Alfa pihassa, eli pari kysymystä...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Alfa pihassa, eli pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Heps!

Eli vihdoinkin sain hommattua sen "unelma-auton" eli nyt sit vaan pitäis uus päiväunien kohde keksiä.. :roll: Nojoo mutta siis asiaan eli pari kysymystä:

1. Moottori tosiaan pitää välillä käynnistettäessä sitä diesel-ääntä. Eli ihan ehkä pari sekuntia ja taitaa olla vain lämpimänä..? Muutenkin tyhjäkäynti ehkä vähän epävarmaa välillä. Tai ei ainakaan kiltisti käy mutta onkohan tää nyt sitten se alfan ominaisuus? :wink:

2. Toinen "ominaisuus" ainakin myyjän mielestä on se että lähinnä matalilla kierroksilla pakoputki pitää aika komeeta ääntä. Kiihdytyksissä kuuluu melko hyvin. Eli onko putki tosiaan vakiona tällänen? En ite ole aikasemmin sellasta kuullut...

Kaupat tein tossa viime vkloppuna niin jos nämä vikoja ovat niin vois vielä sopia myyjäliikkeen kanssa jotain. Mutta muuten auto on täyttänyt odotukset ja kivaa on ollu
:-D :-D :-D

Ja auto on vm 2000 102tkm ajettu

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Tuo Diesel-ääni taitaa tulla ajoituksen muuntimesta.

Onko autossasi vakioputki vaiko mikä? Novitec:t, csc:t ym. pitävät kyllä hiukan miehekkäämpää ääntä kuin vakkaripöntöt.

Ja tervetuloa raatiin!
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfa pihassa, eli pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Oiva kirjoitti:Muutenkin tyhjäkäynti ehkä vähän epävarmaa välillä. Tai ei ainakaan kiltisti käy mutta onkohan tää nyt sitten se alfan ominaisuus?
No ei kai se nyt varsinainen ominaisuus ole, mutta eivät tyhjäkäyntihäiriöt mitään aivan tuntemattomiakaan ole. Mitä tarkoitat epävarmalla tyhjäkäynnillä? Aaltoilua, pätkimistä? Ainakin kannattaa varmistaa, ettei imupuolella ole vuotoja, ihan silmäilemällä tai starttisuihketta apuna käyttäen.

Niin ja onnittelut hyvästä valinnasta! ;)

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

No Tervetuloa hullujen joukoon :-D
Vanhemissa Alfoissa seistaessa ja myös ajossa on se sport, miehekäs tai miten sen kusutaan ääni, mutta 156:ssa on vakiona aika hiljainen pönttö.
Siis on kaks vaihtoehtoa, tai oikeastaan kolme: pöntössä on reikä, joku freeflow putki tai myyjä on valehtelija. Mutta ensiksi ei muuta, kuin auton alle ja katomaan miltä näytää toi putki, onko reikiää hitsauksia ja niin edelleen
Nothing beats cubic inch

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Onnittelut hienosta autosta!

Sitten vikoihin: :wink:

1. Ajoituksenmuunnin on basana, kuten CC jo totesi.. Olikohan niin, että vaihto kannattaa ajoittaa hihnan vaihdon yhteyteen. Kannattaisko alkaa puhumaan liikkeen kanssa tuosta hihnan vaihdosta?

2."Komea" ääni voi johtua haitariputkeen tulleesta reiästä. Ääni on lähinnä sellainen turiseva alkuvaiheessa. Loppuvaiheessa infernaalinen, kun putki katkeaa.. :twisted: Etuputki maksaa n. 200 € hankintakohteesta riipuen.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tervetuloa porukkaan. Missäpäin vaikutat?

sitten asiaan:

1. Dieselmäinen käynti viittaa tosiaan ajoituksenmuuntimeen. Kuvaileppa tarkemmin tuota "epävarmaa" tyhjäkäyntiä. Tessussa yksi tarkastuskohde on tulpankolot. Niihin on hyvinkin saattanut päästä vettä jos esim. liike on pessyt moottorin. Viallinen ilmamäärämittari tai lambda voi aiheuttaa lähinnä aaltoilua tyjäkäyntiin.

2. Mikäli autossa on vakioputki, niin äänen pitäisi olla aika maltillinen, ei kuitenkaan mikään tojota suhina.

makekoo
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Elo 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja makekoo »

missäs tuo ajoituksen muunnin sijaitsee eli onko miten kinkkinen vaihtaa?? muukkosella näkyypi maksavan se osa yli 200 ekkee,saaneeko mistään halvemmalla??
Make

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kyllä minulla ainakin tessun vakioputkisto pitää melko metallista/urheilullista ääntä varsinkin silloin kun putkisto on vielä kylmä. Tulee joskus ajeltua sitä varten ikkuna auki. Ja putkisto on ehjä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

makekoo kirjoitti:missäs tuo ajoituksen muunnin sijaitsee eli onko miten kinkkinen vaihtaa??
On aika isotöinen homma, kannattaa vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä kun joutuu purkamaan vielä sitä hieman enemmän. Ja kyllä se pakoputken kuuluukin hieman pöristä, minultakin on joskus kysytty onko se ehjä. Ja onhan se. Ja noissa on "ominaisuutena" hieman vaeltava tyhjäkäynti. Tai joku vikakin kai se on, mutta mulla ainakin on aina vaeltanut.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Minun entinen 156 1.8 ja tämä nykyinen 166 2.0 tykkäävät äännellä hieman karkeasti ehkä sekunnin kaksi starttaamisen jälkeen. Itse olen ajatellut sen johtuvan myös öljynpaineiden tasaantumisesta. Varsinkin kylmänä käynnistettäessä moottori kuulostaa dieseliltä. Molemmilla autoilla on/ oli ajettu 70-80 tkm. Onnea autollesi ja toteutuneelle unelmallesi, sillä sellaiset ovat mannaa aina silloin tällöin :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

potbot
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 10:24

Viesti Kirjoittaja potbot »

Selvis nyt sitten mullekkin että mistä toi perhanan Diesel ääni johtuu startatessa... Autohan on juuri nytten siellä Deltassa kun perhanan hihna paukahti rikki.. Täytyy varmaan soittaa ja sanoa et vaihtaa sen kanssa...

potbot
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 10:24

Viesti Kirjoittaja potbot »

Semmosta vielä että mahtaako toi ajoituksen muunnin mennä autokaupan piikkiin kun auto on kumminkin n.2kk vanha?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllä pitäisi mennä. Tosin jollakin täytyy osoittaa toteen että se tosiaan on rikki.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Jep jep

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Kiitos vastauksista!

Pitää sanoa että tarkastaa vielä ton putkiston kunnon kun vien auton huoltoon tod. näk. maanantaina vielä liikkeen piikkiin kun vaihtaa taka koiranluun. Uskoisi että se putken vaihtaminen menis vielä samaan kauppaan kun kerran sen huomasin koeajolla ja siitä sanoin..
Ja vakioputki on ihan.

Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei. Siitäkin pitää kysyä vielä huoltamolta (jos nyt osaa sanoa siihen mitään). Ja siis tyhjäkäynti aaltoilee melko vähän aina välillä. Sen verran oikeestaan että mittarin neula vähän liikahtelee. Mietin vaan kun itellä oli samoja oireita fiat bravossa aikaisemmin ja paheni melko nopeesti niin että piti sellanen tyhjäkäynninsäätömoottori uusia.

Hihna on vaihdettu n. vuosi/20tkm sitten deltassa. Onko siinä muuten se deltan takuu? Kun myyjä sitä vakuutteli.
Ja Turussa päin tosiaan pyörin
:)

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jep jep

Viesti Kirjoittaja V6 »

Oiva kirjoitti:n.

Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei.
:)
kuuntele tosta
huono: http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3
hyvä: http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

makekoo kirjoitti:muukkosella näkyypi maksavan se osa yli 200 ekkee,saaneeko mistään halvemmalla??
Autoazzurro, Tuusula.

TAI

Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

170 tkm mittarissa ja muunnin ei naputa. Kummallista? Liekkö syy 10 tkm välein tehy öljynvaihto.

Ongelmia lähinnä voimansiirron rahinan kanssa - kytkin vai jotain muuta?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Kirkinen kirjoitti:170 tkm mittarissa ja muunnin ei naputa. Kummallista? Liekkö syy 10 tkm välein tehy öljynvaihto.

Ongelmia lähinnä voimansiirron rahinan kanssa - kytkin vai jotain muuta?
Olisiko yksittäisten ajojen pituudella merkitystä - kuvittelisin että startit eritoten kylmästä on pahasta sille muuntimelle ja taas matka-ajossa se ei kuluisi juuri lainkaan. Ihan puhdasta mutua...

potbot
Viestit: 25
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 10:24

Re: Jep jep

Viesti Kirjoittaja potbot »

V6 kirjoitti:
Oiva kirjoitti:n.

Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei.
:)
kuuntele tosta
huono: http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3
hyvä: http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3
Mulla ei kyllä noin kauan toi dieseli raksuta et se on semmonen 2 sek ku käynnistää niin raksuttaa ja sitten lakkaa..
Mutta varmaan vika on tossa samassa ajoituksen muuntimessa?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Olisiko yksittäisten ajojen pituudella merkitystä - kuvittelisin että startit eritoten kylmästä on pahasta sille muuntimelle ja taas matka-ajossa se ei kuluisi juuri lainkaan. Ihan puhdasta mutua...
No meikä aina vetää sellaisen 50 km tai 150 km kerralla... : :wink:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.
2 vuotta, 30tkm ja taas pitää ääntä. Ensi viikolla uusi remmi ja ajoituksenmuunnin. Tässä kohtaa ei ehkä kannata säästää.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

2 vuotta ja 30tkm. Korjaussarjalla vai uudella muuntimella? Sinänsä niin ihmeellistä kun tuo ketjukoneen muunnin oli niin vaivaton ja tämä uudempi ei tunnu oikein toimivan. Ymmärsin jostain että se jousi kuoleentuisi, tai sitten se likaantuu... Onko tuo korjaussarja vain uudet osat vai onko sitä evotettu, jäykempää jousta yms?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Korjaussarjassa tulee jousi ja sen alle nailonprikka, olikohan joku tiivistekin vielä lisäksi. Vanhan, nakuttavan muuntimen jousi ei kyllä näppituntumalla tuntunut sen heikommalta kuin uusikaan eikä mokkulan sisältä löytynyt vanhoja öljynjäämiä tms. kakkaa eikä näkyviä kulumia. Silmämääräisesti kaikki oli kuosissa mutta se vaan metelöi :?

Jonkinlainen suunnitteluvirhehän tuossa täytyy olla, eikös nuo kasivenaisen muuntimet kestäneet suunnilleen sen minkä moottorikin?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.
Älkää hyvät ihmiset tehkö samaa virhettä kuin minä. Hommasta jäi käteen lähinnä kokemusta :lol: Jos meteli häiritsee niin vaihtakaa koko muunnin. Muistaakseni Ricambi heikalla oli kohtuuhintaisia muuntimia tarjolla ?

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

JiiPee kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.
Älkää hyvät ihmiset tehkö samaa virhettä kuin minä. Hommasta jäi käteen lähinnä kokemusta :lol: Jos meteli häiritsee niin vaihtakaa koko muunnin. Muistaakseni Ricambi heikalla oli kohtuuhintaisia muuntimia tarjolla ?
Eipä se kokonaan uusi muunninkaan montaa kuukautta kestänyt.
Pitäisi seuraavaksi kokeilla tuota edellistä muunninta johon on nyt vaihdettu ko. korjausarja. (Jos se vielä jostain löytyy :wink: )

Kun olis taas pikkuhiljaa tuo hihnanvaihto taas edessä (meinasin pitää tuon 40tkm. vaihtovälinä)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

-tommi- kirjoitti:Pitäisi seuraavaksi kokeilla tuota edellistä muunninta johon on nyt vaihdettu ko. korjausarja. (Jos se vielä jostain löytyy :wink: )
Ai hitto, sehän on vieläkin mulla :oops: Mihin sen voi toimittaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onko tuo jollakin kestänyt ääntelemättä pitempään? Eli mitkä tuohon kestoon vaikuttavat? Ajokm, ajotyyli, öljy, "ihmeaineet"...
Itse laitoin, virapeli työnantajan "innostamana", XR-1:set noin vuosi sitten. Mutua tuli sen verran että laitoin edellisessäkin öv, vaihteistoon ja GTV.hen. Ääni ei loppunut mutta....väheni ja lyhentyi :? :oops:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vastaa Viestiin