Apua! 156 harkinnassa
Valvoja: Moderators
Apua! 156 harkinnassa
Moi kaikki onnelliset AR omistajat!
Mietin Alfan ostoa (käytettynä) ja haluaisin kysyä kokemuksen omavilta ihmisiltä-
koska en ole mikään rikas kaveri vaan tavallinen työlainen niin jaksanko minä ylläpitämään tuon hienon auton?
Kun taas ylimääräisiä tuloja ei ole....
Tai sitten minun kohtaloni on tylsä toyota?
Siis joudunko laittaa huoltoon pari tonnia joka vuosi
vai onko asia ei niin hirvee ole?
Mietin Alfan ostoa (käytettynä) ja haluaisin kysyä kokemuksen omavilta ihmisiltä-
koska en ole mikään rikas kaveri vaan tavallinen työlainen niin jaksanko minä ylläpitämään tuon hienon auton?
Kun taas ylimääräisiä tuloja ei ole....
Tai sitten minun kohtaloni on tylsä toyota?
Siis joudunko laittaa huoltoon pari tonnia joka vuosi
vai onko asia ei niin hirvee ole?
Viimeksi muokannut koss, 24 Kesä 2006, 01:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ei se Alfa mikään maailman halvin ylläpidettävä ole: huollot, vakuutukset ym. maksavat taatusti enemmän kuin Toyotassa. Toisaalta olet katselemassa sen verran tuoretta autoa, ettei ongelmiakaan ole odotettavissa keskivertoautoa enempää. Paitsi jos kohdalle osuu ihan täydellinen maanantaikappale. Mutta kyllä noita ihan tavallisestikin tienaavilla ihmisillä kuulemma on, siitä vaan jos mieli tekee! On se sen arvoista.
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Merkistä riippumatta sanoisen että kannattaa jos on hieman kalliimpaa käyttöautoa ostamassa. Lisäksi 156 on aika yleinen joten ensimmäseen myynnissä olevaan ei tarvitse tyytyä. Tonnin projektirimpulaa en ehkä veisi tarkastettavaksi, vikoja siinä on kuitenkin. Yleisimpiä vikoja voi etsiä haun kanssa tältä boardilta.koss kirjoitti:Eli siis AR 156 vm-2002-2003. Alle 100000 ajattua tietysti
T.S tai JTS kone- ihan sama.
Kannatako käydä vaikka autotohtorilla ennen ostoa ?
Ja jos huolto tehdä merkkiliikkessä niin onko se kallimpi kun esim. renaultin-volvon huolto?
Tässä tapauksessa merkkiliike ei ole tae vikojen saattamiseksi ehjiksi. Osat maksavat paljon jos Deltasta ostaa, saatavuus kai aika hyvä. Huollon työn veloitus lienee samoissa muitten merkkiliikkeiden kanssa, arvelisin ma. Toisaalta takuun menettämisen pelossa ei tarvitse Deltaa käyttää. Tuli aika mutu-posti
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Samoja vikoja noista löytyy kuin muistakin. Kannattaa etsiä hyvää (siistiä ja alustaltaan äänetöntä) yksilöä. Itse hakisin sellaista esimerkiksi tältä foorumilta. Autoliikkeen takuu ja mahdolliset kylkiäiset ovat toki houkuttavia, mutta yksityisen tonnia paria edullisemmalla hinnalla tekee jo melkoisia remontteja. Jos autoon on jo laitettu polyuretaanipuslat, on luultavaa, että seuraavat 100 000km ovat huolettomia senkin akilleenkantapään osalta. Uudehkojen autojen huollattaminen merkkiliikkeessä ei ole köyhien hommaa ja siksipä en sitä teekään. Huollatan autoni muualla, menetän leimat huoltokirjasta, mutta säästän satoja euroja vuodessa. Itse hankin ensimmäisen Alfani (75 Ts 1988) opiskelujeni alkaessa. En ole vieläkään valmistunut, mutta nykyinen on jo kolmas Alfani, eli taviksillakin on varaa Alfaan
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
-
- Viestit: 443
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 23:56
- Paikkakunta: Rannikko
Sen mitä on lukenut niin 156 on myös varsin järkevä ostos. Aika hyvin ovat toimineet eikä turvallisuus ole huonoa, tilatkin riittävät useimmille. Polkemalla ainetta palaa mutta muuten aika taloudellinenkin. En ole ajanut Volvoa, jos tarkemmin yritän ajatella, ikinä joten en voi verrata ajettavuutta keskenään. Parempi tuntuma tiehen tuo kuitenkin osaltaan tiettyä varmuutta vallitseviin keliolosuhteisiin, tuossa en ihmettelisi jos 156 olisi samaan luokkaan kuuluvaa Volvoa selvästi etevämpi. Minä taas en tiedä yhtään syytä ostaa Volvoa, paitsi ehkä 940 4-ovisena, sillä voisi lipua arvokkaasti pitkin taajamia ja maanteitä olematta kiinnostunut mitä alla tapahtuu. Vähän Citroën XM:n tavoin.
Minkä 156:n ostaisin...?
156 T.S muuttuu startatessa dieseliksi
Airbag merkkivalo
Uusi alfisti - 156 tulossa(?)
APUA Alfa 156 2.0 t.spark nokkaremmi???
156 pyyhkijän varret....
156 Pörinäputket
Minkä 156:n ostaisin...?
156 T.S muuttuu startatessa dieseliksi
Airbag merkkivalo
Uusi alfisti - 156 tulossa(?)
APUA Alfa 156 2.0 t.spark nokkaremmi???
156 pyyhkijän varret....
156 Pörinäputket
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kyllä on järkevä ostos, kun syynää auton läpi, niin kuin minkä tahansa merkin kohdalla! Minulla ei tullut sitä tehtyä, mutta sellaisia ongelmia ei ole yhtään ollut, joka olisi estänyt ajamista tai auto olisi ollut pajalla. Teen itse perushuollot. Ne, kun ei ole sen vaikeampia kuin minkään muun merkin ja alustan osiakin on tullut vaihdettua, että jos ei halua käyttää hinnakkaissa huoltopaikoissa niin onnistuu TI-mieheltä kätevästi, jos ei niin tältä forumilta kysymällä ei tieltä eksy.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Volvoista 945 Classic kelpaisi
156 on omalla kohdalla ylittänyt odotukset. Auto on ollut sitä mitä odotinkin - paitsi luotettavampi.
Huollot on pystynyt tähän mennessä tekemään itse. TI mies, joka on niin tyhmä, että alkaa autoa purkamaan, saanee sen myös nippuun
Omalla kohdalla tuo itse huoltaminen on osittain hiljainen protesti Deltan huoltohinnoista, tosin nyrkkipajatkin tekevät huoltoja näihin varsin sopuhintoihin. Varaosien hankintaan suosittelen Ricambi Heikkaa parin osatilauksen kokemuksella, Motonetistä saa osia myös.
Yllä oli jo laitettu kattava linkkilista, nuo kohdat kun käy läpi niin sitten vaan sopivaa yksilöä hakemaan. Autotohtorin / vastaavan tarkastus tarjoaa rahoille vastinetta. Itse maksoin 50eur, katsastusmies penkoi autoa toista tuntia ja antoi selkeän palautteen sekä ylläpitovinkkejä. (ilmeisesti näki, että autosta oli jo käytännössä kaupat tehty.)
Lykkyä hakuun
156 on omalla kohdalla ylittänyt odotukset. Auto on ollut sitä mitä odotinkin - paitsi luotettavampi.
Huollot on pystynyt tähän mennessä tekemään itse. TI mies, joka on niin tyhmä, että alkaa autoa purkamaan, saanee sen myös nippuun
Omalla kohdalla tuo itse huoltaminen on osittain hiljainen protesti Deltan huoltohinnoista, tosin nyrkkipajatkin tekevät huoltoja näihin varsin sopuhintoihin. Varaosien hankintaan suosittelen Ricambi Heikkaa parin osatilauksen kokemuksella, Motonetistä saa osia myös.
Yllä oli jo laitettu kattava linkkilista, nuo kohdat kun käy läpi niin sitten vaan sopivaa yksilöä hakemaan. Autotohtorin / vastaavan tarkastus tarjoaa rahoille vastinetta. Itse maksoin 50eur, katsastusmies penkoi autoa toista tuntia ja antoi selkeän palautteen sekä ylläpitovinkkejä. (ilmeisesti näki, että autosta oli jo käytännössä kaupat tehty.)
Lykkyä hakuun
VMP
Suomessa ei ole Alfalle huoltoa
Olen itse melko uusi Alfisti (01/2006->) ja olen jo sen verran huomannut, että Alfalle ei ole olemassa huoltoa. Delta-Autosta löytyisi varmaan ammattitaitoa, mutta pitäisi olla itse vieressä seuraamassa, tuleeko homma tehtyä vai ei. Toisella huoltoliikkeellä on hieman asenteessa parantamisen varaa. Asiakasta ei uskota, vaan intetään vastaan ja oletetaan, että asiakas on tyhmä, eikä ymmärrä autoista mitään.
Jossakin huollossa on kynnyksen saumat nostettu pilalle (ovat sitten rullalla ja pelti vahvasti ruosteessa). Eräässä huollossa olisi nostettu taas samasta paikasta heti lokarinkaaren päätyttyä, jollen olisi itse asentanut hallinosturin tukia oikeaan paikkaan (tuota varten löytyy hitsattu nostokoroke, joka on 10cm:n päässä pilatusta saumasta). Eräässä huollossa naarmutettiin peltiä, laitettiin lähes litra liikaa öljyä jne. Kaikissa em. tapauksissa asenne on - "ei kiinnosta". Kun on päättänyt moisten jälkeen olla menemättä ko. paikkoihin enää, ei jääkään mitään jäljelle.
Onko vaikkapa Bosch Car Servicellä ammattitaitoa huoltaa Alfaani? Onko olemassa huolto, jossa asiakas voisi olla vieressä laaduntarkkailijana? Toimisiko tuo huolto myös silloin kun itse et ole töissä (8-17)?
Autohan on sinänsä hieno ja toiminut mainiosti. Ainoa mikä hirvittää on Suomen tiestö, joka vaatii jatkuvaa monttujen tarkkailua, ellei halua säädättää pyöräkulmia ja uusia kuluvia osia alustasta vähän väliä. Varsinkin PK seudulla ajaminen on alustaa kuluttavaa.
Jossakin huollossa on kynnyksen saumat nostettu pilalle (ovat sitten rullalla ja pelti vahvasti ruosteessa). Eräässä huollossa olisi nostettu taas samasta paikasta heti lokarinkaaren päätyttyä, jollen olisi itse asentanut hallinosturin tukia oikeaan paikkaan (tuota varten löytyy hitsattu nostokoroke, joka on 10cm:n päässä pilatusta saumasta). Eräässä huollossa naarmutettiin peltiä, laitettiin lähes litra liikaa öljyä jne. Kaikissa em. tapauksissa asenne on - "ei kiinnosta". Kun on päättänyt moisten jälkeen olla menemättä ko. paikkoihin enää, ei jääkään mitään jäljelle.
Onko vaikkapa Bosch Car Servicellä ammattitaitoa huoltaa Alfaani? Onko olemassa huolto, jossa asiakas voisi olla vieressä laaduntarkkailijana? Toimisiko tuo huolto myös silloin kun itse et ole töissä (8-17)?
Autohan on sinänsä hieno ja toiminut mainiosti. Ainoa mikä hirvittää on Suomen tiestö, joka vaatii jatkuvaa monttujen tarkkailua, ellei halua säädättää pyöräkulmia ja uusia kuluvia osia alustasta vähän väliä. Varsinkin PK seudulla ajaminen on alustaa kuluttavaa.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77
Saab 96 V4 -77
Älä ota niin vakavasti näitä jässiköitä, ovat suurin osa autojaan pilkun tarkasti viilaavia puoliammattilaisia.
Tämmönen tavallinen taatelintallaaja, joka ei harrasta rata-ajoa, vaan ajaa yksinkertaisesti kaikki päivittäiset työ ja muut ajot on ihan tyytyväinen hienosti toimivaan autoon, mutta sen pitää olla V6 - jos ei ole , niin sua sienettää 2 seuravaa vuotta ja vaihdat sitten kuitenkin V6:seen - elämässä pitää olla varaa pieniin nautintoihin - ei tää niin pitkä oo.
Tämmönen tavallinen taatelintallaaja, joka ei harrasta rata-ajoa, vaan ajaa yksinkertaisesti kaikki päivittäiset työ ja muut ajot on ihan tyytyväinen hienosti toimivaan autoon, mutta sen pitää olla V6 - jos ei ole , niin sua sienettää 2 seuravaa vuotta ja vaihdat sitten kuitenkin V6:seen - elämässä pitää olla varaa pieniin nautintoihin - ei tää niin pitkä oo.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Enpä usko että tilanne on noin paha!
www.automilano.fi
www.tmuukkonen.fi
www.mkah.fi
siinä kolme paikkaa mitkä uskoakseni on kohtuu päteviä
www.automilano.fi
www.tmuukkonen.fi
www.mkah.fi
siinä kolme paikkaa mitkä uskoakseni on kohtuu päteviä
Ei harmita jos ei käy koeajamassaLaku kirjoitti:mutta sen pitää olla V6 - jos ei ole , niin sua sienettää 2 seuravaa vuotta ja vaihdat sitten kuitenkin V6:seen
Eipä ole noita V6 malleja ole pahemmin näkynyt autoliikkeissä parin kolmen vuoden aikana täällä Oulussa, joten 156 Superilla on voinut ajella ihan tyytyväisenä. Volvon, VW:n ja tojotan kansanmalleja kyllä löytyy, mistään erikoisemmasta ei puhettakaan. Eihän täällä saa edes autokuumetta, että voisi tehdä hetken mielijohteesta tunneperäisiä hankitoja, kun ei ole ikinä mahdollisuutta ajaa mitään mielenkiintoisia malleja
Sad, but true ja melkoisesti OT
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Koss: osta pois, Alfa. Itse olin samassa tilanteessa kuin sinä viime vuonna ja tekemääni ostosta (156 2.0 TS 1998) en kadu päivääkään. Kun tottuu Alfaalla ajamaan, ei viitsisi harkitakaan minkään Toyotan tai vast. ostamista. Sisältä siisti ja ajoltaan hyvä. Itse asiassa en edes ymmärrä miksi laatuvaikutelmaa mollataan yleisesti, onhan 156:n matetriaalivalinnat aika paljon paremmat kuin esim. Volvo S40 -malleissa. Vastaavan ikäiset Volvot ja jopa Toyotat ovat aika kulahtaneen oloisia.
Käyttökuluiltaan auto on edullisempi kuin tätä palstaa lukemalla voisi kuvitella. Kulutus ollut talvella - keväällä - kesällä sekaajoa pääasiassa ajellen (maantie/kaupunki 70/30 -suhteessa) haarukassa 6.8 - 8.9, keskimäärin 7.5 - 8.0 -alueella. Vakuutushinnat toki kalliimmasta päästä koko- ja hintaluokassa.
Jos olet ostamassa 156:sta, katso myös kynnyskoteloissa olevat saumat, joista lähtee näemmä maali todella pikaisesti pois, jos autolla ajetaan hiekkatiellä. Syntymävika autossa, sekin tätä palstaa lukemalla on selvinnyt. Ilmeisesti auton iällä ei ole niin merkitystä, vaan käytöllä (?).
Käyttökuluiltaan auto on edullisempi kuin tätä palstaa lukemalla voisi kuvitella. Kulutus ollut talvella - keväällä - kesällä sekaajoa pääasiassa ajellen (maantie/kaupunki 70/30 -suhteessa) haarukassa 6.8 - 8.9, keskimäärin 7.5 - 8.0 -alueella. Vakuutushinnat toki kalliimmasta päästä koko- ja hintaluokassa.
Jos olet ostamassa 156:sta, katso myös kynnyskoteloissa olevat saumat, joista lähtee näemmä maali todella pikaisesti pois, jos autolla ajetaan hiekkatiellä. Syntymävika autossa, sekin tätä palstaa lukemalla on selvinnyt. Ilmeisesti auton iällä ei ole niin merkitystä, vaan käytöllä (?).
Lähtee ihan pikitielläkin ajamalla. Joka vuosi saa paikkaillaKivijärvi kirjoitti: Jos olet ostamassa 156:sta, katso myös kynnyskoteloissa olevat saumat, joista lähtee näemmä maali todella pikaisesti pois, jos autolla ajetaan hiekkatiellä. Syntymävika autossa, sekin tätä palstaa lukemalla on selvinnyt. Ilmeisesti auton iällä ei ole niin merkitystä, vaan käytöllä (?).
(Jotkut on asentaneet kuraläpät / helmat, joilla ongelma poistunee)
VMP
Joo ne saumat kuluu kyllä ihan normaalissakin ajossa. Vaikka silloin tällöin näkyy 156:ia, joissa helmasaumat eivät ole kuluneet lainkaan. Tuo taitaa olla autokohtainen vika ja johtuu epäilemättä italian luigien väljemmistä toleransseista kasausvaiheessa
Suosittelen myös Alfaa kossille, varsinkin käytettynä noissa on aika ylivertainen hinta/laatu/ominaisuussuhde. Varsinkin jos olet jo pidempään unelmoinut 156:sta niin en keksi mitään syytä mikset sellaista hankkisi. Ei voi olla kiinni jostain 50-100e summasta, minkä 156 imee vakuutuksissa enemmän verrattuna volvoon tai tojoon. 156:ssa on sellaista ajamisen iloa, imho, mitä ei monesta autosta löydy.
Suosittelen myös Alfaa kossille, varsinkin käytettynä noissa on aika ylivertainen hinta/laatu/ominaisuussuhde. Varsinkin jos olet jo pidempään unelmoinut 156:sta niin en keksi mitään syytä mikset sellaista hankkisi. Ei voi olla kiinni jostain 50-100e summasta, minkä 156 imee vakuutuksissa enemmän verrattuna volvoon tai tojoon. 156:ssa on sellaista ajamisen iloa, imho, mitä ei monesta autosta löydy.
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvin sanottu. Juuri äsken kävin yömyssyajelulla yöllisessä hesassa, aivan ihana spurttailla tyhjiä kurveja ja lipua ihan miten haluaa, katsella tyylikkäitä mittareita ja kuunneella yöradiota. Mikään muu auto ei ole samaa "pakko mennä ajelemaan" fiilistä minussa saanut aikaan. V6 on muuten se oikea Alfa Romeo moottori, on se vaan niin monipuolinen!Laku kirjoitti:Älä ota niin vakavasti näitä jässiköitä, ovat suurin osa autojaan pilkun tarkasti viilaavia puoliammattilaisia.
Tämmönen tavallinen taatelintallaaja, joka ei harrasta rata-ajoa, vaan ajaa yksinkertaisesti kaikki päivittäiset työ ja muut ajot on ihan tyytyväinen hienosti toimivaan autoon, mutta sen pitää olla V6 - jos ei ole , niin sua sienettää 2 seuravaa vuotta ja vaihdat sitten kuitenkin V6:seen - elämässä pitää olla varaa pieniin nautintoihin - ei tää niin pitkä oo.
Bensa maksaa, huollot maksavat sen minkä maksavat (mulla 4kk aikana n. 600€, määrishuolto + kaikki jarrupalat suurin homma - MKAH toimii hyvin), so not! Elämä on.
No rata-ajoja en varma harrasta!
Kiitos vielä kerran! sain todella asiallista apua!
Päätös on tehty!
Pari viikkoa vielä ennen lomaa, ja ypmäri Suomea etsimään "Se oikea"
Täällä Joensuun seudulla AR on valitettavasti tosi harvinainen ilmiö.
Ai niin! Ja vielä pakko saada suostumaan Alfaan perheessä asuva naishenkilöä
Kiitos vielä kerran! sain todella asiallista apua!
Päätös on tehty!
Pari viikkoa vielä ennen lomaa, ja ypmäri Suomea etsimään "Se oikea"
Täällä Joensuun seudulla AR on valitettavasti tosi harvinainen ilmiö.
Ai niin! Ja vielä pakko saada suostumaan Alfaan perheessä asuva naishenkilöä
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- tommytommy
- Viestit: 43
- Liittynyt: 09 Kesä 2005, 11:55
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa