156 V6 (liian) raskaat jarrut

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

156 V6 (liian) raskaat jarrut

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Hep!

Kävin koeajamassa -03 156 V6:sta, ja saattaisinpa vaikka ostaakin sen. Tuli vain koeajolenkillä ilmi, että jarrupoljin on huomattavasti raskaampi kuin omassani, ja sitä täytyy painaa paaaljon syvemmälle että auto hidastuu. Täysjarrutusta (ei kai voi sanoa lukkojarrutusta kun on ABS:t) ei mielestäni edes pystynyt tekemään. Myyjä sanoi että ei jarruissa voi mitään vikaa olla kun auto on kerran hiljattain huollettu... (ei kuitenkaan suoraan huollosta, eli on sillä jo ajettu sen jälkeen muutama tuhat kilsaa) Voisi kuulemma myyjän mukaan johtua siitä että on painavampi auto. :) Ei se nyt ihan niin paljon painavampi ole...

Osaako joku fiksumpi sanoa mistä tuollainen voi johtua? Jarrunesteistä? Jarrupaloista / -levyistä..?

Ei kai noissa Boselift-malleissa ole jarrujen herkkyyttä dramaattisesti vähennetty vanhempiin verrattuna? Kyllähän se pysähtyi, mutta mielestäni aika vaivoin omaan autooni verrattuna.

Tuo on varmaan vika, joka liikkeen täytyy korjata myös mahdollisen kaupanteon jälkeen, mutta varmaan olisi huomattavasti helpompaa jos se olisi korjattu ennen kun sen ajaa kaupasta ulos. Miten saa liikkeen myöntämään että poljinvoimaa tarvitaan kohtuuttomasti?

Lisäksi siinä oli ovessa klommo, jonka takia ovi pitää maalata, onko kenelläkään mitään ajatusta siitä kuinka paljon tällainen homma maksaa, kannattaako teettää myyjäliikkeellä? Helpointa se ainakin olisi. Ja jakohihnan saisivat kyllä vaihtaa, kun mittarissa on melkein 115 tuhatta...


Kauhee lista, ja nykyisestä hyvitettäisiin vain noin puolet tuon hinnasta! On se autokuume kauhee tauti.

Niin, ja kutosen ääni oli hieno. :mrgreen:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 156 V6 (liian) raskaat jarrut

Viesti Kirjoittaja V6 »

mchammeri kirjoitti:Hep!

Kävin koeajamassa -03 156 V6:sta, ja saattaisinpa vaikka ostaakin sen. Tuli vain koeajolenkillä ilmi, että jarrupoljin on huomattavasti raskaampi kuin omassani, ja sitä täytyy painaa paaaljon syvemmälle että auto hidastuu. Täysjarrutusta (ei kai voi sanoa lukkojarrutusta kun on ABS:t) ei mielestäni edes pystynyt tekemään.
vaikee sanoa mutta kyllä jarrua saa oikeesti painaa jos meinaa pysähtyä hiukankin kovemmasta vauhdista. Ei sitä lukkoon millään höyhen painamisella saa :)-. Tietysti tuohon voi vaikuttaa palojen jne kunto/laatu
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Itse olen kyllä sitä mieltä että V6:ssa
on jo vakiona melkoisen tehokkaat
jarrut ja vieläpä siinä määrin herkät
että k.o. autossa täytyy olla jotain vikaa..
(myyjän selitykset painosta on silkkaa potaskaa)
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
jiibee
Viestit: 117
Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja jiibee »

Kun vertaan ex -99 156 TS:n ja nykyisen -03 JTS:n (ajettu 36tkm) jarruja niin täytyy sanoa että TS:n jarrut olivat kyllä herkemmät/äkäisemmät.

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

mchammeri kirjoitti:jarrupoljin on huomattavasti raskaampi kuin omassan
Oma on kyllä melkosen raskas. Kuitenkin pysähtyy ihan hyvin pahissakin tilanteissa. Katsatuskin meni muitta mutkitta silloin läpi, vaikka epäilin jarrujen tehoa.
Osta pois ja voit kulkea hymy korvilla läpi kesän :D

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Näissä lienee kyse erilaisista jarrupaloista/ levyistä, noilla on melkoinen ero polkimen tuntumaan :wink:
- Alfaholic -

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

molemmissa V6sissa mitä on ollut jarrua pitää PAINAA jos haluaa kovasta vauhdista pysähtyä tehokkaasti. Kyllähän ne äkäisiltä tuntuu jossain 60 vauhdista pysähtyessä mutta tositilanteessa pitää kyllä ihan reilusti polkea sitä pedaalia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Pientä hajontaa näyttää olevan :lol:, mutta kiitoksia nopeista vastauksista.

Ehkä tuo pitää arvioida vielä uudestaan. Ja jos jarruissa joku vika on, kyllähän myyjän (liike) se pitäisi hoitaa kuntoon, vaikka sitten jälkikäteen. Tuo painoerolla selittäminen kyllä vähän hymyilytti...


Osaako joku muuten sanoa pitäisikö huolestua kun mittaristossa vilkkui käynnistettäessä joku oranssi turvatyynyn merkkivalo (olisikohan siinä kuvattu jotain lastenistuinta ja airbagia)? Onko se ilmoitus että matkustajan turvatyyny on kytketty pois?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mchammeri kirjoitti:P? Onko se ilmoitus että matkustajan turvatyyny on kytketty pois?
taitaa olla ilmoitus että se on kytketty päälle.... ei nyt tarkkaan muista, mutta joku oranssi siellä mulla ainakin vilahtelee
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

mullakin vilkkuu ja päällä on... aina kun avaa repsikan puolen etu oven niin se vilkkuu ja tarkistaa ittensä ettei oo lauennu käsiin :roll:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

No ei ne jarrut kyllä minunkaan mielestä liian raskaat ole (vaikka mun koslassa on kohta 200 tkm mittarissa). Hyvin pysähtyy.

Levyt menee tosin kohta vaihtoon, jahka saan uudet käsiini..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kyllä joo, kuutosen jarrut ovat mielestäni hiukan raskaammat verrattuna kaksilitraisiin (syitä en tiedä, enkä ala edes arvailemaan).
Noteerasit varmaan, että myös kytkin vaatii aavistuksen enemmän voimaa?
Oma nollakolmonen pysähtyy kyllä kuin seinään, kun pedaalia vain painaa tarpeeksi, eli hidastuus on mielestäni ihan kohdallaan raskaasta tuntumasta huolimatta. Asian kanssa oppii kyllä elämään parissa päivässä.

Airbagin merkkivalo vilkkuu usein käynnistettäessä, liittynee softan tarkastusläpikäyntiin. Mitään ei kuitenkaan pidä jäädä tuikkimaan kojelautaan, elleivät ilmapussit ole sitten enemmän viturallaan.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Tietty jos ne palat on uudet niin ne on aika tunnottomat muutaman päivän. Mulla vaihdettiin kaikki palat viikohko sitten (vanhat oli ihan lasittuneet) ja nyt on ihan normal taas.

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Minulla 156 TS:n jarrut olivat tunnokkaammat kuin nykyisen 147:n. Itse kuvittelen asian johtuvan jarruassistentistä, joka vie 147:n jarruista parhaan tunnon ja vaatii enemmän poljinvoimaa.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Omani kun ostin niin siinä oli jotkut kovemmat ratapalat kiinni ja ne tuntui vaativan aika paljon lämpöjä ennen kuin alkoivat ottaa kunnolla kiinni. Vähän ikävät talvella ja siviiliajossa pitkällä matkalla jos tarvii tehdä äkkijarrutus jos ei ole tarvinut pitkään aikaan koskea jarruihin. Vaihdoin tavis paloihin ja johan alkoi pysähtymään. Btw ekassa katsastuksessa tuntui tulevan ihan käsittämättömiä arvoja jarruista kun mitä vertasi aikasempaan Tempraan. Etuakselilta ~3,3kN ja takaantakin yli 2kN ja sentään etulaikatkin ihan tavalliset ja silloin jo liiankin ohkaset. Mitähän saisi kunnon levyillä... :roll:

Avatar
mchammeri
Viestit: 126
Liittynyt: 16 Kesä 2005, 12:18
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja mchammeri »

Tulipahan ostettua sitten tuo vehje. Huomenna luovutus - lommon oikaisu ja jakohihnan vaihto tehdään sitten joskus kun liikkeelle sopii. Ja eipä se mua haittaa, saanpahan ilmastoidun auton tähän helteeseen. :-D

Toivottavasti jarrut notkistuvat ihan vaan käytöstä, voihan se olla että se auto on ollut seisonnassa jonkin aikaa. Jos näin ei käy, liike saa fixata ne.

Huomenna voi tehdä tiukkaa olla duunissa päivän loppuun asti... :mrgreen:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

dodiin hyvä päätös :mrgreen: onnea vaan uuden kärryn kanssa
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Vastaa Viestiin