polyuretaani puslat
Valvoja: Moderators
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
polyuretaani puslat
Tarttisin vähän tietoja.
Tarkoitus olisi teettää uudet puslat kuusnepan takapäähän. Ongelma on vaan siinä että tarvikkeena ei löydy kaikkia puslia.
Polyuretaani aineksena sen takia että uskoisin sen työstämisen olevan helpointa--->edullisinta.
En ole koskaan polyuretaanipuslia nypistellyt käsissäni joten haluaisin tietää: Normaali puslassahan on metallikehä niin ulko kuin sisäkehällä, ja sitten kumi välissä. Onko polyuretaanipusla samantyyppinen, vai onko siinä noita metallikehiä ollenkaan? Eli survotaanko palikka runkoon ja sen sisältä vedetään vaan pultti?
Toisena kiinnostaa että mistä tuollaista pötköä saisi? Uskoisin (varmistan toki) että ammattikoulussa pystyvät sitä sorvaamaan haluttuihin mittoihin.
Tarkoituksena olisi teettää kaksi sarjaa, eli 24kpl, siihen menee kuitenkin jonkinmoinen kökkö materiaa.
edit. Niin ja jos joku osaa sanoa heti että onko ajautkseni ihan pöhköjä niin muitakin ehdotuksia saa tietenkin esittää.
Tarkoitus olisi teettää uudet puslat kuusnepan takapäähän. Ongelma on vaan siinä että tarvikkeena ei löydy kaikkia puslia.
Polyuretaani aineksena sen takia että uskoisin sen työstämisen olevan helpointa--->edullisinta.
En ole koskaan polyuretaanipuslia nypistellyt käsissäni joten haluaisin tietää: Normaali puslassahan on metallikehä niin ulko kuin sisäkehällä, ja sitten kumi välissä. Onko polyuretaanipusla samantyyppinen, vai onko siinä noita metallikehiä ollenkaan? Eli survotaanko palikka runkoon ja sen sisältä vedetään vaan pultti?
Toisena kiinnostaa että mistä tuollaista pötköä saisi? Uskoisin (varmistan toki) että ammattikoulussa pystyvät sitä sorvaamaan haluttuihin mittoihin.
Tarkoituksena olisi teettää kaksi sarjaa, eli 24kpl, siihen menee kuitenkin jonkinmoinen kökkö materiaa.
edit. Niin ja jos joku osaa sanoa heti että onko ajautkseni ihan pöhköjä niin muitakin ehdotuksia saa tietenkin esittää.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Joo ei ole Powerflexissä ulkona mitään, sisällä holkki ja lisäksi ohje käyttää kuparipastaa liukasteena. Ne on niin joustavia, että ne hieman joustavat sormen alla. Etolassa on varmaan myös muita tankoja, jos raakamateriaalia tarvii. Jossain siellä tietokonepelien ja muun asiaan kuulumattoman paskan takana.
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 05 Syys 2006, 21:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Omien kovuudesta on vaikea sanoa kun alusta oli jo muutenkin "pilattu" Koneilla, tiukemmilla vietereillä ja seitsemäntoistatuumaisilla. Ainakin kiihdytysvetely tasaisella pinnalla hävisi melkein kokonaan, urissa kiihdyttäessä tempoili kyllä mutta sille tuskin olisi voinut tuolla rengastuksella ja moottorilla/voimansiirrolla mitään.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Okei, eli täytyy siis laittaa sinne sispuolelle metalliholkki.
Samaten kiinnostaa edellisen kysyjän asia, eli siis tuo kovuus.
Semmonen juttu kanssa että minkäkokoinen pusla minkäkin kokiseen reikään, ilmeisesti hieman isompi, mutta kuinka monta prosenttia pitäisi olla eroa halkaisijassa?
HANU: pistän PM.
Samaten kiinnostaa edellisen kysyjän asia, eli siis tuo kovuus.
Semmonen juttu kanssa että minkäkokoinen pusla minkäkin kokiseen reikään, ilmeisesti hieman isompi, mutta kuinka monta prosenttia pitäisi olla eroa halkaisijassa?
HANU: pistän PM.
Itselläni powerflexin sarjat niin edessä kuin takanakin. Samalla tosin tuli konit ja H&R:n jouset etten pelkästään osaa sanoa mikä johtuu puslista. Alusta on nyt jämäkkä ei vetele, kallistele eikä kolise. Enkä sitä epämukavana pidä, suosittelen.Siankarlo kirjoitti:Onkos noita puslia muitakin kuin mallia paukkukova, kestävyys kiinnostaa mutta mukavan alustan menettäminen ei niinkään. Kokemuksia 164:n puslien vaihdosta kovempiin?
Ainoastaan puslien sisällä on tosiaan holkki, muttei ulko pinnassa kuten täällä jo muut totesivat.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Koska suunnitelmissa on aivan sama operaatio, eli home made polyuretaanipuslat, muutama huomio siitä mitä on tullut vastaan. PUR ei ole helpoimpia sorvattavia, koska se on "pehmeää", vaatii hyvät/terävät terät. Jäähdyttämällä aine jäykistyy, eli sorvaus helpottuu.
PUR:a saa ainakin 70 ja 90 Shoren kovuudella, mutta mikä mahtaa olla "oikeiden" polyuretaanipuslien kovuus? Mulla on sellainen muistikuva että se olisi 30-40 luokkaa.
Minkä kokoiset puslat 164:n menee, ja kuinka paljon tavaraa tarvisit? Hinta pomppaa hieman kun halk. kasvaa 30>40 mm tai enemmän. Omat on vielä mittaamatta, mutta tarvittaessa kimppakiva kiinnostaisi
Ainakin metrin tankoja löytyy. Minkälaisella aikataululla projekti etenee?
Vaihtoehto PUR:lle voisi olla POM. Se olisi yli puolet halvempaa sekä helpompaa sorvata, mutta toisaalta myös vielä kovempaa kuin PUR. Sitä on kuitenkin kuulemma käytetty puslien valmistukseen.
PUR:a saa ainakin 70 ja 90 Shoren kovuudella, mutta mikä mahtaa olla "oikeiden" polyuretaanipuslien kovuus? Mulla on sellainen muistikuva että se olisi 30-40 luokkaa.
Minkä kokoiset puslat 164:n menee, ja kuinka paljon tavaraa tarvisit? Hinta pomppaa hieman kun halk. kasvaa 30>40 mm tai enemmän. Omat on vielä mittaamatta, mutta tarvittaessa kimppakiva kiinnostaisi

Vaihtoehto PUR:lle voisi olla POM. Se olisi yli puolet halvempaa sekä helpompaa sorvata, mutta toisaalta myös vielä kovempaa kuin PUR. Sitä on kuitenkin kuulemma käytetty puslien valmistukseen.
Älkää POM:ia laittako, se on niin kovaa.
Viimeksi muokannut HANU, 06 Syys 2006, 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Autokaupan ammattilainen
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Pistin PM:ää, mutta kirjoitetaan nyt tähänkin jos jotain kiinnostaa.
Pitkittäiset tukivarret vaativat että materiaali on tuota 40mm halkaisjaltaan.
Tavaraa menee kaikkiin kuuteen tukivarteen vajaa 0,5 metriä
Laskin että metrin tangosta saisi 16kpl:tta puslia poikittaisiin varsiin ja 11 kpl:tta pitkittäsiin.
Eli sopivasti minun tarpeisiini.
Aikataulu ei ole kiireinen, mutta takaraja koko projektille on vuodenvaihde.
Käytännössä duunailen yhdenpäivän viikossa.
Pitkittäiset tukivarret vaativat että materiaali on tuota 40mm halkaisjaltaan.
Tavaraa menee kaikkiin kuuteen tukivarteen vajaa 0,5 metriä
Laskin että metrin tangosta saisi 16kpl:tta puslia poikittaisiin varsiin ja 11 kpl:tta pitkittäsiin.
Eli sopivasti minun tarpeisiini.
Aikataulu ei ole kiireinen, mutta takaraja koko projektille on vuodenvaihde.
Käytännössä duunailen yhdenpäivän viikossa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Homma rullaa eteenpäin.
Samoin pitäisi tietää että onko kuusnepan pitkittäisen tukivarren pulsat täsmälleen samanlaisia? En pystykkään mittaamaan kun se toine pusla on siellä pyörännavassa.
Laitoin Muukkoselle pyynnön että jos viitsivät mitata, mutta ei ole vastausta kuulunut.
Tähän vielä pitäisi saada selkoa.Semmonen juttu kanssa että minkäkokoinen pusla minkäkin kokiseen reikään, ilmeisesti hieman isompi, mutta kuinka monta prosenttia pitäisi olla eroa halkaisijassa?
Samoin pitäisi tietää että onko kuusnepan pitkittäisen tukivarren pulsat täsmälleen samanlaisia? En pystykkään mittaamaan kun se toine pusla on siellä pyörännavassa.
Laitoin Muukkoselle pyynnön että jos viitsivät mitata, mutta ei ole vastausta kuulunut.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Silmämääräisesti katsoin ja ei ole. Muukkoselta ei ole vastattu. Olisiko kellään irtonaisena pyrännapaa ja viitsisi mitata reiän halkaisijan ja syvyyden?Samoin pitäisi tietää että onko kuusnepan pitkittäisen tukivarren pulsat täsmälleen samanlaisia?
edit: Ymmärsin että tuo powerflexin pusla on keskeltä katkaistu (siis se joka tulee varren päähän), ilmeisesti silloin on tuo varren sisällä oleva metalliholkki pidetty paikallaan? Katselin vaan että jos holkin irroittaa niin silloinhan pusla olisi kannatuksella vaan parin millin alueelta (varren reunat).
mä tein POM:mista kilpuriin puslat.. on muuten tosikovat 
ja polyuretaani ei varmasti oo helppoa sorvata.. en oo ikinä kylläkään kokeellu mutta näin uskon..
POM:mi taas oli erittäin hellppoa koneistaa

ja polyuretaani ei varmasti oo helppoa sorvata.. en oo ikinä kylläkään kokeellu mutta näin uskon..

POM:mi taas oli erittäin hellppoa koneistaa
Viimeksi muokannut klate, 21 Syys 2006, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Homma selkis. Kiitos vielä Conrad:lle avusta.
Tuli mieleeni yleensä puslista: powerflexin puslissa oleva sisätappi oli ulkoreunoilta uritettu, Conrad epäili syyksi sen että niihin uriin jäisi vähän liukastetta. Kuuluisiko puslan sisällä olevan putken hieman pyöriä? Jos ei niin mistä liike annetaan periksi. Pulttihan kiristyy tuohon putkeen kiinni (eli kun varsi liikkuu niin myös sisäholkki liikkuu) , joten tuo sisäholkin ja puslan väli olisi ihan looginen kohta pyörimisliikkeelle.
Jos näin niin ilmeisesti 12mm:nen putki laitetaan 12mm:seen reikään?
Tuli mieleeni yleensä puslista: powerflexin puslissa oleva sisätappi oli ulkoreunoilta uritettu, Conrad epäili syyksi sen että niihin uriin jäisi vähän liukastetta. Kuuluisiko puslan sisällä olevan putken hieman pyöriä? Jos ei niin mistä liike annetaan periksi. Pulttihan kiristyy tuohon putkeen kiinni (eli kun varsi liikkuu niin myös sisäholkki liikkuu) , joten tuo sisäholkin ja puslan väli olisi ihan looginen kohta pyörimisliikkeelle.
Jos näin niin ilmeisesti 12mm:nen putki laitetaan 12mm:seen reikään?
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Hiontapaperilla. Kirjoituskoneen teloista ainakin tulee liki uudenveroisia sorvissa ja hiontapaperia käyttämällä.Epezi kirjoitti:jaa-a, enpä ole tuollaisesta ikinä kuullutkaan.
Millähän tuommoista kimmoisaa muovia pystyisi hiomaan
Tosin ne on kumia eikä polyuretaania mutten usko tuon kauheasti haittaavan.
Matsku vaan pyörimään sorviin ja hiontapaperilla silittelee niin pitkään että mitat on kohdallaan.

Karkealla sinnepäin ja "kiillottamalla" loput.
Viimeksi muokannut Viikari, 15 Marras 2006, 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tyytyä tavanomaiseen?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Erinäisten ongelmien jälkeen ole vihdoinkin saanut puslat koneistettua.

Siinä ne nyt on 230€:n muovimötikät
Voin sanoa että jos ei ole materiaali halpaa niin ei ole sorvaaminenkaan.
Kysyin ensiksi sorvausta Tampereen kurssikeskuksesta Nirvasta, jossa sanoivat että homma onnistuu, mutta lähtevät lomalle, joten vasta ensivuoden puolella (liian myöhäistä minulle).
Homman teki sitten loppujenlopuksi sarankulmassa oleva muovikoneistus kivelä oy.
Ja nyt ollaan sitten sormet ristissä että ne on oikean kokoisia

Siinä ne nyt on 230€:n muovimötikät

Voin sanoa että jos ei ole materiaali halpaa niin ei ole sorvaaminenkaan.
Kysyin ensiksi sorvausta Tampereen kurssikeskuksesta Nirvasta, jossa sanoivat että homma onnistuu, mutta lähtevät lomalle, joten vasta ensivuoden puolella (liian myöhäistä minulle).
Homman teki sitten loppujenlopuksi sarankulmassa oleva muovikoneistus kivelä oy.
Ja nyt ollaan sitten sormet ristissä että ne on oikean kokoisia

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Tulee vähän myöhässä, mutta Sporttiautosta saa Superflexin eri kovuisia polyuretaanitankoja, joista voi sitten sorvailla tai jyrsiä mitä haluaa ja Powerflexillä on ainakin yleismallisia puslia, joista voi myös sorvata haluamansa kikkareet.
Raaka-aineen kovuus valitaan tapauskohtaisesti.
Mulla ei ole kokemusta pu:n sorvaamisesta, mutta lähtisin siitä, että jäähdyttäisin palikat huolella pakastimessa ja itse sorvausvaiheessa vois käyttää "leikkuunesteenä" kylmäspraytä jos siltä tuntuu.
Nylon-puslat kannattaa unohtaa. Nehän ei jousta yhtään.
Ja mitä niihin puslien valmiisiin mittoihin tulee, niin puslan halkaisija vois olla vaikka pari satkua pienempi, kuin reikä, johon se asennetaan. Voi kyl olla hankalaa pelata sadasosamillien kanssa kun aine on elastista. Voihan siitä sitten ottaa viimesen "lastun" hiomalla.
Raaka-aineen kovuus valitaan tapauskohtaisesti.
Mulla ei ole kokemusta pu:n sorvaamisesta, mutta lähtisin siitä, että jäähdyttäisin palikat huolella pakastimessa ja itse sorvausvaiheessa vois käyttää "leikkuunesteenä" kylmäspraytä jos siltä tuntuu.
Nylon-puslat kannattaa unohtaa. Nehän ei jousta yhtään.
Ja mitä niihin puslien valmiisiin mittoihin tulee, niin puslan halkaisija vois olla vaikka pari satkua pienempi, kuin reikä, johon se asennetaan. Voi kyl olla hankalaa pelata sadasosamillien kanssa kun aine on elastista. Voihan siitä sitten ottaa viimesen "lastun" hiomalla.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Uretaaninhan sain loppujenlopuksi hyvinkin halvalla. Mutta tuo sorvaus kustansi viisinkertaisesti.
Äsken kävin vääntämässä puslat irtonaisiin tukivarsiin.. Kaikki meni juuri sopivasti, olivat melko tiukkoja mutta menivät kuitenkin ruuvipenkin avulla paikoilleen... vielä täytyy pätkiä metalliholkit sisään.
huh... putosi kivi sydämmeltä.
nyt pitäisi saada takapalkki vielä kuntoon niin sais asennettua alle.
Äsken kävin vääntämässä puslat irtonaisiin tukivarsiin.. Kaikki meni juuri sopivasti, olivat melko tiukkoja mutta menivät kuitenkin ruuvipenkin avulla paikoilleen... vielä täytyy pätkiä metalliholkit sisään.
huh... putosi kivi sydämmeltä.
nyt pitäisi saada takapalkki vielä kuntoon niin sais asennettua alle.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En nyt muista millainen rakenne tuolla on, mutta jos tukivarren kiristää pultilla korvakkeeseen niin, että pultti on kunnolla kiinni, se korvake on rensseleistä riippuen painautunut kovaa kiinni sen puslan holkin ulkolaitoihin. Joustoliikkeessä tukivarsi haluaa kiertyä korvakkeeseen nähden, ja jos holkin ja puslan välissä on pienempi kitka kuin holkin ja korvakkeen niin siitähän se antaa periksi. Ja noilla materiaaleilla rasvaamattomana todennäköisesti myös narisee.
Alun perin siellä on varmaan sen sortin pusla, että kiertoliikkeen pitäisi tapahtua sen kumiosan joustona? Vaiko eikö vaiko jooko häh?
Alun perin siellä on varmaan sen sortin pusla, että kiertoliikkeen pitäisi tapahtua sen kumiosan joustona? Vaiko eikö vaiko jooko häh?
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Ensimmäiseksi onnittelut että homma onnistui viimmeinkin, harmi että hinta nousi tuohon asti, mutta voihan sitä toisaalta lohduttautua ettei siinä jäänyt kuin reilu kaks kymppii/pusla.
Muitakin kuin itseäni varmaan kiinnostaisi millaisella välyksellä ne on tehty? Miten koneistus onnistui, käyttivätkö millaisia kikkoja vai pyöräyttivätkö vain suoraan koneessa?
E:laskutaito(kin) tökkii
Muitakin kuin itseäni varmaan kiinnostaisi millaisella välyksellä ne on tehty? Miten koneistus onnistui, käyttivätkö millaisia kikkoja vai pyöräyttivätkö vain suoraan koneessa?
E:laskutaito(kin) tökkii
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Yritin tehdä vähän pidemmät sisäholkit kuin puslat että tuo pultti kiristyisi siihen eikä ulkokorvakkeeseen. No tämähän ei täysin onnistunut.... saa nähdä mistä kohtaa pyörii vai pyöriikö mistään, tai ihan miten vaan.
Tuolla paikassa sanoivat että ovat koneistaneet polyuretaania 20 vuotta, joten eivät varmaan käyttäneet mitään jippoja, vaan niillä on ammattitaito ja oikeet välineet.
Olin lisännyt mittoihin 1-1,5 milliä, riippuen koosta. Kaikista pienempiin eli halkaisijaltaan 3 senttisiin lisäsin tuon millin, ja isompiin 4 senttisiin 1,5 milliä.
Näistä mitoista vähensivät siellä 0,5 milliä.
Eli lopulliset puslankoot olivat 0,5-1millin reikiä isompia.
Sisäreijistä tehtiin samankokoiset kuin holkista.
Itselläni on nyt tallella 164:n takapään puslien koot, joten jos joku sellasia joskus tarvii, niin yhteyttä minuun.
Tuolla paikassa sanoivat että ovat koneistaneet polyuretaania 20 vuotta, joten eivät varmaan käyttäneet mitään jippoja, vaan niillä on ammattitaito ja oikeet välineet.
Olin lisännyt mittoihin 1-1,5 milliä, riippuen koosta. Kaikista pienempiin eli halkaisijaltaan 3 senttisiin lisäsin tuon millin, ja isompiin 4 senttisiin 1,5 milliä.
Näistä mitoista vähensivät siellä 0,5 milliä.
Eli lopulliset puslankoot olivat 0,5-1millin reikiä isompia.
Sisäreijistä tehtiin samankokoiset kuin holkista.
Itselläni on nyt tallella 164:n takapään puslien koot, joten jos joku sellasia joskus tarvii, niin yhteyttä minuun.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
No voi nyt helkkari. Nuo puslien sisäholkit tuli laitettua haponkestävästä metalliputkesta, ajatuksena oli se että laitan sitten myös haponkestävät pultit.
No tänään kävin hakemassa pultteja, niin ei löydy tarpeeksi pitkiä haponkestäviä
. Tuommoiset isommat maksoivat muutenkin vajaan kympin ketale!
Elikkä sinkityt sinne nyt tarvii vaan laittaa, sanoivat että tulevat aika pian jämähtämään kiinni, mutta minkäs teet. Tarvii sitten ylläpitää tähän astista vaihtonopeutta eli kerran kaksi vuodessa uudet pultit.
No tänään kävin hakemassa pultteja, niin ei löydy tarpeeksi pitkiä haponkestäviä

Elikkä sinkityt sinne nyt tarvii vaan laittaa, sanoivat että tulevat aika pian jämähtämään kiinni, mutta minkäs teet. Tarvii sitten ylläpitää tähän astista vaihtonopeutta eli kerran kaksi vuodessa uudet pultit.
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Mistä kävit kyselemässä? Ainakin paikallisesta pulttikaupasta on aina löytynyt työn puolesta tarvittavat pultit, aina 260mm asti. Hapisosat maksaa kyllä hunajaa tavallisiin verrattuna tällä hetkellä, seosaineiden hinnat ovat pilvissä ja kysyntä mieletöntä.
Ja jos ei löydy valmiina sopivan kokoisia pultteja, niin saiskos HST kierretangosta tehtyä, saattaisi tulla jopa halvemmaksikin.
Ja jos ei löydy valmiina sopivan kokoisia pultteja, niin saiskos HST kierretangosta tehtyä, saattaisi tulla jopa halvemmaksikin.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ylöjärveltä hain Ruuvilinja Oy.
Kyllä kierretangostakin voi tietysti vääntää, mutta siinä taas on huono kun sen holkin kohdalla ei olisi sillon sileetä pintaa, ja lisäksi hieman liikaa työtä.
Pistetään nyt sinkityt... vaihdellaan niitä sitten vähän väliä.
Toisaalta jos kaikki nyt menee niinkuin olen suunnitellut ei noita tarvitse koskaan vaihtaa, joten tuskin kauheesti tarvii niitä aukoa.
Kyllä kierretangostakin voi tietysti vääntää, mutta siinä taas on huono kun sen holkin kohdalla ei olisi sillon sileetä pintaa, ja lisäksi hieman liikaa työtä.
Pistetään nyt sinkityt... vaihdellaan niitä sitten vähän väliä.
Toisaalta jos kaikki nyt menee niinkuin olen suunnitellut ei noita tarvitse koskaan vaihtaa, joten tuskin kauheesti tarvii niitä aukoa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Nyt on koko paketti paikallaan eli uusi takapalkki ja puslat.
Ne pyörännapaan tulleet puslat oli liian pitkät, jätin ne sitten vähän töröttään ulkopuolelle, kun olin laittanut ne kiinni niin tuli mieleeni että olishan ne ollut tosi helppo lyhentääkin. Mutta kun tyhmä ei aina tajua.
Vielä ei ainakaan kuulu narinoita eikä kolinoita, toivottavasti ei tulekaan kuulumaan.
Ensimmäiset ajokokemukset sanoo että ei ainakaan huonommaksi mennyt. Mitenkään taitojani vähättelemättä, olen jo tyytyväinen siitä että pysyy sentään kasassa.
Ehkä pientä jäykistymistä on havaittavissa, mitään tarkkaa analyysiä on mahdoton tehdä, noitten talvirenkaiden takia.
Ne pyörännapaan tulleet puslat oli liian pitkät, jätin ne sitten vähän töröttään ulkopuolelle, kun olin laittanut ne kiinni niin tuli mieleeni että olishan ne ollut tosi helppo lyhentääkin. Mutta kun tyhmä ei aina tajua.
Vielä ei ainakaan kuulu narinoita eikä kolinoita, toivottavasti ei tulekaan kuulumaan.
Ensimmäiset ajokokemukset sanoo että ei ainakaan huonommaksi mennyt. Mitenkään taitojani vähättelemättä, olen jo tyytyväinen siitä että pysyy sentään kasassa.
Ehkä pientä jäykistymistä on havaittavissa, mitään tarkkaa analyysiä on mahdoton tehdä, noitten talvirenkaiden takia.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Tulipa tuota purrin sorvaamista kokeiltu, ihan vaan mielenkiinnosta
Eipä se nyt kovin kummosta ollut.
Terän tekemiseen tosin nyt meni jonkin aikaa..
Sorvasin tuollaisen joustokappaleen yhden männänpäähän, jonkun 5satkun tarkuudella. Kuva

Eipä se nyt kovin kummosta ollut.
Terän tekemiseen tosin nyt meni jonkin aikaa..
Sorvasin tuollaisen joustokappaleen yhden männänpäähän, jonkun 5satkun tarkuudella. Kuva