Ilmastointi vie tehot?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Ilmastointi vie tehot?

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Eli huomasin tuossa kun käytiin ekaa kertaa pidemmällä reissulla alfalla, päivä oli kuuma ja ilmastointi hurrasi täysillä.

Risteyksistä kiihdyttäminen sataan oli kuin olisi ajanut jollain 1.6 corollalla, eli ei tuntunut löytyvän oikein potkua koneesta niinkuin yleensä.

Vai vaikuttaako tosiaan 80 lisäkiloa kyydissä kiihtyvyyteen noin paljon se kun ajelisi yksin?

Sitten eilen huomasin ja kokeilin tasaisessa 60km/h vauhdissa laittaa ilmastoinnin päälle, heti kun kompura käynnisty niin samaan aikaan tuntui siltä niinku joku jarruttaisi autoa, kun otti ilmastoinnin pois niin veti taas normaalisti.

Eli tein johtopäätöksen että auto ei kiihdy läheskään yhtä hyvin ilmastointi päällä kun ilman, eli joku ottaa vastaan: onko se aina näin vai?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ilmastoinnin kompura vie muutaman hevosvoiman tehoa ihan niin kuin esimerkiksi laturi, vesipumppu jne...

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

ilmastointi ja tehot

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Omassa autossa en ole huomannut vaikutusta moottorin tehoihin ilmastoinnin
päällä ollessa. Hevosen, parin ..ei luulisi vielä selvästi tuntuvan?
Kulutus kyllä hiukan kasvaa ilmastoinnin päällä ollessa.
Siis mukavuudesta joutuu maksamaan.

Tankkasin V Power bensaa Shellilltä ja en tiedä onko luuloa vai ei, mutta tyhjäkäynti ääni muuttui muhkeammaksi ja veto alakierroksilla parani.

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

kokemus Audin kanssa: kompura sattaa olla sökö, jolloin vastustaa jo niin paljon että tuntuu. :-( Kävisin näyttämässä ilmastointeihin erikoistuneessa pajassa.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Joo ei tässä kyllä parista hevosvoimasta oo enää kyse, lähempänä kymmentä heppaa tehohäviö perstuntumalta. Ja välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Juu, kannattas varmaan käydä näyttämässä tuota kompuraa.

OT:
KauGoH kirjoitti:samat havainnot, V-POWER toimii...
Jep, enpä olisi uskonut bensiinillä olevan noin suurta merkitystä. KauGoHin tankattua 98:a kysyin kyydissä ollessa, että mitä tälle on tehty..
V-Powerin jälkeen en kokenut samanlaista a-haa elämystä. Oktaaniero on jo sen verran pieni, että yhtä suurta havaintoa en tehnyt. Pitää kokeilla itsekkin..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

dimmu kirjoitti:Joo ei tässä kyllä parista hevosvoimasta oo enää kyse, lähempänä kymmentä heppaa tehohäviö perstuntumalta. Ja välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
No juu, sitten suoraan ilmaripajalle vaan. Itse sain olla ohjeet olla käyttämättä ilmastointia ennen korjausta ettei mene enempää rikki (esim. magneettiventtiili)

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Teknikens Värld testasi ilmastoinnin kymmenkunta vuotta sitten. Tehonkulutus oli muistista 5-14 hp. Eniten ässämersussa ja vähiten jossain ritsassa. Eli kyllä se tehoa vie ja kulutuskin nousee mitattavan määrän. Sähkönkulus ylensä on muutama sataa wattia ja maksimissan noin hepan.

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

dimmu kirjoitti:Joo ei tässä kyllä parista hevosvoimasta oo enää kyse, lähempänä kymmentä heppaa tehohäviö perstuntumalta. Ja välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
Tuosta samasta "vinkunasta" onkin pitänyt kysyä :?
Tehohäviötä en ole huomannut, mutta tyhjäkäynniltä noin ->3000@ vinkuu niinkuin vanha laturi joka antaa häiriötä radioon, siitä ylöspäin sitten hukkuu moottorin ja renkaiden ääneen. Viilennys kyllä pelaa niin että melkein kylmä oli tänäänkin 26c helteessä :mrgreen: Onhan sillä muutakin hurinaa, kun tuo sähköflktikin pyörii koko ajan, mutta se taitaa pyöriä vakionopeutta, niinkuin sähkömoottorit yleensä?
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

jkoivula kirjoitti:
dimmu kirjoitti:välillä ilmastoinnin päällä ollessa kuuluu kiihdyttäessä erikoista meteliä "vinkunaa"?
Tuosta samasta "vinkunasta" onkin pitänyt kysyä :?
Tehohäviötä en ole huomannut, mutta tyhjäkäynniltä noin ->3000@ vinkuu niinkuin vanha laturi joka antaa häiriötä radioon, siitä ylöspäin sitten hukkuu moottorin ja renkaiden ääneen.
Samaa olen itsekin tuuminut...kun moottoritilasta kuuntelee
niin moniurahihna(?)pitää aikamoista jurinaa ilmastoinnin
ollessa päällä. Tosin jurina ei ole koko ajan samanlainen, vaihtelee..
Ilmastoinnin aineet ovat takuulla lopussa mutta pitääköhän
moniurahihnakin tarkistaa?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Samanlaisia havaintoja mulla kuin dimmullakin. Kyllä tuntuu tosiaan tehot häviävän sillon kun ilmastointi täysillä puskee kylmää. Ja tasakaasulla ajaessa n. 60 km/h tuntuu pieni nykäys kun laittaa ilmastoinnin päälle. Samaten kuuluu joskus semmonen vihellys kun kiihdyttää valoista reippaasti kuten dimmu kuvaili. Tosin se ei kuulu läheskään aina. Keväällä auto oli ilmastointihuollossa jossa täytettiin järjestelmä ja lisättiin myös kompuran öljyä, joten luulisi ettei siinä mitään vikaa ole, varsinkin kun kylmää tulee tosi tehokkaasti. :roll:

Copyfighter
Viestit: 849
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
Car(s): Volvo S40 T5
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Copyfighter »

Samantyyppinen havainto täällä. Valoista lähdettäessä saa antaa oikeen kunnolla kaasua että jaksaa lähteä liikkeelle. Muuten kulkee tasaisesti.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Samanlainen nykäys tuntuu itselläkin vaikka mulla on manuaalinen ilmastointi. Auto oli heti ostaessa kattavassa ilmastoinnin huollossa erikoisliikkeessä ja kyselin sieltä nykäyksen ja tehottomuuden syytä. Kyllä se kuulemma kuuluu asiaan joten olen antanut asian olla. Tärkeintä että laite toimii ja jäähdyttää nopeasti.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Näillä keleillä ilman lämpötila voi merkitä enemmän koneen tehoille kuin (toimiva) ilmastoinnin kompura. Ainakin teoreettisesti auton moottoritilan läheisyydessä voi koneen imevän palamisilman lämpötila nousta huomattavastikin. Jos oletetaan että ajossa kone saa 25 asteista ilmaa ja paikallaan liikennevaloissa vaikkapa 45 asteista niin ero tehossa on kuutisen prosenttia jos ilman virtaus olisi tehoa kuristavin tekijä. Tuntuu että näillä keleillä imuäänet olisivat koneessa huomattavasti voimakkaammat tai sanotaan että ne kuuluvat normaalia pienemmällä kaasunkäytöllä.

164ssa kompuran päälläolon huomasi. 156ssa en eroa kyllä havainnut eikä 166ssa senkään vertaa. Varmaa on että se syö tehoa kuten muutkin apulaitteet.

Avatar
jkoivula
Viestit: 286
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Paikkakunta: Ylihärmä

Viesti Kirjoittaja jkoivula »

Minkälaisella kytkimellä tuo kompura pelaa? Kun ilmastoinin sammuttaa, niin irrottaako jokin kytkin kompuran pyörimästä? Vai miten se toimii?
Moottorihan jatkaa pyörimistä jos se kerran on käynnissä, ja kai sitten kompuran hihnapyöräkin, vai onko se sähkötoiminen? Luulisi sitä voiman katoamista tulevan ilman jonkinlaista kytkintä vaikka ilmastointi ei ole päällä, jos sitä ei jotenkin saa pidätettyä.

On tämä 156:sen äänimaailma ihmeellinen, aina jokin uusi ääni josta saa esittää kysymyksiä :wink: :mrgreen: Alfetta GT:llä ei ollut sitä ongelmaa, imuäänien alta ei mitään muita ääniä erottanut :mrgreen: Jälkeenpäin kyllä jäi korvat soimaan, mutta kyllä siihen vaikutti simonssin tehoputkikin 8)
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

jkoivula kirjoitti:Minkälaisella kytkimellä tuo kompura pelaa?
Magneettikytkinhän se jota rele ohjailee starttaamaan. Jos kompuraa ei tarvi niin hihnapyörä on ainoana vastuksena. Jos laakerit on kunnossa niin eipä siitä kummoista tehohukkaa saa aikaan.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ei tunnu ainakaan mulla vaivaavan.

Joissakin muissa autoissa sai lisäpotkun ohitukseen , kun painoi ilmastoinnin pois päältä ennen ohittusta.

Omassa ei mitään muutosta havaittavissa vaikka pistää pois kesken kiihdytyksen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

No kun tuo tehohäviökin tuntuu vaan olevan sillon tällöin, ei aina kun käyttää imastointia. Yleensä silloin kun moottori on lämmenny tarpeeksi.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ei kai se kompura kuitenkaan käy koko ajan vaikka AC onkin päällä. Mullakin satunnaisesti tuntuu tasaisella, ja tyhjäkäynnilläkin kuulee kun menee päälle, ja kylmää pukkaa.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ei se minunkaan ymmärtääkseni koko aikaa käy, ja samalla lailla meidän 155:ssa kyllä huomaa kun kompura menee päälle, pieni nykäyksentapainen havaittavissa ja tyhjäkäynnilla on kuin kierrokset hetkeksi notkahtaisivat. Vuosien varrella en ole huomannut että tuo olisi muuttunut, ja kylmääkin on tulevinaan - tosin varasin tuolle huollon ensi viikoksi, sittenpähän selviää varmuudella onko systeemi kunnossa.

156:lla en kyllä pysty sanomaan että ilmastoinnin kytkeytymistä huomaisi mitenkään. Sellaista joskus luin aina luotettavasta internetistä, että uudemmissa autoissa ilmastointi ja ruisku osaisivat jutella keskenään ja boksi antaisi lisää soppaa koneeseen kun kompura kytkeytyy. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, mutta omien havaintojen perusteella näin _voisi_ olla.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Näin olen minäkin ymmärtänyt, joku oli vaihtamassa ruiskuohjauksen vaggineeseen niin tuo tuli esille eli juttelevat keskenään.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Laku kirjoitti:Joissakin muissa autoissa sai lisäpotkun ohitukseen , kun painoi ilmastoinnin pois päältä ennen ohittusta.
156:n pitäisi olla sen verran fiksu, että täyskaasukiihdytyksessä ruisku tylyttää ilmastoinnin pois päältä saadakseen koneesta maksimitehon tiehen siirrettäväksi.
- Epäkelpokeräilijä -

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei, omasta on vaihdettu kopura uuteen kun vanha ei lähtenyt käyntiin, mutta tuntuu että uusi kompura vie tehot nyt myös niin kuin vanha ennen kuin leikkas kiinni/lakkas toimimasta.
Miten muilla 156 v6 koneilla on tuntuuko kompuran ensimmäinen käynnistys tuntuvasti?
Muistaakseeni kun kun ostin 156:n niin siinä ei ollut ko. ongelmaa mutta se voi tietenkin johtua uutuuden viehätyksestä.
Pitää varmaan käydä Malminkartanon huollossa kyselemässä josko he voisivat tarkistaa asian.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Mä en ole juuri kiinnittänyt huomiota tehohäviöihin tai nykimisiin todennäköisesti siitä yksinkertaisesta syystä, että ilmastointi on mulla käytännössä aina päällä. Ovatpahan tehot sitten heti liikkeelle lähtiessä kadoksissa. ;) Kompuran naksahduksen kyllä kuulee silloin tällöin tyhjäkäynnillä tai hyvin hiljaa ajellessa.

Tehohäviöt kuulunevat kuitenkin asiaan varsinkin, kun ilma on hyvin lämmin. En yhtään ihmettele, että tasakaasulla ajaessa joku minua tarkempi tuntee nykäyksen kompuran käynnistyessä. :)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

en ole ikinä huomannut mitään eroa...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Kyllä mun auto ainakin kiihtyy paljon laiskemmasti alakierroksilla kuin ilmastointi on päällä, tuntuu niinkuin auto olisi matkustajia täynnä kun kiihdyttää ilmastointi päällä.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Samantapaiset kokemukset Pablon kanssa, eli tyhjäkäynnillä kierrokset notkahtaa ja kompuran kytkeytymisen huomaa. Muuta en ole huomannut. Ja olen myös jostain kuullut että täyskiihdytyksessä menisi kompura pois päältä, en ole yrittänyt sitä huomata/kokeilla.
Ayrton Senna da Silva forever

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

ajatelin vain kysellä, ettei vain ole niin että siellä olisi jokin muu komponentti mikä hajoittaa nyt sitten tämän uuden kompuran.
Mulla on ilmastointi myös kokoajan päällä paitsi silloin kun starttaan eli yleensä laitan puhaltimen nolla asentoon kun sammutan auton. Käännän sen sitten auto-asentoon kun lähden ajamaan. Yleensä silloin kompura pitää ikävän kuuloisen äänen ja vie vähän tehoa.

hmk
Viestit: 29
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 11:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hmk »

Kompura vie aina omansa ja päälle kytkeytymisen kyllä huomaa vaikka olisi kaikki kunnossa.

Mutua seuraa, joten lähdekritiikkiä kannattaa ja tulee käyttää.

Aineet vähissä ja ilmakone joutuu kompensoimaan tehon laskua -> Kompura hakkaa täysillä kokoajan, mikä sitten näkyy tehoissa ja tankilla.

Avatar
DragonForce
Viestit: 243
Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli

Viesti Kirjoittaja DragonForce »

Kyllä ilmastointi vie tehoa jonkun verran. Esim. meijän traktorissa ilmastointi vie n. 7kilowattia... Huomaa sen kyllä ajaessa.. :crazyeyes:
"Having no way as way, having no limitation as limitation"

Vastaa Viestiin