2.0 TS tyhjäkäyntiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

2.0 TS tyhjäkäyntiongelma

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Terve taas

Hommasin sitten itselleni 156 2.0 TSparkin. Aivan mainio auto. Kesä ja Alfa, mikä yhdistelmä!

Heti ostettaessa auto kuitenkin haki oikeita tyhjäkäyntikierroksia aika hanakasti. Vaihtoon meni lambda ja ilmanputsari. Ei auttanut. Tyhäkäynti hakee edelleen voimakkaasti ennen asettumistaan. Valoihin tullessa kone heijaa välillä 1500- alle 1000 kierrosta ennekuin rauhoittuu. Lisäksi tuntuu siltä että osa tehoista on kateissa.

Olen ko. aihetta käsittelevisitä viesteistä ymmärtänyt, että vikaa voi olla kaasuläpässä, ILMIssä tai tulpissa. Toisaalta kone kuitenkin vetää tasasesti vaikkakin tahmaisesti punaiselle asti. ILMI viassassahan veto loppuu tietyn rajan jälkeen.

Löytyyköhän mistään kuvallisia ohjeita kuinka putsata kaasuläppä/ tarkastaa tulppaongelmat? Vähän hirvittää kajota koneeseen kun se on niin piilossa muovukuoren alla enkä oikein edes tidä mistä alkaa ILMIä/kaasuläppää etsiä. Olisko joku viisaampi pk-seudulla kiinnostunut jeesaamaan pientä korvausta vastaan? Auto olis hieno saada kuntoon kun jo nyt sillä ajeleminen saa hymyn takertumaan suupieliin :-D

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Tämä ILMI probleema. Ei ne aina tee samaa oiretta. Joku ILMI ei anna kiertää korkealta, toinen taas ei käy tyhjäkäyntiä. Kuten omasaa aikoinaan.
Kannattaa myös tarkistaa tulpanreiät, josko siellä on vettä tai joka öljyä vuotavasta venakopan tiivisteestä. Ei harvinaista.
Se kaasuläpän putsaus ei kovin hankala operaatio ole. Klemmari auki ja kumitötsä pois, Siivoat rätillä isommat paskat ja kevyt suihkaus öljyä akselille.
kalliimpi vaihto-ehto onkin sitten tyhjäkäyntimoottori...

Ohje läpän siivoukseen, tosin V6. Periaate silti sama
http://www.alfa156.net/tech/cleaningthrottlebody.pdf

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Tai sitten jos oikeen huonolle päälle sattuu niin venttiilivika? Ehkä kannattais käydä mittauttamassa puristuspaineet niin selviää.
Joona Karimaa
____________

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Kaasuläpän ja huohotinputken putsaus poisti omastani 2.0 TS:tä
tyhjäkäynnin seilaamisen.

Jäänsekaista töhnää oli aika tavalla, silloin oli tammikuu.
Huohotinputken mottorinpuoleinen pää oli aivan tukossa.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Epätasainen tyhjäkäynti. Teeppäs seuraavan ohjeen mukaan (tämä on kopio ei minun väsäämä ohje).

Yleisin syy 156 2.0 TS:ssä tuollaiseen käytökseen on likaantunut kaasuläppärunko. Puhdistus menee 10 minuutissa seuraavasti:
1. irrota ilmaletku kaasuläppäkotelosta (letkupuristimella kiinni). Taivuta sen verran sivuun että pääset käsiksi kaasuläppään.
2. CRC:tä tai WD-40:ä suihkaisten hieman sisään kaasuläppäkoteloon. Odota minuutti pari.
3. Ruiskauta pikkusen rättiinkin, ja pyyhi rätillä kaasuläppärungon sisäpinta. Paina kaasuläppää niin se pysyy auki jotta saat sormella pyyhkäistyä läpän tuolta puolenkin.
4. Katso että läppä palautuu hyvin paikalleen (pieni rako pitää jäädä tyhjäkäyntiä varten)
5. Letku takaisin kiinni ja kiristimellä tiukalle.
6. Ajoa!
Syy miksi tyhjäkäynti vaeltelee johtuu siitä, että eritoten pakkasella huohottanut lika kerääntyy kaasuläpän kohtaan. Läppä ei mene joka kerta kunnolla kiinni ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää kompensoida. Kun kierrokset putoavat liian alas moottori sammahtelee, koska laturi ei tee riittävästi virtaa.

Lisäksi jos, vielä jää ajoittain vähän heittelyä tyhjäkäyntiin (+-200rpm) tee lisäksi:
Irrota tyhjäkäyntimoottori/kaasuläppäpaketti, joka on kiinni neljällä 25 mm torx`illa ja niin voit helpommin puhdistaa koko paketin esim WD40:llä.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Dobber kirjoitti:Syy miksi tyhjäkäynti vaeltelee johtuu siitä, että eritoten pakkasella huohottanut lika kerääntyy kaasuläpän kohtaan. Läppä ei mene joka kerta kunnolla kiinni ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää kompensoida. Kun kierrokset putoavat liian alas moottori sammahtelee, koska laturi ei tee riittävästi virtaa.
Taitaa se läpän jumittaminen sotkea tyhjäkäyntiä lähinnä sen vuoksi, että koska läppä ei ole täysin kiinni, lastuaivo ei tajua auton käyvän tyhjäkäyntiä eikä siksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria ennen kuin koneen pyörintänopeuden pudotessa niin alas, että värkki tajuaa sen olevan sammumaisillaan.

Vaikka laturista ei irtoaisikaan potkua, akusta tulee kyllä virtaa auton elintoimintojen ylläpitoon. On tullut joskus ajetuksi puolisen tuntia autolla jonka laturi ei pelaa, ihan pelkän akun varassa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Pakko palata vielä tähä asiaan kun ongelma vaivaa edelleen. Tähän mennessä vaihdettu lambda ja ilmi alkuperäisiin Boschin osiin ja kaasuläppä on putsattu. Kaasuläpässä ei ollut likaa juuri ollenkaan, mutta lambda ja ilmi olivat ilmeisesti kummatkin rikki. Ainakin veto yläkierroksillä parani selvästi ilmin vaihdon jälkeen ja nyt kaikki 155 hepoa lienevät kotona.

Edeleen kone siis heijaa tyhjäkäynnillä valoihin tullessa. Mitään parannusta asiassa ei ole tapahtunut. Kannattaisko iskeä testeriin kiinni vai mikä auttais? Apua kaivataan, hermot menee :twisted:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Missä kunnossa tulpat ovat, paljonko niillä lienee kilometrejä takana..?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
haluanalhvan
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2006, 14:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja haluanalhvan »

Mielestäni ne on vaihdettu ajallaan. Ja voiko johtua tulpista jos vika ilmenee ainoastaan valoihin tultaessa? Paikallaan jos kaasuttelee, niin kone vajoaa kiltisti tyhjäkäynnille eikä elämöi. (muistaakseni)

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Tuo on niin yleistä. Palstalla ennenkin pohdittu sitä eikä mitään varmaa syytä ole tainnut löytyä.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Miten valoihin? Eikö muka muuten? Kyllä sen on temppuiltava muutenkin. Itsellä ei ole vielä ainakaan mitään kyseiseen ongelmaa liittyvää probleemaa. Ettei vain moottorinohjausjärjestelmässä olisi vikaa. Eikös noita ecujakin ole joissakin vaihdettu uusiksi?

Testeriin kiinni sillä se selviää ei tartte arvailla.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mites se "tyhjäkäyntimoottori", tulpista tuskin johtuu ja testerissä näkyminen voi olla epävarmaa jos se ei paikallaan sitä tee
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

Minulla oli ex-Alfan kanssa sama haaste heijaamisen suhteen. Joensuun Deltassa Alfaan eniten perehtynyt asentaja sanoi, että tyhjäkäyntimoottori pitää vaihtaa. Jäi viemättä korjattavaksi, joten tiedä häntä. Melkein kaiken muun täällä palstalla esitetyn ehdinkin sitten itse kokeilla tuloksetta.

Vastaa Viestiin