156, kenguru tankissa ja alavääntö karkuteillä...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

156, kenguru tankissa ja alavääntö karkuteillä...

Viesti Kirjoittaja Pasi »

No kysytään nyt sitten tällästä tällä kertaa....

Mistä saattaisipi johtua kun 156 2.0 JTS "hyppii" tyhjäkäynnillä rullatessa, ja pohjavääntö on olematon .... eli siis kun esim tulee valoihin moottorijarrun kera kakkonen päällä, ja valot muuttuu vihreeksi ennenkuin saavun valoihin (eikä kierrokset ole täysin tyhjäkäyntitasolla) ja painan kaasua niin viereisellä kaistalla oleva 1.3 corolla lähtee pysähdyksistä nopeammin! :shock:

kestää monta sekunttia ennenkuin alfani alkaa ottaa kierroksia!

ja ei, tämä ei ole sitä tavanomaista alle 3000rpm velttoutta!

Olen varma koska alfani ei siis ota kierroksia yhtään vähän aikaan (ihan kuin tukehtuisi)!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Minusta kuulostaa lambdavialta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

ja mainittakoon että tyhjäkäynti on OK ... eli pysyy tasaisena, tosin auto tärisee aikalailla tyhjäkäynnillä (joka helpottuu kun ottaa ilmastoinnin pois päältä?)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ääni lambda-anturille.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kenellä oli tuosta lambdan liittimestä kuva, että tietäisi minkä piuhan irrottaa?

Ja jos ilman liitintä ajaa niin jääkö siitä ruiskun valo palamaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Pakosarjastahan niitä löytyy kaksi kappaletta ja katin takaa kolmas. Yleensä ensimmäisenä kuolee kuskinpuoleinen pakosarjalla sijaitseva anturi. Se on esillä kuin pässin otsassa, kunhan huomaa avata konepellin ensin. :wink:
Jonkinmoisen virheilmon se takuulla antaa ja saattaa mennä johonkin "vikasietotilaan", jolla ei kierrosennätyksiä lyödä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jarama kirjoitti:Kenellä oli tuosta lambdan liittimestä kuva, että tietäisi minkä piuhan irrottaa?
156:n TS-koneissa on tietääkseni vain yksi lambda. Koneen suojuksen takareunassa 4 liitintä, joista lambdan on se 4-napainen liitin. Itse lambdahan on koneen alla etupakoputkessa juuri ennen jousto-osaa.
Jarama kirjoitti:Ja jos ilman liitintä ajaa niin jääkö siitä ruiskun valo palamaan?
Kokeilin tätä "ilman lambdaa" ajamista itsekin. Jos en väärin muista, niin valo ei jää palamaan, kun lambdan liittää takaisin. Vikakoodi jää kuitenkin ecun muistiin, kunnes se kuitataan pois.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Oliko sulla JiiPee siitä ilman lambdaa ajamista jotain hyötyä, löytyikö vika, esim. alavääntö parani?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tämä kokeilu liittyi siihen, että tuo lievä nykiminen kylmällä koneella alkoi rassata hiljalleen. Yritin kartoittaa mahdollisia syitä siihen. Poiskytketyllä lambdalla ei mielestäni ollut muita kuin negatiivisia vaikutuksia. Auto tuntui melkoisen tehottomalta, mutta - ihme ja kumma - eipä nykinyt. Vääntökään ei tainnut olla sen kummempi. Tähän en tosin kiinnittänyt huomiota. Kaiken kaikkiaan päädyin tutkailemaan lambdaa mahdollisena ongelman lähteenä. Lopulta tarvikelambdan vaihto Boschilaiseen tuotti normaalin tuntuisen auton. Lopputarina löytyy ketjusta lambdan lämpeneminen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
SPO
Viestit: 88
Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja SPO »

Myös imuvuoto tekee samat oireet koska seokset menee liika laihalle. (Kokemusta on.)

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

SPO kirjoitti:Myös imuvuoto tekee samat oireet koska seokset menee liika laihalle. (Kokemusta on.)
no tuon olen tarkastanut, enkä imuputkessa vuotoa havainnut :?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Ainakin minun ex 156 SW:ssä oli 3 lambdaa. Moottorina 1.8 Ts ja vuosimallina 2002
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Italian Stallion kirjoitti:Ainakin minun ex 156 SW:ssä oli 3 lambdaa. Moottorina 1.8 Ts ja vuosimallina 2002
Minä olen aina luullut, että TS-koneissa on yksi lambda ja JTS:ssä kolme. Tai siis näin olen asian mieltänyt. Noh, eipä oppi ojaan kaada :-D

Edit: jos vaikka jokupäivä sais luvan hankkia alfan
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Joopa, ei ainakaan 2.0 TS:sä ole vastaan kävellyt kuin yksi lampuri,
mutta hyvin tuo nyppii, paitisi kun vaan ajelis kierroksilla - lämpimänä
tuota vaivaa mulla ei ole.

Pitää varmaan koittaa kans vaihtaa tuo osanen, josko ne lampaatkin
jostakin palailis laitumille - tosin kyllä tässä minun masiinassa silti on
tehot ja väännöt tallella, kunhan muistaa antaa sille vähän jenkaa ennen
kun nostaa kytkintä ottopisteeseen ja sen jälkeenkin.. Muuten lähtee
mieluummin kuskilta hampaat rattiin kuin auto kiihtymään, tai kyllähän
se joskus leikkii laama-aasia kiihdytyksessäkin, mutta aika lievästi,
bensa tuntuu olevan porkkanaa! :P

Tosin tuo laiskuus alle 3000 rpm:n on tuttua, mutta oletan sen kuuluvan kierroskoneen
luonteeseen, nimittäin kyllähän se menee, mutta Alfan
laulua kuullaan vasta sen lukeman jälkeen korkealla C:llä. Niin ja onhan
tuossa sivuääni, se masiina rapisee, ei koputa tai kalkata, vaikka joku
sitä dieseliksikin arveli.. Sama ääni kuuluu, oli kylmä tai ei, epäilin
hiilisuotimen solenoidiventtiiliä ( kuten Audissa kylmänä ) vaan kun ei
lopu rapsutus, lieneekö samaan juttuun liittyvää - vai onko rotta muuttanut
konehuoneeseen halvalla vuokralla, ilmaseksi asuu mutta
hengenpitimiksi juoksee ajomatkat laturin hihnan päällä?? :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Riippuu varmaan onko kone vähäpäästöinen oliko se nyt euro 3 luokkaa. Minulla 147 T.S. 2.0 ja siinä on kyllä useampi lamda, kuten myös useampi kattikin...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Jepulis... lambda vika sen täytyy olla koska ilmi, kaasuläppähässäkkä ja ties mitä lämpötila antureita on vaihdettu....
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Saman tyyppiset oireet oli minullakin ja ratkaisu löytyi...

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9394

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mistä saa halvimmalla tuon lambda-anturin 2.0 ts:ään? Omassa alfassa alkoi ruiskun valo palaa kylmällä koneella ja tyhjäkäynti normaalia korkeampi. Miten tuo johdotus muuten menee, onko hankala vaihtaa lambda?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

No kyllä tuo meikäläisen "romelo" on vähäpäästöinen, mikäli otteeseen
on luottamista, mutta lambi-antureita ei silti ole yhtä useampaa vastaan
tullut - eikä kyllä paikkojakaan niille, saati tyhjiä liittimenpäitä joihin ne
liittäisi. :?

Syynäyskonttorilla tosin hiukan aikaa kierrätettiin konetta, ennenkuin
arvot asettuivat oikeiksi, vaikka lämmin kone olikin - mutta reippaasti
tuo sen läpäisi. Silti ei löydy kylmänä oikeaa säveltä Alfan nuotistolta,
yrittää vaan tikahtua kun pitäisi liikkua ja tökkii vastaan kuin krapula-
aamun ensiolunen, selkähän tuossa kohta menee sijoiltaan!? :mrgreen:

Mitään merkkivaloa tuo ei ole esittänyt, eikä lämpöisenä tee mitään
poikkeavaa, vain kylmänä tai alilämmöillä. Kuuntelin sitä tuossa aikani
ja annoin käydä kylmästä asti tyhjäkäyntiä, niin aivan normaalisti kävi
ja laski neljään otteeseen tyhjäkäyntiä alaspäin, kunnes asettui - eli
lämpeni tarpeeksi. Paitsi se prkl:n rapina, voisiko se kieliä jostakin
vaivasta, mikä ihmeen raksutus siellä on? Ei kai 158k ajetusta 156 2.0
TS:sta voi vielä olla menossa jokin nokka-akselin laakerointi tms?
Eihän nyt mikään mahdotonta ole, mutta oudolta kuulostaisi ja kai se nyt jo
muitakin käyntihäiriöitä pukkaisi? :shock:

No, joskus tuntuu tämän tunteella tehdyn laitteen sielunelämä vähän
siltä, että sille on rakennettu ECU:n vieläpä sellainenkin piiri, että se
pystyy ajattelemaan, mitä seuraavaksi keksisi! :mrgreen: :mrgreen:

Pitänee vaan katella ja putsailla, ellei kukaan osaa paremmin neuvoa,
niin pitänee joskus pistää kiinni letkuihin ja katsoa, mitä koneelta näkyis
vaivantynkää! :wink:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Diesel ääni => ajoituksenmuunnin vaihtoon seuraavassa jakohihnahuollossa.
Omassa 156:ssa vain yksi lambda mutta tämän vuosituhannen vehkeissä useampi. Joku päästönormi tuli ilmeisesti tiukemmaksi? Myös pakosarja on uudemmissa erilainen.
VMP

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

hmmm... tänään pistin tankkiin ensimmäistä kertaa V-poweria... tuntu auttavan nytkytykseen !?!?!? :crazyeyes:
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Vastaa Viestiin