33:sen kytkin paskana?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

33:sen kytkin paskana?

Viesti Kirjoittaja mipo »

33:nen on seissyt pari viikkoa ajamatta ja eilen kun yritti lähteä liikenteeseen, niin kytkin oli aivan löysä ja vaihteet eivät menneet päälle.
mikähän voisi olla?
sen tiedän että jossain päin jarrujärjestelmää on jarruneste vuoto, mutta kai kytkimelle tulee omat nesteet?
mikähän kytkimen rikkoisi seisovaan autoon?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Työ/pääsylinteri mennyt?

Eikös tuossa ole sama säiliö kytkin ja jarrunesteelle. Jos on vain mennyt ilmaa kylimeen.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Tervetuloa joukkoon vain, itselleni kävi juuri sama juttu, oli tosin ajamatta vain 8 päivää. Kytkin- ja jarrunestelle on sama säiliö. Kytkinnesteen letkun liitos on säiliössä ylempänä kuin jarruille, joten sieltä myöskin häviää neste ensimmäisenä jos jostain vuotaa.

Eli asiaan, todennäköisesti on tullut työsylinteristä nesteet ulos. Kerran noin vuosi sitten kun auto seisoi vajaan viikon muistan ihmetelleeni kun jarru/kytkinnestesäiliö oli reilusti vajaa. Maassa oli myös koneen alla jonkin sortin lammikko, mutta luulin sen olevan öljyä kun katsastaja oli juuri jostain öljyvuodosta kettuillut, enkä ajatellut asiaa sen enempää (jarruvuotoa siis itsekin epäilin). Lisäsin nestettä ja ajoin melkein vuoden ilman mitään ongelmia (nestettä ei hävinnyt lainkaan koko aikana). Nyt sama lammikko taas ja nestesäiliö kytkimen letkulle saakka vajaa ja kytkin täysin vetelä. Asiasta muistan myös lukeneeni useita kertoja 33-foorumilta, joten kyseessä ihan tyyppiongelma, jolle en muista mitään kovin hyvää selitystä kuulleeni. Muuta kuin sen, "että auto tykkää että sillä ajetaan".

Ekaksi voisi varmaan koittaa laittaa uudet nesteet ja ilmata, ja jos/kun ei kestä, niin sitten tarvii työsylinteriin korjaussarjan tai uuden sylinterin. Kaikki muutkin vihjeet otetaan vastaan täälläkin suunnassa.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Pepperoni kirjoitti: Ekaksi voisi varmaan koittaa laittaa uudet nesteet ja ilmata, ja jos/kun ei kestä, niin sitten tarvii työsylinteriin korjaussarjan tai uuden sylinterin. Kaikki muutkin vihjeet otetaan vastaan täälläkin suunnassa.
Eli nesteet tosiaan on samat jarruille ja kytkimelle, sanotaan se nyt vielä uudelleen.

En kauheasti halua kettuilla alkuperäiselle kysyjälle, mutta jos "jarrujärjestelmässä on jossain päin vuoto", niin eikö se kannattaisi korjata? Ei meinaan ole kovin kiva ajelle autolla jossa jarrut ei ole ihan kuosissa, kokemusta on.

Jos oletetaan, että vuoto on jarrujärjestelmässä, ei kytkimessä, niin sitten se pitäisi korjata.

Itse kyllä veikkaisin myös sitä kytkimen työsylinteriä, jos jarrut on toimineet hyvin. Siihen saa korjaussarjan varaosaliikkeestä. Laitto ei vaan välttämättä ole mikään helpoin.
Tuossa on ketju, jossa myös käsitellään kytkintä:
http://kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2/vie ... 5724#79681

Jos koko sylinteri lähtee irti helposti, niin sittenhän homma on ihan simppeli, kun pöydällä pystyy tekemään. Jos taas ei lähde (se on sokitettu lukkorenkaalla ja voi muutenkin olla kovin juuttunut) niin ainakin joissain malleissa sen mäännän saa kaivettua sieltä ulos kun kytkimen haarukan ensin kampeaa taakse. Tuon työsylinterin vuodon pitäisi kyllä näkyä kun katselee valon kanssa ja polkee kytkintä samalla.

Myös se pääsylinteri voi vuotaa. Siihenkin saa korjaussarjaa, HUOM. näitäkin on eri tyyppisiä.

Ensiapuna nyt kuitenkin nesteet sisään ja ilmaus. Mutta jos tiiviste on mennyt, niin se on mennyt ja pitää vaihtaa.

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Juup, ei ole hankala vaihtaa noita tiivisteitä tuohon kytkimen työsylinteriin, etenkin kun ne kumit on siinä männässä, itse otin sen tapin männän ja kytkinhaarukan välistä pois, ja pumppasin männän pihalle, uudet kumit viruttelee männän ympärille, mäntä takas ja tappi männän ja kytkinhaarukan väliin paikalleen, ilmaus ja se on siinä, kaasarimallissa auttaa tuo ilmaputsarikotelon pois ottaminen, koko rempassa menee semmonen puolisen tuntia...

Avatar
ollikuhta
Viestit: 598
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 00:38
Paikkakunta: loppi

Viesti Kirjoittaja ollikuhta »

Georgios Terziakis kirjoitti:Juup, ei ole hankala vaihtaa noita tiivisteitä tuohon kytkimen työsylinteriin, etenkin kun ne kumit on siinä männässä, itse otin sen tapin männän ja kytkinhaarukan välistä pois, ja pumppasin männän pihalle, uudet kumit viruttelee männän ympärille, mäntä takas ja tappi männän ja kytkinhaarukan väliin paikalleen, ilmaus ja se on siinä, kaasarimallissa auttaa tuo ilmaputsarikotelon pois ottaminen, koko rempassa menee semmonen puolisen tuntia...
Näin on.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

semmonen outo sattuma oli, kun avasin konepellin, niin oli häipyny jarrunestesäiliön korkki kokonaan....
aika kovat paineet mahtaa jarrutuksissa syntyä, kun on korkki räjähtänyt atomeiksi...

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

lisäsin nestettä ja laitoin väliaikaisen korkin, niin ei auttanut kytkimeen...
paskat...joutunee hinaus hommiin...

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

mipo kirjoitti:lisäsin nestettä ja laitoin väliaikaisen korkin, niin ei auttanut kytkimeen...
paskat...joutunee hinaus hommiin...
Jos siellä kytkimessä on ilmaa, niin se ei kyllä lähde itsekseen pois, eli pitää ilmata ihan sieltä ruuvista.

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

no nyt siin autos on jo rengaskin tyhjänä...
uskaltaakohan sillä enää ajaa kun paikallaan ollessaankin tapahtuu kaikkea "jännää"....
ostakaa pois.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

mipo kirjoitti:paikallaan ollessaankin tapahtuu kaikkea "jännää"....
Tuohon ei kyllä ole muuta sanottavaa, muutakun että: ainakin oman kokeman perusteella noi italiaanot tuppaa (kärjistettynä sanoen) "hajoomaan " seisoessaan ja "korjaantumaan" kun on vaan kovassa käytössä, eli ajoa vaan..
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

enpä nyt ihan pelkästään jaksaisi syyttää autoa, vaan on erittäin vahva epäilys että joku on hieman avittanut...
noh, eipä ole todisteita.

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Nyt omassa 33:ssa on myös kytkimen kanssa ongelmia eli se ei irrota. Järjestelmä on ilmattu, eikä kytkin myöskään luista. Voisiko paineasetelmassa olla vikaa? Onkohan siellä minkäänlaista esisäätöä, jottei koko laatikkoa tarvitsisi irrottaa?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Paineasetelmassa VOI olla vikaa! Olethan siis ilmannut kytkimen? Jos se kytkimen työsylinteri liikkuu kunnolla ja painaa sitä haarukkaa, niin että se liikkuu, niin silloin asetelmassa on vikaa.

Kaverin autossa painelaakeri oli syönyt paineasetelman kynnet poikki ja ei painanut kuin osalla niistä, siispä ei irroittanut. (Syytä tähän ei ole oikein selvillä. Yksi voisi olla laakerin kiinnileikkaaminen, mutta avatessa se kyllä pyöri vielä.)

Mitään säätöä ei ole, vaan hydraulinen järjestelmä säätyy automaattisesti.

Kannattaa myös tarkistaa haarukan liikkuvuus. Eli että se ei ainakaan repsota. Tyyppivikana on sen akseloinnin pettäminen. En nyt muista liittyikö kaverin autoojn tämä, silloin kun kytkin ei irroittanut. Joka tapauksessa siitä hajosi myös tuo.

Eli kyllä se menee laatikon irroittamiseksi, valitettavasti :-) Mutta pari kertaa kun on tuon tehnyt, niin alkaa menemään rutiinilla, aikaa menee 1-2h.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Meidän ratapemarissa (vakiokytkin) aikoinaan kytkin ei irrottanut, ei siinä mitään vikaa ollut, oli vaan juminut. Irtosi kun starttasi auton käyntiin ykkönen päällä kytkin pohjassa ja kaasutteli kytkin pohjassa jonkin aikaa pihalla ympyrää.
VMP

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

mipon autossa on tosiaan kytkimen ilmaus edessä, Romeolla on laatikon illotus edessä, kytkimen työsylinterin tappi painaa painelaakeria vinoon ja syö paineasetelman tähtipyörän. Parin oluen jälkeen näin veikkaisin. :P

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

pantse kirjoitti:mipon autossa on tosiaan kytkimen ilmaus edessä
Mipolla ei ole enää sitä vehjettä...ja täl viikolla näinkin sen ja hyvin näytti kulkevan.

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

No pakkohan se on sitten laittaa kuntoon, kuulostaa vaan aika suolaiselta esim. motonetin kytkimen korjaussarja, 144€... Jos on jotain hyviä vinkkejä siihen kytkimen irrotukseen, niin niitä otetaan vastaan

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Romeo kirjoitti:No pakkohan se on sitten laittaa kuntoon, kuulostaa vaan aika suolaiselta esim. motonetin kytkimen korjaussarja, 144€... Jos on jotain hyviä vinkkejä siihen kytkimen irrotukseen, niin niitä otetaan vastaan
No paikanna nyt ensin se vika.

Katsoppas tuo viestiketju:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6873&highlight=

Avatar
Romeo
Viestit: 528
Liittynyt: 16 Elo 2004, 23:30
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja Romeo »

Onko kellää tietoa et mikä on vetarin kiristysmomentti??

Cupido
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 08:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cupido »

Kaipa tämä aiheeseen liittyy...
Äskettäin risteyksestä lähtiessä GTV.n kytkin jäi pohjaan, palautui vielä pari kertaa ja jäi lopulta hieman päälle. No, kytkinhän siinä hajosi, ajattelin...
Talliin kuitenkin jotenkin nilkutettuani ohjekirjan selausta ja selvisi ensi kertaa kytkin/jarrutehostimen hienoudet. Testinapista painamalla alkaa joku vikina ja hurina, mutta toivottua tulosta eli käsijarruvalon syttymistä ei tapahdu. Sitten loppudiagnoosi:kytkin alhaalla, jarrupoljin yhtä puuta ja ylhäällä.
Paaliin?
Edit:
Vikakin vähän löytyi. Jarrujen ohjausyksikön (siinä heti säiliön alla) kannesta, niiden neljän metalliletkun keskellä oleva "tulppa" oli kadonnut ja nestettä löytyy sormeen reiästä, siitä lienee paineet karanneet. Onko se pelkkä plommitulppa, koska mitään kierrettä reiän sisäpinnassa ei ole? Onko kokemuksia moisesta?
Viimeksi muokannut Cupido, 09 Tammi 2009, 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Carlo Coppa
Viestit: 673
Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Carlo Coppa »

Tämä ainakin liittyy aiheeseen: Sprintin kytkimelle kävi syksyllä juuri niinkuin tämän ketjun avausviestissä. Eli kytkin meni veltoksi ja vaihteet ei mene päälle. Vääntäkääpäs tyhmälle rautalangasta kuinka se kytkimen ilmaus tapahtuu niin koitan keväällä, että pysyykö siellä nesteet ollenkaan.

Tiivistesarjan tilasin Muukkoselta jo ennakkoon kesäkuussa kun nestevuotoa alkoi ilmenemään. Ehkä sekin tulee kevääseen mennessä.

Vastaa Viestiin