Eli ko. rassiin vaihdettiin tällä viikolla tehdasuusi moottori ja samalla vaihtoivat ILMI-pulikan, koska tyhjäkäynti ei kuulemma ollut kuosisssaan.
Nyt olen ajanut autolla päivän ja rassissa on uusi ilmiö - eli kun ykkösellä painaa liikkeellelähdössä kaasua, ei tapahdu mitään - ei ainakaan sellaista mitä pitäisi. Eli auto vain ryömii eteenpäin ja vasta noin viiden sekunnin kuluttua lähtee kiihtymään normaalisti.
Olisiko ILMI:n vaihto syynä? Vaihto tehtiin Muukkosella, joten kuvitella voisi, että ECU-resetit ja muut olisi tehty? Mistähän tätä projektia nyt lähtisi nyt purkamaan?
Lambda . Itsellä oli samoja oireita. Ota etummaiset auki ja heiluta kädessä. Jos helisee on rikki. Joka-osa myy hyvia ngk valmistamia ntk lambda antureita. 160€/2 kpl. Hyvin on pelannut. katalysaattorin lambda muistaakseni 120 €. Kannattaa vaihtaa kaikki 3 samantien. Muuten käy kuten mulla ja vaihdat ensin yhden ja sit kaikki 3 .
Lambdalta kuulostaa. Voi se kyllä olla rikki vaikkei helisekään, oskilloskoopilla tai diagnostiikkavimpaimella näkee minkälsta käyrää se piirtää tai pysyykö kokonaan mykkänä.
HaBaTeUs kirjoitti:Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...
Niin, ennen lämpöjen nousua? Kyseessä on ominaisuus, jonka tarkoitus (muistaakseni) oli säästää konetta ja olikohan sillä vaikutusta myös päästöihin. Haulla löytyy varmaan enemmän..
HaBaTeUs kirjoitti:Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...
Niin, ennen lämpöjen nousua? Kyseessä on ominaisuus, jonka tarkoitus (muistaakseni) oli säästää konetta ja olikohan sillä vaikutusta myös päästöihin. Haulla löytyy varmaan enemmän..
juu tämän tiedän mutta tämä "ominaisuus" jatkuu lämpöjen ollessa kohadallaan...
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -
Onko joku kokeillu auton ollessa tyhjäkäynnillä, että painat nopeasti tallan pohjaan, mitä tapahtuu nouseeko kierrokset nopeasti ylös? Itsellä ainakin on selvä viive ennekuin nostaa kierrokset eli hyvä jos ehtii 4000 kierrokseen kun käyttää vain tallan pohjassa, lisäksi putkesta kuuluu pamaus?
Esim. bravassa sama toiminto ampuu kierrokset 6000:een ja HETI!
Olen epäillyt lambdaa mutta en ole saanut siihen mitään varmennusta. Ja itselläkin kone melko hengetön alle 3000, ilmi vaihdettu!!
Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)?
Kysymys ei ole tuosta ilmiöstä, vaan todellakin kun lähtee esim. valoista liikkeelle, niin saattaa olla että auto matelee 5s eteenpäin kävelyvauhtia ja vasta sitten alkaa kiihtyä normaalisti.
Tuo ilmiö ei ole tosin aina läsnä - suurimman osan ajasta rassi pelaa niin kuin pitääkin ja taas paikoitellen tuo ongelma tulee liikkeellelähdössä... kunhan ei vaan herra Murphy iskisi - sivutieltä kun lähtee tiukkaan paikkaan liikenteen sekaan, niin ko. ilmiö on kaikkea muuta kuin suotava.
Missä se lambda+liitin sijaitsee? Voisiko tuohon kokeilla jotakin temppua, jotta ongelma lokalisoituisi varmasti?
Jarama kirjoitti:Onko joku kokeillu auton ollessa tyhjäkäynnillä, että painat nopeasti tallan pohjaan, mitä tapahtuu nouseeko kierrokset nopeasti ylös? Itsellä ainakin on selvä viive ennekuin nostaa kierrokset eli hyvä jos ehtii 4000 kierrokseen kun käyttää vain tallan pohjassa, lisäksi putkesta kuuluu pamaus?
Esim. bravassa sama toiminto ampuu kierrokset 6000:een ja HETI!
No ei tuo mun veekutonenkaan kerkeä kuin ehkä juuri neljään tonniin, jos nopeasti kaasun pohjassa käyttää - siis jos välittömästi nostaa polkimen ylös kun se töksähtää lattiaan. Tosin eipä siinä montaa millisekuntia tarvitse pohjassa pitää, kun kierrokset ovat rajoittimessa...
Pohditaanpas asiaa hetki. Autoon vaihdettiin uusi kone ja uusi ILMI. Näiden vaihtamisen jälkeen alkoi nykiminen.
Yleensä tutkimuksen ongelmaratkaisussa olisi keskityttävä olennaisimpaan vaihtoehtoon - eli olisiko tässä tapauksessa syynä hajonnut lambda, joka toimi ennen korjausta vai tuo uusi ILMI?
Vihjeenä voisin sanoa, että ratkaisu löytyi kun Muukkonen lähetti uuden ILMIn testattavaksi .
Muukkoselle tästä diagnoosista pisteet, vaikka tyrkkäilin sinne sinnikkäästi lambda-vaihtoehtoa... amatööri.
vkampman kirjoitti:Yleensä tutkimuksen ongelmaratkaisussa olisi keskityttävä olennaisimpaan vaihtoehtoon - eli olisiko tässä tapauksessa syynä hajonnut lambda, joka toimi ennen korjausta vai tuo uusi ILMI?
Joo, niinhän se tahtoo mennä että vika on yleensä siellä mitä on viimeksi ropellettu Koneenvaihdon yhteydessä vaan saattaa jäädä jotain jostain löysälle eli mahdollisia vikapaikkoja on aika monta. Lisäksi ne ilmamassamittaritkin tuppaavat välillä hajottuaan polttamaan lambdan pilalle.