TS:n kannentiiviste?
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
TS:n kannentiiviste?
164 TS:n moottori sotkee hiukan öljyä jäähdytysnesteen sekaan. Ei paljon, mutta muutamia tuhansia kun ajaa niin hiukan sitä aina ilmestyy nesteen sekaan. Oma "mutu" diagnoosini on alkava kannentiivistevika. Kummallista sinänsä, että en ole havainnut merkkiäkään siitä että jäähdytysnestettä olisi mennyt öljyn sekaan!
Jos nyt lähden tältä pohjalta vaihtamaan kannentiivistettä, niin onnistuuko se pelkän kannen irrotuksella (miksipäs ei?), toisin sanoen onnistuuko pihamaalla ilman erikoiskikkailuja? Ja onko merkkien kohdalleen saaminen miten vaikeaa, eli onko nokissa ja vauhtipyörässä (?) selvät merkit jotka uunompikin tajuaa?
Nimimerkki "Joskus Bemarin kannentiivisteen vaihtanut".
Jos nyt lähden tältä pohjalta vaihtamaan kannentiivistettä, niin onnistuuko se pelkän kannen irrotuksella (miksipäs ei?), toisin sanoen onnistuuko pihamaalla ilman erikoiskikkailuja? Ja onko merkkien kohdalleen saaminen miten vaikeaa, eli onko nokissa ja vauhtipyörässä (?) selvät merkit jotka uunompikin tajuaa?
Nimimerkki "Joskus Bemarin kannentiivisteen vaihtanut".
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
"Kansivikaa" voi toki olla monenlaista.Jos öljyä pääsee veden sekaan hieman,vai paljonko sitä on?Ruskeana kerroksena vai "sateenkaaren" väreinä?Muita vuoto kohtaita voisi olla vesipumppu jonka yhteydessä on kanava kiristimen hammasrattaan voitelulle.Sinänsä jos määrä on ihan pieni en välttämättä edes vaihtaisi.Toinen ja lisävaihtoehto on että paisuntasäiliössä kuplii.Eli silloin pääsee palokaasuja veden sekaan.Tämä on astetta vakavampaa,koska sammuttaessa yleensä sitten vesi pääsee palotilaan.Kupliminen vaatii tosin jo aika pahan vuodon.Pienemmän huomaa kun auto käy pitempään tyhjäkäyntiä niin ei enää puhalla lämmintä,koska kaasut ovat virranneet lämmityslaitteen kennoon.Pahin on tietty jos öljyssä on vettä.Alfassa on märät sylinteriputket eli siellä on se yksi vuoto mahdollisuus.Muista muuten se jos alat tekemään remonttia.Eli älä pyöritä konetta jos putket eivät ole lukittuna kansimuttereilla.Muuten on vaarana että putki nousee männän mukana ylös.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Joo ei kupli kylmänä eikä kuumana yhtään, ja sitä on nimenomaan "ruskeana kerroksena". Eli sinänsä harmiton vuoto toistaiseksi. Mutta kun noilla tahtoo yleensä olla tapana pikemminkin pahentua kuin parantua. Lämpötila ja myös lämmityslaite ovat täysin normaalit, eli ei tule kylmää ja lämmöt on kiltisti siellä missä kuuluukin.Alfistipohjoosesta kirjoitti:"Kansivikaa" voi toki olla monenlaista.Jos öljyä pääsee veden sekaan hieman,vai paljonko sitä on?Ruskeana kerroksena vai "sateenkaaren" väreinä?Muita vuoto kohtaita voisi olla vesipumppu jonka yhteydessä on kanava kiristimen hammasrattaan voitelulle.Sinänsä jos määrä on ihan pieni en välttämättä edes vaihtaisi.Toinen ja lisävaihtoehto on että paisuntasäiliössä kuplii.Eli silloin pääsee palokaasuja veden sekaan.Tämä on astetta vakavampaa,koska sammuttaessa yleensä sitten vesi pääsee palotilaan..
Vesipumppu ei ole tullut mieleenkään... Oliskohan siinä sitten jotain...

- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mahtaako tuota kannattaa repiä auki niin kauan kuin siinä ei ole mitään varsinaista vikaa? Tuo Abarthin mainitsema auto on tosiaan aavistuksen sotkenut nesteitä jo melkein sadan tuhannen ajan eikä ole siitä juuri muuksi muuttunut. Siitäkään huolimatta, että huollon ja ylläpidon kanssa on ollut vähän niin ja näin
Tuskin se kannen irrotus itsessään on mikään kovin hankala rojekti. Nuo Pohjoosen Alfistin mainitsemat märät sylinterinputket tietty aiheuttavat sen, että putkien alatiivisteet pettävät jos putkia (eli käytännössä mäntiä) menee hiukankaan liikauttamaan. Alukansi olisi myös asiallista plaanata irrotuksen yhteydessä, mutta senhän joutuisi tietty tekemään joka tapauksessa jos mehut kerran tuppaavat sekoittumaan.
Kampiakselin siimapyörällä on ajoitusmerkki, samoin nokka-akseleiden keskipukeissa.

Tuskin se kannen irrotus itsessään on mikään kovin hankala rojekti. Nuo Pohjoosen Alfistin mainitsemat märät sylinterinputket tietty aiheuttavat sen, että putkien alatiivisteet pettävät jos putkia (eli käytännössä mäntiä) menee hiukankaan liikauttamaan. Alukansi olisi myös asiallista plaanata irrotuksen yhteydessä, mutta senhän joutuisi tietty tekemään joka tapauksessa jos mehut kerran tuppaavat sekoittumaan.
Kampiakselin siimapyörällä on ajoitusmerkki, samoin nokka-akseleiden keskipukeissa.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Voisit kokeilla jos asia harmittaa niin sellaista jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta ja huuhtele muutamaan kertaan.Nimittäin tiedän tapauksia missä syynä ollut se että on menty lisäämään öljyisellä kannulla jäähdytysnestettä.Ihan pieni määrä öljyä vaahtoutuu nimittäin tosi ikävän näköiseksi.
Kannen irroituskaan ei ole ihan riskitön juttu.Eli mieluumin tekee sen sitten vasta kun se on ihan pakko.Mutta just noi että seurailee öljyä ja toisaalta sitä että ei ala kertyy painetta eli kaasua jäähdytysnesteeseen.
Kannen irroituskaan ei ole ihan riskitön juttu.Eli mieluumin tekee sen sitten vasta kun se on ihan pakko.Mutta just noi että seurailee öljyä ja toisaalta sitä että ei ala kertyy painetta eli kaasua jäähdytysnesteeseen.
Täältäkin löyty tuota kivaa mönjää paisuntasäiliöstä.
Öljyjen puolella ei näkynyt että olis mennyt vesien kanssa sekaisin.
Täytyy seurailla nyt säliön puhdistamisen jälkeen tilannetta.
Olihan tiukkaa töhnää tuo harmaa mömmö.
Jääestolla sai sentään mömmön liikeelle tuosta säliöstä.
Öljyjen puolella ei näkynyt että olis mennyt vesien kanssa sekaisin.
Täytyy seurailla nyt säliön puhdistamisen jälkeen tilannetta.
Olihan tiukkaa töhnää tuo harmaa mömmö.
Jääestolla sai sentään mömmön liikeelle tuosta säliöstä.
Viimeksi muokannut HOTA, 02 Marras 2003, 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oma TS:n kansipahvi meni uusiksi kun autolla oli ajettu vasta 200 tkm. Jäähdytysnestettä hävisi koko ajan, sisälle ei tullut lämmintä ja jäähdytysneste haisi paskalle ja näytti ripulisellaiselle. Pakkasella auto oli kuin höyryveturi ja ihmiset osoitteli kilometrien päästä kuinka auto "savuttaa" kuin saatana. Palotilaan siis pääsi vettä ihan huolella ja oljykannen korkissa oli spermaa.
Käyntihäiriöitä ei kuitenkaan ollut ja vasta kun auto savutti lailla Imatran voiman ja lämmöt menivät yli sadan asteen niin tuumasin että auto remonttiin. Kottero roudattiin Tiippanan Artolle ja uusi kansipahvi tilalle. Tästä alkaa olla jo vuosi aikaa ja auto pelaa kuin unelma. Ilmeisesti nesteiden sekoittuminen ei aiheuttanut mitään vikaa. Vettä vaan oli tullut joka reijästä ja mottia huuhdellessa oli kuulemma kulunut useampikin kannu oljyä. Pakotputkessakin oli jotain liejua... Että silleen
Käyntihäiriöitä ei kuitenkaan ollut ja vasta kun auto savutti lailla Imatran voiman ja lämmöt menivät yli sadan asteen niin tuumasin että auto remonttiin. Kottero roudattiin Tiippanan Artolle ja uusi kansipahvi tilalle. Tästä alkaa olla jo vuosi aikaa ja auto pelaa kuin unelma. Ilmeisesti nesteiden sekoittuminen ei aiheuttanut mitään vikaa. Vettä vaan oli tullut joka reijästä ja mottia huuhdellessa oli kuulemma kulunut useampikin kannu oljyä. Pakotputkessakin oli jotain liejua... Että silleen

Voi perkele sentään näitä rakkineita!