Jakohihna katkesi!!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Jakohihna katkesi!!

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Nyt kävi sitten niinkuin pelkäsin, jakohihna katkesi hiljaisessa vauhdissa. Hihna katkesi 50 tonnissa, ja auto odottaa korjaamolla huomista. Paljonkohan tuo kerkesi konetta hajottamaan, vai riittääköhän pelkkä hihnan vaihto? Jos kävi pahin mahdollinen niin mitä mahtaisi maksaa? Kaikista harmillisinta se että hihnan vaihto oli varattu parin viikon päähän, mutta näinhän pääsi käymään... :cry: :cry: :bad-words:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eipä nuo valitettavasti ole tainnut mennä pelkällä hihnanvaihdolla, joillakin on ollut onnea ja vain joku venttiili on vääntynty, mutta yleensä kustannukset taitaa olla luokkaa 2500-3000 ja ovatpa jotkut sitten sijoittaneet siihen vähän lisää ja vaihtaneet koko koneen.

Onko autolla ajettu 50 tkm vai hihnalla? Jos hihna on aiemmin vaihdettu niin missä ja koska?

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Osanottoni.

Tässä threadissahan tätä asiaa on viimeaikoina puitu:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=9148
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Mittarissa 115 tuhatta, hihna vaihdettu ekan kerran 65 tonnissa. Jos en väärin muista, niin laitettu edellisen kerran Delta-autossa. Ostin auton toukokuun lopulla. Kolme vuotta tuli täyteen kesäkuussa viime hihnan vaihdosta, joten siltä osin aika mennyt yli. Edellinen omistaja Nokialta, onkohan foorumilaisia? Väri Rosso proteo..

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Voi Vihtori...pidetään sormet ja varpaat
ristissä notta josko ei pahemmin käynyt.. :roll:
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Toivotaan, mutta kannattaisi varautua pahimpaan sillä itselläni hihna meni starttauksen jälkeen tyhjäkäynnillä joten säkä oli uskomaton kun kerkesin sammuttaa auton äkkiä (aiheesta mm. tuolla Haggerin laittamassa linkissä).

Kyllähän näistä 156:n ja etenkin T.S:n hihnoista ja niiden ongelmista pitäisi laittaa joku joukkokanne kuluttaja-asiamiehen avustuksella maahantuojalle/tehtaalle kun noita perkeleitä tuntuu pamahtelevan tämän tästä. :evil:

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Jos löytyy sen verran harrastuneisuutta että irroittaa ja laittaa itse takaisin kannen ja siinä välissä kiikuttaa sen koneistamolle voi säästää useita euroja. En sitten yhtään osaa arvella millainen homma on 156:ssa. Luultavasti aika työläs, uusissa autoissahan on "aika" täydet konehuoneet... :roll: Ja tietysti nokkahihna yms. hilppeet lisäksi. Vaatinee rohkeutta, tallin, kärsivällisyyttä, taitoa, aikaa, ainakin korin kaljaa ja hyvät välineet. Päivätyö tosin häiritsee aikalailla tuommoisia projekteja. Osanottoni jokatapauksessa, jakopään vauriot on ikäviä nimim. kokemusta on. :roll:
Tein itse - säästin

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Paska homma, tiedän tunteen.

Homma meni itsellä siten, että maksoin hihnanvaihdosta prosentuaalisesti sen osuuden, joka oli vaihtovälistä kulunut. Muistaakseni tämä oli omalla kohdallani 50 %. Sinulle lohkeaisi siis aika tarkkaan koko normaali hihnanvaihdon hinta. Toisaalta tuo 3 vuotta on jo mennyt, mutta niin se oli menny nimimerkillä Elukka kirjoittelevalta kaveriltakin, ja silti DA Turku hoiti homman samoilla ehdoilla.

Periaatteessa sinulle ei tule mitään ylimääräisiä kuluja (sikäli jos siis DA:ssa olisit hihnan vaihdattanut). Toisaalta voit säästää asennuksissa, jos vaihdatat samalla esim. tulpat, vesipumpun tms.

Edit: Tässä tarina; http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4 ... ight=xx%2A

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Ipi76 kirjoitti:. Kolme vuotta tuli täyteen kesäkuussa viime hihnan vaihdosta, joten siltä osin aika mennyt yli.
perse ei taida edes mennä mihinkään takuuseen?
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

kiitoksia tiedoista :wink:

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Uskaltaakohan sitä enää ajaa itsekkään -> 52 tkm vaihdosta. Aikaa tosin alle vuosi.... PrKL ajan vaikka väkisin nuo 8tkm, vaikka venttiilit paukkuen.

pastaraketti
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Heinä 2006, 22:22
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja pastaraketti »

tuntuu olevan melko yleisiä nuo jakohihnavauriot näissä 156 ts:ssä. tuossa joku 2 viikkoa sitten hävis omasta 156 2.0 ts:stä jakohihnasta parikymmentä hammasta, seurauksena joukkotappelu männät vs. venttiilit. alivoimasta huolimatta männäthän sen voitti. tuo remppa tuli maksamaan about 1000 euroa, kun se talkoo porukalla tehtiin. (+jonkun verran työpalkkoja, viski pulloja yms.). olis siitä vähän halvemmallakin päässyt, vaan ajattelin että tehrää kunnolla, kun kerran on alotettu ja kaiken kaikkiaan siihen tuli vaiheltua mm. seuravaa: kaikki venttiilit luonnollisesti, täydellisesti yläpään tiivisteet, jakopäänhihna ja kiristimet ja ohjurit, vesipumppu, tasapainotusakselin hihna ja kiristimet, hal-anturi, tulpat ja samaan syssyyn kaikki öljyt ja suodattimet. kaikkineen siis nuo osat + kannen työstöt, oli noin tuhannen euroa.

mielenkiintoseksi asian tekee se että tämä oli tälle yksilölle jo toinen täysosuma, nimittäin 120tkm kohdalla (nyt 176tkm) oli delta-autossa helsingissä tehty takuuseen vastaava huolto, josta ei kyllä paljon hyvää voi sanoa: ensimmäinen ylläri tuli venttiili koppaa avatessa, ei ollenkaa tiivistettä, vain tuju annos tiivisteliimaa, kannen pultteja ei oltu laitettu minkäälaiseen momenttiin, vaan ne sai pikkuräikällä auki ihan tuosta vaan, samoin nokat. ne olis saanu melkeen sormilla pyörittämällä auki. noh imusarjassa ei muttereita oltu pyöritetty kiinni ollenkaa. ne oli vaan pyöritetty vähän alulle, ja sarja pysy kiinni lähinnä tiivisteliimalla. (ei tiivistettä sielläkään...) kumma jos vähän tyhjäkäynti vaelteli... uutta hihnaa laitellessa kummasteltiin kun ei saa merkkejä ihan kohilleen, viaksi osoittautui se että nokkapyörien kiristys mutterit oli löysällä. ja ylipäänsä koko homma oli tehty ihan päin vittua. kumma että pysy nuinkin kauan läjässä tai että siihen tuli VAIN venttiilivaurio. ainekset olis ollu isompaankin tuhoon. en ainakaan itse luottaisi tähän delta-autoon enää edes tulppien vaihossa. jättäsivät nekin löysälle...

esiintyykö näitä ennen aikaisia jakopää vaurioita niissäkin alfoissa, joissa jakopään remppa on tehty muualla kuin deltassa? kysynpä vaan. ja jos jollain on alfaan ed. remppa tehty da:ssa, kannattaisi käyttää venakoppa auki ja kokeilla niitä pultteja. tai edes kahtoo onko imusarja/pakosarja kiinni kunnolla.
Kun sen itse tekee, niin siitä tulee just sellanen kun sattuu tulemaan.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Samalla tavalla kierrokset vaelteli mullakin ennen jakohihnan katkeamista. Katsotaan miten korjauksen jälkeen toimii. Kuulumiset korjaamolta: vikojen tutkiminen alkoi loppupäivästä, katsomatta arvioitu 1500 e osineen ja työkustannuksineen, riippuen kuinka paljon vahinkoa tullut. Huolto ei ole DA, mutta tämä korjaamo on saanut hyvää palautetta tältä foorumilta. Ja on Alfan merkkihuolto.. Kirjoittelen lisää kuulumisia kun tiedän kuinka paljon hihnan katkeaminen konetta hajotti.

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

pastaraketti kirjoitti:esiintyykö näitä ennen aikaisia jakopää vaurioita niissäkin alfoissa, joissa jakopään remppa on tehty muualla kuin deltassa?
Esiintyy. (Auto Milano)

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

mikä

Viesti Kirjoittaja SP »

Ipi76 kirjoitti:Samalla tavalla kierrokset vaelteli mullakin ennen jakohihnan katkeamista. Katsotaan miten korjauksen jälkeen toimii. Kuulumiset korjaamolta: vikojen tutkiminen alkoi loppupäivästä, katsomatta arvioitu 1500 e osineen ja työkustannuksineen, riippuen kuinka paljon vahinkoa tullut. Huolto ei ole DA, mutta tämä korjaamo on saanut hyvää palautetta tältä foorumilta. Ja on Alfan merkkihuolto.. Kirjoittelen lisää kuulumisia kun tiedän kuinka paljon hihnan katkeaminen konetta hajotti.
mikähän korjaamo on...........
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

Te joilla remmi on katkennu, onko ollu muovinen vai metallinen kiristin? Kuulin että olis yleisempää jos on muovinen.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Taitaa olla nailonia
"Timing cingulum off et valuulas node"

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

mobilea selatessa on iskenyt silmään että saksassa vaikuttaisi fiat coupe turbon hihnan paukkuminen olla hyvin rutiininomaista. tosin kun ilmoitettuja kilsoja kattelee niin useimmat hihnat on ajettu yli tai sitten paukkuneet aivan tuoreeltaan, mikä nyt ei ehkä kuitenkaan ole keissi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kiristimestä on olemassa uudempi(?) metallinen malli - kuva löytyy albumista...

Noinkohan pitäisi varhaistaa vaihtoa kun on jo osatkin valmiina :?

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

gYdEbUh kirjoitti: vaikuttaisi fiat coupe turbon hihnan paukkuminen olla hyvin rutiininomaista
Fiatin 5-sylinterisessä moottorissa (eli facelift-Coupessa) taitaa olla sama kiristin kuin Alfa TS 16V myllyssä. Todennäköisesti sama kiristin ja samat ongelmat myös Fiatin/Alfan diesel-moottoreissa.

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Ruokoton kirjoitti:Kiristimestä on olemassa uudempi(?) metallinen malli - kuva löytyy albumista...
Mulla on ollut tollanen metallinen jo ainakin puoli vuotta hyllyssä ja onkin pitänyt kysellä, että uskaltaako moista asentaa? Ilmeisesti kannattaa.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Ricambi Originali (Fiat / Lancia / Alfa Romeo) boksissa lukee - osanumero on 55192239 - miksi tuota ei uskaltaisi asentaa kun katsoo muovisen kenttätuloksia :twisted:

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

Taitaa olla että tuota katkeamista sattuu lähinnä noilla muovisilla rullilla. Ite käytän vain ja ainoastaan metallista.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mistä noita metallisia saa?
- Alfaholic -

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Periaattessa kai mistä vain alkuperäisosia myyvästä puljusta tuolla osanumerolla...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Onkohan tuolla koneessa sitten Deltan jäljiltä metallinen vai muovinen rulla?

Avatar
Bluebate
Viestit: 274
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 15:15
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Bluebate »

Delta on todennäköisesti vuoden alusta asti käyttänyt metallista kiristintä. Kannattaa kuitenkin aina varmistaa etukäteen kumpaa käyttävät sama missä vaihdattaa. Itelle aina laitettu kokonainen "korjaussarja", jossa on metallinen kiristin. Viimeks eilen vaihdettu.

Vastaa Viestiin