Alfa 166

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
holtvo
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:48

Alfa 166

Viesti Kirjoittaja holtvo »

ALFA ROMEO 166 2.0 T.S. 16V 4d kiinnostaa ja olisi vähänajettu (60.000km) v.2002 tarjolla.Onko huollot kalliit, miten kestävä ja millainen auto Suomen talvessa?Risuja ja ruusuja, kiitos.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: Alfa 166

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

holtvo kirjoitti:ALFA ROMEO 166 2.0 T.S. 16V 4d kiinnostaa ja olisi vähänajettu (60.000km) v.2002 tarjolla.Onko huollot kalliit, miten kestävä ja millainen auto Suomen talvessa?Risuja ja ruusuja, kiitos.
Aika paljon juttua aiheen ympäriltä löydät hakuja tekemällä. Alkupaloiksi vaikka tämä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=7069&highlight=

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Hyvä se on, ja vähän erikoisempi kuin tuo 156. Ei siis tule joka käänteessä samanlaista vastaan. Paljon tilavampi kuin 156 ja "laatuvaikutelma" on parempi. Minulla on "jatkuvassa vertailutestissä" molemmat mallit, ja kyllä mielummin 166:lla ajan kuin 156:lla. Tosin kaupungissa 156 on kyllä ketterämpi.

Mitä negatiivista autossa sitten on.. Nämä ovat omia kokemuksia:

-TS moottorissa tuo jakohihna ja ajoituksenmuunnin ovat kriittisiä kohtia. Jakohihna kannattaa vaihtaa ehkä useamminkin kuin vain 60000km.
-166:n ICS järjestelmään (keskikonsolissa oleva näyttö, joka ohjaa ilmastointia, radiota yms.) ei saa jälkiasennettua CD-vaihtajaa ihan edullisesti, joten joko kasettiadapteria tai vastaavaa on käytettävä jos ei halua n. 1100e maksaa. Tietenkin ko autossa voi se jo olla varusteena, joten ei hätää.
-Samainen ICS-järjestelmä pitää sisällään automaattisen himmentimen, eli näytön taustavalaistuksen säädön. Se osa voi hajota, eikä sitä kotikonstein (en ole ainakaan kuullut) voi korjata. Siispä koko näyttö on vaihdettava. Hintaa DA:ssa osalle on 4500e!!! Samaa osaa myydään myös takuukorjattuna (halvempi) omalla varaosanumerolla, joka kielii siitä että ongelmia ICS:n kanssa on maailmalla ollut enemmänkin. Ja tämän vianhan huomaa siitä, kun ei näytössä näy enään mitään. Radio ja ilmastointi toimii, mutta näyttö on musta.
-Käsijarruvaijerit on helposti jäätyviä, ja aika haastavia vaihtaa (omaani vaihto on edelleen tekemättä, osat olisi jo) ainakin tämän foorumin keskustelujen perusteella.
-Takaikkunoiden sähkönostimet voivat jäädä käytön puutteessa helposti jumiin.

Näin äkkiseltään tule muuta mieleen, jos auton hinta on sopiva niin ehdottomasti ostaisin!

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Siinähän ne tärkeimmät jo edellä kertoiltiin. 166 on hiljainen ja "laadukas" ajettava. Käsijarruvaijerin vaihtaminen ei ole paha nakki, kun tietää mitä tekee. Itse keräsin opin kantapään kautta, eli ähersin homman parissa liian monta tuntia. 166 ei ole ihan yhtä lämmin kuin 156, mutta se taas johtuu siitä, että 156 on lämpimin auto, jonka olen koskaan omistanut (sellainenkin on joskus ollut pihassa), tai jollaisen kyydissä olen edes ollut.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

holtvo
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:48

Koeajettua

Viesti Kirjoittaja holtvo »

Okei, kävin ajamassa kyseisen 166 ,ohessa kokemaani ;alfassa todellakin istutaan matalalla verrattuna omistamaani V70seen.166 on interioltaan yllätyksekseni mukavan tilavat ja penkit , edessä ja takana, leveän ja tukevan tuntuiset istua.Koelauta ja ovet ovat paperimman tuntuiset verrattuna massiiviseen V70 muotoiluun.Autossa oli kaikki tarvittavat mukavuudet, takakontissa on alfan 6 levyn CD vaihtaja, joten koelaudan ICS yläpuolinen kasettidekki ei jäänyt ainoaksi vaihtoehdoksi.Auton maalipinnassa ei ollut hirveästi mainittavaa, konepellissä oli muutama näkyvä kivenhakkautuma mutta mustassa autossa nuo näkyy kaikkein helpoiten, korissa ei näkynyt mitään klommoja tai painaumia.Ajettuna Alfassa on sitä paljon puhuttua luonnetta ; Vääntöä löytyi mukavasti , auto käyttäytyi vakaasti kovavauhtisissa mutkissa ja kulki muutenkin kuin raiteilla .Vasemmasta etupyörästä ilmaantui testiajossa vinkuva ääni kun autolla kiihdytti yli 80km/h, jarrua voimakkaasti painamalla se loppui kunnes tuli uudestaan esiin.Autolla on reilu 55t ajettu ja puolenkymmenen tuhannen päästä tulossa iso määräaikaishuolto.Kesärenkaat menee vielä maksimissaan ensi kesän ja autosta puuttui cruiseri.Loppukaneetti; siisti ja luonnekas auto + pikkaisen korjattavaa Nyt sitten pitäisi päättää alkaako hieroa kauppaa todenteolla, eli onko alfa 166 hankkimisen arvoinen kapistus....

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tuo kasettisoitin on toisaalta siunaus, sillä siihen saa edullisesti hankittua adapterin, johon taas voi liittää mitä vaan. Omassa Alfassani siinä on kiinni Applen ipod, jonka saa piiloon kyynärnojan sisään. Auton vakaus ja hiljaisuus ovat minusta sen suurinta plussaa (muotoilun ohella). Vaikka marssivauhti kasvaa, meteli ja suhinat eivät. Nopeavauhtinen matka-ajo on 166:sen ominta alaa. Olisikohan sieltä jo kulunut palat loppuun? Omassani ne olivat ihan loppu 70 000 kilometrin kohdalla. 60 kympin kohdalla on tosiaan iso huolto tulossa. Yritä tingata se kauppaan mukaan, tai teetä se jossain ihan muualla kuin Delta-autossa. DA:n huollot maksavat maltaita, kuten kai kaikkien muidenkin merkkihuoltamoiden palvelut. Hankintakysymykseen sanoisin vaan sen, että sellainen kannattaa ostaa mistä pitää. Jokainen itseä ei miellyttävällä autolla ajettu kilometri ei koskaan palaa. Jotkut eivät pidä asiaa tärkeänä, itse pidän.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

holtvo
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:48

määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja holtvo »

Konalan alfahuolto ilmoitti 60t määräaikaishuolto + jakopäänhihna =1350:- !!On sielä ainakin katteet kohdallaan.Jaahas, onneksi auto milano ilmoitti sentään kohtuullisemman hinnan..pitääkö osa mielummin ostaa itse autotarvikeliikkeestä ja vaihdatuttaa se ?

Avatar
Anthon
Viestit: 537
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Anthon »

Eipä tuo kauhean suuri yllätys ollut! :lol: Täällä ei ihan hirveästi Deltan palveluja suosita... Ota yhteys T. Muukkoseen ja tilaa roippeet sieltä ja vaihdatuta jossakin halvemmassa, mutta asiantuntevassa pajassa. Helsinkiläisillä lienee niistä tietoa. Haku-toimintoa kannattaa myös käyttää.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Jakopään hilut ja vesipumppu maksoivat tarvikkeena noin 200€ ja sihen työt päälle. Katteet ovat kohdallaan juu :shock:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Re: määräaikaishuolto

Viesti Kirjoittaja HR »

holtvo kirjoitti:Konalan alfahuolto ilmoitti 60t määräaikaishuolto + jakopäänhihna =1350:- !!
Siis TS moottorille :crazyeyes: , mitähän V6 huolto sitten maksaa Konalassa. Olisikohan tuossa kuitenkin mennyt V6 ja TS huoltohinnat sekaisin tai sitten on rutkasti 166 lisää.
"Timing cingulum off et valuulas node"

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Taitaapa olla kuutosen hinta, sillä 156 Superin 60-huolto olisi maksanut DA:ssa hieman vajaat 800€. Siihen kuului tuo jakopää, raitisilmasuodatin, moottoriöljyt ja filtteri, plus joitain tarkistuksia. Superista tosin puuttuu tasapainoakseli, eli luulisin 166 Ts:n huollon maksavan noin 900€.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Vastaa Viestiin