Vielä 156 V6 tyhjäkäynnistä
Valvoja: Moderators
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Vielä 156 V6 tyhjäkäynnistä
Kaipaisin asiantuntijoiden vinkkejä autoani jo pidempään vaivanneeseen tyhjäkäyntiongelmaan. Kylmäkäynnistyksen jälkeen kone käy erittäin tasaisesti siinä 1000rpm, mutta koneen lämmettyä, kun kierrokset putoavat sinne normaaliin 600 kierrokseen, alkaa käynti kuullostaa epätasaiselta. Jos yrittäisin kuvailla käyntiääntä sanallisesti, olisi se jotain tällaista: "pröö-pröö-pröö", eikä "pröööööö", niin kuin sen pitäisi olla. Eli hieman katkonaiselta se vaikuttaa.
Mitään muita käyntiin liittyviä ongelmia ei ole: yli tyhjäkäyntinopeuden kone käy hienosti ja ottaa kierroksia niin kuin pitääkin, eikä tyhjäkäynti myöskään heijaa yhtään.
Miten ongelmaa kannattaisi lähteä diagnosoimaan? Amatöörille ensimmäisenä tulee mieleen tulpat. Voisiko joku tulpista jättää silloin tällön syttymättä alhaisilla kierroksilla, mutta toimia hyvin korkeammilla? Kuittien mukaan tulpat on kuitenkin vaihdettu reilu 30tkm sitten. Voiko viallinen lambda aiheuttaa tämäntyyppisiä oireita? Entä imuvuodot - niiden luulisi vaikuttavan muillakin kierrosalueilla?
Mitään muita käyntiin liittyviä ongelmia ei ole: yli tyhjäkäyntinopeuden kone käy hienosti ja ottaa kierroksia niin kuin pitääkin, eikä tyhjäkäynti myöskään heijaa yhtään.
Miten ongelmaa kannattaisi lähteä diagnosoimaan? Amatöörille ensimmäisenä tulee mieleen tulpat. Voisiko joku tulpista jättää silloin tällön syttymättä alhaisilla kierroksilla, mutta toimia hyvin korkeammilla? Kuittien mukaan tulpat on kuitenkin vaihdettu reilu 30tkm sitten. Voiko viallinen lambda aiheuttaa tämäntyyppisiä oireita? Entä imuvuodot - niiden luulisi vaikuttavan muillakin kierrosalueilla?
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Asiantuntijan näkemystä ei ole, mutta jos tulpat ovat ok niin ehkäpä yksi keloista ei anna tulpalle kunnon sähköä. Ensimmäisenä pitää tsekata kaikki tulpat läpi, siinä pytyssä on jotain hämärää (tulppa, kela, johdot)jossa tulppa on esim. karstainen. Homma on tietty työläs taaimmaisen lohkon osalta...
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Jotain sytytysongelmaa siellä lienee. Uskaltauduin irroittelemaan ruiskutussuuttimien piuhoja yksitellen auton käydessä ja siitä minulle jäi sellainen vaikutelma, että ykköspytyn irroittaminen vaikutti auton käyntiin vähiten. Mikä tahansa muu sylinteri pimeänä kone alkoi täristä ihan kunnolla ja käynti muuttui röpötykseksi, mutta ykköspytyn piuhaa irroittaessa piti oikein kaksi kertaa varmistaa, että piuha tosiaan oli irti. Kyllähän sekin vaikutti, mutta selvästi vähemmän kuin muut...MKT kirjoitti:Asiantuntijan näkemystä ei ole, mutta jos tulpat ovat ok niin ehkäpä yksi keloista ei anna tulpalle kunnon sähköä. Ensimmäisenä pitää tsekata kaikki tulpat läpi, siinä pytyssä on jotain hämärää (tulppa, kela, johdot)jossa tulppa on esim. karstainen. Homma on tietty työläs taaimmaisen lohkon osalta...
Tarkistin, että edellisestä tulpanvaihdosta on n. 40tkm ja 3v, eli periaatteissa tulpilla olisi pitänyt olla vielä elinaikaa jäljellä. Voisiko olla mahdollista, että tuolla imusarjan allakin oleviin tulpankoloihin pääsisi vettä? Ei varmaan ole kovin järkevää vaihtaa vain yhtä tulppaa?
Kaipa tässä voisi saman tien laittaa koko satsin tulppia tilaukseen, kun ei tuota imusarjaa taida jaksaa ihan huvikseenkaan alkaa purkaa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Täytyypä tuokin pitää mielessä. Kuuliko imuvuotoa korvalla, vai pitikö tiivisteet tarkistaa, että ongelma löytyi?Sixgear kirjoitti:Mulla oli samaa vikaa ja syyksi paljastu imutötteröiden alapuoliset tiivisteet jotka oli halkeillu ja sieltä veti ilmaa välistä. Parilla kympillä sai Muukkoselta tiivistesetin.
Ensimmäisenä yrityksenä vian löytämiseksi ajattelin vaihtaa tuon ykköspytyn puolan ja tulpan johonkin muualle, esim. nelos- ja vitossylintereihin (kun ovat helpommin käsillä). Näkee sitten onko kyseessä puola-, tulppa- vai joku muu vika. Voisi kai polttoainesuutinkin olla tukossa...
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Jooh, nyt on vaihdettu yskivän sylinterin kromisen imuputken kumi ja alapuolinen tiiviste sekä puola ja tulppa vaihdettu toiselta sylinteriltä varmasti ehjiin, mutta sama vika pysyy.
Seuraavaksi menee sitten varmaan se kannen ja imuputkien välinen tiiviste (tästäkö Sixgear sun tapauksessa oli kyse?) vaihtoon. Osaisko joku neuvoa mitä tuon vaihdossa pitäisi huomioida? Imuputket ja suuttimet pitää ilmeisesti irrottaa, mutta mitenkäs ne suuttimet ylipäätään irtoavat?
Seuraavaksi menee sitten varmaan se kannen ja imuputkien välinen tiiviste (tästäkö Sixgear sun tapauksessa oli kyse?) vaihtoon. Osaisko joku neuvoa mitä tuon vaihdossa pitäisi huomioida? Imuputket ja suuttimet pitää ilmeisesti irrottaa, mutta mitenkäs ne suuttimet ylipäätään irtoavat?
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Yksinpuhelu jatkuu. Vaihdoin imusarjan tiivisteen, ja ongelma näytti sillä korjaantuneen - eikä ihme, kun tiiviste näytti tältä:
http://lahna.dynalias.net/gallery2/main ... temId=2655
Tapahtuipa vaihto-operaatiossa pieni kämmikin. Kun olin saanut kaiken kasaan ja innoissani aloin käynnistellä konetta, niin eipä lähtenyt käyntiin, ja nenään tunkeutui vahva bensan tuoksu. Vilkaisu konetilan puolelle paljasti, että yksi ruiskutussuuttimista kusi kaiken bensan kaulastaan pihalle. Oli sitten lentänyt suuttimen jakoputken puoleinen tiiviste mäelle, enkä ollut sitä ollenkaan noteerannut.
No ei muuta kuin paikallisesta Bosch-liikkeestä o-renkaita hakemaan, imuputket ja suuttimet vielä kertaalleen irti ja tiiviste paikoilleen. Kaiken tämän hikoilun ja kiroilun sentään palkitsi tasaisesti hyrräävä kone. ECU vielä pitäisi resetoida, koska se näytti tuosta uudesti syntyneestä pytystä hieman pillastuneen ja sääti käyntiä miten sattui. Koville otti, mutta kannatti.
http://lahna.dynalias.net/gallery2/main ... temId=2655
Tapahtuipa vaihto-operaatiossa pieni kämmikin. Kun olin saanut kaiken kasaan ja innoissani aloin käynnistellä konetta, niin eipä lähtenyt käyntiin, ja nenään tunkeutui vahva bensan tuoksu. Vilkaisu konetilan puolelle paljasti, että yksi ruiskutussuuttimista kusi kaiken bensan kaulastaan pihalle. Oli sitten lentänyt suuttimen jakoputken puoleinen tiiviste mäelle, enkä ollut sitä ollenkaan noteerannut.
No ei muuta kuin paikallisesta Bosch-liikkeestä o-renkaita hakemaan, imuputket ja suuttimet vielä kertaalleen irti ja tiiviste paikoilleen. Kaiken tämän hikoilun ja kiroilun sentään palkitsi tasaisesti hyrräävä kone. ECU vielä pitäisi resetoida, koska se näytti tuosta uudesti syntyneestä pytystä hieman pillastuneen ja sääti käyntiä miten sattui. Koville otti, mutta kannatti.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Taitaa olla lambdakin särki. Imuvuodon korjaamisen jälkeen tyhjäkäynti ei oikein millään rauhoittunut, pakokaasutesti osoitti koneen käyvän jatkuvasti melkoisen rikkaalla (lambda-arvo n. 0,85) ja päästötkin olivat korkealla. Käynti testerissä tuotti seuraavan vikakoodin:
Koodi oli myös sen kuittaamisen jälkeen heti palannut. Ilmeisesti lambdalta ei tule siis signaalia ollenkaan. Olisikohan sitten palamaton bensa tuon rikkonut, tai ihan vain aika...
Koodi: Valitse kaikki
P0130 Lambda 1 signal above catal.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Niin, ilminhän minä vaihdoin tuossa viime syksynä. Sitten jossain vaiheessa kehittyi tämä imuvuoto. Varmaan nuo yhdessä lopulta polttivat lambdankin.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Väärä seos taitaa polttaa lambdan. Eikö ilmamassamittarin vian bonuksena tule usein hajonnut lambada?
Ota nyt tuosta sakemannin elektroniikasta selvää. Haurasta se ainakin on kuin paperiraha. Jos lambdan vaihdon jälkeen ei jää enää mitään käyntiongelmaa, niin syön vaikka hatullisen... No enpä silti taida mitään lupailla. Jaksaa se Alfa joskus yllättääkin.
Mä tökkään oman vian törkeesti tähän samaan ketjuun.
Eli n.2tuntia sitten tapahtunutta:
Olin lähdössä kotipihasta, pakitin pois ruudusta ja kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti 1000rpm paikkeilla(normaalisti ollu n800).
Noh sitten muutama kilometri ajoa kunnes saavun risteykseen, kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti n.1500rpm ja nousee ittekseen.
Hetken ihmettelin ja sitten lähdin taas liikkelle. Taas muutama kilometri ajoa ja risteyksessä kytkintä pohjaan--> tyhjäkäynti on jo n.2300rpm ja nousee.
Tässä vaiheessa päätin vetää sivuun, n.500m metrin päässä bussipysäkki. Ennen kun kerkisin sinne, ruiskun merkkivalo syttyy ja vähän nypyttää--> pysäkillä auto sammuksiin ja käyntiin uudestaan, merkkivalo palaa, tyhjäkäynti 1500, polkasu kaasua,kierroset käy n3000 ja jää sinne, uus polkasu kaasua, ei tapahdu mitään!! Kaasupoljinta sai polkea vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, tyhjäkäynti vaan nousee hiljaksiin. Siinä sitten muutaman kerran sammuttelin ja käynnistelin, ei vaikutusta. Sen jälkeen kävin heiluttamassa konehuoneen puolelta liittimiä(ilmi ym.), ei vaikutusta asiaan. Ajattelin että perkele, siihen se jäi ja vetäsin hermosavut, tuplana. Sen jälkeen yritin vielä kerran käynnistystä--> tyhjäkäynti normaali,kaasu toimii normaalisti, merkkivalo palaa edelleen. Muutaman kerran polkasin kaasua sen verran että päästiin melkein punaselle asti ja merkkivalo sammuu... Sen jälkeen kaikki toimi n20km matkan aivan normaalisti.
Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu??
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.
Eli n.2tuntia sitten tapahtunutta:
Olin lähdössä kotipihasta, pakitin pois ruudusta ja kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti 1000rpm paikkeilla(normaalisti ollu n800).
Noh sitten muutama kilometri ajoa kunnes saavun risteykseen, kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti n.1500rpm ja nousee ittekseen.
Hetken ihmettelin ja sitten lähdin taas liikkelle. Taas muutama kilometri ajoa ja risteyksessä kytkintä pohjaan--> tyhjäkäynti on jo n.2300rpm ja nousee.
Tässä vaiheessa päätin vetää sivuun, n.500m metrin päässä bussipysäkki. Ennen kun kerkisin sinne, ruiskun merkkivalo syttyy ja vähän nypyttää--> pysäkillä auto sammuksiin ja käyntiin uudestaan, merkkivalo palaa, tyhjäkäynti 1500, polkasu kaasua,kierroset käy n3000 ja jää sinne, uus polkasu kaasua, ei tapahdu mitään!! Kaasupoljinta sai polkea vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, tyhjäkäynti vaan nousee hiljaksiin. Siinä sitten muutaman kerran sammuttelin ja käynnistelin, ei vaikutusta. Sen jälkeen kävin heiluttamassa konehuoneen puolelta liittimiä(ilmi ym.), ei vaikutusta asiaan. Ajattelin että perkele, siihen se jäi ja vetäsin hermosavut, tuplana. Sen jälkeen yritin vielä kerran käynnistystä--> tyhjäkäynti normaali,kaasu toimii normaalisti, merkkivalo palaa edelleen. Muutaman kerran polkasin kaasua sen verran että päästiin melkein punaselle asti ja merkkivalo sammuu... Sen jälkeen kaikki toimi n20km matkan aivan normaalisti.
Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu??
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.
Kannattaa käydä läpi hanskalokeron takaa löytyvät liittimet. Oire voisi johtua huonosta kontaktista kaasupolkimen piuhan liittimissä jotka on juuri tuolla hanskalokeron takana. En nyt muista suoraan mikä liitin se niistä on mutta ei niitä moninapaisia siellä montaa ole. Liittimet yksi kerrallaan irti, putsaus, crc:tä perään ja takaisin kiinni. Ei ainakaan maksa mitään tuon katsominen. Itselläni oli vähän samaa oiretta joka tuolla korjaantui.XXL kirjoitti:Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu??
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.
Tietty lambdakin voi olla jo tuon ikäisessä vaihtokunnossa. Ilmikin tietty voi tuon aiheuttaa, sähkö on ihmeellistä ja kiwaa
Sama kävi mielessä, oireet jotenkin viittaa siihen suuntaan. Eikös ton kaasupolkimen pystynyt jotenkin myös resetoimaan/kalibroimaan?V6 kirjoitti:veikkaan että liittyy juuri tuohon kaasunpolkimeen sehän on sähköinen ja joku potikka hoitelee vaijerin virkaa siellä polkimen luona.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
XXL kirjoitti:Mä tökkään oman vian törkeesti tähän samaan ketjuun.
Eli n.2tuntia sitten tapahtunutta:
Olin lähdössä kotipihasta, pakitin pois ruudusta ja kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti 1000rpm paikkeilla(normaalisti ollu n800).
Noh sitten muutama kilometri ajoa kunnes saavun risteykseen, kytkin pohjaan--> tyhjäkäynti n.1500rpm ja nousee ittekseen.
Hetken ihmettelin ja sitten lähdin taas liikkelle. Taas muutama kilometri ajoa ja risteyksessä kytkintä pohjaan--> tyhjäkäynti on jo n.2300rpm ja nousee.
Tässä vaiheessa päätin vetää sivuun, n.500m metrin päässä bussipysäkki. Ennen kun kerkisin sinne, ruiskun merkkivalo syttyy ja vähän nypyttää--> pysäkillä auto sammuksiin ja käyntiin uudestaan, merkkivalo palaa, tyhjäkäynti 1500, polkasu kaasua,kierroset käy n3000 ja jää sinne, uus polkasu kaasua, ei tapahdu mitään!! Kaasupoljinta sai polkea vaikka miten mutta mitään ei tapahdu, tyhjäkäynti vaan nousee hiljaksiin. Siinä sitten muutaman kerran sammuttelin ja käynnistelin, ei vaikutusta. Sen jälkeen kävin heiluttamassa konehuoneen puolelta liittimiä(ilmi ym.), ei vaikutusta asiaan. Ajattelin että perkele, siihen se jäi ja vetäsin hermosavut, tuplana. Sen jälkeen yritin vielä kerran käynnistystä--> tyhjäkäynti normaali,kaasu toimii normaalisti, merkkivalo palaa edelleen. Muutaman kerran polkasin kaasua sen verran että päästiin melkein punaselle asti ja merkkivalo sammuu... Sen jälkeen kaikki toimi n20km matkan aivan normaalisti.
Nyt joku vois kertoa että mitä ihmettä tapahtu??
Hiukka hämmentävää...
Autona 156 2.5V6 -98.
Noniin jatketaan tästä. Nyt on taas vika tullu takasin ja ei enää poistu. Tyhjäkäynti ei enää nouse itsekseen ja kaasu kyllä pelittää mutta parin sekunnin viiveellä ja kierrokset nousee todella laiskasti. Eilen töissä tehtiin ecu resetti, sillä saatiin vika poistumaan hetkeksi. Nyt tänään töistä kotiin tullessa motarilla tuntu taas nykäsy ja ruiskun merkkivalo rävähti päälle.
Tietääkö joku missä pääsis tarkistuttamaan ecun viat ym n.20km säteellä Hausjärvestä? (riihimäki, hämeenlinna, hyvinkää...)? Hyvinkään deltasta oon kuullu sen verran pahaa että sinne en uskalla mennä, eikä oikein tota pitemmällekkään, kun ei tiedä mitä toi tekee, ainakin tuntus että vähän putkessä paukuttaa...