Ilmamäärämittarin toiminta..?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Ilmamäärämittarin toiminta..?

Viesti Kirjoittaja pantse »

Oon tuossa yrittäny ettii vikaa autostani, kun tuntuu että moottori ei väännä eikä oikein kierräkkään. Autohan on 146 1.6 boxer ja tekniikka eroaa 33:sesta siinä, että autossa on gm roacherin ruisku ja ilmi aikaslailla erilainen. Eli muovitötsä enne kaasuläppää, jossa joku anturi. Kysymys kuuluukin, että mites ton toiminnan pystyy testaamaan.. ja miten tuo ilmi niin ku periaatteessa toimii..? :?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kuvauksesta päätellen tossa on ilmamassamittari eli MAF. Joka on siis semmonen kuumalanka-anturi. Tuossa tosin projektiosastolle yksi kirjoitteli, että '93 mallin 33:ssa on samanlainen ja kirjoitti, että siinä olisi vain ilmanlämpöanturi. Jos tämä todella on totta, niin silloin autossa ei ole ilmamäärä mittaavaa anturia ollenkaan, vaan ruisku luottaa MAP-anturiin (paineanturi).

Se mittari mikä sulla on 33:ssa on läppämallinen. Siinä mittaaminen perustuu siihen, että laatikon sisällä on läppä, joka liikkuu ilman virratessa sen ohi. Läppä on kiinnitetty potentiometriin, jonka vastus muuttuu sitä käännettäessä. Ruisku sitten mittaa resistanssia ja päättelee siitä jonkun mittarille ominaisen virtausarvon mukaan paljonko sitä ilmaa menee.

Kuumalankamittari toimii niin, että mittarissa on vastuslanka, jota lämmitetään sähkövirralla. Langan ohivirtaava ilma jäähdyttää lankaa. Lanka pidetään vakiolämpöisenä, eli käytetyn virran suuruus muuttuu ilmavirran mukaan. Mittaamalla käytettyä sähkövirtaa, voidaan päätellä ilmamäärä.

Tuo MAP anturinkäyttö on sitten tavallaan monimutkaisempaa. Koska se mittaa imusarjan absoluuttista painetta. Kun paine, moottorin tilavuus, kierrosnopeus ja ilmanlämpötila tiedetään voidaan ilmanmäärä laskea (vissiin ihan ideaalikaasulaista). Perjaatteessa toi on kaikkein epätarkin, mutta käytännössä ihan toimiva. Hommaa saa vähän tarkemmaksi kun käynnistyksen yhteydessä lasketaan joku kompensointi ohuemmalle ilmalle, kun ollaan korkealla, eli perjaatteessa mitataan vallitseva ilmanpaine. (Vuoristossa ihan oikeasti merkitystä).

Kaikissa tapauksissa tarvitaan myös ilmalämpöanturi, koska ilmanlämpö vaikuttaa ilman tiheyteen, eli myös siihen paljonko esim. litrassa on happea.

Mulla ei ainakaan tule muita tapoja mieleen elektronisen ruiskun yhteydessä.

Ilmanlämpöanturin mittaaminen on helppoa. Yleismittarilla vaan mittaa resistanssin sen navoilta. Jostain tietysti pitäisi saada sen oletusarvot selville. Sitten jos esim. hiustenkuivaajalla puhaltaa, niin pitäisi resistanssi muuttua (yleensä pienenee). Tyypillinen 20C arvo voi olla 2,7kOhm tai 27kOhm.

Läppämallisen ilmamäärämittarin mittaaminen on sekin suht helppoa, koska sen sisällä on perjaatteessa vaan potikka. Mittaa anturin navoilta resistanssia ja liikuttaa läppää hitaasti. Arvon pitäisi muutua tasaisesti, ilman mitään hyppyjä tai hettelyitä. Arvo kasvaa, esim. 300 Ohm -> 1 kOhm (kiinni -> auki).

Tommosesta kuumalanka-anturin mittaamisesta en oikein osaa sanoa. Kaippa siitäkin perjaatteessa voi sen vastuslangan resistanssin mitata, että ei ainakaan ole poikki. Ei kai ne muuten hajoa kuin lanka katkeaa. Tosin likaantuvat kuulemma helposti. Mikä tuon boxerin kanssa ei olisi ihme, jos nimittäin puskee kampikammiosta sitä öljymoskaa, niin äkkiäkös se lanka on paskainen ja mittari ei toimi.

pantse
Viestit: 209
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pantse »

Kiitoksia tiedosta..
Ilmeisesti tossa on tosiaan toi MAP-homma, eipähän ihan heti tullu mieleen. Lämpöanturi vaan löyty kumirööristä. Muutenkin 33 16v:n jälkeen tekniikka on aiheuttanut ihmetystä. gm roacherin ruisku, suuttimet sun muut yhdistettynä marellin antureihin. Pitää syventyä hommaan oikein kunnolla ens viikolla. Ilmeisesti vika on kuitenkin tuossa imupuolella.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

pantse kirjoitti:Kiitoksia tiedosta..
Ilmeisesti tossa on tosiaan toi MAP-homma, eipähän ihan heti tullu mieleen. Lämpöanturi vaan löyty kumirööristä. Muutenkin 33 16v:n jälkeen tekniikka on aiheuttanut ihmetystä. gm roacherin ruisku, suuttimet sun muut yhdistettynä marellin antureihin. Pitää syventyä hommaan oikein kunnolla ens viikolla. Ilmeisesti vika on kuitenkin tuossa imupuolella.
Kannattaa tarkistaa muuten, että katti ei olisi tukossa.
Kannattaa myös lyödä yleismittari lambdan perään ja katsoa millaisilla seoksilla mennään.

Vastaa Viestiin