Jakopäällä olisi kilsoja vielä liki 20 000 jäljellä, mutta laitan sen silti jo nyt vaihtoon. Tutulla alfistilla laukesi juuri hihna kilometreillä 40 000 ja hintaa oli suolaiset 3500€ ja sen aion välttää. Paikallinen tarvikeliike ei tunne tasapainoakselille hihnaa. Toiset liikkeet saattaisivat tunnistaakin, mutta muistaakseni se ei ole edes pakollinen rimpula. Onko joku oikeasti jättänyt tuon hihnan laittamatta ja millaisia seurauksia siitä on tullut? Onhan siellä silloin yksi osa vähempänä laukeamassa ja kai tuo hieman moottoriakin jarruttaa? Mitään huomattavia tärinöitä tuo tuskin tuo esiin? Tässä käyn Jaakobinpainia itseni kanssa ja pähkäilen mille alkais
Ja autohan on 166 2.0 Ts 2002
155 TS 2.0 16V kinnerissä jätin about 100 000 km paikkeilla tasapainoakselin hihnan pois. Ainoa vaikutus oli, että yläkierroksilla (5000 - 7000 rpm) moottori kävi "karkeammin". Kyse oli todennäköisesti siitä, että moottori tärisi hieman enemmän yläkierroksilla ja 155:n kori välitti tärinän ohjaamoon. Haitta oli kuitenkin mielestäni niin vähäinen, etten enää hihnaa asennuttanut takaisin.
Syyt hihnan pois jättämiseen olivat:
a) luotettavuuden paraneminen
b) pari heppaa lisää
c) Alfa asiantuntijan "suositus"
c) oma pihiys
Jep. Omassani ei ollut ostettaessa tasapainoakselin hihnaa, mutta laitatin jakohihnan vaihdon yhteydessä sen kuitenkin paikoilleen.
Ero on ainoastaan ehkä hiukan hienostuneempi käynti yläkierroksilla, kuten jo todettu. Taidanpa jättää laittamatta ensi kerralla..
Taidanpa kokeilla ilman tasapainoakselin hihnaa. Saahan sen sinne rävittyä jälkikäteenkin. 120€ maksavat rullat, kiristin ja hihna, eli lähes ilmaistahan tuo hihnan vaihtaminen on
Itse ajelin n. viikon ilman kyseistä rihmaa, kun oli ongelmia jakopääremontin jälkeen. (naputus n. 20km ajon jälkeen)
Plussat:
+ Tasapainoakselin hihnan kiristäjän naputus loppui
+ Tasapainoakselin hihnaa ei tarvitse vaihtaa
+ Tasapainoakselin hihna ei katkea
Miinukset:
- Resonointi
- Tärinä
Resonointi & tärinät tuntuivat selkeästi, itse en raaskinut yli 5krpm kierrättää, sen verran pahalta / sairaalta kone tuntui.
Viikon ajon jälkeen laitoin hihnan paikalleen vanhalla kiristäjällä. (Nyt uusi kiristin paikoillaan.)
Jos kyse olis nipponin vehkeistä voisin uskoakkin, että tasapainoakseli on ylimääräinen myynninedistäjä. Mutta ei ne italiassa kovin herkästi mitään turhia vimputtimia lisäile. Eikä tuo ole jäänne vanhasta, niin en kyllä jättäins hihnaa pois.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.
lepidus kirjoitti:Jos kyse olis nipponin vehkeistä voisin uskoakkin, että tasapainoakseli on ylimääräinen myynninedistäjä. Mutta ei ne italiassa kovin herkästi mitään turhia vimputtimia lisäile. Eikä tuo ole jäänne vanhasta, niin en kyllä jättäins hihnaa pois. Janne
Samaa mieltä, miksi se pitäis jättää pois ? Sen on joku sinne aikoinaan syystä jos toisesta suunnitellut ja varmaankin ihan aiheesta. En ole harkinut kertaakaan sen poisjättämistä edes hinnan vuoksi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
lepidus kirjoitti:Varmasti on, mutta kuinka kauan.
Oma ex-155 oli minulla viimeiset 2 vuotta ja 40 000 km ilman tasapainoakseleiden hihnaa. Mitään ongelmia ei ilmentynyt siinä ajassa tämän asian suhteen, paitsi aiemmassa viestissä jo mainitsemani karkeampi käynti yli 5000 kierroksilla.
En kuitenkaan varauksetta suosittele hihnan poistamista; 2.0 TS 16V moottorin luonteesta katoaa jotain sen myötä.
Vanhemmissa Cromissa ei noita tasapainoakseleita ole, mutta Tempran 2.0 koneissa ne jo on.
Fiat/Lancia piireissä on melko yleistä jättää ne pois käytöstä ja tuollaiset vanhemmat lohkot taas ovat suosittuja virikoneiden aihioita. Muistelisin jostain kuulleeni, että se olisi n.9kg kevyempi. Se on helppo uskoa, kun pyörittelee noita tasapainoakseleita tuossa tallin lattialla.
Itselle tulee Q4:ään juuri tuollainen lohko (kuva albumissa). Alkuperäinen lohko on käyttökelvoton ja lisäksi leveämpi nokkahihna syö tilan tasapainoakseleiden hihnalta sekä sen hihnapyörältä.
Mulla noin 40 tkm takana ilman tuota mielestäni turhaa tasapainoakselin hihnaa, enkä tulevaisuudessakaan edes harkitse sitä asentavani. Jos kierrättäessä tuntuu paljonkin isompaa tärinää ilman hihnaa on syytä epäillä moottorin tuennan kuntoa. Mua ei ole minimaalinen värinä yli viidentonnin kierroksilla haitannu kun aika pieni osa mun kilometreistä kertyy tuon rajan yläpuolella . Plussana esim. radalla kone tuntuu racemmalta ilman. Teknisesti en millään jaksa uskoa siitä olevan isompaa haittaa. Varmasti tehdas on hakenut ei Alfamaisesti sofistikoituneempaa käyntiä pitkäiskuiseen koneeseen parin hepan kustannuksella. Musta taas toi luonne tietyn lievän raakuuden takia juuri parani ja muuttui enemmän Alfaksi. Tutun 166 ei myöskään ole tasapainoklunnssit pyörimässä, siinä on ilmeiseti moottorintuenta vielä selvästi jämäköitynyt/kori vankistunut kun ero tuntui vielä hiukan pienemmältä 155 verrattuna. Mutta kai tämä on niitä asioita jos asia kiinnostaa että pitää "persdynottaa" oman auton värinät ilman ja kanssa niin voi tehdä oman päätelmänsä.
No tapaus ei liity mitenkään alfaan, eikä edes autoon. Mulla oli aikoinaan mp. jossa vesipumpun akseli toimi samalla tasapainoakselina. Sehän tietenkin meni poikki kun käynnistin koneen pikku pakkasilla (pelkät vedet sisällä). No ei siinä mitään, pata auki ja kätevänä jätkänä sorvailin uuden akselin. En kuitenkaan tehnyt siihen mitään tasapaino "punttia" koska olis ollut hankalaa ja arvelin ettei sitä tarvita. Kone toimi hyvin ainoastaan pienen pieni tärinän lisääntyminen. Se kuitenkin riitti siihen, että jonkin ajan kuluttua alko ruuveja irtoilemaan mitä ihmeellisimmistä paikoista ja rungossa olevia kiinnikkeitä murtuili hitsaussaumoistaan.
Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.