33 16V nokkahihnan vaihto
Valvoja: Moderators
33 16V nokkahihnan vaihto
Ostin talvikulkineeksi 33 16V:n. Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei nokkahihnaa ole vaihdettu viimeisimmän 80tkm aikana. Ohjekirja taitanee kehoittaa vaihtamaan remmin 60tkm välein, joten kohtapuoliin lienisi aiheellista tehdä kyseinen remontti. Itseasiassa hihnat on jo ostettu, ja edellinen omistaja väittää vaihtaneensa kiristinrullat 40tkm sitten, joten noita tuskin tarvinnee(toivottavasti) vaihtaa tässä yhteydessä.
Koetin netistä etsiä korjaamokäsikirjoja kyseiseen autoon, mutta en onnistunu löytämään, joten mitään ohjeita nokkahihnojen vaihtamiseen en saanut. Siispä arvoisat raatilaiset, miten tuo operaatio tapahtuu? Mitä kaikkea tarvitsee purkaa? Jäähdytin, ajovalot ja puskuri ennen varsinaisen operaation aloittamista? Onko nokkien ajoituksissa tai hihnojen kiristyksissä jotain jippoja? Vesipumppu tietysti kannattaa vaihtaa samalla mikäli aihetta on. Onko jotain muita kikkoja mitä pitäisi tietää ennen operaation aloittamista tai sen aikana. Lisähommana tuossa yhteydessä pitäisi vaihtaa nokka-akselin stefa, mutta se lienee helppo homma kunhan tarvittavat hilut saa ensin purettua.
Koetin netistä etsiä korjaamokäsikirjoja kyseiseen autoon, mutta en onnistunu löytämään, joten mitään ohjeita nokkahihnojen vaihtamiseen en saanut. Siispä arvoisat raatilaiset, miten tuo operaatio tapahtuu? Mitä kaikkea tarvitsee purkaa? Jäähdytin, ajovalot ja puskuri ennen varsinaisen operaation aloittamista? Onko nokkien ajoituksissa tai hihnojen kiristyksissä jotain jippoja? Vesipumppu tietysti kannattaa vaihtaa samalla mikäli aihetta on. Onko jotain muita kikkoja mitä pitäisi tietää ennen operaation aloittamista tai sen aikana. Lisähommana tuossa yhteydessä pitäisi vaihtaa nokka-akselin stefa, mutta se lienee helppo homma kunhan tarvittavat hilut saa ensin purettua.
16v hihnat
Moikka
16v hihnojen ja ajoituksen kanssa tappelu on oikeasti aika hankala juttu, kannattaa viedä huoltoon laitettavaksi.
Kuuntelin erään Alfa-asentajan kommentit asiasta, tulee kuulemma ongelmia ajoituksen saamiseksi paikalleen.
TimoJ
16v hihnojen ja ajoituksen kanssa tappelu on oikeasti aika hankala juttu, kannattaa viedä huoltoon laitettavaksi.
Kuuntelin erään Alfa-asentajan kommentit asiasta, tulee kuulemma ongelmia ajoituksen saamiseksi paikalleen.
TimoJ
Brooommm_____köhköh_pazum__broooom___köhköh___????
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Pelkät kilkkeet maksoi pari vuotta sitten vajaa 2000 markkaa, joten ei tuo nyt ihan hirveeltä kuullosta. Siis termari, kiristäjät, vesipumppu ja hihnat. Kaveri ne vaihtoi mukisematta, tai oli siellä kuulemma ahdasta mutta hyvin toimiShodan kirjoitti:Vaihto maksoi ~500 , tuolla hinnalla kyllä jaksaisi itsekin säädellä jonkin aikaa ajoituksia.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
- Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
- Paikkakunta: Merikaarto
Ei se vaihtohomma mikään ihan mahdoton ole, itse olen tehnyt sen pari kertaa. Ekalla kerralla urheilin kapeasta raosta irroittamatta mitään turhaa, mutta jälkimmäisellä kerralla tein homman omasta mielestäni älykkäämmin. Eli järjestin riittävästi työtilaa irroittamalla maskin, puskurin ja jäähdyttimen. Tärkeintä työssä on ennen vanhan hihnan irroitusta laittaa selkeät merkit kaikkiin viiteen hihnapyörään. Yleensä tässä vaiheessa pyöritän konetta käsin pari kierrosta ja katson että merkit pysyvät kohdallaan, tää on paljon halvempaa kun ihmetellä sitten vääntyneitä venttiileitä. Sitten vaan reippaasti hihnat irti ja 10% varmasti joku neljästä nokka-akselista pyörähtää. Uudet hihnat ja tarvittaessa uudet kiristysrullat paikoilleen. Taaskin pari kierrosta käsin pyöritysta ja jos merkit pysyvät edelleen paikoillaan niin ei muuta kuin loput romut kiinni ja kovaa ajoa.
Niistä kiristinrullista muuten vetopuolen rullien laakerit on paljon kovemmalla rasituksella kun paluupuolen rullat. Mulla vetopuolen rullien laakerit piti kovaa ääntä 180 tkm huollossa ja menivät vaihtoon. Paluupuolen rullien laakerit sen sijaan olivat 240 tkm huollossa vielä ihan OK eli nyt katsotaan kestääkö ne 300 tkm. Kalliita ne kiristinrullat muuten ovat, säästöä saattasi saada aikaan hakemalla laakerikaupasta pelkät laakerit.
Niistä kiristinrullista muuten vetopuolen rullien laakerit on paljon kovemmalla rasituksella kun paluupuolen rullat. Mulla vetopuolen rullien laakerit piti kovaa ääntä 180 tkm huollossa ja menivät vaihtoon. Paluupuolen rullien laakerit sen sijaan olivat 240 tkm huollossa vielä ihan OK eli nyt katsotaan kestääkö ne 300 tkm. Kalliita ne kiristinrullat muuten ovat, säästöä saattasi saada aikaan hakemalla laakerikaupasta pelkät laakerit.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Ei se kovin vaikea homma ole vaihtaa itsekään hihnoja. Pari kertaa olen itse samaiset hihnat vaihtanut.
Ohjeita ulkomuistista!!!
Pura pois ainakin konepelti, maski, valot ja jäähdyttimen tuuletin.
Irroita laturi ja ohjaustehostimen pumppu sekä hihnasuojat.
Hae pelkääjänpuolen merkit paikalleen ><, silloin muistaakseni kuskinpuolella on -=.
Tarkista vauhtipyöränmerkki. (Imusarjan takaa pyöreä muovitulppa pois ja taskulamppu käteen, olisikohan siinä virranjakajan vieressä) Merkit pitäisivät olla >-.
Ota vanhat hihnat pois laita uudet hihnat paikalleen jätä kuskinhihna vielä auki.
Pelkääjän puolenhihna taas ><
Pyöräytä konetta käsin niin että vauhtipyörä kiertää kerran merkit taas >-
Pistä kuskinhihna paikalleen merkit ><.
Tarkista pyörittämällä hitaasti että venttiilit eivät ota kiinni mäntään.
Koekäytä konetta pienihetki (testi lähteekö enää käymään).
Kokoa muut osat paikalleen.
Ei vaikeaa jos sen vaan osaa.
Ohjeet tosiaan ulkomuistista joten ole kuitenkin tarkkana mitä teet. Mieti onko ohjeissani mitään järkeä. En ota vastuuta jos koneesi paukahtaa.
Ohjeita ulkomuistista!!!
Pura pois ainakin konepelti, maski, valot ja jäähdyttimen tuuletin.
Irroita laturi ja ohjaustehostimen pumppu sekä hihnasuojat.
Hae pelkääjänpuolen merkit paikalleen ><, silloin muistaakseni kuskinpuolella on -=.
Tarkista vauhtipyöränmerkki. (Imusarjan takaa pyöreä muovitulppa pois ja taskulamppu käteen, olisikohan siinä virranjakajan vieressä) Merkit pitäisivät olla >-.
Ota vanhat hihnat pois laita uudet hihnat paikalleen jätä kuskinhihna vielä auki.
Pelkääjän puolenhihna taas ><
Pyöräytä konetta käsin niin että vauhtipyörä kiertää kerran merkit taas >-
Pistä kuskinhihna paikalleen merkit ><.
Tarkista pyörittämällä hitaasti että venttiilit eivät ota kiinni mäntään.
Koekäytä konetta pienihetki (testi lähteekö enää käymään).
Kokoa muut osat paikalleen.
Ei vaikeaa jos sen vaan osaa.
Ohjeet tosiaan ulkomuistista joten ole kuitenkin tarkkana mitä teet. Mieti onko ohjeissani mitään järkeä. En ota vastuuta jos koneesi paukahtaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Toi stefa homma meinas unohtua.
En oo vaihtanut kun kuskinpuolelle ja taas ohjeet ulkomuistista.
Ja en oo mitenkään varma tarviiko autoa purkaan niin paljon kun kuvailen, koska vaihdoin samalla hydraulinostimen joten toinen puoli oli kokonaan auki.
Auto on nyt siis purettu jakohihnanvaihtoa varten.
Nokka-akselien suoja kansi on pultattu noin 10:llä 6mm pultilla ympäriinsä. Tosi V mäisiä avattavia. Tosipieni räikkä on paras kaveri.
Kansi tulee pois ainoastaan yhdessä asennossa ja silloinkin moni putki on tiellä. Tiiviste kannattaa irroittaa ennen kannen pois pyörittelyä. Osa öljyistä muuten tippuuu tässä vaiheessa lattialle.
Hihnapyörät ovat kiini tavallisilla pulteilla muistaakseni avain 19mm sopii siihen. Muista ottaa kiilat talteen!.
Hihnakotelon takaosa on pultattu muutamalla pultilla kiinni lohkoon. Irroita se niin näät stefat.
En muista pitääkö nokka-akseli irroittaa stefanlaiton ajaksi mutta jos tarvii nokankiinnikkeet on numeroitu. Kiristys momentit voin tarvittaessa tarkistaa huolto-ohjekirjasta.
En oo vaihtanut kun kuskinpuolelle ja taas ohjeet ulkomuistista.
Ja en oo mitenkään varma tarviiko autoa purkaan niin paljon kun kuvailen, koska vaihdoin samalla hydraulinostimen joten toinen puoli oli kokonaan auki.
Auto on nyt siis purettu jakohihnanvaihtoa varten.
Nokka-akselien suoja kansi on pultattu noin 10:llä 6mm pultilla ympäriinsä. Tosi V mäisiä avattavia. Tosipieni räikkä on paras kaveri.
Kansi tulee pois ainoastaan yhdessä asennossa ja silloinkin moni putki on tiellä. Tiiviste kannattaa irroittaa ennen kannen pois pyörittelyä. Osa öljyistä muuten tippuuu tässä vaiheessa lattialle.
Hihnapyörät ovat kiini tavallisilla pulteilla muistaakseni avain 19mm sopii siihen. Muista ottaa kiilat talteen!.
Hihnakotelon takaosa on pultattu muutamalla pultilla kiinni lohkoon. Irroita se niin näät stefat.
En muista pitääkö nokka-akseli irroittaa stefanlaiton ajaksi mutta jos tarvii nokankiinnikkeet on numeroitu. Kiristys momentit voin tarvittaessa tarkistaa huolto-ohjekirjasta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Kaikille osanottajille suuret kiitokset ohjeista.
Shodan ja Maunu, teillä on siis workshop manuaalit hallussanne? Osaisitteko kertoa saisiko niitä ladattua jostain päin nettiä? Vai onko teillä vain paperiversiot? Ja sitten kaino pyyntö: voisinkohan saada niistä kopiot?... Vai tietääkö joku(Rolle?) onko CARF:lla kyseisiä opuksia hallussaan?
Shodan ja Maunu, teillä on siis workshop manuaalit hallussanne? Osaisitteko kertoa saisiko niitä ladattua jostain päin nettiä? Vai onko teillä vain paperiversiot? Ja sitten kaino pyyntö: voisinkohan saada niistä kopiot?... Vai tietääkö joku(Rolle?) onko CARF:lla kyseisiä opuksia hallussaan?
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
On tullu osteltua noita manuaaleja aina kun on auto vaihtunu. Alfameriltä saa ainakin 156 ja 33 suppeat korjausohjeet ranskankielisenä. Ebaysta olen ostanut sitten noita part cd levyjä. Hinta noin 15 euroo pala. Ei todellakaan paha hinta siitä että pystyy jotain tekemään itsekin autolle.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Nyt sain vihdoin ja viimein jakopään purettua. Näyttäisi siltä, että kaikki rullat menevät vaihtoon. Kuskinpuoleiset rullat pitävät jo rallatusta ja toisenkin puolen kamat ovat hieman väljät. Mistäs olette itse ostaneet osat? Siis rullat, hihnat, stefat yms. kamat kun olette remontin tehneet? Yleisesti ottaen nuo ovat kyllä todella kalliita(varsinkin rullat, kun ne ovat vain muovipäällysteisiä laakereita), joten halvempia vaihtoehtoja olisi löydettävä. Itse lueskelin foorumilta(http://disc.server.com/Indices/20413.html), että alkuperäisetkin laakerit ovat kovin huonolaatuisia, joten vaihtoehtoisia juttuja voisi kokeilla. Osia on vaan kovin hankala löytää ainakaan ulkomailta. Onpa noita jotkin tehneet itsekin(http://disc.server.com/discussion.cgi?i ... w_parent=1). Lieneekö joku täällä moista kokeillut?
Täältä muuten löytyy apu tuohon hihnojen ajoituksen ja kiristyksen tekemiseen: http://www.alfisti.co.uk/16v_boxer_belts.htm
Voisiko joku samalla katsoa rullien, kiristimien ja nokka-akselien hihnapyörien kiristysmomentit. Kiitos!
Täältä muuten löytyy apu tuohon hihnojen ajoituksen ja kiristyksen tekemiseen: http://www.alfisti.co.uk/16v_boxer_belts.htm
Voisiko joku samalla katsoa rullien, kiristimien ja nokka-akselien hihnapyörien kiristysmomentit. Kiitos!
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Mitä olen eri foorumeilta vuosien varrella lukenut, niin kaikki rullat nimenomaan 16V:ssä ehdottomasti vaihtoon aina kun vaihtaa hihnat. Yleisimmin pettää nimenomaan kiristäjä, itse hihna harvemmin. 8V:ssä kuulemma voisi suht. turvallisesti ajaa samoilla rullilla 120 tkm (itse en kyllä uskaltanut).
Omani on siis 8V, joten suhtaudu varauksella, mutta osat löytyivät vielä keväällä Azzurrosta (Azzurrossa tapahtuneesta hännänlaskustahan on ollut juttua muualla joten se siitä). Hinnat olivat luokkaa: hihnat 2 x 10 €, kiristäjät (SKF) 2 x 40 €, vesipumppu 25 €. Deltassa pyysivät jotain tyyliin hihnat 2 x 40 €, kiristäjät 2 x 160 €, vesipumppu 170 €!!!
Jos nyt oikein muistan niin 16V:hen ei saa kiristäjiä sellaisenaan tarvikkeena ollenkaan, ainoastaan pelkät rullat/laakerit, jotka pitää vaihtaa vanhoihin "varsiin". Hinta luokkaa 40 €/kpl. Mielestäni näitä on saanut ainakin Muukkoselta. Operaation toteutuksesta en sano mitään. Muukkoselta varmaan kannattaa kysellä myös noita muita osia.
Tarkentakoon taas ken paremmin tietää
Omani on siis 8V, joten suhtaudu varauksella, mutta osat löytyivät vielä keväällä Azzurrosta (Azzurrossa tapahtuneesta hännänlaskustahan on ollut juttua muualla joten se siitä). Hinnat olivat luokkaa: hihnat 2 x 10 €, kiristäjät (SKF) 2 x 40 €, vesipumppu 25 €. Deltassa pyysivät jotain tyyliin hihnat 2 x 40 €, kiristäjät 2 x 160 €, vesipumppu 170 €!!!
Jos nyt oikein muistan niin 16V:hen ei saa kiristäjiä sellaisenaan tarvikkeena ollenkaan, ainoastaan pelkät rullat/laakerit, jotka pitää vaihtaa vanhoihin "varsiin". Hinta luokkaa 40 €/kpl. Mielestäni näitä on saanut ainakin Muukkoselta. Operaation toteutuksesta en sano mitään. Muukkoselta varmaan kannattaa kysellä myös noita muita osia.
Tarkentakoon taas ken paremmin tietää
16V kiristinrullat
Joo, itse vastoittain vaihdoin hihnat ja kaikki rullat. Kiristinrullat tosiaan joutui vaihtamaan vanhoihin "varsiin". Se onnistui kyllä nopeasti ruuvipenkissä. Vanhasta rullasta vaan rälläkällä entisen laakerin kehä irti ja penkissä jäävä kanta/sisäkehä lyömällä pois. Sitten uusi laakeri painetaan penkillä hitaasti varteen jnk. apuvälineen kanssa. Joku locktite tms. ei varmaan ole pahitteeksi. Itse en kyllä usko, että vaihto vanhoihin varsiin onnistuu montaa kertaa peräkkäin.
Sitten hinnoista. Varaosaliikkeistä saa toisen (muistaakseni apukuskin) puoleista kiristinrullaa(sfk) hintaan n. 50 e/kpl varren kanssa. Toista ei ole luettelossa . Ohjainrullan hinta on siellä n. 20e. Italkonille soitin kerran, josta kysyivät onko nämä "varret" ehjät. Tarjosivat sitten pelkkää kiristinrullaa ilman vartta hintaan 70 e/kpl . Soittelin muitakin paikkoja, mutta valmista pakettia ei löytynyt. Kaveri osti sitten rullat azzurrosta hintaan 20 e/kpl, joista sitten tein itse. Ne ei kyllä ollu mitään sfk:n laakereita, mutta ajaa varmaan saman asian. Vesipumpun ja hihnat ostin motonetista, josta myyvät samaa hihnaa/vesipumppua kuin varaosaliikkeistä, mutta puolet halvemmalla.
Sitten hinnoista. Varaosaliikkeistä saa toisen (muistaakseni apukuskin) puoleista kiristinrullaa(sfk) hintaan n. 50 e/kpl varren kanssa. Toista ei ole luettelossa . Ohjainrullan hinta on siellä n. 20e. Italkonille soitin kerran, josta kysyivät onko nämä "varret" ehjät. Tarjosivat sitten pelkkää kiristinrullaa ilman vartta hintaan 70 e/kpl . Soittelin muitakin paikkoja, mutta valmista pakettia ei löytynyt. Kaveri osti sitten rullat azzurrosta hintaan 20 e/kpl, joista sitten tein itse. Ne ei kyllä ollu mitään sfk:n laakereita, mutta ajaa varmaan saman asian. Vesipumpun ja hihnat ostin motonetista, josta myyvät samaa hihnaa/vesipumppua kuin varaosaliikkeistä, mutta puolet halvemmalla.
Maunu kirjoitti:Ei se kovin vaikea homma ole vaihtaa itsekään hihnoja. Pari kertaa olen itse samaiset hihnat vaihtanut.
Ohjeita ulkomuistista!!!
Pura pois ainakin konepelti, maski, valot ja jäähdyttimen tuuletin.
Irroita laturi ja ohjaustehostimen pumppu sekä hihnasuojat.
Hae pelkääjänpuolen merkit paikalleen ><, silloin muistaakseni kuskinpuolella on -=.
Tarkista vauhtipyöränmerkki. (Imusarjan takaa pyöreä muovitulppa pois ja taskulamppu käteen, olisikohan siinä virranjakajan vieressä) Merkit pitäisivät olla >-.
Ota vanhat hihnat pois laita uudet hihnat paikalleen jätä kuskinhihna vielä auki.
Pelkääjän puolenhihna taas ><
Pyöräytä konetta käsin niin että vauhtipyörä kiertää kerran merkit taas >-
Pistä kuskinhihna paikalleen merkit ><.
Tarkista pyörittämällä hitaasti että venttiilit eivät ota kiinni mäntään.
Koekäytä konetta pienihetki (testi lähteekö enää käymään).
Kokoa muut osat paikalleen.
Ei vaikeaa jos sen vaan osaa.
Ohjeet tosiaan ulkomuistista joten ole kuitenkin tarkkana mitä teet. Mieti onko ohjeissani mitään järkeä. En ota vastuuta jos koneesi paukahtaa.
Oliko vauhtipyörällä nuoli laitettava( T )merkiin niin että pyörijäkärki osoitti virran jakajanrungossa olevaan viivaan.Pelkääjän puolella siis oli nuolet (><) nokkapyörissä jotka laitetaan vastatusten ja kuskin puolella oli lovet hihnapyörän reunassa jotka myöskin laitettiin vastakkain (=-).Kumpi viiva merkintä oli kuskin puolen imu-nokassa ja kumpi pakopuolen-nokassa.Sain koneen rikkonaisena ja tarvitsisin kyseistä tietoa nopeasti sillä kesä lähestyy.
Maunu kirjoitti:Ei sitten mitään muisti kuvaa ainakaan tällä hetkellä. Tosin promillet alkavat nousta joten ehkä huomenna muisti pelaa paremmin .
_____________________________________________________________
33 se käydä röpisee jo ajotukset kohillaan soitettua Delta autoon,
lähettivät paperin kyseisestä ajoitus hässäkästä joten nyt minä voin
rauhassa korkata sen kunniaksi fingerporillisen.