Moottorin kiinnike

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Moottorin kiinnike

Viesti Kirjoittaja pesti »

Vaihdoin Alfaan ohjaustehostimen nesteen ja huomasin samalla, että ohjaustehostimen "jäähdytysputkiston" yksi kannake oli irti. Syynä tähän on moottorin kiinnike, josta on katkennut toinen kiinnityspulteista. Pultti on katkennut heti kannan jälkeen eli pulttiosa on edelleen paikoillaan kierteessä. Ohjaustehostimen putkiston kannake oli tämän katkeneen pultin avulla kiinni.

Tuo kiinnitys kannattanee korjata eli onko kellään hihassa keinoa, jolla alkuperäisen kierteen saisi säästymään? Pultti näyttää olevan 8 mm (kanta 13 mm) ja itse en keksinyt muuta keinoa saada pultti pois kuin poraamalla ja tekemällä kierretangolla uuden kierteen.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Olen kuullut tällaisissä yhteyksissä puhuttavan vastakierretapista, joilla tällaisiä pultinpätkiä poistetaan. Tietäisköhän joku palstalaisista asiasta tarkemmin ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Hukka
Viestit: 65
Liittynyt: 02 Loka 2005, 12:59
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Jep, vastakierretapilla SAATTAA lähteä. Jos jostain syystä pultti on jämähtänyt kierteistään kiinni "kohteeseensa" niin aika heikkoa saattaa tehdä vastakierretapilla. Olen joskus katkaissut sellaisen pulttiin.. ja se on kovaa ainetta porata. Tahtoi lipsua ihan koko ajan.

Toinen vaihtoehto on sellainen "tanko" jossa neljä ulokketta eri suuntiin. Joku poistopuikko sekin on, siitä paremmat kokemukset. eli..... porataan reikä (sarjassa sopivat terät), lyödään puikko reikään, on aika tiukka. Ulokkeet painuvat pultin perusaineeseen ja purevat kovasti kiinni. Tapista jää osa ulos, johon laitetaan sarjasta löytyvä "mutteri". Mutterista väännetään pultti pois..

Varmaan aika vaikea tuosta ymmärtää, mutta on aika vaikea selittää ilman kuvaa..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Poralla reikä keskelle ja vaikka torx-kärki moskalla kiinni.
Eikä mitään porakärkiä kannata käytellä.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5440

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itsellä oli kanssa vastakierretappi sarja.. Yhtäkään pulttia en niillä irti ole saanut, vaan joka kerta on katkennut tappi.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tämä on semmonen sarja mistä oli tuossa ylempänä puhetta
arneracing erikoiskalut

Avatar
Niko Tuomola
Viestit: 561
Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
Car(s): 166 ts , 75 ts
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Niko Tuomola »

Eikös se kuitenkin helpoin konsti ole porata ne pultit pikkuisen pienemmällä terällä läpi ja kalvaa sitten ne vanhat jämät jollain piikillä tai pikkumeisselillä pois . Käytännössä se kuitenkin täytyy useimmiten lopuksi tehdä niin . En ole kyllä noilla oikeilla työkaluilla mitään koskaan irti saanut . Jenkatapilla sitten siivoo sen kierteen lopuksi . Rohkeutta tarvitaan vaan siinä kohtaa, kun valitaan poranterää . :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Vastakierretapeissa on isot laatu erot, lisäksi kannattaa valita se kierretappi joka on tarkoitettu sille pultille, se juuri vielä mahtuva ei ole oikea koska liian ohueksi jäävät pultin reunat antavat periksi vastakierretappia asentaessa joten pultti tavallaan pullistuu ja on vain tiukemmin kiinni. Toki jos pultti mennyt poikki aukaistaessa (ja syynä ei ole pultin väsyminen) on se niin tiukassa että ei kannata jatkaa ilman lämmittelyä/irroitusöljyjä. Poraaminen ja jämien poisto on ihan toimivaa, reijästä voi huomata kun kierteen alkaa "paistamaan" mutta varsinkin johonkin kevyt metallisessa olevaan pulttiin saa olla tosi varovainen.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
pesti
Viestit: 77
Liittynyt: 14 Marras 2005, 12:37
Paikkakunta: Joensuun nukkumalähiö

Viesti Kirjoittaja pesti »

ISO KIITOS taas vastaajille!

Pitääpä tutustua tuohon vastakierretappiin livenä. Poraaminen ohuemmalla terällä ja varovasti on sitten toinen vaihtoehto.

Ohjaustehostimen "jäähdytysputkistoa" tutkaillessa tuli mieleen, että onkohan se tarpeellinen Suomen olosuhteissa ja normikäytössä. Talvea ja pakkasia ajatellen siinä on useita liitoksia, jotka voivat pettää.

Vastaa Viestiin