16v Tessun tasapainoakselin hihna

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

16v Tessun tasapainoakselin hihna

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Jakopäällä olisi kilsoja vielä liki 20 000 jäljellä, mutta laitan sen silti jo nyt vaihtoon. Tutulla alfistilla laukesi juuri hihna kilometreillä 40 000 ja hintaa oli suolaiset 3500€ ja sen aion välttää. Paikallinen tarvikeliike ei tunne tasapainoakselille hihnaa. Toiset liikkeet saattaisivat tunnistaakin, mutta muistaakseni se ei ole edes pakollinen rimpula. Onko joku oikeasti jättänyt tuon hihnan laittamatta ja millaisia seurauksia siitä on tullut? Onhan siellä silloin yksi osa vähempänä laukeamassa ja kai tuo hieman moottoriakin jarruttaa? Mitään huomattavia tärinöitä tuo tuskin tuo esiin? Tässä käyn Jaakobinpainia itseni kanssa ja pähkäilen mille alkais :?
Ja autohan on 166 2.0 Ts 2002
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

155 TS 2.0 16V kinnerissä jätin about 100 000 km paikkeilla tasapainoakselin hihnan pois. Ainoa vaikutus oli, että yläkierroksilla (5000 - 7000 rpm) moottori kävi "karkeammin". Kyse oli todennäköisesti siitä, että moottori tärisi hieman enemmän yläkierroksilla ja 155:n kori välitti tärinän ohjaamoon. Haitta oli kuitenkin mielestäni niin vähäinen, etten enää hihnaa asennuttanut takaisin.

Syyt hihnan pois jättämiseen olivat:
a) luotettavuuden paraneminen
b) pari heppaa lisää
c) Alfa asiantuntijan "suositus"
c) oma pihiys

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Jep. Omassani ei ollut ostettaessa tasapainoakselin hihnaa, mutta laitatin jakohihnan vaihdon yhteydessä sen kuitenkin paikoilleen.
Ero on ainoastaan ehkä hiukan hienostuneempi käynti yläkierroksilla, kuten jo todettu. Taidanpa jättää laittamatta ensi kerralla..
Senza cuore saremmo solo macchine

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Mun kasivenasessa lancia themassa tulee kunnon jytkytykset tyhjäkäynnillä ilman hihnaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Taidanpa kokeilla ilman tasapainoakselin hihnaa. Saahan sen sinne rävittyä jälkikäteenkin. 120€ maksavat rullat, kiristin ja hihna, eli lähes ilmaistahan tuo hihnan vaihtaminen on :lol:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

gYdEbUh kirjoitti:Mun kasivenasessa lancia themassa tulee kunnon jytkytykset tyhjäkäynnillä ilman hihnaa.
Eikös tuo Theman kone ole eri sukua Alfan kanssa? Viiatin valulohkohan sekin kyllä on, mutta onko yhtäläisyyksiä muita?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itse ajelin n. viikon ilman kyseistä rihmaa, kun oli ongelmia jakopääremontin jälkeen. (naputus n. 20km ajon jälkeen)

Plussat:
+ Tasapainoakselin hihnan kiristäjän naputus loppui
+ Tasapainoakselin hihnaa ei tarvitse vaihtaa
+ Tasapainoakselin hihna ei katkea

Miinukset:
- Resonointi
- Tärinä

Resonointi & tärinät tuntuivat selkeästi, itse en raaskinut yli 5krpm kierrättää, sen verran pahalta / sairaalta kone tuntui.
Viikon ajon jälkeen laitoin hihnan paikalleen vanhalla kiristäjällä. (Nyt uusi kiristin paikoillaan.)

En suosittele.
VMP

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Jos kyse olis nipponin vehkeistä voisin uskoakkin, että tasapainoakseli on ylimääräinen myynninedistäjä. Mutta ei ne italiassa kovin herkästi mitään turhia vimputtimia lisäile. Eikä tuo ole jäänne vanhasta, niin en kyllä jättäins hihnaa pois.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Kertokaas viisaammat mitä eroa on 1.8:n tekniikassa, kun siinä ei tuollaista donitsia pyöri?
Senza cuore saremmo solo macchine

Jussipaita64
Viestit: 28
Liittynyt: 26 Helmi 2004, 03:16

Viesti Kirjoittaja Jussipaita64 »

Hyvin toimii minun 155 ilman tasapainohihnaa... kierrosherkempikin.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Jussipaita64 kirjoitti:Hyvin toimii minun 155 ilman tasapainohihnaa... kierrosherkempikin.
Varmasti on, mutta kuinka kauan.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

lepidus kirjoitti:Jos kyse olis nipponin vehkeistä voisin uskoakkin, että tasapainoakseli on ylimääräinen myynninedistäjä. Mutta ei ne italiassa kovin herkästi mitään turhia vimputtimia lisäile. Eikä tuo ole jäänne vanhasta, niin en kyllä jättäins hihnaa pois. Janne
Samaa mieltä, miksi se pitäis jättää pois ? Sen on joku sinne aikoinaan syystä jos toisesta suunnitellut ja varmaankin ihan aiheesta. En ole harkinut kertaakaan sen poisjättämistä edes hinnan vuoksi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

lepidus kirjoitti:Varmasti on, mutta kuinka kauan.
Oma ex-155 oli minulla viimeiset 2 vuotta ja 40 000 km ilman tasapainoakseleiden hihnaa. Mitään ongelmia ei ilmentynyt siinä ajassa tämän asian suhteen, paitsi aiemmassa viestissä jo mainitsemani karkeampi käynti yli 5000 kierroksilla.

En kuitenkaan varauksetta suosittele hihnan poistamista; 2.0 TS 16V moottorin luonteesta katoaa jotain sen myötä.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

hagger16 kirjoitti:Kertokaas viisaammat mitä eroa on 1.8:n tekniikassa, kun siinä ei tuollaista donitsia pyöri?
Lyhyempi isku (82,7mm vs 91mm)

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Vanhemmissa Cromissa ei noita tasapainoakseleita ole, mutta Tempran 2.0 koneissa ne jo on.

Fiat/Lancia piireissä on melko yleistä jättää ne pois käytöstä ja tuollaiset vanhemmat lohkot taas ovat suosittuja virikoneiden aihioita. Muistelisin jostain kuulleeni, että se olisi n.9kg kevyempi. Se on helppo uskoa, kun pyörittelee noita tasapainoakseleita tuossa tallin lattialla.

Itselle tulee Q4:ään juuri tuollainen lohko (kuva albumissa). Alkuperäinen lohko on käyttökelvoton ja lisäksi leveämpi nokkahihna syö tilan tasapainoakseleiden hihnalta sekä sen hihnapyörältä.

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Mulla noin 40 tkm takana ilman tuota mielestäni turhaa tasapainoakselin hihnaa, enkä tulevaisuudessakaan edes harkitse sitä asentavani. Jos kierrättäessä tuntuu paljonkin isompaa tärinää ilman hihnaa on syytä epäillä moottorin tuennan kuntoa. Mua ei ole minimaalinen värinä yli viidentonnin kierroksilla haitannu kun aika pieni osa mun kilometreistä kertyy tuon rajan yläpuolella :wink: . Plussana esim. radalla kone tuntuu racemmalta ilman. Teknisesti en millään jaksa uskoa siitä olevan isompaa haittaa. Varmasti tehdas on hakenut ei Alfamaisesti sofistikoituneempaa käyntiä pitkäiskuiseen koneeseen parin hepan kustannuksella. Musta taas toi luonne tietyn lievän raakuuden takia juuri parani ja muuttui enemmän Alfaksi. Tutun 166 ei myöskään ole tasapainoklunnssit pyörimässä, siinä on ilmeiseti moottorintuenta vielä selvästi jämäköitynyt/kori vankistunut kun ero tuntui vielä hiukan pienemmältä 155 verrattuna. Mutta kai tämä on niitä asioita jos asia kiinnostaa että pitää "persdynottaa" oman auton värinät ilman ja kanssa niin voi tehdä oman päätelmänsä.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

No tapaus ei liity mitenkään alfaan, eikä edes autoon. Mulla oli aikoinaan mp. jossa vesipumpun akseli toimi samalla tasapainoakselina. Sehän tietenkin meni poikki kun käynnistin koneen pikku pakkasilla (pelkät vedet sisällä). No ei siinä mitään, pata auki ja kätevänä jätkänä sorvailin uuden akselin. En kuitenkaan tehnyt siihen mitään tasapaino "punttia" koska olis ollut hankalaa ja arvelin ettei sitä tarvita. Kone toimi hyvin ainoastaan pienen pieni tärinän lisääntyminen. Se kuitenkin riitti siihen, että jonkin ajan kuluttua alko ruuveja irtoilemaan mitä ihmeellisimmistä paikoista ja rungossa olevia kiinnikkeitä murtuili hitsaussaumoistaan.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Vastaa Viestiin