156 2.0 TS PÄÄSTÖONGELMAT

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

156 2.0 TS PÄÄSTÖONGELMAT

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Toisaalla on keskusteltu 33 1.7:n päästöongelmista. Minulla on -99 mallinen 2.0 litran yksilö. Jo ensimmäistä kertaa katsastettaessa 2/2002 oli ongelmia päästöjen kanssa ja nyt vapaavuoden jälkeen 2004 katsastuksessa vielä suurempia.

Elikä päästöarvot heittelevät suuresti. Nyt olin lämmittänyt koneen kunnolla ja polttanut myös karstoja, jota edellinen katsastusmies neuvoi.

Silti katsastusmieheltä meni pitkä aika ennen kuin sain arvot laillisiin arvoihin. CO-pitoisuus aluksi ajokieltoluokkaa.

Lopulliset hyväksytyt arvot olivat

CO 0,13 HC 72 CO2 15,70 ja O2 0 ja kierroksilla CO 0,26 HC 79 CO2 15,60 02 0

Autolla ajettu 48 tkm eikä mitään säätöjä ole tehty. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja missähän vika?

Nyt olis tarkoitus viedä asiantuntijalle kun on nuo hihnatkin vaihtamatta.

Silti olis hyvä tietää muiden kokemuksia välitettäväksi huoltajalle.

Avatar
julia
Viestit: 66
Liittynyt: 29 Huhti 2003, 04:04

Päästöistä

Viesti Kirjoittaja julia »

Mulla on myös 2.0 TS mallia -99. Ensimmäisessä katsastuksessa toissavuonna oli päästöt koholla CO 0,05/0,18 ja HC 60/84. Viime kesänä vaihdettiin jakohihna, mitään muuta säätöä koneelle ei ole koskaan tehty. Viime viikolla uudestaan katsastuksessa: CO 0/0 ja HC 0/0. Joko pönttö oli aiemmin kylmä tai sitten hihnavaihto todella auttoi, mene ja tiedä.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Tosi vähän ajettu eli 48 km - ikää on jo muutama vuosi eli olet varmaankin ajellut lyhyttä ajoa? Epäilisin sen olevan syynä eli just se katsastusmiehenkin mainitsema karstoittuminen. Karstaa voi olla vaikka missä, mutta erityisesti, jos moottori käy pääasiassa kylmänä tai haaleana (lämmöt alle 75 astetta ja sitten taas parkkiin) niin karstaa tuppaa kertymään. Jos esim. happianturi on karstainen niin sehän näkyy suoraan päästöissä. Pari kunnon vetoa ei taida oikein riittää poistamaan ongelmaa jos karstaa on jo päässyt kunnolla kertymään. Hihnanvaihdon ei pitäis vaikuttaa päästöihin mitenkään.
MP

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Taitaa tuota polttoainettakin palaa ihan kiitettävästi jo tommosilla CO-arvoilla, jos meinaan ajokiellon rajalla liikutaan (CO>6.0) :shock:

Ilman katalysaattoriakin tulee putkesta CO:ta 0.30....0.65 kun kaikki on meinaan kunnossa. jostakin syystä kakkua menee koneeseen liikaa/ainakaan se ei pala täysin. venttiili kantaa/tulpat sököt?

Mikä oli lambda-arvo kierroksilla?

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Lambda-arvo oli 0,99.

Vaikka autolla on vähän ajettu niin sanoisin, että yksittäiset ajomatkat eivät ole olleet mitenkään poikkeuksellisen lyhyitä. Enimmäkseen auto vain seisoo tallissa.

Tyhjäkäynnissä on koko ajan ollut sitä huojumista, josta täällä muutkin ovat kirjoittaneet, +- 250. Ajoittain sitä ei kuitenkaan ole. Ei ole välttämättä kiinni siitä mikä on moottorin lämpötila.

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Mahdolllisen karstoittumisen (todennäköinen) osalta autoni historiasta;
Se on ollut ekat 14 tkm esittelyautona. No tästähän voisi päätellä, että sillä on ajettu tuona aikana hyvin paljon lyhyttä ajoa ja ongelmat ovat peräisin täältä.

Muutoinkin autoa on käyttänyt enimmäkseen vaimoni ja näin ollen kierrokset ovat olleet kovin alhaisia enimmäkseen kun omakaan ajotyylini ei ole kovin aggressiivinen.

1) Pystyykö ammattimies tekemään noille mahdollisille karstaongelmille jotain? Mekaanisestiko? Onneksi on alfa-ammattilainen Arto Tiippana melkoisen lähellä. Deltassa täällä ei ole alfatietämystä eikä edes valtuutettua huoltoakaan.

2) Auton kanssa ei ole ollut muita ongelmia kuin vasemman takajarrun ajoittainen "kantaminen". Vika ei ollut sylinterissä, jonka suojakumin sain rikki, vaan se oli todennäköisesti niissä palojen liikepinnoissa.

Saako suojakumin sylinteriin vaihdettua vai onko ostettava uusi systeemi kokonaisuudessaan. Nyt laitoin yläpuolella olevaan viiltoreikään runsaasti vaseliinia ensiavuksi.

Muutoin täytyy sanoa, että on todella hyödyllinen keskustelufoorumi, kiitos tästä!

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Luulisi ettei esittelyauton kanssa olisi karstottumisen kanssa ongelmia. Oman käsityksen mukaan esittelyautot saa kyllä kenkää enemmän kuin riittävästi :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Maho kirjoitti:Luulisi ettei esittelyauton kanssa olisi karstottumisen kanssa ongelmia. Oman käsityksen mukaan esittelyautot saa kyllä kenkää enemmän kuin riittävästi :wink:
pitää muuten paikkansa...ainakin kun meikäläinen käy koeajolla.... :-D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

90 kirjoitti:
Maho kirjoitti:Luulisi ettei esittelyauton kanssa olisi karstottumisen kanssa ongelmia. Oman käsityksen mukaan esittelyautot saa kyllä kenkää enemmän kuin riittävästi
pitää muuten paikkansa...ainakin kun meikäläinen käy koeajolla....
Niin no.. Tuleehan sitä itsekin kenkästyä, jos jotain sporttisempaa autoa koeajan, kohtuudella kuitenkin. Täytyy yrittää arvostaa autoliikkeenkin omaisuutta.. :roll:

Vähän off-topiccia.. :oops:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti: pitää muuten paikkansa...ainakin kun meikäläinen käy koeajolla....
Niin no.. Tuleehan sitä itsekin kenkästyä, jos jotain sporttisempaa autoa koeajan, kohtuudella kuitenkin. Täytyy yrittää arvostaa autoliikkeenkin omaisuutta.. :roll:

Vähän off-topiccia.. :oops:[/quote]

no juu..ei sentään särkeä saa....mutta rankaista kuitenkin.. :-D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Cuore Sportivo kirjoitti: pitää muuten paikkansa...ainakin kun meikäläinen käy koeajolla....
Perkele, 90! Laitoit meikäläisen piikkiin kommenttisi.. :lol:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti: pitää muuten paikkansa...ainakin kun meikäläinen käy koeajolla....
Perkele, 90! Laitoit meikäläisen piikkiin kommenttisi.. :lol:
hups!!... :lol:

taju
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Syys 2003, 22:10

Re: 156 2.0 TS PÄÄSTÖONGELMAT

Viesti Kirjoittaja taju »

teuhka kirjoitti:Toisaalla on keskusteltu 33 1.7:n päästöongelmista. Minulla on -99 mallinen 2.0 litran yksilö. Jo ensimmäistä kertaa katsastettaessa 2/2002 oli ongelmia päästöjen kanssa ja nyt vapaavuoden jälkeen 2004 katsastuksessa vielä suurempia.

Elikä päästöarvot heittelevät suuresti. Nyt olin lämmittänyt koneen kunnolla ja polttanut myös karstoja, jota edellinen katsastusmies neuvoi.

Silti katsastusmieheltä meni pitkä aika ennen kuin sain arvot laillisiin arvoihin. CO-pitoisuus aluksi ajokieltoluokkaa.

Lopulliset hyväksytyt arvot olivat

CO 0,13 HC 72 CO2 15,70 ja O2 0 ja kierroksilla CO 0,26 HC 79 CO2 15,60 02 0

Autolla ajettu 48 tkm eikä mitään säätöjä ole tehty. Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia ja missähän vika?

Nyt olis tarkoitus viedä asiantuntijalle kun on nuo hihnatkin vaihtamatta.

Silti olis hyvä tietää muiden kokemuksia välitettäväksi huoltajalle.
Karstaa voi kyllä poistaa eräällä vanhalla hyvällä konstilla. Sen kanssa on oltava kyllä varovainen. Itse tein sitä joskus vuosia sitten sen kummempia ongelmia. Kyseessä on moottorin käydessä suoritettava vesipesu. Se poistaa kyllä tehokkaasti moottorista karstat. Vettä ruiskutetaan pieniä määriä esim. spray-pullolla suoraan kaasuttimeen. Tätä ei liene syytä tehdä kuin lämpöisissä olosuhteissa, ei siis talvella ulkona.
En kuitenkaan usko, että ongelma autossasi on tuossa karstassa vaan vika on jossain anturissa/säädöissä. Ei muuta kuin tietokone kylkeen niin eiköhän sieltä joku vikakoodi tule.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: 156 2.0 TS PÄÄSTÖONGELMAT

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä se Lambda Anturi on ongelman ydin, se vaihtoon ja sen jälkeen kovaa ajoa, kyllä se siitä :mrgreen:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 156 2.0 TS PÄÄSTÖONGELMAT

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Ricambi kirjoitti:Kyllä se Lambda Anturi on ongelman ydin, se vaihtoon ja sen jälkeen kovaa ajoa, kyllä se siitä :mrgreen:
Olisko noin? kun lambda-arvo kuitenkin ~1....

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

Auto on siis 156 2.0 TS -99 ajettu n. 49 tkm.

1) Lambdan vaihto ei auttanut. Hihnojen vaihdon yhteydessä DA:ssa "testasivat" tehtaan laitteilla (en todellakaan tiedä mitä se heillä tarkoittaa, mutta antoivat kuitenkin päästötodistuksen jossa HC arvot olivat 0-tasolla) ja ilmoittivat, että vika on lambdassa.

Huvittavaa tässä on se, että olin tilannut hihnojen vaihdon ja tuon päästöongelman korjaamisen. Lambdaa ei DA:ssa vaihdettu kun heillä ei ollut varastossa, vaikka huolto oli tilattu vkoa aikaisemmin. Tästähän olen kirjoittanut http://decibel.tky.hut.fi/public/alfa/b ... php?t=1531

Suoritutin vaihdon tunnetuista syistä muualla. Se ei siis auttanut, vaan HC on edelleen erittäin ylhäällä eli liki 200 (sallittu 100).

Nyt tietenkin pitäisi polttaa karstat vielä kunnolla pois ennen mittauskokeilua eli tuo mittaus oli heti lambdan vaihdon jälkeen kylläkin moottori lämmitettynä.

Missäs nyt on vika? Katalysaattori vai ruiskutuksen ohjainyksikkö tai jokin siinä? Voivatko tulpat olla jo tuossa ajomäärässä loppu?



2) Yksi asia myös ihmetyttää autossa ja sillä voi olla merkitystä vian tunnistamisessa nimittäin tyhjäkäynti auton ollessa liikkeessä

- Kun auton liikkeellä ollessa painan kytkimen pohjaan niin tyhjäkäynti jää vaeltamaan 700 - 1.300 kierroksen väliin.

- Kun pysäytän auton niin tyhjäkäynti on vakaa 850.

Mistähän tässä voi olla kysymys ja voiko olla yhteyttä noihin HC-päästöihin?

Olen kiitollinen kaikista kommenteista ja vinkeistä.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

teuhka kirjoitti: 2) Yksi asia myös ihmetyttää autossa ja sillä voi olla merkitystä vian tunnistamisessa nimittäin tyhjäkäynti auton ollessa liikkeessä

- Kun auton liikkeellä ollessa painan kytkimen pohjaan niin tyhjäkäynti jää vaeltamaan 700 - 1.300 kierroksen väliin.

- Kun pysäytän auton niin tyhjäkäynti on vakaa 850.
95 %:lla varmuudella kys. "ominaisuuden" aiheuttaja on tuo. Tuntuisi kyllä myös loogiselta, että sama vika aiheuttaa myös päästöjen ongelmat?

Taisin paljastaa liikaa ja sua saattaa vituttaa kuin pientä ankanpoikaa, jos vian aiheuttaja on em. kaasuläpän likaisuus. 8) Meinaan korjauskustannukset olisivat olleet silloin lähellä nollaa, jos itse raskii sotkea kätensä.
Kuva

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

:) Ei todella vituta. Itse olen tumpelo näissä asioissa (kuten monessa muussakin) ja minulle on tärkeintä, että auto tulee kuntoon.

Selittäisitkö mikä tuon eron liikkuva auto/paikallaan oleva auto aiheuttaa tuossa tyhjäkäynnin käyttäytymisessä?

Kuten edellä kirjoitin, minulla oli koko ajan tunne, että nämä asiat voivat olla yhteydessä toisiinsa ja olen siitä myös suullisesti puhunut sekä DA:ssa ja paikassa, jossa lambda vaihdettiin.

Toivon todella hartaasti, että vika on tässä - onpahan minulla sitten yksi ylimääräinen lambda.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

tyhjäkäynti: likainen kaasuläppä, tyhjäkäyntimoottori viallinen, vuoto imuletkussa (reikä). Tiedä sitten miten se vaikuttaa päästöihin.

"Selittäisitkö mikä tuon eron liikkuva auto/paikallaan oleva auto aiheuttaa tuossa tyhjäkäynnin käyttäytymisessä?" kytkimen painaminen eli välillä on veto päällä ja välillä ei :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

BSTR oli kirjoittanut maaliskuussa -03 seuraavasti vaeltavasta tyhjäkäynnistä:

Yleisin(?) syy 156 2.0 TS:ssä tuollaiseen käytökseen on likaantunut kaasuläppärunko. Puhdistus menee 10 minuutissa seuraavasti:
1. irrota ilmaletku kaasuläppäkotelosta (letkupuristimella kiinni). Taivuta sen verran sivuun että pääset käsiksi kaasuläppään.
2. CRC:tä tai WD-40:ä suihkaisten hieman sisään kaasuläppäkoteloon. Odota minuutti pari.
3. Ruiskauta pikkusen rättiinkin, ja pyyhi rätillä kaasuläppärungon sisäpinta. Vedä kaasuvaierista, jotta kaasuläppä pysyy auki jotta saat sormella pyyhkäistyä läpän tuolta puolenkin.
4. Katso että läppä palautuu hyvin paikalleen (pieni rako pitää jäädä tyhjäkäyntiä varten)
5. Letku takaisin kiinni ja kiristimellä tiukalle.
6. Ajoa!
Syy miksi tyhjäkäynti vaeltelee johtuu siitä, että eritoten pakkasella huohottanut lika kerääntyy kaasuläpän kohtaan. Läppä ei mene joka kerta kunnolla kiinni ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää kompensoida. Kun kierrokset putoavat liian alas moottori sammahtelee, koska laturi ei tee riittävästi virtaa.
_________________156 x (2.0 TS + GTA)


No tein ohjeiden mukaisesti ja kuinka ollakaan, vaellus hävisi liki täysin eli sitä jäi vedätyksen jälkeen hetkeksi noin 150 kierroksen verran, mutta kaipa se pikkusen elää aina.

Etenkin läpän akselin tyvessä oli kovasti kiinnijuuttunutta karstaa, jonka sain pois vasta vaimon tultua painamaan kaasupedalia.

Aivan kuin Alfa olisi kiitellyt tuossa moottoritiellä kun kolmosella otin kierrokset tuonne 7.500 tietämille. No eihän tuo ollut haitannut aikaisemminkaan mutta nyt ikäänkuin kiitteli, että vaivat ovat hävinneet alemmiltakin kierroksilta.

Nyt toivotaan vain sitten, että myös päästöt ovat kohdallaan.

Kuinkahan kauan tuon vian keksiminen olisi DA:ssa ottanut ja mitä se olisi maksanut? Tehtaan testerihän kertoi, että lambdassa oli vikaa,vikaa, vikaa...... :twisted:

Kiitoksia ohjeita antaneille!

Avatar
teuhka
Viestit: 239
Liittynyt: 05 Joulu 2003, 23:38
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja teuhka »

No niin!

Aivan kuten R@gdoll aikanaan kirjoitti tähän ketjuun, olivat epätasainen tyhjäkäynti ja päästöongelmat yhteydessä toisiinsa.

Tuossa edellä on lainaus puhdistusohjeiksi, jonka siirrän taas tähän


Yleisin(?) syy 156 2.0 TS:ssä tuollaiseen käytökseen on likaantunut kaasuläppärunko. Puhdistus menee 10 minuutissa seuraavasti:
1. irrota ilmaletku kaasuläppäkotelosta (letkupuristimella kiinni). Taivuta sen verran sivuun että pääset käsiksi kaasuläppään.
2. CRC:tä tai WD-40:ä suihkaisten hieman sisään kaasuläppäkoteloon. Odota minuutti pari.
3. Ruiskauta pikkusen rättiinkin, ja pyyhi rätillä kaasuläppärungon sisäpinta. Vedä kaasuvaierista, jotta kaasuläppä pysyy auki jotta saat sormella pyyhkäistyä läpän tuolta puolenkin.
4. Katso että läppä palautuu hyvin paikalleen (pieni rako pitää jäädä tyhjäkäyntiä varten)
5. Letku takaisin kiinni ja kiristimellä tiukalle.
6. Ajoa!
Syy miksi tyhjäkäynti vaeltelee johtuu siitä, että eritoten pakkasella huohottanut lika kerääntyy kaasuläpän kohtaan. Läppä ei mene joka kerta kunnolla kiinni ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää kompensoida. Kun kierrokset putoavat liian alas moottori sammahtelee, koska laturi ei tee riittävästi virtaa.


Näihin toimenpiteisiin kannattaa vielä lisätä ECU-arvojen resetointi, joka tapahtuu seuraavasti:

1. Käännä virta päälle siihen asentoon, joka on juuri ennen starttaamista ja pidä virta päällä 90 sekunnin ajan.
2. Käännä virta pois päältä ja jätä avain paikalleen 90 sekunnin ajaksi.
3. Sen jälkeen starttaa ja anna koneen käydä noin minuutti ilman että kosket kaasuun.


Minulla jäi vielä ajoittain vähän heittelyä tyhjäkäyntiin (+ - 200) ja jos se lisääntyy teen seuraavat toimenpiteet:

Irrotan tyhjäkäyntimoottorin, joka on siinä kaasuläppärungossa kiinni kolmella 25 mm torx`illa ja puhdistan sen puhaltamalla paineilmaa ja sen jälken voitelen sen esim WD40:llä.

Edellämainitut ohjeet ovat ruotsalaiselta alfaromeofoorumilta http://www.alfaromeo.org/ jossa tätä tyhjäkäyntimoottorin puhdistamista on käsitelty paljon.

En ryhdy kuitenkaan tähän nyt, sillä päästöarvot ovat nyt todella hyvät, kulutus OK. Ainoastaan teen tämän jos heittely palaa, eikä em. puhdistustoimet auta.

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

teuhka kirjoitti:Irrotan tyhjäkäyntimoottorin, joka on siinä kaasuläppärungossa kiinni kolmella 25 mm torx`illa ja puhdistan sen puhaltamalla paineilmaa ja sen jälken voitelen sen esim WD40:llä.

Edellämainitut ohjeet ovat ruotsalaiselta alfaromeofoorumilta http://www.alfaromeo.org/ jossa tätä tyhjäkäyntimoottorin puhdistamista on käsitelty paljon.
Wanha topikki, mutta täynnä asiaa...

Itselläni siis vuoden '98 2.5V6 156. Samanlaisia oireita ollut lähikuukausina. Autoon on vaihdettu ilmi, lambda, moottorin lämpötila-anturi ja kaasuläppä putsattu (otin oikein irti koneesta ja puunasin huolella). Imupuolen letkut on myös käyty läpi. Edelleen auton tyhjäkäynti vauhdissa pysyy 1000rpm:n yläpuolella ja tippuu 750 pintaan vasta kun auto on pysähtynyt.

Kysynkin nyt, että onkos kukaan ottanut tuota tyhjäkäyntimoottoria auki ja putsannut sitä??

Muistan jostain lukeneeni, että tuon moottorinkotelon kun avaa niin sieltä lentää jousia yms. muuta sälää ulos ja niitä ei sitten ihan hevillä saa paikoilleen vrt. sveitsiläinen kello. Lähdettä en muista ja voi olla että olen uneksinutkin.

Ruottinkieli ei minulta suju niin jää tuo ruotsin alfaklubin selailu sikseen. Tiedä vaikka siellä olisi ollut ohjeet tuohon operaatioon?

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Tommi_80 kirjoitti:. Edelleen auton tyhjäkäynti vauhdissa pysyy 1000rpm:n yläpuolella ja tippuu 750 pintaan vasta kun auto on pysähtynyt.
jos käynti ei muuten heijaa tuo tuntuu suht normaalilta, molemmat mun 156set teki/tekee noin. Tosin vauhdissa en ole kovin pitkään testannut pysyykö se loputtomiin n. 1000 kierroksessa. Parempi se on olla hiukan enemmän kierroksia ettei sammu kesken ajon... :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Tommi_80
Viestit: 127
Liittynyt: 04 Huhti 2005, 13:45
Car(s): ex. 156 GTA
ex. 156 2.5
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi_80 »

Mutta kun tyhjäkäynti on aiemmin pysynyt siellä 750 hujakoilla... Parhaimmillaan/pahimmillaan tyhjäkäynti auton ollessa liikkeellä pyöri siinä 1500 hujakoilla :?

Ei kait tuo mitään haittaa, että kierrokset pysyvät hieman korkeammalla auton ollessa liikkeellä, mutta outo ominaisuus se on silti. No auto menee huomenna hihnanvaihtoon ja vaihteeksi perushuoltoon. Katsotaan miten auto sen jälkeen temppuilee.

Vastaa Viestiin