Seleä ostamassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Seleä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Moro,

foorumilla taitaa usemalla olla Selespeed ajossa. Mitä erityistä kannattaa ottaa huomioon käytetyssä Selespeedissä? Nimenomaan vaihteiston erityispiirteet, kiinnostaa.

Tarkoitus olisi käydä ajamassa Oulun Deltassa olevaa punaista -01 156 SW seleä, kun isompi luuku olisi tarpeen. Onko jollain tietoa kyseisen yksilön historiasta? Päällepäin oli siistin näköinen, mutta lähempään takasteluun ei ollut aikaa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Ihan rehellinen mielipide.
Jätä sele sinne kauppaan. Säästyt monelta vaivalta, osta keppivaihteinen.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin ja kai penarimiehen mielestä myös keppivetoinen :lol:
Ainakin alkupään selet käsittääkseni tuppasivat temppuilemaan, mutta sittemmin softaan on tullut muutoksia. Vikaantuessaan varmaan hinnakas korjattava, eli itsekin kyllä ottaisin ihan perusmanuaalin.

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

No ei mulla ainakaan uudemmassa JTS 11/02 Selessä ole olut vaihteiston puolesta mitään mainittavaa vikaa. Tosin tuon aikaisemman mallin nappivaihtimet oli aika rumat ja kuluvat nappulat ratin "etupuolella", joita peukaloilla painamalla käytetään. Uudemmassa on klipsit, joista vedetään itseenpäin ja ne on ratin "takapuolella". Ne on paljon fiksummat ja kulutusta paremmin kestävät.

Tosin enimmäkseen käytän city-asentoa, eli automaatti vaihtaa vaihteet.

Ainut vaihteistoon liittyvä vika taisi olla pieni sähköongelma; vilkusta tuli joku häiriöpiikki, joka tiputti välillä city-asennon itsestään pois manuaaliksi. Korjaantui kun vaihdettiin vilkun viiksi...

Ei muuta kuin koeajoon päiväksi ja tunnustelemaan.

Itse en enää keppiä ottaisi Alfaani jatkossa!

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Mulla ei oo ainakaan ollut mitään ongelmia, tai no yks rele meni, mut kait se on aika normaalia. Musta se on ihan turhaan pelätty, mitä noita englanninkielisiä foorumeita oon selannut, niin ei se taida tavallista automaattia helpommin hajota. Talvella,kovilla pakkasilla toi on vähän jäykähkö, mut 10 minuuttia ajoa korjaa ton. Koskee kait manuaalivaihteistojakin.

Mulla on muuten 2001 mallissa noi vaihtamiseen tarkoitetut nipukat ratin takana.


edit. Pitää vielä sanoa, että musta toi on aivan mielettömän hieno systeemi. Tollanen tulee olemaan seuraavassa autossanikin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ellen hirveän väärässä ole, niin tämä ko. yksilö on nimimerkki Rocca:n vanha kulkupeli.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

No niin Rocca, historia pöytään!
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Edellinen kiesi oli sele ja sen kanssa ei mitään murheita, edes -30 pakkasilla. Selen öljyjä ei kai tarvitsisi vaihtaa mutta itse tein niin 60000 km:n jälkeen. Alkupään mallit oli kai epävarmempia, itsellä oli vm. 2000/2001. Joten jos joku täällä pelottelee niin jättäisin ne omaan arvoonsa, ellei sitten pelottelijalla itsellään ole ollut autossaan kys. laatikkoa ja sen kanssa jotain murheita.

Avatar
Volere
Viestit: 108
Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Seleä ostamassa

Viesti Kirjoittaja Volere »

Pantti kirjoitti:Tarkoitus olisi käydä ajamassa Oulun Deltassa olevaa punaista -01 156 SW seleä, kun isompi luuku olisi tarpeen. Onko jollain tietoa kyseisen yksilön historiasta? Päällepäin oli siistin näköinen, mutta lähempään takasteluun ei ollut aikaa.
Jokos kävit koestamassa? Heitähän kommenttia, jos innostuisi vaikka itsekin - ellet sitten jo ostanut sitä sieltä pois :wink:
C'è Una Strada In Cielo

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Mitä uudempi, sen kehittyneempi sele. 00 loppupuolella tapahtui selkeä parannus softaan sekä hardikseen. "Kaikki" aikaisempien versioiden ihmeellisyydet korjautuivat 02 faceliftiin tulleessa 3. sukupolven selessä. 98-99-mallisia en suosittele ellei niihin ole vaihdettu uutta vaihteistorobottia.

Dollar
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Tammi 2006, 13:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Dollar »

Minulla vm. -99 156 sele ja pois en vaihtaisi!!
Vaihteistossa ilmeni viime talvena pientä öljyvuotoa, mutta ei mitään vakavaa. Minulla on seleöljyä kotona ja autossa mukana :-), jota lisään tarvittaessa. Viimeksi olen lisännyt huhtikuun alussa ja pari päivää sitten öljyä ei ollut hävinnyt lainkaan- voi olla, että tiivisteet vuotaa enemmän talvella...
Jos vaihteiston aktuaattori pitäisi vaihtaa niin Muukkoselta sen saisi 1750 eurolla. Deltassa hinta on jotain 2250 euroa.
Itse vaihdan aina itse ja City- toimintoa en juuri käytä. Vaimo puolestaan ajaa aina Cityllä ja tykkää kovasti.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Giri kirjoitti:Mitä uudempi, sen kehittyneempi sele. 00 loppupuolella tapahtui selkeä parannus softaan sekä hardikseen. "Kaikki" aikaisempien versioiden ihmeellisyydet korjautuivat 02 faceliftiin tulleessa 3. sukupolven selessä. 98-99-mallisia en suosittele ellei niihin ole vaihdettu uutta vaihteistorobottia.
Kokeilin joskus aikaa sitten ja vaihtaminen tuntui hitaalta. Onko siihen tullut parannusta?

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

En ole kuullut, että vaihtamisnopeuteen olisi tullut muutosta. Sekin voi olla, mutta esim. aktuaattorin koppa on uusittu kestävämpään jossain vaiheessa. Muistaakseni ´'00, mutta voi olla että muutos tuli jo ´99. Nuo '00 tulleet softapäivitykset korjasivat joitain selviä bugeja kuten vaihteiden poisputoamisia, ylihyppäyksiä ym. Todennäköisesti melkein kaikkiin vanhoihin on tuo päivitys tehty jos ovat jossain vaiheessa laitettu testeriin kiinni.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Ja aktuaattori lienee se hydraulinen hässäkkä joka hoitaa vaihteiden siirron ja kytkimen?

Avatar
Rocca
Viestit: 159
Liittynyt: 30 Syys 2004, 01:55
Car(s): 2000 GTV -74 ja 156 2.5 -98. Aprilia Moto 6.5, 159 & 147
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Rocca »

Alfissimo kirjoitti:Ellen hirveän väärässä ole, niin tämä ko. yksilö on nimimerkki Rocca:n vanha kulkupeli.
Kyllä, olet aivan oikeassa. Tarkemman historian voin antaa suoraan ostoa harkitseville ja myös selespeed vaihteensiirrosta voin todeta pitäneeni todella paljon! :-D Runsas kaksi vuotta ja noin 50tkm ajoa SW:llä ja nyt harmittaa, ettei GT:ssäni ole seleä. :? Ainut vika oli hydraulipumpun vikaantuminen ja se vaihdettiin kesällä -05.
"Hidas" tai hitaampi vaihtaminen vie aikaa n.1.7 s, toteutuu normaaliajossa. Jos on kiire, eli kaasupolkimen liikeradasta on painettuna yli 60% ja kierrosluku yli 5500rpm, vaihto sujuu 0.7 s:ssa. Alaspäin vaihdettaessa antaa kauniin välikaasun ja vaihtaa aina nätisti.
Alussa pitää totutella siihen, ettei reagoi kaasujalalla vaihtoon. Järjestelmä säätää kaasuläpän sopivaan asentoon ja kaasujalka on stedisti aloillaan. Alussa hieman vaikea muistaa. :oops:
Jos tulevaisuudessa mahdollista, ajan mieluusti uudelleen selellä!
Senza cuore saremmo solo macchine!

Pantti
Viestit: 61
Liittynyt: 22 Syys 2004, 15:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pantti »

Tänään ehdin lopultakin ajamaa kyseitä seleä. Ihan kivalta tuntui ja varmaan kun tottuu, niin on vaikea luopua. Välirahasta pitää vielä vähän neuvotella, ennen kuin kauppoja syntyy.

Ainoa häiritsevä asia oli natiseva koelauta, nykyisessä se on ihan hiljainen vaikka onkin vanhempi.

Avatar
Boyracer
Viestit: 32
Liittynyt: 25 Loka 2005, 00:40
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Boyracer »

Itsellä on ollut toisessa autossa SMG vaihteisto (vastaa selespeediä mutta nopeampi) käytössä pari vuotta enkä kyllä enää ottaisi manuaalivaihteista tilalle. Automaattimoodi on kätevä kaupungeissa ja ruuhkissa.

Haittapuoli on se että menee hetki ennenkuin muistaa miten manuaalivaihteista autoa ajetaan kun sellaisella taas ajaa, pysähtyessä painaa vaan jarrua ja unohtaa kytkimen kokonaan, joskus noloa kun auto sammuu :oops:

Vastaa Viestiin