Automaatti-ilmastointi heijaa tyhjäkäyntiä(!)
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
- Paikkakunta: Naantali
Automaatti-ilmastointi heijaa tyhjäkäyntiä(!)
Näin alkuun, ensinnä tervehdys kaikille kesäalfisteille! =)
Minulla on tämän tyhjäkäynnin heijaamisen kanssa ollut jonkin aikaa ongelmia, joka siis lähinnä ilmenee vain automaatti-ilmastoinnin/kylmä-ilma-nappulan(en nyt muista sen oikeaa nimeä..?) ollessa päällä(!).
Alfassa kierrokset tippuu melkein nollaan (ja heijaa sen jälkeen hetken aikaa) kun laittaa kytkimen pohjaan, ja tämä ongelma ilmenee _vain_ kun automaatti-ilmastointi on päällä.
Eli jos auto on normaalituuletuksella niin auto ei tätä tee, mutta auta armias kun haluaa esmes kylmää auton sisätiloihin niin aina saa laittaa kytkimen hyvissä ajoin pohjaan liikennevaloihin laskeuduttaessa ettei auto sammu. Erittäin ärsyttävää..
Kun sisätilan tuuletus on normaalituuletuksella niin tyhjäkäynti tippuu nätisti sinne missä se pitääkin olla ja tätä ongelmaa ei silloin ole.
Samaten auto nykii hetken aikaa (kylmällä koneella) kun lähtee liikenteeseen.
Voisiko joku viisaampi valaista mistä ihmeestä tässä on kysymys?
ILMIä ja lambdaa en tässä epäile syyksi koska ne kaikki on vaihdettu kesällä-05 ja kaasuläppä puhdistettu myös viime kesänä.
Ongelma oli myös viime kesänä mutta ei tosiaankaan näin pahana. Silloin oli pientä heijaamista havaittavissa mutta ei sentään ihan sammumispisteeseen saakka!
Autona 156 2.5 -98.
Minulla on tämän tyhjäkäynnin heijaamisen kanssa ollut jonkin aikaa ongelmia, joka siis lähinnä ilmenee vain automaatti-ilmastoinnin/kylmä-ilma-nappulan(en nyt muista sen oikeaa nimeä..?) ollessa päällä(!).
Alfassa kierrokset tippuu melkein nollaan (ja heijaa sen jälkeen hetken aikaa) kun laittaa kytkimen pohjaan, ja tämä ongelma ilmenee _vain_ kun automaatti-ilmastointi on päällä.
Eli jos auto on normaalituuletuksella niin auto ei tätä tee, mutta auta armias kun haluaa esmes kylmää auton sisätiloihin niin aina saa laittaa kytkimen hyvissä ajoin pohjaan liikennevaloihin laskeuduttaessa ettei auto sammu. Erittäin ärsyttävää..
Kun sisätilan tuuletus on normaalituuletuksella niin tyhjäkäynti tippuu nätisti sinne missä se pitääkin olla ja tätä ongelmaa ei silloin ole.
Samaten auto nykii hetken aikaa (kylmällä koneella) kun lähtee liikenteeseen.
Voisiko joku viisaampi valaista mistä ihmeestä tässä on kysymys?
ILMIä ja lambdaa en tässä epäile syyksi koska ne kaikki on vaihdettu kesällä-05 ja kaasuläppä puhdistettu myös viime kesänä.
Ongelma oli myös viime kesänä mutta ei tosiaankaan näin pahana. Silloin oli pientä heijaamista havaittavissa mutta ei sentään ihan sammumispisteeseen saakka!
Autona 156 2.5 -98.
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
ohjainlaite ei ilmeisesti saa tietoa että kylmäkoneen kompura menee päälle, jolloin se ei osaa nostaa kierroksia automaattisesti. Seurauksena voi tosiaan olla sammuminen.
koita tyhjäkäynnillä painella sitä ilmastoinnin nappulaa, jos ilman ilmastointia kaäy hyvin ja ilmastoinnilla ei käy niin vika on siinä.
koita tyhjäkäynnillä painella sitä ilmastoinnin nappulaa, jos ilman ilmastointia kaäy hyvin ja ilmastoinnilla ei käy niin vika on siinä.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
- Paikkakunta: Naantali
Auton ollessa paikallaan tyhjäkäynti on normaali, ilmastoinnilla ja ilman.koita tyhjäkäynnillä painella sitä ilmastoinnin nappulaa, jos ilman ilmastointia kaäy hyvin ja ilmastoinnilla ei käy niin vika on siinä.
Liikenteessä (kun äsken kävin) niin meinasi taas sammua ensimmäisiin valoihin ilmastoinnin ollessa päällä.
Unohdin tossa ensimmäisessä viestissä mainita että ongelma esiintyy vain silloin kun laittaa kytkimen pohjaan, kierrosten ollessa alle 2000:nnen sekä siis ilmastointi/kylmäkompura päällä.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 21 Heinä 2004, 15:37
- Paikkakunta: Naantali
Omassa on myös ollut samaa ongelmaa (kierrosten heijaaminen) ja oire on mun mielestä hävinnyt, kun kävin ilmastointihuollossa tai ainakaan sitä ei ole nyt pariin viikkoon esiintynyt. Eli voisiko johtua kylmäaineiden vähyydestä? Mulla oli kylmäaineita hävinnyt aika tarkkaan puolet. Omastani löysin myös lambda vian alfadiag:lla ja tänään tilasinkin siihen uuden anturin. Katsotaan josko uudella lambdalla saisi ton nykimisen kylmällä koneella pois...
edit: vähän selvennystä
edit: vähän selvennystä
Viimeksi muokannut JAM, 06 Heinä 2006, 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
ilmastointi ei vaikuta moottoriin mitenkään muuten kuin kierrosten nousun osalta. Kun kompura menee päälle ohjainlaite saa siitä tiedon ja nostaa kierroksia hivenen. jos kylmä aine vähenee järjestelämästä niin kompura lakkaa toimimasta kun paine ero pienenee ilmastoinnissa, jos kompura ei lähde päälle ei ilmastointi myöskään nosta kierroksia. Eli ilmastointi ja myll eivät ole naimisissa muuten kuin tämän kompuran käynnistymisen ja kierrosten noston osalta.
Jos tyhjäkäynnillä käynti on ok sekä ilmastoinnilla että ilman ja ajossa sammuilee tai heijaa on vika silloin toisaalla ....ilmi,lamda ym ym
Jos tyhjäkäynnillä käynti on ok sekä ilmastoinnilla että ilman ja ajossa sammuilee tai heijaa on vika silloin toisaalla ....ilmi,lamda ym ym
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi