156, rotwalli ja ratin vinous..?!
Valvoja: Moderators
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
156, rotwalli ja ratin vinous..?!
Eli mitäs raati nyt sanoo..
Ajoin parkkipaikalta kadulle, katukiveys ei ollu ihmeellisen korkea ja olipa se vielä viistettyä malliakin. No, keula alas, oho, menipä syvään, perä, varovasti, PAU!, jaa, vetokoukku maahan, kaasua ja matkaan, mitä vit***, ratti vinossa oikealle ja kevyt puoltamisen tunne samaan suuntaan.
Kadulle ei tunnu jääneen ylimääräisiä Alfan kappaleita a´la Räikkönen Unkarissa, myös jouset, ainakin sikäli kun niitä näkee renkaat paikallaan, ovat ehjät. Ylimääräistä pauketta, kolinaa tms. ei ole. Oireina siis kevyt puoltaminen oikealle ja ratin vinous (vasen ratinpuola n. 1 cm oikeaa korkeammalla).
Suurkiitos väelle jo etukäteen mysteerin selvittämiseksi!
Ajoin parkkipaikalta kadulle, katukiveys ei ollu ihmeellisen korkea ja olipa se vielä viistettyä malliakin. No, keula alas, oho, menipä syvään, perä, varovasti, PAU!, jaa, vetokoukku maahan, kaasua ja matkaan, mitä vit***, ratti vinossa oikealle ja kevyt puoltamisen tunne samaan suuntaan.
Kadulle ei tunnu jääneen ylimääräisiä Alfan kappaleita a´la Räikkönen Unkarissa, myös jouset, ainakin sikäli kun niitä näkee renkaat paikallaan, ovat ehjät. Ylimääräistä pauketta, kolinaa tms. ei ole. Oireina siis kevyt puoltaminen oikealle ja ratin vinous (vasen ratinpuola n. 1 cm oikeaa korkeammalla).
Suurkiitos väelle jo etukäteen mysteerin selvittämiseksi!
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ensiksi tietysti renkaat. Onko ilmanpaineet kunnossa? Onko vanne suora? Onko renkaat kunnolla kiinni?
Itsellä ratin vinouden metsästys päättyi kuluneeseen alapalloniveleen. Eli siis tarkista kaikki etupään nivelet. Vika voi tietty olla myös takana. Eli tarkista tukivarret, takapalkki, nivelet ja renkaat myös takaa.
Itsellä mysteeri jatkuu edelleen. Ratti oli jo hetken aikaa suorassa kunnes kääntyi toiseen suuntaan. Eli muitakin paikkoja on kuin noi edellämainitut, mutta en tiedä mitä ne on.
Itsellä ratin vinouden metsästys päättyi kuluneeseen alapalloniveleen. Eli siis tarkista kaikki etupään nivelet. Vika voi tietty olla myös takana. Eli tarkista tukivarret, takapalkki, nivelet ja renkaat myös takaa.
Itsellä mysteeri jatkuu edelleen. Ratti oli jo hetken aikaa suorassa kunnes kääntyi toiseen suuntaan. Eli muitakin paikkoja on kuin noi edellämainitut, mutta en tiedä mitä ne on.
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Omassa autossa ratin asento korjautui kun vaihdoin väljäksi käyneen "koiranluun". Tosin sen yhteyteen ei liittynyt puoltamista.
Nivelten väljyyttä voi tarkastella nostamalla pyörä ilmaan ja kampeamalla sitä jollain tangolla / koittamalla heilutta rengasta käsin. Pieniä väljyyksiä on kyllä melko vaikea havaita..
Nivelten väljyyttä voi tarkastella nostamalla pyörä ilmaan ja kampeamalla sitä jollain tangolla / koittamalla heilutta rengasta käsin. Pieniä väljyyksiä on kyllä melko vaikea havaita..
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Renkaissa on ilmaa silmämääräisesti sama määrä.. Pitää tietenkin poiketa jossain tarkistamassa. Etupään alatukivarret (vas.+oik.) vaihdettiin toissa viikolla, joten aivan outoa olisi jos ne olisivat syynä, onhan siellä toki ne ylätukivarretkin. Voiko joku antaa periksi tehdyn remontin jälkeen??
Itse mietin, voisiko jousien pohjaaminen (siltä se nyt jälkeenpäin tuntuu) tehdä hallaa takapäälle, joka sitten kampeaisi autoa uuteen kulkusuuntaan. Tai siis tiedänhän, että voi, mutta mikä ihme siellä silloin särkyisi?? Ja kun vauhtia oli ihan muutama kilometri tunnissa, eihän tuollaisen pitäisi olla mahdollista Ed. autosta katkesi jousi edestä, seuraukset samat, joskin ratti vinossa kunnolla ja tunne todelle outo heti kerralla. Nyt ohjaus tuntuu olevan ok, joskin auto ei kulje aivan suoraan.
Auton perä on roikkunut suhteessa omanikäisiin verrokkeihin, joten voisihan kyseessä olla toispuoleisesti väsynyt ja katkennut takajousi, eikös? Luulisi vaikuttavan jossain määrin auton kulkuun...? Toisaalta, jos jousi on poikki, näkeekö sen silmällä autoa enempää purkamatta?
Itse mietin, voisiko jousien pohjaaminen (siltä se nyt jälkeenpäin tuntuu) tehdä hallaa takapäälle, joka sitten kampeaisi autoa uuteen kulkusuuntaan. Tai siis tiedänhän, että voi, mutta mikä ihme siellä silloin särkyisi?? Ja kun vauhtia oli ihan muutama kilometri tunnissa, eihän tuollaisen pitäisi olla mahdollista Ed. autosta katkesi jousi edestä, seuraukset samat, joskin ratti vinossa kunnolla ja tunne todelle outo heti kerralla. Nyt ohjaus tuntuu olevan ok, joskin auto ei kulje aivan suoraan.
Auton perä on roikkunut suhteessa omanikäisiin verrokkeihin, joten voisihan kyseessä olla toispuoleisesti väsynyt ja katkennut takajousi, eikös? Luulisi vaikuttavan jossain määrin auton kulkuun...? Toisaalta, jos jousi on poikki, näkeekö sen silmällä autoa enempää purkamatta?
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Jos kyseessä ovat ne heppoisat alumiiniputket takaa (=poikittaiset tukivarret), niin mistäs sellaiset helpoiten/nopeimmin/parhaalla hinta-laadulla saisi...? Ja miten ne pääsee taipumaan jousien pohjatessa, sitä edelleenkin ihmettelen suuresti? Vetokoukku on takuulla ottanut osansa tällistä, mutta eihän voi olla mahdollista, että vetokoukku saisi kammettua koria/runkoa niin, että pyöränripustukset siinä sivussa liikkuisivat..?
Kyydissä ei muuten ollut sitten mitään tonnin lastia, vaan kaksi aikuista kera vauvan ja vaunut. Ei kyllä nostattanut tunteita/luottamusta Alfaa kohtaan, mielestäni arkisesta ajotapahtumasta ei olisi pitänyt missään tapauksessa koitua mitään autolle.
Kyydissä ei muuten ollut sitten mitään tonnin lastia, vaan kaksi aikuista kera vauvan ja vaunut. Ei kyllä nostattanut tunteita/luottamusta Alfaa kohtaan, mielestäni arkisesta ajotapahtumasta ei olisi pitänyt missään tapauksessa koitua mitään autolle.
Jos vetokoukku otti rotvalliin, niin ei olisi ihme jos poikittaiset tukivarret olisi ottaneet myös ja taipuneet. Auton taakse katsomaan, kyllä pitäisi erottua jos yksi neljästä on taittunut.
EDIT: www.tmuukkonen.fi
EDIT: www.tmuukkonen.fi
Viimeksi muokannut alfista, 08 Elo 2006, 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
www.muukkonen.fi... Ei taida olla ihan oikea linkki
No, pitänee poiketa pajalla katsotuttamassa autoa taas kerran. Miksiköhän tuntuu, että mä olen Alfan kanssa enemmän pajalla ku vaimon kanssa kaksin.. Onko tuttu tunne muilla palstalaisilla?
No, pitänee poiketa pajalla katsotuttamassa autoa taas kerran. Miksiköhän tuntuu, että mä olen Alfan kanssa enemmän pajalla ku vaimon kanssa kaksin.. Onko tuttu tunne muilla palstalaisilla?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Jos on juuri tehty jotain remppaa voisi kuvitella että jotain unohtui löysälle? Toinen vahva veikkaus nuo takapoikittaiset.Kivijärvi kirjoitti: Etupään alatukivarret (vas.+oik.) vaihdettiin toissa viikolla, joten aivan outoa olisi jos ne olisivat syynä, onhan siellä toki ne ylätukivarretkin. Voiko joku antaa periksi tehdyn remontin jälkeen??
Ayrton Senna da Silva forever