Alfa pihassa, eli pari kysymystä...
Valvoja: Moderators
Alfa pihassa, eli pari kysymystä...
Heps!
Eli vihdoinkin sain hommattua sen "unelma-auton" eli nyt sit vaan pitäis uus päiväunien kohde keksiä.. Nojoo mutta siis asiaan eli pari kysymystä:
1. Moottori tosiaan pitää välillä käynnistettäessä sitä diesel-ääntä. Eli ihan ehkä pari sekuntia ja taitaa olla vain lämpimänä..? Muutenkin tyhjäkäynti ehkä vähän epävarmaa välillä. Tai ei ainakaan kiltisti käy mutta onkohan tää nyt sitten se alfan ominaisuus?
2. Toinen "ominaisuus" ainakin myyjän mielestä on se että lähinnä matalilla kierroksilla pakoputki pitää aika komeeta ääntä. Kiihdytyksissä kuuluu melko hyvin. Eli onko putki tosiaan vakiona tällänen? En ite ole aikasemmin sellasta kuullut...
Kaupat tein tossa viime vkloppuna niin jos nämä vikoja ovat niin vois vielä sopia myyjäliikkeen kanssa jotain. Mutta muuten auto on täyttänyt odotukset ja kivaa on ollu
Ja auto on vm 2000 102tkm ajettu
Eli vihdoinkin sain hommattua sen "unelma-auton" eli nyt sit vaan pitäis uus päiväunien kohde keksiä.. Nojoo mutta siis asiaan eli pari kysymystä:
1. Moottori tosiaan pitää välillä käynnistettäessä sitä diesel-ääntä. Eli ihan ehkä pari sekuntia ja taitaa olla vain lämpimänä..? Muutenkin tyhjäkäynti ehkä vähän epävarmaa välillä. Tai ei ainakaan kiltisti käy mutta onkohan tää nyt sitten se alfan ominaisuus?
2. Toinen "ominaisuus" ainakin myyjän mielestä on se että lähinnä matalilla kierroksilla pakoputki pitää aika komeeta ääntä. Kiihdytyksissä kuuluu melko hyvin. Eli onko putki tosiaan vakiona tällänen? En ite ole aikasemmin sellasta kuullut...
Kaupat tein tossa viime vkloppuna niin jos nämä vikoja ovat niin vois vielä sopia myyjäliikkeen kanssa jotain. Mutta muuten auto on täyttänyt odotukset ja kivaa on ollu
Ja auto on vm 2000 102tkm ajettu
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Alfa pihassa, eli pari kysymystä...
No ei kai se nyt varsinainen ominaisuus ole, mutta eivät tyhjäkäyntihäiriöt mitään aivan tuntemattomiakaan ole. Mitä tarkoitat epävarmalla tyhjäkäynnillä? Aaltoilua, pätkimistä? Ainakin kannattaa varmistaa, ettei imupuolella ole vuotoja, ihan silmäilemällä tai starttisuihketta apuna käyttäen.Oiva kirjoitti:Muutenkin tyhjäkäynti ehkä vähän epävarmaa välillä. Tai ei ainakaan kiltisti käy mutta onkohan tää nyt sitten se alfan ominaisuus?
Niin ja onnittelut hyvästä valinnasta!
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
No Tervetuloa hullujen joukoon
Vanhemissa Alfoissa seistaessa ja myös ajossa on se sport, miehekäs tai miten sen kusutaan ääni, mutta 156:ssa on vakiona aika hiljainen pönttö.
Siis on kaks vaihtoehtoa, tai oikeastaan kolme: pöntössä on reikä, joku freeflow putki tai myyjä on valehtelija. Mutta ensiksi ei muuta, kuin auton alle ja katomaan miltä näytää toi putki, onko reikiää hitsauksia ja niin edelleen
Vanhemissa Alfoissa seistaessa ja myös ajossa on se sport, miehekäs tai miten sen kusutaan ääni, mutta 156:ssa on vakiona aika hiljainen pönttö.
Siis on kaks vaihtoehtoa, tai oikeastaan kolme: pöntössä on reikä, joku freeflow putki tai myyjä on valehtelija. Mutta ensiksi ei muuta, kuin auton alle ja katomaan miltä näytää toi putki, onko reikiää hitsauksia ja niin edelleen
Nothing beats cubic inch
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Onnittelut hienosta autosta!
Sitten vikoihin:
1. Ajoituksenmuunnin on basana, kuten CC jo totesi.. Olikohan niin, että vaihto kannattaa ajoittaa hihnan vaihdon yhteyteen. Kannattaisko alkaa puhumaan liikkeen kanssa tuosta hihnan vaihdosta?
2."Komea" ääni voi johtua haitariputkeen tulleesta reiästä. Ääni on lähinnä sellainen turiseva alkuvaiheessa. Loppuvaiheessa infernaalinen, kun putki katkeaa.. Etuputki maksaa n. 200 € hankintakohteesta riipuen.
Sitten vikoihin:
1. Ajoituksenmuunnin on basana, kuten CC jo totesi.. Olikohan niin, että vaihto kannattaa ajoittaa hihnan vaihdon yhteyteen. Kannattaisko alkaa puhumaan liikkeen kanssa tuosta hihnan vaihdosta?
2."Komea" ääni voi johtua haitariputkeen tulleesta reiästä. Ääni on lähinnä sellainen turiseva alkuvaiheessa. Loppuvaiheessa infernaalinen, kun putki katkeaa.. Etuputki maksaa n. 200 € hankintakohteesta riipuen.
Senza cuore saremmo solo macchine
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Tervetuloa porukkaan. Missäpäin vaikutat?
sitten asiaan:
1. Dieselmäinen käynti viittaa tosiaan ajoituksenmuuntimeen. Kuvaileppa tarkemmin tuota "epävarmaa" tyhjäkäyntiä. Tessussa yksi tarkastuskohde on tulpankolot. Niihin on hyvinkin saattanut päästä vettä jos esim. liike on pessyt moottorin. Viallinen ilmamäärämittari tai lambda voi aiheuttaa lähinnä aaltoilua tyjäkäyntiin.
2. Mikäli autossa on vakioputki, niin äänen pitäisi olla aika maltillinen, ei kuitenkaan mikään tojota suhina.
sitten asiaan:
1. Dieselmäinen käynti viittaa tosiaan ajoituksenmuuntimeen. Kuvaileppa tarkemmin tuota "epävarmaa" tyhjäkäyntiä. Tessussa yksi tarkastuskohde on tulpankolot. Niihin on hyvinkin saattanut päästä vettä jos esim. liike on pessyt moottorin. Viallinen ilmamäärämittari tai lambda voi aiheuttaa lähinnä aaltoilua tyjäkäyntiin.
2. Mikäli autossa on vakioputki, niin äänen pitäisi olla aika maltillinen, ei kuitenkaan mikään tojota suhina.
On aika isotöinen homma, kannattaa vaihtaa hihnanvaihdon yhteydessä kun joutuu purkamaan vielä sitä hieman enemmän. Ja kyllä se pakoputken kuuluukin hieman pöristä, minultakin on joskus kysytty onko se ehjä. Ja onhan se. Ja noissa on "ominaisuutena" hieman vaeltava tyhjäkäynti. Tai joku vikakin kai se on, mutta mulla ainakin on aina vaeltanut.makekoo kirjoitti:missäs tuo ajoituksen muunnin sijaitsee eli onko miten kinkkinen vaihtaa??
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Minun entinen 156 1.8 ja tämä nykyinen 166 2.0 tykkäävät äännellä hieman karkeasti ehkä sekunnin kaksi starttaamisen jälkeen. Itse olen ajatellut sen johtuvan myös öljynpaineiden tasaantumisesta. Varsinkin kylmänä käynnistettäessä moottori kuulostaa dieseliltä. Molemmilla autoilla on/ oli ajettu 70-80 tkm. Onnea autollesi ja toteutuneelle unelmallesi, sillä sellaiset ovat mannaa aina silloin tällöin
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Jep jep
Kiitos vastauksista!
Pitää sanoa että tarkastaa vielä ton putkiston kunnon kun vien auton huoltoon tod. näk. maanantaina vielä liikkeen piikkiin kun vaihtaa taka koiranluun. Uskoisi että se putken vaihtaminen menis vielä samaan kauppaan kun kerran sen huomasin koeajolla ja siitä sanoin..
Ja vakioputki on ihan.
Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei. Siitäkin pitää kysyä vielä huoltamolta (jos nyt osaa sanoa siihen mitään). Ja siis tyhjäkäynti aaltoilee melko vähän aina välillä. Sen verran oikeestaan että mittarin neula vähän liikahtelee. Mietin vaan kun itellä oli samoja oireita fiat bravossa aikaisemmin ja paheni melko nopeesti niin että piti sellanen tyhjäkäynninsäätömoottori uusia.
Hihna on vaihdettu n. vuosi/20tkm sitten deltassa. Onko siinä muuten se deltan takuu? Kun myyjä sitä vakuutteli.
Ja Turussa päin tosiaan pyörin
Pitää sanoa että tarkastaa vielä ton putkiston kunnon kun vien auton huoltoon tod. näk. maanantaina vielä liikkeen piikkiin kun vaihtaa taka koiranluun. Uskoisi että se putken vaihtaminen menis vielä samaan kauppaan kun kerran sen huomasin koeajolla ja siitä sanoin..
Ja vakioputki on ihan.
Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei. Siitäkin pitää kysyä vielä huoltamolta (jos nyt osaa sanoa siihen mitään). Ja siis tyhjäkäynti aaltoilee melko vähän aina välillä. Sen verran oikeestaan että mittarin neula vähän liikahtelee. Mietin vaan kun itellä oli samoja oireita fiat bravossa aikaisemmin ja paheni melko nopeesti niin että piti sellanen tyhjäkäynninsäätömoottori uusia.
Hihna on vaihdettu n. vuosi/20tkm sitten deltassa. Onko siinä muuten se deltan takuu? Kun myyjä sitä vakuutteli.
Ja Turussa päin tosiaan pyörin
Re: Jep jep
kuuntele tostaOiva kirjoitti:n.
Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei.
huono: http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3
hyvä: http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Olisiko yksittäisten ajojen pituudella merkitystä - kuvittelisin että startit eritoten kylmästä on pahasta sille muuntimelle ja taas matka-ajossa se ei kuluisi juuri lainkaan. Ihan puhdasta mutua...Kirkinen kirjoitti:170 tkm mittarissa ja muunnin ei naputa. Kummallista? Liekkö syy 10 tkm välein tehy öljynvaihto.
Ongelmia lähinnä voimansiirron rahinan kanssa - kytkin vai jotain muuta?
Re: Jep jep
Mulla ei kyllä noin kauan toi dieseli raksuta et se on semmonen 2 sek ku käynnistää niin raksuttaa ja sitten lakkaa..V6 kirjoitti:kuuntele tostaOiva kirjoitti:n.
Toi nyt jäi vielä vähän epäselväksi että onko se ajoituksenmuunnin sökönä vai ei.
huono: http://www.alfa156.net/tech/badvariator-alfa156-net.mp3
hyvä: http://www.alfa156.net/tech/goodvariato ... 56-net.mp3
Mutta varmaan vika on tossa samassa ajoituksen muuntimessa?
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
No meikä aina vetää sellaisen 50 km tai 150 km kerralla... :Olisiko yksittäisten ajojen pituudella merkitystä - kuvittelisin että startit eritoten kylmästä on pahasta sille muuntimelle ja taas matka-ajossa se ei kuluisi juuri lainkaan. Ihan puhdasta mutua...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI
- Ghost
- Viestit: 456
- Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
- Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S - Paikkakunta: Tampere
2 vuotta, 30tkm ja taas pitää ääntä. Ensi viikolla uusi remmi ja ajoituksenmuunnin. Tässä kohtaa ei ehkä kannata säästää.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
2 vuotta ja 30tkm. Korjaussarjalla vai uudella muuntimella? Sinänsä niin ihmeellistä kun tuo ketjukoneen muunnin oli niin vaivaton ja tämä uudempi ei tunnu oikein toimivan. Ymmärsin jostain että se jousi kuoleentuisi, tai sitten se likaantuu... Onko tuo korjaussarja vain uudet osat vai onko sitä evotettu, jäykempää jousta yms?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Korjaussarjassa tulee jousi ja sen alle nailonprikka, olikohan joku tiivistekin vielä lisäksi. Vanhan, nakuttavan muuntimen jousi ei kyllä näppituntumalla tuntunut sen heikommalta kuin uusikaan eikä mokkulan sisältä löytynyt vanhoja öljynjäämiä tms. kakkaa eikä näkyviä kulumia. Silmämääräisesti kaikki oli kuosissa mutta se vaan metelöi
Jonkinlainen suunnitteluvirhehän tuossa täytyy olla, eikös nuo kasivenaisen muuntimet kestäneet suunnilleen sen minkä moottorikin?
Jonkinlainen suunnitteluvirhehän tuossa täytyy olla, eikös nuo kasivenaisen muuntimet kestäneet suunnilleen sen minkä moottorikin?
- Epäkelpokeräilijä -
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Älkää hyvät ihmiset tehkö samaa virhettä kuin minä. Hommasta jäi käteen lähinnä kokemusta Jos meteli häiritsee niin vaihtakaa koko muunnin. Muistaakseni Ricambi heikalla oli kohtuuhintaisia muuntimia tarjolla ?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Eipä se kokonaan uusi muunninkaan montaa kuukautta kestänyt.JiiPee kirjoitti:Älkää hyvät ihmiset tehkö samaa virhettä kuin minä. Hommasta jäi käteen lähinnä kokemusta Jos meteli häiritsee niin vaihtakaa koko muunnin. Muistaakseni Ricambi heikalla oli kohtuuhintaisia muuntimia tarjolla ?Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuo ei välttämättä ole pitkä ilo, ainakin JiiPeen autoon piti pian korjaussarjan asennuksen jälkeen silti laittaa uusi muunnin.-tommi- kirjoitti:Korjausaarja muuntimen sisälle, Delta-auto n.10€
Pitäisi seuraavaksi kokeilla tuota edellistä muunninta johon on nyt vaihdettu ko. korjausarja. (Jos se vielä jostain löytyy )
Kun olis taas pikkuhiljaa tuo hihnanvaihto taas edessä (meinasin pitää tuon 40tkm. vaihtovälinä)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onko tuo jollakin kestänyt ääntelemättä pitempään? Eli mitkä tuohon kestoon vaikuttavat? Ajokm, ajotyyli, öljy, "ihmeaineet"...
Itse laitoin, virapeli työnantajan "innostamana", XR-1:set noin vuosi sitten. Mutua tuli sen verran että laitoin edellisessäkin öv, vaihteistoon ja GTV.hen. Ääni ei loppunut mutta....väheni ja lyhentyi
Itse laitoin, virapeli työnantajan "innostamana", XR-1:set noin vuosi sitten. Mutua tuli sen verran että laitoin edellisessäkin öv, vaihteistoon ja GTV.hen. Ääni ei loppunut mutta....väheni ja lyhentyi
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)