Alfa 75 kuumakäynnistys ongelmat
Valvoja: Moderators
Alfa 75 kuumakäynnistys ongelmat
Tällainen olisi vika: Kun auton starttaa, ajaa jonkin matkaa (useita kymmeniä kilometrejä yleensä, tai muutaman sata metriä) ja auton sammuttaa ja koettaa hetken päästä startata uudestaan (min-2h) niin auto ei lähdekkään käyntiin vaan "sahaa" eikä yritäkkään käyntiin, jonkin ajan jälkeen lähtee käyntiin ja käy kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Tästäpä päästään kysymykseen, missä vika voisi olla? imusarjan kumiputket olen tarkistanut että ne eivät ole haurastuneet liiaksi. Olisiko suuttimissa/bensapumpun takaiskuventtiilissä? vikaa??? Tulpatkin on joku tuhat kilometriä sitten vaihdettu ja hyvä kipinä oli, joten tuskin ne olisivat lauenneet nyt...tätä vikaa on tapahtunut jo jonkin aikaa ja näyttää vain pahenevan. Autohan on Alfa Romeo 75 , 2.0TS
Tästäpä päästään kysymykseen, missä vika voisi olla? imusarjan kumiputket olen tarkistanut että ne eivät ole haurastuneet liiaksi. Olisiko suuttimissa/bensapumpun takaiskuventtiilissä? vikaa??? Tulpatkin on joku tuhat kilometriä sitten vaihdettu ja hyvä kipinä oli, joten tuskin ne olisivat lauenneet nyt...tätä vikaa on tapahtunut jo jonkin aikaa ja näyttää vain pahenevan. Autohan on Alfa Romeo 75 , 2.0TS
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kuulostaa vuotavilta suuttimilta. Jonkun aikaa seistyään on ehtinyt vuotaa bensat palotiloihin ja kastelee tulpat, pidemmän seisomisen aikana gaso ehtii haihtua pytyistä ja lähtee paremmin käyntiin.
Jos vika olisi bensapumpun takaiskuventtiilissä niin luulisi ettei auto pidemmän pysähdyksen jälkeen ainakaan paremmin käynnistyisi.
Pölläyttääkö puolilämpöisenä mustaa savua käynnistyessään?
Jos vika olisi bensapumpun takaiskuventtiilissä niin luulisi ettei auto pidemmän pysähdyksen jälkeen ainakaan paremmin käynnistyisi.
Pölläyttääkö puolilämpöisenä mustaa savua käynnistyessään?
- Epäkelpokeräilijä -
- miki
- Viestit: 100
- Liittynyt: 24 Huhti 2003, 18:17
- Car(s): 159 2.4 JTDm Sportwagon qtronic -07
Ex alfat:
156 2.0 JTS Sportwagon -05
155 2.0 TS 16V -95
75 2.0 TS -88
Alfetta 2.0 L -81 - Paikkakunta: Joensuu
Jos se lätkytys kuuluu apparin jalkatilasta niin tarkasta ajovalopolttimoiden liittimet. Jos niissä on huono kosketus niinNouko88 kirjoitti: Mistä johtuu kun kääntää avaimella virrat päälle niin alkaa kuulumaan releen lätkytystä.?.? Normaalia??
voip tulla tuollaisia oireita.
Joskus muuten huollatin suuttimet Alppilan autohuollossa, mukana tuli mm. testiraportti, hinta 30e kpl
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
uudet suuttimet maksavat sitten hunajaa ja käytetyt voivat pian olla yhtä huonot.. putsaus tulee ainakin huom halvemmaksi kuin uusien hankkiminen..Komppi kirjoitti:Pitää varmaan hommata uudet suuttimet kun autolla pitää kuitenkin joka päivä ajaa eikä ole aina käytössä toista autoakaan, niin ei oikeen pysty lähettään suuttimia pois.
- raktori112
- Viestit: 210
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 21:46
- Car(s): Ex. 75,155
- Paikkakunta: Viitasaari, Jyväskylä
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsekkin tarkistaisin ne sytkän ja ruiskun releet, ainakin 164 t.s:ssä niissä oli harmia. Lähinnä niiden liitokset ja johdotus. Suutin ongelmaa voit testata mittaamalla pa-paineet kun auto on sammunut. Eli mittari kiinni auto käymään, sammutus ja paineet ei saisi pudota. Toinen testi, jos mittaria ei ole käsillä, on että kun seissyt jonkin aikaa niin irroitat pa-letkun niin kuuluu hieman suihkasta bensaa. Samoin lisäoireena tuossa taitaa olla kylmäkäynnistyksen alku sahaus koska järjestelmä on paineeton.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Mulla tekee 164 tuota nykyään aina vähänkään pidemmän seisokin jälkeen lämpösellä ilmalla, mutta kylmällä ei juurikaan...voisko siinä kylmäkäynti rikastus kompensoida lievää painevajetta??Samoin lisäoireena tuossa taitaa olla kylmäkäynnistyksen alku sahaus koska järjestelmä on paineeton.
nyt on 283tkm menty ja on varmaan alkuperänen bensapumppu+takaiskut...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
En tiedä tuosta painevajeesta.
Mutta itse ajoin 500tkm ennen vaihtoa ja pa-pumppu, suuttimet yms. olivat alkuperäisiä. Eli voivat kestää hyvinkin pitkään. Eihän tuo puhdistaminen tuohon hintaan ole paha mutta en kyllä vaihtais uusiin olematta varma että syynä on juuri nuo suuttimet. Onko mitään muita oireita? Nykimistä, pa-kulutuksen nousua, haiseeko bensa jos jatkaa käynnistystystä (tai voisitko ottaa tulpan heti irti tuon oireen jälkeen), onko varmaa että kipinä tulee kunnolla tulpille asti yms?

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Nykimistä ei ole havaittavissa, pa-kulutusta????, bensan hajua on toisinaan havaittavissa, mutta ei aina. kipinän pitäisi tulla hyvin tulpille, ehjät johdot, mutta tulpan hatun laidasta oli vähän johdosta haurastunut se töttörö joka tulee kantta vasten...johdo kuitenkin ja hattu ehjät. mistä tuo pa-paine mitataan oikein, yritin tutkailla korjausoppaasta paikkaa, mutta se paikka taitaa olla siellä imusarjan alapuolella sopivasti käden ulottumattomissa. Toinen asia, jos laittaa pykälää suuremmat suuttimet niin onko siitä mitään haittaa auton toiminnalle? Nykyiset ovat boschin 0280150702 ja tuosta parempi malli olisi 0280150701, pitäisi piisata 240hp asti nykyisen 189hp sijaan.
Ei niistä suuremmista suuttimista mitään hyötyä ole, menee vaan rikkaammalle eli on siis haittaa.
edit. PA-kulutus=polttoaineen kulutus
edit2. toi 189 ei ole hevosvoimia vaan noiden tuotto/suutin eli 189cc, ilmoitetulla paineella joka yleensä 2.5-3 bar
edit3. jos tarvit suuttimia (käytettyjä vakioita) niin ilmoittele, on pari sarjaa joutilaana.
edit. PA-kulutus=polttoaineen kulutus

edit2. toi 189 ei ole hevosvoimia vaan noiden tuotto/suutin eli 189cc, ilmoitetulla paineella joka yleensä 2.5-3 bar
edit3. jos tarvit suuttimia (käytettyjä vakioita) niin ilmoittele, on pari sarjaa joutilaana.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Yleensä jos kipinää olisi kateissa (syyt voi olla ensiö tai toisiopuolella, toisiossahan tulee puola, puolanjohto, lähetyssaarnaaja, virranjakajankansi, sytytysjohto ja sytytystulppa) niin olisi sitä terävää nykimistä jos taas seoksessa/pa-saannissa on nykiminen pehmeämpää. 164 t.s:ssä meni pyörtimet sellaiseksi että kun kävi huoltsikalla tankilla niin sitten nyki muutaman kilometrin, yritin etsiä vikaa mutta aika/laiskuus taisi sen onnistumisen osaltaan estää. Sitten kerran se nyki ja sammui kokonaan, eikä enää käynnistynyt. Syy oli pyörtimien lyöminen suoraan jakajanakselista maihin. Tuo pysähtyminen nähtävästi nosti jakajan lämpöjä ja helpotti siten läpilyöntejä, ajaminen/pitempi pysähdys sitten jäähdytti tilanteen normaaliksi.
Ei taida olla tuossa virallista mittauspistoketta. Eli ennen jakotukkia tai ainakin ennen pa-paineensäädintä.
Jos nuo suuttimet vuotavat ja ei edes yritä käynnistyä niin nähtävästi 3-4 suuttimen täytyisi vuotaa? Jos vikaa vain yhdessä suuttimessa niin käynnistyisi kuitenkin kolmella? Fortea yms.ainettahan voi kokeilla.
Ei taida olla tuossa virallista mittauspistoketta. Eli ennen jakotukkia tai ainakin ennen pa-paineensäädintä.
Jos nuo suuttimet vuotavat ja ei edes yritä käynnistyä niin nähtävästi 3-4 suuttimen täytyisi vuotaa? Jos vikaa vain yhdessä suuttimessa niin käynnistyisi kuitenkin kolmella? Fortea yms.ainettahan voi kokeilla.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Onko nuita painemittareita myynnissä muille kuin yrityksille? Eivät myy ainakaan boschin liikkeestä yksityisille PA-painemittareita. Pistin tankkiin Fortea purkin ja pesin tyhjäkäyntimoottorin kun vähän seilasi tyhjäkäynti, loppui sekin seilaus siihen. Nykäisin letkun ennen suutin tukkia irti ja ei sieltä kyllä kovin paineella se bensa tullut...valui putkesta norona vain.