33 ohjaustehostin vikaa
Valvoja: Moderators
33 ohjaustehostin vikaa
Nyt on asiat niin surkeasti että 33 alkoi vuotamaan öljyä. Se vuotaa öljyä vaihdelaatikosta, moottorista ja ohjaustehostimesta. Moottorin vuoto ei ole paha, mutta nuo muut häiritsevätkin jo enemmän. Vaihdelaatikko näyttäisi vuotavan oikean puoleisen vetoakselin stefasta, onko mahdollista/järkevää lähteä itse vaihtamaan? Se vuotaa pakoputken päälle, joten ei oikein uskalla ajella ettei syty palamaan koko auto..
Ohjaustehostimen vuotokohtaa en ole vielä paikantanut. Tehostimeen ja laatikkoon on vaihdettu öljyt reilu kuukausi sitten. Ohjaustehostimeen laitoin automaattivaihteistoöjyä kun joku sitä suositteli. Oliko hyvä ratkaisu? Tähän asti toiminut hyvin vuotoa lukuunottamatta.
Jos kenelläkään on minkäänlaista kokemusta edellä mainituista ongelmista tai hyviä neuvoja aiheeseen liittyen, niin kaikki neuvot otetaan vastaan!
Niin ja auto oli siis '92 33 16v
EDIT: muutin otsikkoa paremmin tilanteeseen sopivaksi...
EDIT II: vaihdelaatikko ei vuoda öljyä
EDIT III: eipäs vuoda enää mitään!
Ohjaustehostimen vuotokohtaa en ole vielä paikantanut. Tehostimeen ja laatikkoon on vaihdettu öljyt reilu kuukausi sitten. Ohjaustehostimeen laitoin automaattivaihteistoöjyä kun joku sitä suositteli. Oliko hyvä ratkaisu? Tähän asti toiminut hyvin vuotoa lukuunottamatta.
Jos kenelläkään on minkäänlaista kokemusta edellä mainituista ongelmista tai hyviä neuvoja aiheeseen liittyen, niin kaikki neuvot otetaan vastaan!
Niin ja auto oli siis '92 33 16v
EDIT: muutin otsikkoa paremmin tilanteeseen sopivaksi...
EDIT II: vaihdelaatikko ei vuoda öljyä
EDIT III: eipäs vuoda enää mitään!
Viimeksi muokannut Oleino, 15 Heinä 2006, 18:30. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Tein itse - säästin
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ex 33:sta hajosi ohjausvaihde. Silloin laski tehostajan nesteet melkolailla kuskinpuolen etupyörän ja kuljettajan välimaastoon. Eli hammastangon päästä kusi. Käytetty tehostin maksoi n. 150 euroa purkuautosta. Tuo hammastanko ilmeisesti melko hankala vaihtaa täytyy konetta kallistaa hieman, että saa sen vaihdettua itsellä ei ole kokemusta, koska teetin suosiolla pajalla tuon homman...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Perjaatteessa tommosen stefan vaihto ei ole paha homma. En vaan tiedä miten ne vetarin laipat irtoaa laatikosta!
Kaippa ne jotenkin lähtee. Sitten vaan ruuvarilla stefa irti ja naputtelee uuden tilalle. Kannattaa tehdä sitten molemmat puolet samalla.
Tehostimesta kannattaa tarkastaa ensimmäisenä putket/letkut. Jos niistä ei vuoda, homma on ikävämpi. Meinaan on tosiaan pahassa paikassa tuo laitos. Osia sinne tuskin voi sisään vaihtaa ainakaan kovin helposti. Tuo paketti on kai keskeltä halkeavaa mallia, en ole purkanut. Kiinnitys pultit olen kerran avannut ja olivat helvetin tiukassa. Ovat kuusiopäällä, joka on naurettavan pieni. Jollain metrin varrella sai vääntää (kone pois silloin) ja avain oli aika jengalla. Kyllä ne sitten lopulta lähti, en muista pitikö käyttää putkitonkeja vai mitä, muistelisin että kuusiokanta hajosi ainakin...
Moottori vuotanee venttiilikopista? En ole varma, mutta saattaisi saada vaihdettua kone paikallaa. Ahdasta kyllä on. Jos kopassa on keskellä pultteja, niin sitten menee vaikeaksi.

Tehostimesta kannattaa tarkastaa ensimmäisenä putket/letkut. Jos niistä ei vuoda, homma on ikävämpi. Meinaan on tosiaan pahassa paikassa tuo laitos. Osia sinne tuskin voi sisään vaihtaa ainakaan kovin helposti. Tuo paketti on kai keskeltä halkeavaa mallia, en ole purkanut. Kiinnitys pultit olen kerran avannut ja olivat helvetin tiukassa. Ovat kuusiopäällä, joka on naurettavan pieni. Jollain metrin varrella sai vääntää (kone pois silloin) ja avain oli aika jengalla. Kyllä ne sitten lopulta lähti, en muista pitikö käyttää putkitonkeja vai mitä, muistelisin että kuusiokanta hajosi ainakin...
Moottori vuotanee venttiilikopista? En ole varma, mutta saattaisi saada vaihdettua kone paikallaa. Ahdasta kyllä on. Jos kopassa on keskellä pultteja, niin sitten menee vaikeaksi.
OLeino kysyi:
Noi stefat tuppaa vuotamaan aika lailla, jos auto seisoo pidempiä aikoja paikallaan ja vuoto loppuu kun on säännöllisessä ajossa.
Ajatko autolla jatkuvasti vai seisooko pitkiä aikoja?Vaihdelaatikko näyttäisi vuotavan oikean puoleisen vetoakselin stefasta, onko mahdollista/järkevää lähteä itse vaihtamaan? Se vuotaa pakoputken päälle, joten ei oikein uskalla ajella ettei syty palamaan koko auto..
Noi stefat tuppaa vuotamaan aika lailla, jos auto seisoo pidempiä aikoja paikallaan ja vuoto loppuu kun on säännöllisessä ajossa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Nyt viimeisen kolmen kuukauden aikana autolla on ajettu arkipäivisin noin 50-60km päivässä, joten tuskin johtuu seisonnasta. Vuodon takia on sitten joutunut vähentämään ajoa..Laku kirjoitti:Ajatko autolla jatkuvasti vai seisooko pitkiä aikoja?

Pelottavasti näyttäisi vuotavan juuri siitä kohdasta. Koitan saada napattua kuvan niin pääsee ihan oikeasti varmuuteen. Miten paljon jouduit työstä maksamaan kun vaihdatit tuon härvelin? Kuten markkul totesikin on aika pahassa paikassa.Hepa kirjoitti:Ex 33:sta hajosi ohjausvaihde. Silloin laski tehostajan nesteet melkolailla kuskinpuolen etupyörän ja kuljettajan välimaastoon.
Stefat ainakin saanee itse vaihdettua kerta ei ole kovin paha homma, saas nähdä miten käy tehostimen kanssa.. Ainakaan Delta-Autolta ei stefoja löytynyt lähempää kuin Italiasta. Siinä sitten olisi kestänyt jo myyjän mukaan 1½ viikkoa. Nyt kun on varaosanumero niin pitääpä katsella varaosaliikkeistä.

Tein itse - säästin
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Tarkkaa hintaa en muista, koska samalla vaihtoivat myös jakohihnan. Taisi koko potti olla jotain 400 ja 600:n välilläOleino kirjoitti:Pelottavasti näyttäisi vuotavan juuri siitä kohdasta. Koitan saada napattua kuvan niin pääsee ihan oikeasti varmuuteen. Miten paljon jouduit työstä maksamaan kun vaihdatit tuon härvelin? Kuten markkul totesikin on aika pahassa paikassa.Hepa kirjoitti:Ex 33:sta hajosi ohjausvaihde. Silloin laski tehostajan nesteet melkolailla kuskinpuolen etupyörän ja kuljettajan välimaastoon.

Toivotaan, että vuotaisi letkusta. Tosin nuo pumpulta tulevat letkut taitaa vaan muistaakseni kulkea toiselta puolelta autoa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Paikallinen autotarvike liike myi lähes vastaavan kokoiset stefat 3€/kpl ja löytyi heti hyllystä. Leveyttä stefoilla on vain 7mm kun taas alkup. pitäisi olla 12mm. Tuskinpa haittaa... Nyt tällä viikolla pitäisi (viimeinkin) saada stefat vaihdettua ja alfa takaisin normaaliin ajoon... 

Tein itse - säästin
Noniin, nyt sitten selvisi että vetoakselin stefat ovat aivan kunnossa. Ohjaustehostimen servo (vai mikä onkaan, kuitenkin se johon öljyä pumpataan ja se sitten tehostelee) vuotaa vetarin päälle. Se sitten näyttää AIVAN siltä että vuoto olisi vetarin juuressa. Vetarihan tietysti roiski niin kivasti kaikki öljyt minne sattuu että oikeaa kohtaa oli vaikea päätellä.
NYT kiinnostaisi että miten sen tehostetun raidetangon (siksi päätin sitä tällä kertaa kutsua, joku asiasta tietävä kertokoon oikean nimen
) saa irti ja korjattua. Markkul ehti jo pelotella homman vaikeudesta mutta kai sitä pitäis nyt kuitenkin ryhtyä purkamaan ja korjailemaan. 
NYT kiinnostaisi että miten sen tehostetun raidetangon (siksi päätin sitä tällä kertaa kutsua, joku asiasta tietävä kertokoon oikean nimen


Tein itse - säästin
Noniin, ohjaustehostin on irti ja korjattu. Vuotava stefa piti irroituttaa ja vaihdattaa ammattimiehellä (oli joku erikoistiiviste), mutta muutoin homma hoitui omin voimin. Nyt se raidetanko ei enää meinaa mennä takaisin paikoilleen. Niin ja kytkin vuotaa nesteitä työsylinteristä. No, jospa jonain päivänä se on taas tienpäällä... 

Tein itse - säästin
Hienoa yritteliäsyyttä!Oleino kirjoitti:Noniin, ohjaustehostin on irti ja korjattu. Vuotava stefa piti irroituttaa ja vaihdattaa ammattimiehellä (oli joku erikoistiiviste), mutta muutoin homma hoitui omin voimin. Nyt se raidetanko ei enää meinaa mennä takaisin paikoilleen. Niin ja kytkin vuotaa nesteitä työsylinteristä. No, jospa jonain päivänä se on taas tienpäällä...
Se työsylinterin korjaaminen ei ole mikään paha rasti. Siihen saa korjaussarjan. Riippuu tietysti miten sitä lähtee tekemään jne. Paikallaan laittokin onnistuu.
Osat on paikallaan, tehostin vaan käyttäytyi koeajolenkillä kummallisesti.
Se ei meinaa tehostaa aina kun pitäisi, ongelma kuitenkin poistuu kun polkee vähän kierroksia koneeseen. Voiko se vaatia enemmän painetta toimiakseen, vai onkohan ohjausvaihde mennyt rikki (eikös se oli se joka kertoo milloin painetta pitää mennä ja mihin)? Vähän kummalliselta tuntuu. Nyt kuitenkin pystyy noin kolmen viikon tauon jälkeen tuollakin ajelemaan, eiköhän se tästä... 


Tein itse - säästin
No eipä helpottanut. Vie enemmän tehostinöljyä kuin bensaa. Näyttäisi siltä että ainoa tiiviste joka vaihdatettiin "ammattilaisella" vuotaa - ja paljon. Tänään tuli siellä pyörähdettyä isän kanssa. Kiitos isän erinomaisille neuvottelutaidoille saatiin alfa sinne kunnostettavaksi. Vähän on outo olo, koskaan aiemmin en ole sitä ulkopuoliselle vienyt korjattavaksi. Mutta nyt alkaa loppumaan aika ja hermot niin minkäs mahtaa.
Tulisi nyt äkkiä kuntoon... Jälkikäteen spekuloituna olisi varmaan tullut halvemmaksi ostaa ehjä käytetty tehostin ja vaihtaa siihen uudet suojakumit. Saas nyt nähdä. 


Tein itse - säästin
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Väännettiin aikanaan töissä pellistä ränni ja keräilyastia ohjausvaihteen alle, kun omasta 33:sta porsi tuo ohjausvaihde. Vaihde tiputti öljyt ränniin ja kaato oli suunniteltu letkua pitkin 1/2 litran pulloon, josta sai kaataa liemet takaisin säiliöön. Oli remonttimies ihmeissään, kun purki vehkeen pois ohjausvaihdetta irroittaessa...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Keräilyastia kävi itselläkin mielessä, varsinkin sen takia että tiputtu pakoputken päälle. Eihän se kuitenkaan mikään kestävä ja lopullinen ratkaisu ois ollu, joten kuntoon tuota koitetaan laittaa.Hepa kirjoitti:Väännettiin aikanaan töissä pellistä ränni ja keräilyastia ohjausvaihteen alle, kun omasta 33:sta porsi tuo ohjausvaihde. Vaihde tiputti öljyt ränniin ja kaato oli suunniteltu letkua pitkin 1/2 litran pulloon, josta sai kaataa liemet takaisin säiliöön. Oli remonttimies ihmeissään, kun purki vehkeen pois ohjausvaihdetta irroittaessa...
Paikka missä alfa on nyt korjattavana on muuten traktorihuolto.

Tein itse - säästin
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Ei todellakaan ole. Itsellä oli astia n. viikon, kunnes löysi osat ja sai auton kuntoon. Vuosi kyllä niin lahjakkaasti, että sai olla joka päivä tyhjentämässä...Oleino kirjoitti:Keräilyastia kävi itselläkin mielessä, varsinkin sen takia että tiputtu pakoputken päälle. Eihän se kuitenkaan mikään kestävä ja lopullinen ratkaisu ois ollu, joten kuntoon tuota koitetaan laittaa.Hepa kirjoitti:Väännettiin aikanaan töissä pellistä ränni ja keräilyastia ohjausvaihteen alle, kun omasta 33:sta porsi tuo ohjausvaihde. Vaihde tiputti öljyt ränniin ja kaato oli suunniteltu letkua pitkin 1/2 litran pulloon, josta sai kaataa liemet takaisin säiliöön. Oli remonttimies ihmeissään, kun purki vehkeen pois ohjausvaihdetta irroittaessa...
Paikka missä alfa on nyt korjattavana on muuten traktorihuolto.Niillä pitäis olla aika luja kokemus hydrauliikasta. Jospa tulis nyt toisella yrityksellä kuntoon.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----