156 -00 TS 2.0 ei reagoi kaasuun

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

156 -00 TS 2.0 ei reagoi kaasuun

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Moro,

Eli ko. rassiin vaihdettiin tällä viikolla tehdasuusi moottori ja samalla vaihtoivat ILMI-pulikan, koska tyhjäkäynti ei kuulemma ollut kuosisssaan.

Nyt olen ajanut autolla päivän ja rassissa on uusi ilmiö :roll: - eli kun ykkösellä painaa liikkeellelähdössä kaasua, ei tapahdu mitään - ei ainakaan sellaista mitä pitäisi. Eli auto vain ryömii eteenpäin ja vasta noin viiden sekunnin kuluttua lähtee kiihtymään normaalisti.

Olisiko ILMI:n vaihto syynä? Vaihto tehtiin Muukkosella, joten kuvitella voisi, että ECU-resetit ja muut olisi tehty? Mistähän tätä projektia nyt lähtisi nyt purkamaan?

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Kyllähän se voi olla, että lambdakin olisi mennyt basaksi tuossa ropelluksessa... Se voisi aiheuttaa tollasia oireita.

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Lambda . Itsellä oli samoja oireita. Ota etummaiset auki ja heiluta kädessä. Jos helisee on rikki. Joka-osa myy hyvia ngk valmistamia ntk lambda antureita. 160€/2 kpl. Hyvin on pelannut. katalysaattorin lambda muistaakseni 120 €. Kannattaa vaihtaa kaikki 3 samantien. Muuten käy kuten mulla ja vaihdat ensin yhden ja sit kaikki 3 .
156 Super 1.8 vm.2000
Kona 2005

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Lambdalta kuulostaa. Voi se kyllä olla rikki vaikkei helisekään, oskilloskoopilla tai diagnostiikkavimpaimella näkee minkälsta käyrää se piirtää tai pysyykö kokonaan mykkänä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Ja mun mielestä mulla on vaan yks lambda, ilmeisesti uudemmissa niitä on enemmän.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Ainakin 2002 Superissa ja 2002 166 Ts:ssä on kolme. Kaksi pakosarjassa ja yksi katin takana.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Lambdavialta kuulostaa. Kulutustavaraa nekin.

HaBaTeUs
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Touko 2006, 00:30
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja HaBaTeUs »

Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

alfa rykii

Viesti Kirjoittaja virtti »

HaBaTeUs kirjoitti:Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...
Sama täällä. Lambda ja kampiakselinasentotunnistin on vaihdettu mutta ei parantunu.

Tyhjäkäynti on kans ihan "oudon" kuuloinen... No se on ollu jo vuoden päivät, delta ei ole löytäny siihen vikaa :shock:
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

HaBaTeUs kirjoitti:Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...
Niin, ennen lämpöjen nousua? Kyseessä on ominaisuus, jonka tarkoitus (muistaakseni) oli säästää konetta ja olikohan sillä vaikutusta myös päästöihin. Haulla löytyy varmaan enemmän..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

alfa heijaa

Viesti Kirjoittaja virtti »

hagger16 kirjoitti:
HaBaTeUs kirjoitti:Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...
Niin, ennen lämpöjen nousua? Kyseessä on ominaisuus, jonka tarkoitus (muistaakseni) oli säästää konetta ja olikohan sillä vaikutusta myös päästöihin. Haulla löytyy varmaan enemmän..
juu tämän tiedän mutta tämä "ominaisuus" jatkuu lämpöjen ollessa kohadallaan...
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

HaBaTeUs
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Touko 2006, 00:30
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja HaBaTeUs »

HaBaTeUs kirjoitti:Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)? Mulla ainakin on tuommonen "vika"...
Paitsi että kiihtyy kylmänä huomattavasti paremmin, kuin lämpimänä... :shock:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko joku kokeillu auton ollessa tyhjäkäynnillä, että painat nopeasti tallan pohjaan, mitä tapahtuu nouseeko kierrokset nopeasti ylös? Itsellä ainakin on selvä viive ennekuin nostaa kierrokset eli hyvä jos ehtii 4000 kierrokseen kun käyttää vain tallan pohjassa, lisäksi putkesta kuuluu pamaus?

Esim. bravassa sama toiminto ampuu kierrokset 6000:een ja HETI!

Olen epäillyt lambdaa mutta en ole saanut siihen mitään varmennusta. Ja itselläkin kone melko hengetön alle 3000, ilmi vaihdettu!!
Kun pelkkä teho ei riitä!

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Tuota eli, eikö kiihdy kunnolla (alle 3000 kierroksen)?
Kysymys ei ole tuosta ilmiöstä, vaan todellakin kun lähtee esim. valoista liikkeelle, niin saattaa olla että auto matelee 5s eteenpäin kävelyvauhtia ja vasta sitten alkaa kiihtyä normaalisti.

Tuo ilmiö ei ole tosin aina läsnä - suurimman osan ajasta rassi pelaa niin kuin pitääkin ja taas paikoitellen tuo ongelma tulee liikkeellelähdössä... kunhan ei vaan herra Murphy iskisi - sivutieltä kun lähtee tiukkaan paikkaan liikenteen sekaan, niin ko. ilmiö on kaikkea muuta kuin suotava.

Missä se lambda+liitin sijaitsee? Voisiko tuohon kokeilla jotakin temppua, jotta ongelma lokalisoituisi varmasti?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Motonetin ILMI:lläkö se nyt oli juuri vastaava taipumus, en sitten tiedä miten se sun autoos vaikuttais.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jarama kirjoitti:Onko joku kokeillu auton ollessa tyhjäkäynnillä, että painat nopeasti tallan pohjaan, mitä tapahtuu nouseeko kierrokset nopeasti ylös? Itsellä ainakin on selvä viive ennekuin nostaa kierrokset eli hyvä jos ehtii 4000 kierrokseen kun käyttää vain tallan pohjassa, lisäksi putkesta kuuluu pamaus?

Esim. bravassa sama toiminto ampuu kierrokset 6000:een ja HETI!
No ei tuo mun veekutonenkaan kerkeä kuin ehkä juuri neljään tonniin, jos nopeasti kaasun pohjassa käyttää - siis jos välittömästi nostaa polkimen ylös kun se töksähtää lattiaan. Tosin eipä siinä montaa millisekuntia tarvitse pohjassa pitää, kun kierrokset ovat rajoittimessa...

vkampman
Viestit: 53
Liittynyt: 22 Marras 2005, 20:00

Viesti Kirjoittaja vkampman »

Lambda.
Wrong answer.

Pohditaanpas asiaa hetki. Autoon vaihdettiin uusi kone ja uusi ILMI. Näiden vaihtamisen jälkeen alkoi nykiminen.

Yleensä tutkimuksen ongelmaratkaisussa olisi keskityttävä olennaisimpaan vaihtoehtoon - eli olisiko tässä tapauksessa syynä hajonnut lambda, joka toimi ennen korjausta vai tuo uusi ILMI?

Vihjeenä voisin sanoa, että ratkaisu löytyi kun Muukkonen lähetti uuden ILMIn testattavaksi :lol: .

Muukkoselle tästä diagnoosista pisteet, vaikka tyrkkäilin sinne sinnikkäästi lambda-vaihtoehtoa... amatööri.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

vkampman kirjoitti:Yleensä tutkimuksen ongelmaratkaisussa olisi keskityttävä olennaisimpaan vaihtoehtoon - eli olisiko tässä tapauksessa syynä hajonnut lambda, joka toimi ennen korjausta vai tuo uusi ILMI?
Joo, niinhän se tahtoo mennä että vika on yleensä siellä mitä on viimeksi ropellettu :oops: Koneenvaihdon yhteydessä vaan saattaa jäädä jotain jostain löysälle eli mahdollisia vikapaikkoja on aika monta. Lisäksi ne ilmamassamittaritkin tuppaavat välillä hajottuaan polttamaan lambdan pilalle.

Enivei, hyvä että tuli kuntoon!
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin