Aivan ensimmäiseksi tunnustan että kyse ei ole nyt Alfasta, vaan Ladasta Olen jo häirinnyt Lada foorumilaisia vaikka kuinka paljon loputtomilla kysymyksilläni ja ajattelin että kyllähän täältä varmaan löytyy parempia moottoreiden asiantuntijoita! Mun 164:nen on seisonnassa, ainakin tämän kesän huristelen halvalla Ladalla kun ei rahat riitä Alfan korjaukseen
Eli, millä ihmeen ilveellä kaasarikone pitäisi saada "tiukkaan" kuntoon? Kyllähän tiedän ettei Ladan 1.5 kaasarikone ole samalta planeetalta kuin esim Alfan 2.0 TS mutta jotenkin tuntuu siltä että teen vain jotain väärin.
Ensin vähän taustatietoa:
Uudet sytytystulpat (vaihdettu eilen)
Virranjakaja vaihdettu 6kk sitten (noin 7000 km sitten)
Öljyt, öljysuodatin, bensasuodatin, ilmasuodatin, vaihdettu viime kuukauden aikana
Moottori ei kuluta tippaakaan öljyä, vanhat tulpat joilla oli ajettu jo aika paljon olivat hyvän väriset
Ja sitten ongelmat:
En saa sytytystä säädettyä kuntoon. Olen strobolampulla kattonut ja kun sillä kattoo sytytyksen "kuntoon" niin silloin kone sammuu tyhjäkäynnillä jos ei oo kunnon lämmöt pellin alla, tyhjäkäyntikierrokset laskevat naurettavan alhaisiksi, noin 600/min, kone "pöpöttää" ja bensatankkiin ilmestyy jostakin kenguru bensaa (ilmiö lievenee parin minsan ajon jälkeen).
Sytytyksen korvakuulolla kuntoon laitto ei tunnu toimivan sen paremmin, kun etsin paikan jossa paras tyhjäkäynti ja pikkasen takaspäin niin sillon kone ei pöpötä ja tyhjäkäynti toimii eikä nyi *lähes* ollenkaan mutta silloin kaikki tehot hieman korkeemmilla kierroksilla katoavat ja ylämäissä/raskaammissa kiihdytyksissä koneesta ei tunnu löytyvän mitään tehoa ja kone alkaa vain nakuttamaan helvetin ilkeesti. Tällöin siis sytytys on niin myöhäsellä että bensa syttyy ennenkuin tulee kipinää tulpista (tai niin ainakin luulisin).
Taitaa noi ^^ ongelmat liittyä siihen, että A) jokin venttiili nakuttaa koko ajan ja B) kone ei oikein koko ajan käy neljällä ja tyhjäkäynti on aina sangen epätasaista. Miksei kone käy kunnolla neljällä menee myös yli hilseen, kaiken pitäis olla kunnossa.
Kiitoksia hyvin paljon jo etukäteen jos jollakulla on joitain hyviä neuvoja. Kyllä avaan ton koneen ja katon mitä se on syönyt sitten kun on aikaa mutta kaikenmaailman vinkkejä otan mielellään vastaan! Reilu 6t km olen jo ajanut 500 euron Ladalla tekemällä oikeastaan vain ohjekirjan vaatimia huoltoja että kyllä se on siinä mielessä hyvin toiminut, ei ole kone hajonnut vaikkei oikein 100% kunnossa tunnu olevan.
Kaasarikoneiden säätäminen?
Valvoja: Moderators
Kaasarikoneiden säätäminen?
AR 164 TS 2.0 -87 *seisonnassa*
Lada 2105 1.5 -94 *käytössä*
Lada 2105 1.5 -94 *käytössä*
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Tuon ikäisessä ladassahan on se sähköisesti ohjattu axtek kaasari, katalysaattori ja kärjetön sytkä. Se kaasari voi myös oikutella juuri noin jos ei ole ihan kunnossa. Tarkista ainakin seuraavat:
- molemmat kurkut aukeavat kun pistää kaasun pohjaan
- automaattiryyppy lähtee pois päältä kun kone lämpenee
- kaikki alipaineletkut on kiini ja oikeilla paikoilla
- kaasuvivusto ei jumita
lisää juttua tuosta löytyy ladafoorumilta haulla.
- molemmat kurkut aukeavat kun pistää kaasun pohjaan
- automaattiryyppy lähtee pois päältä kun kone lämpenee
- kaikki alipaineletkut on kiini ja oikeilla paikoilla
- kaasuvivusto ei jumita
lisää juttua tuosta löytyy ladafoorumilta haulla.