamaan jonku vian merkiksi.
No ei muutaku auto talliin, läppäri mukaan ja alfadiag:illa lukemaan, uusiimmassa ohjelma versiossahan on mahdollisuus kommunikoida airbagien kanssa.
pienen säädön jälkeen vikakoodit sain luettua ja tällästä oli:
0020
Failed Component Code: Passengers Inhibition Switch
Error Code Status: Intermittent Fault Absent
Static Image Of Lifetime Timer in Snapshot: 29500 Minutes
0002
Failed Component Code: Central Unit Power Supply
Error Code Status: Intermittent Fault Absent
Error Type: Value Too Low (Vbatt < 10v for t 10 s)
Static Image Of Lifetime Timer in Snapshot: 26545 Minutes
Nollauksen jälkeen vika 0020 tuli uudestaan, rassailin edestakas muutaman kerran on/off kytkintä pelkääjän puolella ja sit uusinta nollaus, avot eipä tullu enää hymy oli korvasta korvaan, eipä tarvinnukkaan ajaa korjaamolle.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Moro,Tekijä kirjoitti: En tajunnut sitä alfadiag.netin selitystä MY97 jne.. Ilmeisesti siis sinun 156 2.0TS -99:ssä voi tutkailla noita airbag-juttuja myös?
En tiedä mitä alfaDiag kykenee tulkitsemaan Airbageista, koska mulla ei ole ko. ohjelmistoa, mutta tässä muutama yleisen tason vinkki:
1) MY97=Model Year 1997, tai ainakin yleensä tarkoittaa.
2) Mun vanhassa 156 2.0 TS 1998:ssa oli Airbagin signaalilinja kytketty auton OBD liittimessä (female) pinniin nro 3. Sain yhteyden siihen eräällä toisella ohjelmistolla muuttamalla interfacen signaalilinjan pinni 7:sta pinni 3:een. Luonnollisesti ohjelmistostakin piti valita Airbag-valikko ja oikea Airbagin Ecun malli ennen yhteyden yritystä. Onnea yritykseen.
joo, mun -99 ts:n turvatyynyjä ohjelma tukee, piti siirtää tuosta jari-petterin piuhasta obd liittimen 7pinni 3:seen kuten alfadiag ohjeissa kerrotaan.
Vois tehdä tohon piuhaan kytkimen jolla vois valita kumpaa kattelee alfadiag:lla niin ei tarttis tota pinnin paikkaa vaihdella, toisaalta ei airbagejä tartte tutkailla jos ei vikoja ilmene.
Vois tehdä tohon piuhaan kytkimen jolla vois valita kumpaa kattelee alfadiag:lla niin ei tarttis tota pinnin paikkaa vaihdella, toisaalta ei airbagejä tartte tutkailla jos ei vikoja ilmene.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Mitäpä jos kokeilisit kytkeä ne pinnit 3 ja 7 rinnan interfacessa. Silloin ei tarvitsisi kytkintä. Se Ecuhan sieltä vastaa ketä kutsutaan. Enpä usko, että tuolla kytkennällä mitään rikki saat (kuuluisat viimeiset sanonnat ). Kokeilu sitten omalla vastuulla
Itseasiassa mulla oli näin eräässä interfacessa, mutta silloinen ohjelma ei jostain syystä lukenut Airbagin ecua ollenkaan. Olikohan mulla joku erityyppinen ecu kuin mille se ohjelma oli koodattu. Ei jaksa muistaa, vanhuus alkaa vaivata
Itseasiassa mulla oli näin eräässä interfacessa, mutta silloinen ohjelma ei jostain syystä lukenut Airbagin ecua ollenkaan. Olikohan mulla joku erityyppinen ecu kuin mille se ohjelma oli koodattu. Ei jaksa muistaa, vanhuus alkaa vaivata
Itselläni 156 1,8 TS vm.03, airbagin merkkivalo syttyi ja kävin Lappeenrannan "teltassa" ja jotain johtoliittosta takakontista hattuhyllyn alta ropattiin ja suihkutettiin imeisesti jotain kontaktispreitä. Kustansi 60€ ja rapiat päälle. Sen jälkeen ei palanut mutta parin päivän päästä alkoi taas palamaan ja nyt välillä palaa ja välillä ei. Elikkä viittaisi siihen ettei tarviisi välttämättä testerikuittausta koska välillä sammuu itsekseen, kunhan vaan oikean vian saisi paikallistettua ja poistettua. Uusi aika varattu Lpr:n "teltasta". Katotaan mitä ilkeävät laskuttaa.Antijape kirjoitti:JiiPee kirjoitti:Jos kerran syttyy, niin tulisi palaman kunnes se kuitataan. Eli ei kaiketi sammu itsestään, vaikka olisikin kunnossa. Puhunkohan nyt potastakaa ?
Airbagin valo 156 sw:ssä (super(b)), on vilkutellut viimeiset 2 vuotta säännöllisesti 2krt/v. Selitys tässä tapauksessa on ollut se, että istuinten alta menee (teltta-auton mukaan) ilmeiseti sivuturvatyynyihin piuhat, joiden liittimet ovat herkempää sorttia. Eli joskus istuinta siirrettäessä tähän liittimeen voi tulla kosketushäiriö joka aiheuttaa valon syttymisen(!)
Ehdottivat vielä että huollon yhteydessä johdotettaisiin uudelleen ab:t jolloin nämä liittimet poistettaisiin (juujuu). Onneksi takuu on bageille on se 6 vuotta (alkaa olla ummessa nyt). Koskaan minulta ei ole mitään nollauksesta veloitettu ja kun kyselin että mites sitten kun takuu loppuu niin vastaus oli että "tuo tänne, kyllä meillä on aikaa noita nollata". Konalan deltan pikahuollasta siis löytyy asiallisia "jamppoja". (konsultoivat kerrankin bout 1/2h puhelimessa kun olin Norjan lapissa ja jarrut perkele leikkas kiinni..).
Ehdottivat vielä että huollon yhteydessä johdotettaisiin uudelleen ab:t jolloin nämä liittimet poistettaisiin (juujuu). Onneksi takuu on bageille on se 6 vuotta (alkaa olla ummessa nyt). Koskaan minulta ei ole mitään nollauksesta veloitettu ja kun kyselin että mites sitten kun takuu loppuu niin vastaus oli että "tuo tänne, kyllä meillä on aikaa noita nollata". Konalan deltan pikahuollasta siis löytyy asiallisia "jamppoja". (konsultoivat kerrankin bout 1/2h puhelimessa kun olin Norjan lapissa ja jarrut perkele leikkas kiinni..).
Onko airbageilla tosiaan tuo 6v:n takuu. Onko faktaa tietoa kun huomenna menee oma auto toistamiseen ko. vian takia Lpr:n Deltaan niin voisin nostaa "kissan" pöydälle.swagoneer kirjoitti: Onneksi takuu on bageille on se 6 vuotta (alkaa olla ummessa nyt). Koskaan minulta ei ole mitään nollauksesta veloitettu
Näin muistaakseni lukee huoltokirjan alussa osiossa takuut ;o)Onko airbageilla tosiaan tuo 6v:n takuu. Onko faktaa tietoa kun huomenna menee oma auto toistamiseen ko. vian takia Lpr:n Deltaan niin voisin nostaa "kissan" pöydälle.
Valitettavasti ei voi tarkistaa kun auto ja kirja on milanossa katkenneen jakohihnan takia ...kele..ttu..
Otan osaa oliko kilometrejä paljon. Itse teetätin jakohihnan vaihdon äskettäin Imatran Autokulma Ky:ssä, ikää autolla kolme ja puoli vuotta ja kilometrejä vain 25000.swagoneer kirjoitti: Näin muistaakseni lukee huoltokirjan alussa osiossa takuut ;o)
Valitettavasti ei voi tarkistaa kun auto ja kirja on milanossa katkenneen jakohihnan takia ...kele..ttu..
En muuten löytänyt huoltokirjasta mainintaa turvatyynyjen takuusta, takuuaika muutenkin umpeutunut. Täytyy kai yrrittää vedota valmistusvirheeseen
Juuri tässä seuraavalla viikolla olisin vienyt 120tkm huoltoon jossa myös hihnan vaihto... Nyt "keskustellaan" takuusta joka on 3v /60tkm. Edellisestä vaihdosta kun on 57tkm ja 34kk...Otan osaa oliko kilometrejä paljon. Itse teetätin jakohihnan vaihdon äskettäin Imatran Autokulma Ky:ssä, ikää autolla kolme ja puoli vuotta ja kilometrejä vain 25000.
En muuten löytänyt huoltokirjasta mainintaa turvatyynyjen takuusta, takuuaika muutenkin umpeutunut. Täytyy kai yrrittää vedota valmistusvirheeseen
Taisi olla siis auton käsikirjassa eikä huoltovihossa. Ei voi muistaa. Kuitenkin muistan jommasta kummasta sen lukeneeni.Voin olla kuitenkin väärässä (vaimoni mukaan joskus niin voi käydä..).
Nyt liityin itsekin airbagin valo -kerhoon, autona 01-mallin 156 SW 2.5. Näköjään tuosta ei mitään vaaraa ainakaan ole kun joka toisessa autossa tuntuu palavannihell kirjoitti:Eilen tuli taas käytyä Lpr:n Deltassa kuittaamassa tuo airbagin merkkivalo. Johtoliitoksia puhdistettiin ja johdotuksia tuettiin kun roikkuivat kuulemma. Eivät veloittaneet. Saas nähdä kuinka kauan kestää pimeänä
Ps. oli muuten perjantai ja 13. päivä.
Alfa-omistus on siis alkanut perinteisesti:
- 1 viikko meni ja vasemman takaoven lukitus jumittui
- 3 viikkoa ja kauko-ohjain alkaa hyytyä
- 4 viikkoa täynnä ja syttyi airbagin merkkivalo
No, tähän on varauduttu henkisesti
Laitetaan tähän kommenttina jos on jotain apua muille; kuskin penkin alla oleva liitin vaati vähän CRC:tä, jonla jälkeen merkkivalon sammutus onnistui. Hommaan meni aikaa ~15 min.
Hintaa tuli 45€ joka oli kuulemma vielä puoleen hintaan, lisenssimaksujen huollon ukko valitteli olevan kalliit niihin datanlukulaitteisiin jonka vuoksi laskua kertyi.
Hintaa tuli 45€ joka oli kuulemma vielä puoleen hintaan, lisenssimaksujen huollon ukko valitteli olevan kalliit niihin datanlukulaitteisiin jonka vuoksi laskua kertyi.