Jakohihna katkesi!!
Valvoja: Moderators
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Jakohihna katkesi!!
Nyt kävi sitten niinkuin pelkäsin, jakohihna katkesi hiljaisessa vauhdissa. Hihna katkesi 50 tonnissa, ja auto odottaa korjaamolla huomista. Paljonkohan tuo kerkesi konetta hajottamaan, vai riittääköhän pelkkä hihnan vaihto? Jos kävi pahin mahdollinen niin mitä mahtaisi maksaa? Kaikista harmillisinta se että hihnan vaihto oli varattu parin viikon päähän, mutta näinhän pääsi käymään...
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Eipä nuo valitettavasti ole tainnut mennä pelkällä hihnanvaihdolla, joillakin on ollut onnea ja vain joku venttiili on vääntynty, mutta yleensä kustannukset taitaa olla luokkaa 2500-3000 ja ovatpa jotkut sitten sijoittaneet siihen vähän lisää ja vaihtaneet koko koneen.
Onko autolla ajettu 50 tkm vai hihnalla? Jos hihna on aiemmin vaihdettu niin missä ja koska?
Onko autolla ajettu 50 tkm vai hihnalla? Jos hihna on aiemmin vaihdettu niin missä ja koska?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Osanottoni.
Tässä threadissahan tätä asiaa on viimeaikoina puitu:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9148
Tässä threadissahan tätä asiaa on viimeaikoina puitu:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9148
Senza cuore saremmo solo macchine
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Mittarissa 115 tuhatta, hihna vaihdettu ekan kerran 65 tonnissa. Jos en väärin muista, niin laitettu edellisen kerran Delta-autossa. Ostin auton toukokuun lopulla. Kolme vuotta tuli täyteen kesäkuussa viime hihnan vaihdosta, joten siltä osin aika mennyt yli. Edellinen omistaja Nokialta, onkohan foorumilaisia? Väri Rosso proteo..
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Voi Vihtori...pidetään sormet ja varpaat
ristissä notta josko ei pahemmin käynyt..
ristissä notta josko ei pahemmin käynyt..
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Toivotaan, mutta kannattaisi varautua pahimpaan sillä itselläni hihna meni starttauksen jälkeen tyhjäkäynnillä joten säkä oli uskomaton kun kerkesin sammuttaa auton äkkiä (aiheesta mm. tuolla Haggerin laittamassa linkissä).
Kyllähän näistä 156:n ja etenkin T.S:n hihnoista ja niiden ongelmista pitäisi laittaa joku joukkokanne kuluttaja-asiamiehen avustuksella maahantuojalle/tehtaalle kun noita perkeleitä tuntuu pamahtelevan tämän tästä.
Kyllähän näistä 156:n ja etenkin T.S:n hihnoista ja niiden ongelmista pitäisi laittaa joku joukkokanne kuluttaja-asiamiehen avustuksella maahantuojalle/tehtaalle kun noita perkeleitä tuntuu pamahtelevan tämän tästä.
Jos löytyy sen verran harrastuneisuutta että irroittaa ja laittaa itse takaisin kannen ja siinä välissä kiikuttaa sen koneistamolle voi säästää useita euroja. En sitten yhtään osaa arvella millainen homma on 156:ssa. Luultavasti aika työläs, uusissa autoissahan on "aika" täydet konehuoneet... Ja tietysti nokkahihna yms. hilppeet lisäksi. Vaatinee rohkeutta, tallin, kärsivällisyyttä, taitoa, aikaa, ainakin korin kaljaa ja hyvät välineet. Päivätyö tosin häiritsee aikalailla tuommoisia projekteja. Osanottoni jokatapauksessa, jakopään vauriot on ikäviä nimim. kokemusta on.
Tein itse - säästin
Paska homma, tiedän tunteen.
Homma meni itsellä siten, että maksoin hihnanvaihdosta prosentuaalisesti sen osuuden, joka oli vaihtovälistä kulunut. Muistaakseni tämä oli omalla kohdallani 50 %. Sinulle lohkeaisi siis aika tarkkaan koko normaali hihnanvaihdon hinta. Toisaalta tuo 3 vuotta on jo mennyt, mutta niin se oli menny nimimerkillä Elukka kirjoittelevalta kaveriltakin, ja silti DA Turku hoiti homman samoilla ehdoilla.
Periaatteessa sinulle ei tule mitään ylimääräisiä kuluja (sikäli jos siis DA:ssa olisit hihnan vaihdattanut). Toisaalta voit säästää asennuksissa, jos vaihdatat samalla esim. tulpat, vesipumpun tms.
Edit: Tässä tarina; http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ight=xx%2A
Homma meni itsellä siten, että maksoin hihnanvaihdosta prosentuaalisesti sen osuuden, joka oli vaihtovälistä kulunut. Muistaakseni tämä oli omalla kohdallani 50 %. Sinulle lohkeaisi siis aika tarkkaan koko normaali hihnanvaihdon hinta. Toisaalta tuo 3 vuotta on jo mennyt, mutta niin se oli menny nimimerkillä Elukka kirjoittelevalta kaveriltakin, ja silti DA Turku hoiti homman samoilla ehdoilla.
Periaatteessa sinulle ei tule mitään ylimääräisiä kuluja (sikäli jos siis DA:ssa olisit hihnan vaihdattanut). Toisaalta voit säästää asennuksissa, jos vaihdatat samalla esim. tulpat, vesipumpun tms.
Edit: Tässä tarina; http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ight=xx%2A
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 21 Heinä 2006, 22:22
- Paikkakunta: kajaani
tuntuu olevan melko yleisiä nuo jakohihnavauriot näissä 156 ts:ssä. tuossa joku 2 viikkoa sitten hävis omasta 156 2.0 ts:stä jakohihnasta parikymmentä hammasta, seurauksena joukkotappelu männät vs. venttiilit. alivoimasta huolimatta männäthän sen voitti. tuo remppa tuli maksamaan about 1000 euroa, kun se talkoo porukalla tehtiin. (+jonkun verran työpalkkoja, viski pulloja yms.). olis siitä vähän halvemmallakin päässyt, vaan ajattelin että tehrää kunnolla, kun kerran on alotettu ja kaiken kaikkiaan siihen tuli vaiheltua mm. seuravaa: kaikki venttiilit luonnollisesti, täydellisesti yläpään tiivisteet, jakopäänhihna ja kiristimet ja ohjurit, vesipumppu, tasapainotusakselin hihna ja kiristimet, hal-anturi, tulpat ja samaan syssyyn kaikki öljyt ja suodattimet. kaikkineen siis nuo osat + kannen työstöt, oli noin tuhannen euroa.
mielenkiintoseksi asian tekee se että tämä oli tälle yksilölle jo toinen täysosuma, nimittäin 120tkm kohdalla (nyt 176tkm) oli delta-autossa helsingissä tehty takuuseen vastaava huolto, josta ei kyllä paljon hyvää voi sanoa: ensimmäinen ylläri tuli venttiili koppaa avatessa, ei ollenkaa tiivistettä, vain tuju annos tiivisteliimaa, kannen pultteja ei oltu laitettu minkäälaiseen momenttiin, vaan ne sai pikkuräikällä auki ihan tuosta vaan, samoin nokat. ne olis saanu melkeen sormilla pyörittämällä auki. noh imusarjassa ei muttereita oltu pyöritetty kiinni ollenkaa. ne oli vaan pyöritetty vähän alulle, ja sarja pysy kiinni lähinnä tiivisteliimalla. (ei tiivistettä sielläkään...) kumma jos vähän tyhjäkäynti vaelteli... uutta hihnaa laitellessa kummasteltiin kun ei saa merkkejä ihan kohilleen, viaksi osoittautui se että nokkapyörien kiristys mutterit oli löysällä. ja ylipäänsä koko homma oli tehty ihan päin vittua. kumma että pysy nuinkin kauan läjässä tai että siihen tuli VAIN venttiilivaurio. ainekset olis ollu isompaankin tuhoon. en ainakaan itse luottaisi tähän delta-autoon enää edes tulppien vaihossa. jättäsivät nekin löysälle...
esiintyykö näitä ennen aikaisia jakopää vaurioita niissäkin alfoissa, joissa jakopään remppa on tehty muualla kuin deltassa? kysynpä vaan. ja jos jollain on alfaan ed. remppa tehty da:ssa, kannattaisi käyttää venakoppa auki ja kokeilla niitä pultteja. tai edes kahtoo onko imusarja/pakosarja kiinni kunnolla.
mielenkiintoseksi asian tekee se että tämä oli tälle yksilölle jo toinen täysosuma, nimittäin 120tkm kohdalla (nyt 176tkm) oli delta-autossa helsingissä tehty takuuseen vastaava huolto, josta ei kyllä paljon hyvää voi sanoa: ensimmäinen ylläri tuli venttiili koppaa avatessa, ei ollenkaa tiivistettä, vain tuju annos tiivisteliimaa, kannen pultteja ei oltu laitettu minkäälaiseen momenttiin, vaan ne sai pikkuräikällä auki ihan tuosta vaan, samoin nokat. ne olis saanu melkeen sormilla pyörittämällä auki. noh imusarjassa ei muttereita oltu pyöritetty kiinni ollenkaa. ne oli vaan pyöritetty vähän alulle, ja sarja pysy kiinni lähinnä tiivisteliimalla. (ei tiivistettä sielläkään...) kumma jos vähän tyhjäkäynti vaelteli... uutta hihnaa laitellessa kummasteltiin kun ei saa merkkejä ihan kohilleen, viaksi osoittautui se että nokkapyörien kiristys mutterit oli löysällä. ja ylipäänsä koko homma oli tehty ihan päin vittua. kumma että pysy nuinkin kauan läjässä tai että siihen tuli VAIN venttiilivaurio. ainekset olis ollu isompaankin tuhoon. en ainakaan itse luottaisi tähän delta-autoon enää edes tulppien vaihossa. jättäsivät nekin löysälle...
esiintyykö näitä ennen aikaisia jakopää vaurioita niissäkin alfoissa, joissa jakopään remppa on tehty muualla kuin deltassa? kysynpä vaan. ja jos jollain on alfaan ed. remppa tehty da:ssa, kannattaisi käyttää venakoppa auki ja kokeilla niitä pultteja. tai edes kahtoo onko imusarja/pakosarja kiinni kunnolla.
Kun sen itse tekee, niin siitä tulee just sellanen kun sattuu tulemaan.
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Samalla tavalla kierrokset vaelteli mullakin ennen jakohihnan katkeamista. Katsotaan miten korjauksen jälkeen toimii. Kuulumiset korjaamolta: vikojen tutkiminen alkoi loppupäivästä, katsomatta arvioitu 1500 e osineen ja työkustannuksineen, riippuen kuinka paljon vahinkoa tullut. Huolto ei ole DA, mutta tämä korjaamo on saanut hyvää palautetta tältä foorumilta. Ja on Alfan merkkihuolto.. Kirjoittelen lisää kuulumisia kun tiedän kuinka paljon hihnan katkeaminen konetta hajotti.
- SP
- Viestit: 957
- Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
- Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D - Paikkakunta: Tampere
mikä
mikähän korjaamo on...........Ipi76 kirjoitti:Samalla tavalla kierrokset vaelteli mullakin ennen jakohihnan katkeamista. Katsotaan miten korjauksen jälkeen toimii. Kuulumiset korjaamolta: vikojen tutkiminen alkoi loppupäivästä, katsomatta arvioitu 1500 e osineen ja työkustannuksineen, riippuen kuinka paljon vahinkoa tullut. Huolto ei ole DA, mutta tämä korjaamo on saanut hyvää palautetta tältä foorumilta. Ja on Alfan merkkihuolto.. Kirjoittelen lisää kuulumisia kun tiedän kuinka paljon hihnan katkeaminen konetta hajotti.
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
mobilea selatessa on iskenyt silmään että saksassa vaikuttaisi fiat coupe turbon hihnan paukkuminen olla hyvin rutiininomaista. tosin kun ilmoitettuja kilsoja kattelee niin useimmat hihnat on ajettu yli tai sitten paukkuneet aivan tuoreeltaan, mikä nyt ei ehkä kuitenkaan ole keissi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER