Seleä ostamassa
Valvoja: Moderators
Seleä ostamassa
Moro,
foorumilla taitaa usemalla olla Selespeed ajossa. Mitä erityistä kannattaa ottaa huomioon käytetyssä Selespeedissä? Nimenomaan vaihteiston erityispiirteet, kiinnostaa.
Tarkoitus olisi käydä ajamassa Oulun Deltassa olevaa punaista -01 156 SW seleä, kun isompi luuku olisi tarpeen. Onko jollain tietoa kyseisen yksilön historiasta? Päällepäin oli siistin näköinen, mutta lähempään takasteluun ei ollut aikaa.
foorumilla taitaa usemalla olla Selespeed ajossa. Mitä erityistä kannattaa ottaa huomioon käytetyssä Selespeedissä? Nimenomaan vaihteiston erityispiirteet, kiinnostaa.
Tarkoitus olisi käydä ajamassa Oulun Deltassa olevaa punaista -01 156 SW seleä, kun isompi luuku olisi tarpeen. Onko jollain tietoa kyseisen yksilön historiasta? Päällepäin oli siistin näköinen, mutta lähempään takasteluun ei ollut aikaa.
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
No ei mulla ainakaan uudemmassa JTS 11/02 Selessä ole olut vaihteiston puolesta mitään mainittavaa vikaa. Tosin tuon aikaisemman mallin nappivaihtimet oli aika rumat ja kuluvat nappulat ratin "etupuolella", joita peukaloilla painamalla käytetään. Uudemmassa on klipsit, joista vedetään itseenpäin ja ne on ratin "takapuolella". Ne on paljon fiksummat ja kulutusta paremmin kestävät.
Tosin enimmäkseen käytän city-asentoa, eli automaatti vaihtaa vaihteet.
Ainut vaihteistoon liittyvä vika taisi olla pieni sähköongelma; vilkusta tuli joku häiriöpiikki, joka tiputti välillä city-asennon itsestään pois manuaaliksi. Korjaantui kun vaihdettiin vilkun viiksi...
Ei muuta kuin koeajoon päiväksi ja tunnustelemaan.
Itse en enää keppiä ottaisi Alfaani jatkossa!
Tosin enimmäkseen käytän city-asentoa, eli automaatti vaihtaa vaihteet.
Ainut vaihteistoon liittyvä vika taisi olla pieni sähköongelma; vilkusta tuli joku häiriöpiikki, joka tiputti välillä city-asennon itsestään pois manuaaliksi. Korjaantui kun vaihdettiin vilkun viiksi...
Ei muuta kuin koeajoon päiväksi ja tunnustelemaan.
Itse en enää keppiä ottaisi Alfaani jatkossa!
Mulla ei oo ainakaan ollut mitään ongelmia, tai no yks rele meni, mut kait se on aika normaalia. Musta se on ihan turhaan pelätty, mitä noita englanninkielisiä foorumeita oon selannut, niin ei se taida tavallista automaattia helpommin hajota. Talvella,kovilla pakkasilla toi on vähän jäykähkö, mut 10 minuuttia ajoa korjaa ton. Koskee kait manuaalivaihteistojakin.
Mulla on muuten 2001 mallissa noi vaihtamiseen tarkoitetut nipukat ratin takana.
edit. Pitää vielä sanoa, että musta toi on aivan mielettömän hieno systeemi. Tollanen tulee olemaan seuraavassa autossanikin.
Mulla on muuten 2001 mallissa noi vaihtamiseen tarkoitetut nipukat ratin takana.
edit. Pitää vielä sanoa, että musta toi on aivan mielettömän hieno systeemi. Tollanen tulee olemaan seuraavassa autossanikin.
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Edellinen kiesi oli sele ja sen kanssa ei mitään murheita, edes -30 pakkasilla. Selen öljyjä ei kai tarvitsisi vaihtaa mutta itse tein niin 60000 km:n jälkeen. Alkupään mallit oli kai epävarmempia, itsellä oli vm. 2000/2001. Joten jos joku täällä pelottelee niin jättäisin ne omaan arvoonsa, ellei sitten pelottelijalla itsellään ole ollut autossaan kys. laatikkoa ja sen kanssa jotain murheita.
- Volere
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
- Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Seleä ostamassa
Jokos kävit koestamassa? Heitähän kommenttia, jos innostuisi vaikka itsekin - ellet sitten jo ostanut sitä sieltä poisPantti kirjoitti:Tarkoitus olisi käydä ajamassa Oulun Deltassa olevaa punaista -01 156 SW seleä, kun isompi luuku olisi tarpeen. Onko jollain tietoa kyseisen yksilön historiasta? Päällepäin oli siistin näköinen, mutta lähempään takasteluun ei ollut aikaa.

C'è Una Strada In Cielo
Minulla vm. -99 156 sele ja pois en vaihtaisi!!
Vaihteistossa ilmeni viime talvena pientä öljyvuotoa, mutta ei mitään vakavaa. Minulla on seleöljyä kotona ja autossa mukana
, jota lisään tarvittaessa. Viimeksi olen lisännyt huhtikuun alussa ja pari päivää sitten öljyä ei ollut hävinnyt lainkaan- voi olla, että tiivisteet vuotaa enemmän talvella...
Jos vaihteiston aktuaattori pitäisi vaihtaa niin Muukkoselta sen saisi 1750 eurolla. Deltassa hinta on jotain 2250 euroa.
Itse vaihdan aina itse ja City- toimintoa en juuri käytä. Vaimo puolestaan ajaa aina Cityllä ja tykkää kovasti.
Vaihteistossa ilmeni viime talvena pientä öljyvuotoa, mutta ei mitään vakavaa. Minulla on seleöljyä kotona ja autossa mukana

Jos vaihteiston aktuaattori pitäisi vaihtaa niin Muukkoselta sen saisi 1750 eurolla. Deltassa hinta on jotain 2250 euroa.
Itse vaihdan aina itse ja City- toimintoa en juuri käytä. Vaimo puolestaan ajaa aina Cityllä ja tykkää kovasti.
Kokeilin joskus aikaa sitten ja vaihtaminen tuntui hitaalta. Onko siihen tullut parannusta?Giri kirjoitti:Mitä uudempi, sen kehittyneempi sele. 00 loppupuolella tapahtui selkeä parannus softaan sekä hardikseen. "Kaikki" aikaisempien versioiden ihmeellisyydet korjautuivat 02 faceliftiin tulleessa 3. sukupolven selessä. 98-99-mallisia en suosittele ellei niihin ole vaihdettu uutta vaihteistorobottia.
- Giri
- Viestit: 515
- Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8 - Paikkakunta: Comune di Pungalaitio
En ole kuullut, että vaihtamisnopeuteen olisi tullut muutosta. Sekin voi olla, mutta esim. aktuaattorin koppa on uusittu kestävämpään jossain vaiheessa. Muistaakseni ´'00, mutta voi olla että muutos tuli jo ´99. Nuo '00 tulleet softapäivitykset korjasivat joitain selviä bugeja kuten vaihteiden poisputoamisia, ylihyppäyksiä ym. Todennäköisesti melkein kaikkiin vanhoihin on tuo päivitys tehty jos ovat jossain vaiheessa laitettu testeriin kiinni.
- Rocca
- Viestit: 159
- Liittynyt: 30 Syys 2004, 01:55
- Car(s): 2000 GTV -74 ja 156 2.5 -98. Aprilia Moto 6.5, 159 & 147
- Paikkakunta: Lahti
Kyllä, olet aivan oikeassa. Tarkemman historian voin antaa suoraan ostoa harkitseville ja myös selespeed vaihteensiirrosta voin todeta pitäneeni todella paljon!Alfissimo kirjoitti:Ellen hirveän väärässä ole, niin tämä ko. yksilö on nimimerkki Rocca:n vanha kulkupeli.


"Hidas" tai hitaampi vaihtaminen vie aikaa n.1.7 s, toteutuu normaaliajossa. Jos on kiire, eli kaasupolkimen liikeradasta on painettuna yli 60% ja kierrosluku yli 5500rpm, vaihto sujuu 0.7 s:ssa. Alaspäin vaihdettaessa antaa kauniin välikaasun ja vaihtaa aina nätisti.
Alussa pitää totutella siihen, ettei reagoi kaasujalalla vaihtoon. Järjestelmä säätää kaasuläpän sopivaan asentoon ja kaasujalka on stedisti aloillaan. Alussa hieman vaikea muistaa.

Jos tulevaisuudessa mahdollista, ajan mieluusti uudelleen selellä!
Senza cuore saremmo solo macchine!
Itsellä on ollut toisessa autossa SMG vaihteisto (vastaa selespeediä mutta nopeampi) käytössä pari vuotta enkä kyllä enää ottaisi manuaalivaihteista tilalle. Automaattimoodi on kätevä kaupungeissa ja ruuhkissa.
Haittapuoli on se että menee hetki ennenkuin muistaa miten manuaalivaihteista autoa ajetaan kun sellaisella taas ajaa, pysähtyessä painaa vaan jarrua ja unohtaa kytkimen kokonaan, joskus noloa kun auto sammuu
Haittapuoli on se että menee hetki ennenkuin muistaa miten manuaalivaihteista autoa ajetaan kun sellaisella taas ajaa, pysähtyessä painaa vaan jarrua ja unohtaa kytkimen kokonaan, joskus noloa kun auto sammuu
