Tänä aamuna tuli ensimmäisen kerran testattua V6-156:sta pakkaskelillä. Ensitunnelmat on hieman ristiriitaiset. Alfa oli johdon päässä (lohkolämmitin). Avasin oven ja samantien jäi ovenkahvan nappula pohjaan Muistan lukeneeni aiheesta tällä palstalla aiemminkin että se kuuluu niihin harvoihin 156:en talviongelmiin. Ei siinä mitään, täytyy ostaa kunnon lukkosulaa. Muutenkin pesin auton eilen illalla joten se ei ainakaan osaltaan auttanut asiaa...
Mukava oli huomata kuinka tehokas on 156:en lämmityslaite. Hetkessä se rupesi puhaltamaan lämmintä ilmaa ja todella tehokkaalla ilmanvirralla. Eri asia on tietysti kun on -25C pakkasta...
Onko kellään ollut ongelmia talviaamuina 156:en kanssa?
Homeboy kirjoitti:Tänä aamuna tuli ensimmäisen kerran testattua V6-156:sta pakkaskelillä. Ensitunnelmat on hieman ristiriitaiset. Alfa oli johdon päässä (lohkolämmitin). Avasin oven ja samantien jäi ovenkahvan nappula pohjaan Muistan lukeneeni aiheesta tällä palstalla aiemminkin että se kuuluu niihin harvoihin 156:en talviongelmiin. Ei siinä mitään, täytyy ostaa kunnon lukkosulaa. Muutenkin pesin auton eilen illalla joten se ei ainakaan osaltaan auttanut asiaa...
Mukava oli huomata kuinka tehokas on 156:en lämmityslaite. Hetkessä se rupesi puhaltamaan lämmintä ilmaa ja todella tehokkaalla ilmanvirralla. Eri asia on tietysti kun on -25C pakkasta...
Onko kellään ollut ongelmia talviaamuina 156:en kanssa?
Laita lukkosulan jälkeen aseöljyä niin ei jäädy heti uudestaan
Jos peset niin pistä öljyä myös sinne bensatankinluukun sisäpuolella olevaan lukkoon. Voi olla ylläri muuten suuri, kun meet seuraavan kerran tankille ja onkin pakkasta
Suosittelen joka pesun (loppusyksyllä ja talvella) yhteydessä omiin kokemuksiin perustuen lukkojen ja bensatankinluukun lukon voitelua mukaanlukien se ovenkahvan nappi.
Kannattaa huomata että se jos se tankin kansi jää(tyy) jumiin, niin vapaustusnaru löytyy tavaratilasta sisäpuolelta. Ei tarvi repiä sorkkaraudalla välttämättä
Kannattaa myös "voidella" ovien kumitiivisteet syksyllä ja aina pesun jälkeen niin eivät jäädy. Ainettahan saa huoltsikoilta, mutta jotkut ei ole ostamisen arvoisia=eivät tee mitään. Pidentää tiivisteiden elinikää huomattavasti kun niitä ei tarvitse repiä irti toisistaan...(takaluukkua unohtamatta.)
Isäukko soitteli juuri että Lahti - Tampere välillä oli lunta maassa
Wile E. Coyote kirjoitti:Kannattaa myös "voidella" ovien kumitiivisteet syksyllä ja aina pesun jälkeen niin eivät jäädy. Ainettahan saa huoltsikoilta, mutta jotkut ei ole ostamisen arvoisia=eivät tee mitään. Pidentää tiivisteiden elinikää huomattavasti kun niitä ei tarvitse repiä irti toisistaan...(takaluukkua unohtamatta.)
Paras tapa tähän on käyttää silikonia. Mä käytän aina spraypullossa olevaa nestemäistä silikonia millä käsittelen ovien tiivisteet. Ei takuulla jäädy kiinni.
Mm. Carlaken kumin ja muovin kiilloitusaine on hyvää tavaraa (väittävät sitruunantuoksuiseksi). Ainakin viime talvena suojasi auton tiivisteet kiitettävästi. Yleisestikin silikonisuihkeet tms. ovat hyviä, mutta kannattaa varoa ettei pääse maalipinnalle.
"Shampoon levitys alhaalta ylöspäin" Eiks just toisinpäin, eli aina puhtaimmasta paikasta liikkeelle kuten kaikessa siivouksessa? Jolloin ei siirretä likaa puhtaammalle puolelle sienessä, eikä pesuvedessä.
Wile E. Coyote kirjoitti:"Shampoon levitys alhaalta ylöspäin" Eiks just toisinpäin, eli aina puhtaimmasta paikasta liikkeelle kuten kaikessa siivouksessa? Jolloin ei siirretä likaa puhtaammalle puolelle sienessä, eikä pesuvedessä.
Jossain taisi olla että jos jotain liuotinta ruiskuttaa niin silloin alhaalta ylöspäin. Tämä siksi että ylhäältä tuleva valuma ei kastele pintaa ennen puhdasta liuotinta. Ei kyllä päde mielestäi sienellä levitettäessä.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
Mikä on tuota nopeaa ja tehokasta toimintaa lämmityslaitteen osalta? Jos auto on ollut johdon päässä, niin itselläni (156 2.0 JTS) automaatti lopettaa puhalluksen käynnistyksen jälkeen ja ei tee mitään ennen kuin moottorin lämpötila saavuttaa 50, joka kestää joskus aika tovin, ajoa n. 4 km. Sitten alkaa lämmin pohotus. Käsisäätöisesti puhalluksen saa tietysti heti tappiin, mutta ei tuo ilma ole hirvittävän lämmintä. Parhaat lämmitystekniikkavinkit kiinnostavat siis kovasti!
akik1 kirjoitti: automaatti lopettaa puhalluksen käynnistyksen jälkeen ja ei tee mitään ennen kuin moottorin lämpötila saavuttaa 50, joka kestää joskus aika tovin, ajoa n. 4 km. Sitten alkaa lämmin pohotus. Käsisäätöisesti puhalluksen saa tietysti heti tappiin, mutta ei tuo ilma ole hirvittävän lämmintä. Parhaat lämmitystekniikkavinkit kiinnostavat siis kovasti!
Taitaa olla niin, että paras tapa saada auto lämpimäksi on juuri tuo tapa jonka automaatti tekee eli antaa koneen lämmetä 50 asteeseen ennen lämmön tuuppaamista sisään. Tuskin saat parilla ensimmäisellä kilometrilla kuumaa ilmaa millään konstilla.
Curva Grande kirjoitti:
Taitaa olla niin, että paras tapa saada auto lämpimäksi on juuri tuo tapa jonka automaatti tekee eli antaa koneen lämmetä 50 asteeseen ennen lämmön tuuppaamista sisään. Tuskin saat parilla ensimmäisellä kilometrilla kuumaa ilmaa millään konstilla.
Samaa mieltä! Jos lohkolämmitin on ollut käytössä niin ei tarvitse odottaa kovin kauaa, mutta kyllä pari kilometriä ehtii ajaa.
Mutta toisaalta, fysiikan lait ovat samat automallista riippumatta.
Nyt kun on ilmat kylmenneet niin auton lämmöt nousee maksimissaan 75 asteeseen? Kesällä ne oli 90 joka mielestäni on sopiva lämpötila auton koneelle. Onko tää normaalia vai mikähän mättää? Kuinka teidän autoissa on ollut lämmöt näin talvella?
Naiko kirjoitti:Nyt kun on ilmat kylmenneet niin auton lämmöt nousee maksimissaan 75 asteeseen? Kesällä ne oli 90 joka mielestäni on sopiva lämpötila auton koneelle. Onko tää normaalia vai mikähän mättää? Kuinka teidän autoissa on ollut lämmöt näin talvella?
Normaalia! Tästä aiheesta löytyy varmaankin kymmenen threadia haulla.
Hoh... ensimmäinen pakkasaamu ja kun menin tankkaamaan todella tyhjään tankkiin (59.4litraa) bensat, niin 156:sen bensamittarilla kesti puoli päivää kun se ryömi takaisin täysi asentoon. Missäköhän "vika".
Mulla oli sama ihmetyksen aihe viime talvena. Syytä en keksinyt, mutta sama ilmiö myös JTS:ssä. Ihan kiva katsella Range asetusta ajotietokoneessa; kone väittää että vielä pääsee esimerkiksi 70 km vaikka juuri vetin tankin täyteen
Juu rangea minäkin hihittelin. Kaveri tokaisi pelkääjän penkiltä että kyllä hän tietää, että tämä ei ole mikään ekoihme, mutta eikös litra/km ole jo vähän liikaa. Onko tuo sama homma joka tankkauksen yhteydessä?
steelduck kirjoitti:Juu rangea minäkin hihittelin. Kaveri tokaisi pelkääjän penkiltä että kyllä hän tietää, että tämä ei ole mikään ekoihme, mutta eikös litra/km ole jo vähän liikaa. Onko tuo sama homma joka tankkauksen yhteydessä?
Mulla tuli vain muutaman kerran, ehkä 4-5 kertaa viime talvena. Tänä syksynä ei ole vielä ilmennyt. Jos käyt huollossa, niin kyselepä syytä. Mulla on seuraava huolto vasta tammi-helmikuussa.