Minkä 156:n ostaisin...?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Minkä 156:n ostaisin...?

Viesti Kirjoittaja juhala »

Tervehdys kaikille. Perheeseen ollaan hankkimassa toista autoa ja tarkoiyukseni olisi palata Alfan rattiin muutaman vuoden tauon jälkeen. (aikaisempi oli 75 1.6 jonka jouduin myymään ennen milleniumia.Nyt on ajossa Audi 80 Avant 2.8 V6 konella ja automaatilla joka jää rouvan käyttöön).
156 ON ollu mielessä jo pitkään ja nyt on hinnatkin jo kohdillaan. Mutamia katselleena, en vaan osaa oikein hahmottaa valintaa 2.0 Ts:n ja Vkutosen välillä. Onko ihan hurjan paljon kallimpi tuo kutonen ylläpitää? Bensaa menee varmaan enemmän, mutta kuinka iso ero on käytännössä? Kutosta puoltaa se että useimmissa on tuo kaipaamani ilmastointi mukana kun taas yllättävän monesta =- vm 2000 nelisylinterisestä se näyttää puuttuvan.
Mitä vakipaikkoja kannatta katsoa koeajolla?
Muutan metroradan varrelta Espooseen, ja siellähän olikin tuo Auto-Milano nykyään melkein naapurissa:-) Huoltoasiat on siis hyvällä mallilla.
Että tällaista, kaikki vinkit auton hankintaan otetaan ilolla vastaan!
Juuso

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

V6 ei kokemusta.

2.0TS (varmaan myös muut TS:t):

Vaeltava tyhjäkäynti kun auto liikkuu esim. valutettaessa liikennevaloihin vapaalla. Tuolla saanee tingittyä hintaa. Ominaisuus on hankala korjata, eikä se varsinaisesti haittaa, kunhan auto ei sammu.

Dieselmäinen käyntiääni käynnistettäessä, osa (imunokan ajoituksen muunnin) maksaa n.200eur, vaihto käytännössä tehtävissä jakopääremontin yhteydessä, erikseen ei kannata korjata, väljä muunnin ei pitäisi hajottaa mitään. Ehjä muunnin ei päästä ylimääräisiä ääniä.

Ruoste tuulilasin ylänurkkien kohdalta, korjaus edellyttää tuulilasin vaihtoa, ruosteiden poishiomista ja katon maalausta. Ei varmaan alle 500eur millään keinolla?

Tukivarsien narinat, yleensä hiljenee joksikin aikaa rasvaamalla puslat.
Etupään nivelet väljistyy, tarvikeosat ainakin suht. halpoja.
Takapään puslat kuluu "aktiivisen ajajan käsittelyssä"
Nuo kolme viimeistä selvität helpoiten, kun viet kokelaan johonkin katsastuskonttorille kuntotarkastukseen, selviää mitkä osat on vaihtokunnossa ja voit alkaa räknäämään alennuksia :-D

(Samalla näkee, paljonko ruoste on tehnyt tuhojaan.)
Onnea autonhakuun, palstalta tulee varmasti lisää ohjeita & oikaisuja tuohon listaani!

MUOK:
Kannattaa pitää pää kylmänä, Alfa on vaikea myytävä, joten melkeinpä ostaja saa päättää paljonko maksaa autosta. Jos tuuri käy, niin saattaa löytyä halvalla loistavia yksilöitä. :-D
Viimeksi muokannut mattijus, 11 Kesä 2006, 13:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMP

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

V6:n tärkeimmät checklist varmaankin ohessa (osa pätee tessuunkin), muut täydentäkööt:

- Koska hihna vaihdettu viimeeksi? Vaihtoväli 3v / 60 tkm.
- Kytkimen toiminta (onko kuinka raskas, käy raskaammaksi kun vaihto lähestyy, resonoinnit yms. merkki siitä että melko finaalissa. V6:n yleinen kesto lienee n. 100-130 tkm)
- Tukivarret ja puslat, kunto. Tukivarsien väljyys yleistä.
- Miten kone vetää / käy? (ilmi/happitunnistin jne)
- Termarin kunto? Yleensä vasta talvella huomaa jos epäkunnossa, ajoviimassa lämmöt jäävät selvästi liian alas.
- Syylarin kunto, tuppaa olemaan aikas huonossa hapessa muutaman ajovuoden jälkeen. Suola yms. tekevät tehtävänsä.
- Pohjalevy roikkuu parin vuoden kuluttua. Kannattaa tilata foorumin Olli79:n kautta alumiininen tilalle.

Tuossa nyt jotain kriittisimpiä juttuja, yleisiä kosmeettisia "vikoja" myös sivupeilien tukivarsien hapettuminen ja alahelmojen saumojen kulahtaminen kiveniskemistä. Kojelaudasta saattaa myös kuulua nitinöitä.

V6 kannattaa koeajaa...

:)
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

tmv kirjoitti:
V6 kannattaa koeajaa...

:)
Ei kannata...Käy niin kuin kävi mulle ja varmasti monelle muullekkin täällä... :mrgreen:

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Kiitos kommeneteista. Rupeaa jo hahmottumaan. Onko nuo kytkin yms. jutut sitten V6 versiossa jotenkin radikaalisti kalliimpia juttuja korjata kuin TS malleissa? Miten yleinen "Tee se Ite" ystävällisyys..?
Tuolla palstaa selatessa ilmeni että melkoisen kalliita jotkut osat näihinkin on. (sama on tullut tutuksi jo tuon Audin kohdalla. Koko vekotin tuli hankittua mukamas paremman saksalaisen laadun ja luotettavuuden takia.... buhahaaa :roll: ).

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

juhala kirjoitti:Onko nuo kytkin yms. jutut sitten V6 versiossa jotenkin radikaalisti kalliimpia juttuja korjata kuin TS malleissa? Miten yleinen "Tee se Ite" ystävällisyys..?
V6:n kytkinremppa maksaa helposti 800-1000 € riippuen hieman paikasta ja mistä osat hankintaan. DIY en hommaa edes viitsisi yrittää kun osa huoltofirmoistakin kieltäytyy hommasta. Aikaa menee ammattilaisella oikeilla välineillä 5-8 h paikasta riippuen.

Alfan varaosat ovat melkoisen kalliita, mutta tarvikepuljuista niitä saa kohtuulliseen hintaan yllättävänkin hyvin (vrt. syylari Hessumobiilista 167,- vs Deltasta 2-3 krt. kalliimpi). Olemalla hieman tarkka ja hankkimalla varaosia itse voi kuluja karsia todella paljon.

Yleisesti ottaen V6:n korjaukset ovat tessua kalliimpia johtuen jo käsittääkseni siitä, että V6 on työläämpi purkaa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Kiitos taas: Tuohon Audeiluun on liittynyt sellainen mukava piirre, että on ollut saatavissa tehtaan varaosa ja huoltokirjat netistä imailemalla tai muuten "jostain"(hyi :wink: )jne . Lisäksi ttuli hommattua Vag/Com kaapeli läppärin kytkemiseksi ECU un vikakoodien lukua ja tiettyjen resetointien tekoa varten.
Onko Alfaan löydettävissä vastaavia? Lähinnä noita manuskoita.(tuon Alfa diagnose palikan kyllä itse löysinkin)

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

juhala kirjoitti:Tuohon Audeiluun on liittynyt sellainen mukava piirre, että on ollut saatavissa tehtaan varaosa ja huoltokirjat netistä imailemalla
Ainakin 156:n huoltocd:n löysin netistä itselleni, foorumin haulla löytynee aiheesta infoa.
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

"Minkä 156:n ostaisin...?"

Yksi asia on yli muiden: Alfa Romeo 156:ssa TÄYTYY olla V6-moottori.
Viimeksi muokannut 155156, 11 Kesä 2006, 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

155156 kirjoitti:"Minkä 156:n ostaisin...?"

Yksi asia on yli muiden: Alfa Romeo 156:ssa TÄYTYY olla V6-moottori.
Aivan!

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

no nuo edelliset vähentää pähkäilyn määrää. Kaksi V6 bensarosvoa perheessä vähän kyllä hirvittää.. :)
Ihan tuossa jo imutin sen kurjausCD-softan..asennus on vähän hakusessa. Eli onko setarkoitus käyttää levyltä vai asentaa koneeseen. Joku setup exe siellä oli kun olin ensin Win RAR ohjelmalla sen purkanut. Olisi kiva tonkia tuotakin jo ennen hankintaa...

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

juhala kirjoitti:no nuo edelliset vähentää pähkäilyn määrää. Kaksi V6 bensarosvoa perheessä vähän kyllä hirvittää.. :)
Ihan tuossa jo imutin sen kurjausCD-softan..asennus on vähän hakusessa. Eli onko setarkoitus käyttää levyltä vai asentaa koneeseen. Joku setup exe siellä oli kun olin ensin Win RAR ohjelmalla sen purkanut. Olisi kiva tonkia tuotakin jo ennen hankintaa...
pitäis toimia levyn kanssa... ja lisättäkööt tähän että hyvin tuntuu kulkevan tuo 1.8TS moottorillakin oleva alfa, eikä pitäisi olla niin paljon murheita kytkimen kanssa, tosin jakopään ongelmia(hihna katkeaa ennen vaihtovälin umpeutumista) saataa esiintyä sitäkin useammin :roll:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

KauGoH kirjoitti: pitäis toimia levyn kanssa... ja lisättäkööt tähän että hyvin tuntuu kulkevan tuo 1.8TS moottorillakin oleva alfa, eikä pitäisi olla niin paljon murheita kytkimen kanssa, tosin jakopään ongelmia(hihna katkeaa ennen vaihtovälin umpeutumista) saataa esiintyä sitäkin useammin :roll:
Tuo 1.8TS voisi olla hyvä vaihtoehto, itse tappelin tasapainoakselien hihnan kanssa (2.0) kun vaihdoin remmejä, 1.8TS:ssä ei tätä ongelmaa ole kun ei ole koko hässäkkää ja samalla hihnan vaihto on edullisempi.

Tuo vaihtoväli 60tkm lienee oikeammin katkeamisväli näissä TS koneissa. :?
VMP

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Mulla on ollut molemmat ensin kuutosmoottorilla ja sen jälkeen TS.

Jos pari litraa sadalle ei haittaa niin sitten ehdottomasti ääni V6:lle

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

mattijus kirjoitti:Tuo 1.8TS voisi olla hyvä vaihtoehto, itse tappelin tasapainoakselien hihnan kanssa (2.0) kun vaihdoin remmejä, 1.8TS:ssä ei tätä ongelmaa ole kun ei ole koko hässäkkää ja samalla hihnan vaihto on edullisempi.
Eipähän sitä (tasapainoakselien hihnaa) ole pakko asentaa 2.0 tessuunkaan.
Hässäkällä saavutetaan jonkin verran sivistyneempi käytös, mutta toimii hyvin ilmankin. :wink:
Asiasta varmaan voivat kertoa enemmän ne jotka ovat päättäneet jättää koko hihnan asentamatta..

Itse olen ollut todella tyytyväinen tessun hienoon kompromissi moottoriin, joka tarjoaa tehoja pienellä kulutuksella. Entisenä turbo saabistina ilahduttaa, ettei kauppareissu vie puolta tankkia. :-D
Toki etenkin maantiellä saisi olla enemmän kapasiteettia konepellin alla.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

mattijus kirjoitti:itse tappelin tasapainoakselien hihnan kanssa (2.0) kun vaihdoin remmejä
Mitäs tappelemista siinä oli? Minusta aika helppo vaihdettava, pitää vain katsoa että ajoitusmerkit menevät kohdalleen ja kiristin jää sopivalle esijännitykselle.

Eipä sillä että olisin noita keppejä jäänyt ykskasiin kaipaamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
mattijus kirjoitti:itse tappelin tasapainoakselien hihnan kanssa (2.0) kun vaihdoin remmejä
Mitäs tappelemista siinä oli? Minusta aika helppo vaihdettava, pitää vain katsoa että ajoitusmerkit menevät kohdalleen ja kiristin jää sopivalle esijännitykselle.

Eipä sillä että olisin noita keppejä jäänyt ykskasiin kaipaamaan.
Mä olenkin käsi :lol:

Mulla on jakopään koteloista yks kiinnike rikki, niin aiheutti miellyttävän naputuksen, mistä oma topic =D
Otin tänään tuon remmin hevon kuuseen, ostan ehjät kotelot ja laitan remmin takaisin. Remmin poistolla en ole positiivisia vaikutuksia huomannut, kun siitäkin täällä oli maininta :-D
VMP

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Jos haluat nautiskella, osta ihmeessä kuutonen. Jos taas etsit käyttöautoa, "järki"valinta voisi olla 2.0 TS.

Kuutosta ei kannata pelkästään koeajaa, koska se jää polttelemaan...

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

pesti kirjoitti:Kuutosta ei kannata pelkästään koeajaa, koska se jää polttelemaan...
Ja höpö höpö. Koeajoinhan minäkin eikä jäänyt polttelemaan... :mrgreen:
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Ite kun olin ostamassa Alfaa niin totesin koeajon jälkeen ettei se V6 ole kovin
paljon ihmeellisempi kun tessu, alavääntö lähinnä parempi, omasta mielestä tessun ajettavuus on parempi koska ei ole niin keulapainonen, ja kannattaa muistaa että ahvenistolla tessulla ajetaan parempia aikoja! Markku Alen voi todistaa :wink:

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Tämä keulapainojuttu itseasiassa vähän kanssa mietitytti. Se mun aiempi Alfa oli 1.6 75 ja siinä oli tasapaino aika kohdillaan.
ehkä en tee niin isoa numeroa loppupelissä etukäteen siitä mallista. Yksilö ja varustelu vaikuttaa kanssa paljon. Ilmastointi on näköjään aika harvoissa +-2000 vm TS koneisissa kun taas Veekutosissa se on aina.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

jos et hirveästi ajele radalla niin se extra 70 kiloa keulalla ei pahemmin vaikuta. Toki jos viettää kaiket päivät radalla niin sitten TS :mrgreen:
TSään verrattuna tehoreserviä on ihan eri malliin. Mutta kannattaa miettiä mitä autoltaan haluaa.. Hinnoissa V6 ei varmaan loppupeleissä tule hirveän paljon kalliimmaksi paitsi jos ajelee vuositasolla paljon km. Nuo vanhemmat V6set vaativat ehdottomasti alustasarjan on sen verran löllyjä ainakin omaan makuun.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Tuohon autoon tuo V6:en sopii kuin nenä päähän. Toteat sen varmasti kun käyt koeajamassa. Aja vielä semmoinen yksilö, mistä löytyy jo novitecin putkisto, niin ei tarvitse sitä sitten itse asentaa jälkikäteen :) Pudottavan alustasarjan se myös vaatii!! Kuten V6 jo totesikin.

Alfassa käyttökustannukset ovat varmasti kovemmat kuin joissain muissa merkeissä, mutta jos olet jo Alfaan kääntymässä, ota suoraan se kutonen, ei harmita jälkikäteen. Ylläpito maksaa, mutta niin maksaa sen TSänkin.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Höh. Alfasta pääsee nauttimaan kaikkilla moottoreilla.
Itseäni hiukan hirvittää käyttökustannuksiltaan omakin V6.
Gasoliinaa palaa Helsingin ruuhkissa sen verran, että pyrin välttämään autoilua kahdeksasta-neljään välillä keskustassa.

Mutta vois stana, kun tuonne mutkiin ja motarille pääsee väljempinä aikoina, jo tuntuu, että kuutoselle ei paljon vaihtoehtoja ole.
Niinkuin aikaisemmin threadissa todettiin, tekee jäykkä alusta pelkästään hyvää 156:lle. Lämpimät suositukset kunnon alustasarjalle.
Toki Autoa pitää myös ymmärtää. Siihen liittyvät huoltohinnat ja yleiset fiksaukset (Alfisti yleensä ymmärtää), joten autoiluun liittyvä nautinto myös tod.näk. maksaa osansa, mutta vastine on myös sen arvoista.

Alkuperäiseen viestiin liittyen; vieläkö AutoMilanolla on Espoossa toimintaa...?

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

tuohon Auto -Milano kysymykseen: En tiedä muuta kuin että, siellä Nöykkiön laitamilla Länsiväylän kupeessa mainoskyltti. Onko paikka siis tietojenne mukaan kylmennyt...?

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

Hmmm.. ajelu tulee olemaan pitkält lojumista länsiväylällä.... Oliskohan se 1.8 sittenkin viisaampi. Paljonko se V6 syö taajama-ajossa...? Tuossa perheen Audissa ´(saksan alfa:-)) on 173 HP, joten siinä mielessä tuntuis takapakilta paljon vähempi. Toisaalta se tunnelma Alfan koneissa musta tulee muusta kuin teholukemista....

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

juhala kirjoitti: Oliskohan se 1.8 sittenkin viisaampi. Paljonko se V6 syö taajama-ajossa...?
No ihan varmasti viisaampi vaihtoehto..mutta tarvitseeko kaikessa olla järkeä. :lol:

Asiaan: taajamassa menee helposti 11-12 l/100 km, mutta matka-ajossa pääsee hyvinkin kasilla alkaviin lukemiin, kun rauhassa ajelee.

Minä en vaihtaisi veekutosta pois..
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

juhala kirjoitti: Toisaalta se tunnelma Alfan koneissa musta tulee muusta kuin teholukemista....
Käy kokeilemassa vaihtoehdot, ja päätä sitten.
Kulutukseen V6:lla. Minulla oli viimeisen vuoden keskikulutus 10.60l/100km. Josta vähän yli puolet pyörittiin taajamassa.
Parhaimmillaan sain kaupunkiajossa menemään noin 14l/100km.
Koskaan en päässyt tuolla missään ajossa alle 9l.
Ei enää Alfaa... eipä

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Eikös tää V6 vs muut ole vähän samaa sarjaa kuin audistien quattro vs vajaavetoiset? =)

Avatar
Johnny
Viestit: 52
Liittynyt: 07 Huhti 2004, 00:54

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Ei ollut vaikea päättyä V6:seen koeajon jälkeen. Varsinkin kun ensin koitin V6 puna-mustaisella nahalla :twisted:
8,3l/100km on alhain lukema mitä olen saanut Helsinki-Vaasa matkalla.
Kaupungissa yli 13l/100km, ja keskikulutus noin 10,3l/100km.

Jos kiinnostaa voit lukea tämä threadi kulutuksesta:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... torder=asc

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

juhala kirjoitti:tuohon Auto -Milano kysymykseen: En tiedä muuta kuin että, siellä Nöykkiön laitamilla Länsiväylän kupeessa mainoskyltti. Onko paikka siis tietojenne mukaan kylmennyt...?
Niin kauan kuin minä olen Alfalla kurvaillut, on AutoMilano sijainnut Helsingissä Hernepellontiellä. Mistään sivukonttorista tms. en ole kuullut.


Mitä aiheeseen muuten tulee, niin olen nauttinut jokaisesta Alfastani koneesta riippumatta. Jokaisella on vähän oma luonteensa ja kaikki ovat hienoja moottoreita. V6:lla en ole ajanut, enkä nykyisillä ajomäärillä aio uskaltaa käydä edes kokeilemassa, vaan ajelen tyytyväisenä enimmät kilometrit 1.8:lla (156 SW). Ennen hankintaa muistan kyllä suhtautuneeni siihen hieman varauksellisesti, mutta koeajo kertoi että se on hauska ja ketterä kone joka laulaa kauniisti ja korkealta kun osaa käyttää vaihteita. Tuo kaksilitrainen 155:n nokalla on vääntävämpi ja "mureampi", yleisolemukseltaan väkevämpi kone, mutta ei mitenkään itsestään selvästi parempi.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Espooseen on kai avautumassa uusi piste, en tiedä onko jo aloittanut
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

juhala kirjoitti:tuohon Auto -Milano kysymykseen: En tiedä muuta kuin että, siellä Nöykkiön laitamilla Länsiväylän kupeessa mainoskyltti. Onko paikka siis tietojenne mukaan kylmennyt...?
Tuo kyltti siellä tosiaan on ollut jo kauan, samassa lätkässä tosin todetaan, että tila on vuokrattavissa.

Vähän OT:ksi menee, mutta kaipa joku viisaampi tietää, miksi tuo kyltti siellä nököttää.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

No nyt on 1 kpl 2.0 Ts:ää koeajossa. Kaverillani on sellainen myytävänä, mutta ilmastoinnin puute torppaa tuon yksilön omalla kohdalla. Tuo on silleen "pitkässä lainassa " pääseepä perehtymään kunnolla (Audi on automaattipajalla...). Jotenkin hassu vekotin, aivan hysteerisen ärhäkät jarrut! :o kierroksilla kulkee iloisesti, mutta paikaltaan lähteminen tuntui jotenkin "vajaalta"... kierroksia pitää olla ennen kuin kytkimen nostaa aika paljon. luulen että VeeKuus on tässä kohtaa aika eri... 43 knumeron kengät mahtuu just toimimaan kaasun/jarrun ,kanssa yhtään isommat bootsit ei oikeen pelitä...Käynnistyksen yhteydessä kuulosti sekunnin "diiseliltä" tämä ei siis liene vakavaa.
Mites muuten tuo Selespeed vaihteisto, onko kokemuksia kellään. Suomessa ei juuri näy myynnissä, mutta euroopasta sais..

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

juhala kirjoitti:No nyt on 1 kpl 2.0 Ts:ää koeajossa. Kaverillani on sellainen myytävänä, mutta ilmastoinnin puute torppaa tuon yksilön omalla kohdalla. Tuo on silleen "pitkässä lainassa " pääseepä perehtymään kunnolla (Audi on automaattipajalla...). Jotenkin hassu vekotin, aivan hysteerisen ärhäkät jarrut! :o kierroksilla kulkee iloisesti, mutta paikaltaan lähteminen tuntui jotenkin "vajaalta"... kierroksia pitää olla ennen kuin kytkimen nostaa aika paljon. luulen että VeeKuus on tässä kohtaa aika eri... 43 knumeron kengät mahtuu just toimimaan kaasun/jarrun ,kanssa yhtään isommat bootsit ei oikeen pelitä...Käynnistyksen yhteydessä kuulosti sekunnin "diiseliltä" tämä ei siis liene vakavaa.
Mites muuten tuo Selespeed vaihteisto, onko kokemuksia kellään. Suomessa ei juuri näy myynnissä, mutta euroopasta sais..
Hienoa, että järjestyy auto testiin! Paljon helpompi erottaa hyvät yksilöt akanoista kun on vertailupohjaa. Diesel ääni ei ole vakavaa eli se ei riko mitään mutta uusi muunnin ei äännä ollenkaan. :-D
VMP

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Varmaan riippuu mihin on tottunut, mutta kyllä sen paikaltaankin pitäisi lähteä ihan "normaalisti". Korostan jälleen ettei ole kutosesta kokemuksia.

Dieselääni tulee imunokan ajoituksenmuuntimesta. Ei ole vaarallista, ts. ei mene rikki eikä riko konetta tms. Muuntimen tehtävä on parantaa vääntöä alakierroksilla. Jos muuttuu pahemmaksi niin kannattaa vaihtaa nokkahihnaremontin yhteydessä.

Tietty jos paikaltaan lähteminen tuntuu nuhaiselta niin tuolla voi olla osansa asiaan.

Selespeedistä löytynee haulla jokunen keskustelu.
EDIT. Tässä ainakin yksi

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

juhala kirjoitti:paikaltaan lähteminen tuntui jotenkin "vajaalta"... kierroksia pitää olla ennen kuin kytkimen nostaa aika paljon. luulen että VeeKuus on tässä kohtaa aika eri... 43 knumeron kengät mahtuu just toimimaan kaasun/jarrun ,kanssa yhtään isommat bootsit ei oikeen pelitä...
Kutosella ei kaasua tarvitse antaa oikeastaan ollenkaan. Eikä kytkintä luistattaa. 8)

Hassua, että mun karmean kokoiset numeron 46 talvibootsit ovat aivan käypät ajokengät. Ehkä se on tottumiskysymys, sen oikean raon alkaa löytää ajan kanssa automaattisesti (tässäkin tapauksessa). ;)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Työkaverin oli tarkoitus käydä tuolla kuusnepalla kaupassa, mutta eipä onnistunu, ei toivookaan saada sen monoo mahtuun sinne kaasupolkimelle.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

hassua tuossa on se että eihän siellä alhaalla näyttäisi olevan tilasta puutetta, kytkinpolkimen vierssä on tilaa yllin kyllin vasemmalle päin...Nyt kun tuolla on vähän enemmän ajanut ja saanut tuntumaa, niin kyllä se siinä suhteess ihan ehjä on, tuo perheen automaatti kuutonen audi on vaan erilainen. Vääntö on kyllä ihme juttu. Tuossa yksilöss on ilmeisesti termari (tai lämpömittari ) sökö kun ei lämmöt noussu kun paikallaan.
Alustassa on jotain kummaa, tiukemmat kaarrot oikealle "heilahtaa" enemmän kuin vasemmalle Takaiskarit kai, (tuntuis siltä). Tuhkakuppi ei me kiinni ja tällaista pientä. Saako näissä kuulua venttilien "rallatusta" normaalisti?
Kylllä mä tällä TS:lläkin hyvin töihin pääsisin...:-)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Epezi kirjoitti:Työkaverin oli tarkoitus käydä tuolla kuusnepalla kaupassa, mutta eipä onnistunu, ei toivookaan saada sen monoo mahtuun sinne kaasupolkimelle.
Iso on mono kaverilla. Mulla on 46/leveä 45, ajo onnistui vaikka talvikengillä eikä ikinä ole tehnyt tiukkaa.
Kyllä mulla kenkä on aina 156:n polkimillekin sopinut.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Alfissimo kirjoitti:Iso on mono kaverilla.
Niin on :lol:
Mielestäni nuo välit on juuri sopivia, vähän talvikengät joskus hipasee jarrua, mutta kesäkengillä hyvä, eikä tarvi harppoo jaloillaan laidasta laitaan, ja näinollen menettää sekunnin kymmenyksiä kierrosajoissa :mrgreen:

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

minä olen ihmetellyt sitä pitkään että paikaltaan lähtiessä ei ikinää mitään ongelmaa, vaan tuntuu lähinnä ettei autoa saa sammumaan liikkeelle lähdössä edes vahingossa :lol:

ja kenkä homma on kyllä hyvä, kapealestiset"Alfa Romeo" ajo kengät, jotka ystäväni nimesi ovat hyvät :-D mutta työkengät sievin turvajalkineet numberoo 45 on jo sen verran ahdas ettei tilaa kaasupolkimen ja jarrun välissä ole käytännössä lainkaan, mutta kyllä se sinne mahtuu :wink:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

juhala kirjoitti:Saako näissä kuulua venttilien "rallatusta" normaalisti?
Ei. Ruiskusuuttimista kyllä lähtee vaimea naputus, mutta sekin erottuu auton ulkopuolelle vain juuri ja juuri jos konepelti on kiinni.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

No nyt on pari ajettu: Ei vielä ole päässyt testaamaan V6 mallia. Deltalla oli pari suht edukasta peliä ilmastoinnilla. -99 TS2.0 autom. ilmastoinnilla 171 000 km ajettu. Oli jotenkin jopa tiukemman oloinen alustaltaan kuin tuo nyt lainassa oleva jolla on karvan alle 100tkm mittarissa. Ihan mahdollinen. Sitten olisi 1.8 super SW jolla oli 135 ajettu jota kokeilin myös. Jonni verran kalliimpi mutta vielä alueeella. Väri (tumma metalli sini) ei vaan ihan 100 % nappaa ja kytkin otti aika ylhäältä. (ja jotain jurinaa kanssa). Tuo SW oli jotenin "siistimmän" oloinen ja se pennin puujälitelmä kakslitraisessa on kyllä aika kaamea, superin ohjaamo oli jotenkin miellyttävämpi.
Kehnot penkit näissä on näköjään kaikissa.
Luulen että kannustuksesta huolimatta en ryhdy niihen veekutosiin kun auto kuitenkin tulee normaalin palkansaajan työmatka-ajoon välille Espo-Pasila... :oops: (tämä näkökulma puoltaa tuota 1.8?)
Katteellan vielä, kuun vaihteessa pitäisi olla 2 autoa kun asutaan jo korvessa silloin...
Viimeksi muokannut juhala, 15 Kesä 2006, 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

juhala kirjoitti:Kehnot penkit näissä on näköjään kaikissa.
Jos sattuisi löytymään Sportpack-versio, olisi penkeissäkin enemmän ryhtiä ja sivutukea. 156 Sportpack taitaa tosin olla Suomessa kohtuullisen harvinainen.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

155156 kirjoitti:Sportpack-versio
Jotenkin en oikeen sulata näitä eri versioita Alfassa, mielestäni Alfan kuin alfan pitäisi olla Sport!

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Itselläni on kokemusta vaan 1.8 ja 2.0 koneista ja molemmilla ehtii ihan hyvin. 1.8:a pitää laulattaa melko korkealle kunnon kiihtyvyyden saavuttamiseksi, kun 2 litrainen antaa tehonsa sivistyneemmin. Kutvonen antaa sitten hieman reilummin tehoa ja hienommilla soundeilla. Väittäisin 1.8:n ja 2.0:n syövän suunnilleen saman verran ja ylläpitokin maksaa suunnilleen samat. Eroa löytyy ehkä hankintahinnasta siten, että 1.8 Alfan saa ostettua samalla rahalla ehkä vuota uudemman. Toki yksilöllisiä hintaeroja on valtavasti. Kuutonen on varmuudella hienoin moottori, jos lompakko kestää. Auton tarve/halu pitää kartoittaa huolella. Ajatko autolla kaupungissa vai maantiellä ja kuinka paljon olet valmis uhraamaan nautinnonalttarille.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Italian Stallion kirjoitti:ylläpitokin maksaa suunnilleen samat
Suurin ero tulee varmaan siitä tasapainoakselihihnan puuttumisesta ja sen myötä vähän halvemmasta hihnanvaihdosta 1.8:ssa.

puni
Viestit: 52
Liittynyt: 01 Huhti 2006, 13:01

Viesti Kirjoittaja puni »

Heh, ensimmäinen Alfa mitä kokeilin jäi mukaan. Kutonenhan se oli, ei vaatinut pitkää harkinta-aikaa 8) Omat kilsat jää vuositasolla niin pieniksi ettei vähän kovempi bensankulutus pelottanut. Tähän asti kaikki tankilliset mennyt n.12,5l/100km ja pääasiassa kaupungissa tulee pyörittyä.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Rolle kirjoitti:
Italian Stallion kirjoitti:ylläpitokin maksaa suunnilleen samat
Suurin ero tulee varmaan siitä tasapainoakselihihnan puuttumisesta ja sen myötä vähän halvemmasta hihnanvaihdosta 1.8:ssa.
Huoltokulujen kannalta tuo lienee ainoa merkittävä ero. Jos muita kuluja miettii niin vakuutusmaksuissa on pientä eroa, tosin riippuu vähän yhtiöstä. Polttoaineen kulutuksessa olen päässyt 1.8:lla noin puoli litraa vähemmällä, tosin verrokkina tuo 155, joka kylläkin painaa aika tarkkaan saman verran kuin 156.

Vastaa Viestiin