33:sen kytkin paskana?
Valvoja: Moderators
33:sen kytkin paskana?
33:nen on seissyt pari viikkoa ajamatta ja eilen kun yritti lähteä liikenteeseen, niin kytkin oli aivan löysä ja vaihteet eivät menneet päälle.
mikähän voisi olla?
sen tiedän että jossain päin jarrujärjestelmää on jarruneste vuoto, mutta kai kytkimelle tulee omat nesteet?
mikähän kytkimen rikkoisi seisovaan autoon?
mikähän voisi olla?
sen tiedän että jossain päin jarrujärjestelmää on jarruneste vuoto, mutta kai kytkimelle tulee omat nesteet?
mikähän kytkimen rikkoisi seisovaan autoon?
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Tervetuloa joukkoon vain, itselleni kävi juuri sama juttu, oli tosin ajamatta vain 8 päivää. Kytkin- ja jarrunestelle on sama säiliö. Kytkinnesteen letkun liitos on säiliössä ylempänä kuin jarruille, joten sieltä myöskin häviää neste ensimmäisenä jos jostain vuotaa.
Eli asiaan, todennäköisesti on tullut työsylinteristä nesteet ulos. Kerran noin vuosi sitten kun auto seisoi vajaan viikon muistan ihmetelleeni kun jarru/kytkinnestesäiliö oli reilusti vajaa. Maassa oli myös koneen alla jonkin sortin lammikko, mutta luulin sen olevan öljyä kun katsastaja oli juuri jostain öljyvuodosta kettuillut, enkä ajatellut asiaa sen enempää (jarruvuotoa siis itsekin epäilin). Lisäsin nestettä ja ajoin melkein vuoden ilman mitään ongelmia (nestettä ei hävinnyt lainkaan koko aikana). Nyt sama lammikko taas ja nestesäiliö kytkimen letkulle saakka vajaa ja kytkin täysin vetelä. Asiasta muistan myös lukeneeni useita kertoja 33-foorumilta, joten kyseessä ihan tyyppiongelma, jolle en muista mitään kovin hyvää selitystä kuulleeni. Muuta kuin sen, "että auto tykkää että sillä ajetaan".
Ekaksi voisi varmaan koittaa laittaa uudet nesteet ja ilmata, ja jos/kun ei kestä, niin sitten tarvii työsylinteriin korjaussarjan tai uuden sylinterin. Kaikki muutkin vihjeet otetaan vastaan täälläkin suunnassa.
Eli asiaan, todennäköisesti on tullut työsylinteristä nesteet ulos. Kerran noin vuosi sitten kun auto seisoi vajaan viikon muistan ihmetelleeni kun jarru/kytkinnestesäiliö oli reilusti vajaa. Maassa oli myös koneen alla jonkin sortin lammikko, mutta luulin sen olevan öljyä kun katsastaja oli juuri jostain öljyvuodosta kettuillut, enkä ajatellut asiaa sen enempää (jarruvuotoa siis itsekin epäilin). Lisäsin nestettä ja ajoin melkein vuoden ilman mitään ongelmia (nestettä ei hävinnyt lainkaan koko aikana). Nyt sama lammikko taas ja nestesäiliö kytkimen letkulle saakka vajaa ja kytkin täysin vetelä. Asiasta muistan myös lukeneeni useita kertoja 33-foorumilta, joten kyseessä ihan tyyppiongelma, jolle en muista mitään kovin hyvää selitystä kuulleeni. Muuta kuin sen, "että auto tykkää että sillä ajetaan".
Ekaksi voisi varmaan koittaa laittaa uudet nesteet ja ilmata, ja jos/kun ei kestä, niin sitten tarvii työsylinteriin korjaussarjan tai uuden sylinterin. Kaikki muutkin vihjeet otetaan vastaan täälläkin suunnassa.
Eli nesteet tosiaan on samat jarruille ja kytkimelle, sanotaan se nyt vielä uudelleen.Pepperoni kirjoitti: Ekaksi voisi varmaan koittaa laittaa uudet nesteet ja ilmata, ja jos/kun ei kestä, niin sitten tarvii työsylinteriin korjaussarjan tai uuden sylinterin. Kaikki muutkin vihjeet otetaan vastaan täälläkin suunnassa.
En kauheasti halua kettuilla alkuperäiselle kysyjälle, mutta jos "jarrujärjestelmässä on jossain päin vuoto", niin eikö se kannattaisi korjata? Ei meinaan ole kovin kiva ajelle autolla jossa jarrut ei ole ihan kuosissa, kokemusta on.
Jos oletetaan, että vuoto on jarrujärjestelmässä, ei kytkimessä, niin sitten se pitäisi korjata.
Itse kyllä veikkaisin myös sitä kytkimen työsylinteriä, jos jarrut on toimineet hyvin. Siihen saa korjaussarjan varaosaliikkeestä. Laitto ei vaan välttämättä ole mikään helpoin.
Tuossa on ketju, jossa myös käsitellään kytkintä:
http://kapsi.fi/~alfabbs/bbs/phpBB2/vie ... 5724#79681
Jos koko sylinteri lähtee irti helposti, niin sittenhän homma on ihan simppeli, kun pöydällä pystyy tekemään. Jos taas ei lähde (se on sokitettu lukkorenkaalla ja voi muutenkin olla kovin juuttunut) niin ainakin joissain malleissa sen mäännän saa kaivettua sieltä ulos kun kytkimen haarukan ensin kampeaa taakse. Tuon työsylinterin vuodon pitäisi kyllä näkyä kun katselee valon kanssa ja polkee kytkintä samalla.
Myös se pääsylinteri voi vuotaa. Siihenkin saa korjaussarjaa, HUOM. näitäkin on eri tyyppisiä.
Ensiapuna nyt kuitenkin nesteet sisään ja ilmaus. Mutta jos tiiviste on mennyt, niin se on mennyt ja pitää vaihtaa.
- Georgios Terziakis
- Viestit: 162
- Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
- Paikkakunta: Imatra
Juup, ei ole hankala vaihtaa noita tiivisteitä tuohon kytkimen työsylinteriin, etenkin kun ne kumit on siinä männässä, itse otin sen tapin männän ja kytkinhaarukan välistä pois, ja pumppasin männän pihalle, uudet kumit viruttelee männän ympärille, mäntä takas ja tappi männän ja kytkinhaarukan väliin paikalleen, ilmaus ja se on siinä, kaasarimallissa auttaa tuo ilmaputsarikotelon pois ottaminen, koko rempassa menee semmonen puolisen tuntia...
Näin on.Georgios Terziakis kirjoitti:Juup, ei ole hankala vaihtaa noita tiivisteitä tuohon kytkimen työsylinteriin, etenkin kun ne kumit on siinä männässä, itse otin sen tapin männän ja kytkinhaarukan välistä pois, ja pumppasin männän pihalle, uudet kumit viruttelee männän ympärille, mäntä takas ja tappi männän ja kytkinhaarukan väliin paikalleen, ilmaus ja se on siinä, kaasarimallissa auttaa tuo ilmaputsarikotelon pois ottaminen, koko rempassa menee semmonen puolisen tuntia...
- nakkis
- Viestit: 566
- Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
- Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo - Paikkakunta: Jkl
Tuohon ei kyllä ole muuta sanottavaa, muutakun että: ainakin oman kokeman perusteella noi italiaanot tuppaa (kärjistettynä sanoen) "hajoomaan " seisoessaan ja "korjaantumaan" kun on vaan kovassa käytössä, eli ajoa vaan..mipo kirjoitti:paikallaan ollessaankin tapahtuu kaikkea "jännää"....
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)
Paineasetelmassa VOI olla vikaa! Olethan siis ilmannut kytkimen? Jos se kytkimen työsylinteri liikkuu kunnolla ja painaa sitä haarukkaa, niin että se liikkuu, niin silloin asetelmassa on vikaa.
Kaverin autossa painelaakeri oli syönyt paineasetelman kynnet poikki ja ei painanut kuin osalla niistä, siispä ei irroittanut. (Syytä tähän ei ole oikein selvillä. Yksi voisi olla laakerin kiinnileikkaaminen, mutta avatessa se kyllä pyöri vielä.)
Mitään säätöä ei ole, vaan hydraulinen järjestelmä säätyy automaattisesti.
Kannattaa myös tarkistaa haarukan liikkuvuus. Eli että se ei ainakaan repsota. Tyyppivikana on sen akseloinnin pettäminen. En nyt muista liittyikö kaverin autoojn tämä, silloin kun kytkin ei irroittanut. Joka tapauksessa siitä hajosi myös tuo.
Eli kyllä se menee laatikon irroittamiseksi, valitettavasti
Mutta pari kertaa kun on tuon tehnyt, niin alkaa menemään rutiinilla, aikaa menee 1-2h.
Kaverin autossa painelaakeri oli syönyt paineasetelman kynnet poikki ja ei painanut kuin osalla niistä, siispä ei irroittanut. (Syytä tähän ei ole oikein selvillä. Yksi voisi olla laakerin kiinnileikkaaminen, mutta avatessa se kyllä pyöri vielä.)
Mitään säätöä ei ole, vaan hydraulinen järjestelmä säätyy automaattisesti.
Kannattaa myös tarkistaa haarukan liikkuvuus. Eli että se ei ainakaan repsota. Tyyppivikana on sen akseloinnin pettäminen. En nyt muista liittyikö kaverin autoojn tämä, silloin kun kytkin ei irroittanut. Joka tapauksessa siitä hajosi myös tuo.
Eli kyllä se menee laatikon irroittamiseksi, valitettavasti

No paikanna nyt ensin se vika.Romeo kirjoitti:No pakkohan se on sitten laittaa kuntoon, kuulostaa vaan aika suolaiselta esim. motonetin kytkimen korjaussarja, 144€... Jos on jotain hyviä vinkkejä siihen kytkimen irrotukseen, niin niitä otetaan vastaan
Katsoppas tuo viestiketju:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6873&highlight=
Kaipa tämä aiheeseen liittyy...
Äskettäin risteyksestä lähtiessä GTV.n kytkin jäi pohjaan, palautui vielä pari kertaa ja jäi lopulta hieman päälle. No, kytkinhän siinä hajosi, ajattelin...
Talliin kuitenkin jotenkin nilkutettuani ohjekirjan selausta ja selvisi ensi kertaa kytkin/jarrutehostimen hienoudet. Testinapista painamalla alkaa joku vikina ja hurina, mutta toivottua tulosta eli käsijarruvalon syttymistä ei tapahdu. Sitten loppudiagnoosi:kytkin alhaalla, jarrupoljin yhtä puuta ja ylhäällä.
Paaliin?
Edit:
Vikakin vähän löytyi. Jarrujen ohjausyksikön (siinä heti säiliön alla) kannesta, niiden neljän metalliletkun keskellä oleva "tulppa" oli kadonnut ja nestettä löytyy sormeen reiästä, siitä lienee paineet karanneet. Onko se pelkkä plommitulppa, koska mitään kierrettä reiän sisäpinnassa ei ole? Onko kokemuksia moisesta?
Äskettäin risteyksestä lähtiessä GTV.n kytkin jäi pohjaan, palautui vielä pari kertaa ja jäi lopulta hieman päälle. No, kytkinhän siinä hajosi, ajattelin...
Talliin kuitenkin jotenkin nilkutettuani ohjekirjan selausta ja selvisi ensi kertaa kytkin/jarrutehostimen hienoudet. Testinapista painamalla alkaa joku vikina ja hurina, mutta toivottua tulosta eli käsijarruvalon syttymistä ei tapahdu. Sitten loppudiagnoosi:kytkin alhaalla, jarrupoljin yhtä puuta ja ylhäällä.
Paaliin?
Edit:
Vikakin vähän löytyi. Jarrujen ohjausyksikön (siinä heti säiliön alla) kannesta, niiden neljän metalliletkun keskellä oleva "tulppa" oli kadonnut ja nestettä löytyy sormeen reiästä, siitä lienee paineet karanneet. Onko se pelkkä plommitulppa, koska mitään kierrettä reiän sisäpinnassa ei ole? Onko kokemuksia moisesta?
Viimeksi muokannut Cupido, 09 Tammi 2009, 23:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Tämä ainakin liittyy aiheeseen: Sprintin kytkimelle kävi syksyllä juuri niinkuin tämän ketjun avausviestissä. Eli kytkin meni veltoksi ja vaihteet ei mene päälle. Vääntäkääpäs tyhmälle rautalangasta kuinka se kytkimen ilmaus tapahtuu niin koitan keväällä, että pysyykö siellä nesteet ollenkaan.
Tiivistesarjan tilasin Muukkoselta jo ennakkoon kesäkuussa kun nestevuotoa alkoi ilmenemään. Ehkä sekin tulee kevääseen mennessä.
Tiivistesarjan tilasin Muukkoselta jo ennakkoon kesäkuussa kun nestevuotoa alkoi ilmenemään. Ehkä sekin tulee kevääseen mennessä.