(ei enää niin-->)Kiirellistä apua tarvitaan! (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

(ei enää niin-->)Kiirellistä apua tarvitaan! (156)

Viesti Kirjoittaja XXL »

Eli homman nimi on tämä:
Olin vaihtamassa tulppia omaan 156 V6:n. Viidettä tulppaa vaistaessa kuului napsahdus, tulpan "napa" tuli avaimen mukana ulos, kierreosa jäi paikalleen! Millä ton vois saada tois sieltä reiästä?
Pari kuvaa albumissa.
Viimeksi muokannut XXL, 24 Loka 2006, 19:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

uh.
Ensinnä sinne olisi tietysti hyvä saada jotain rasvaa, mutta tietysti pitää varmistaa että se ei tee mitään pahaa sylinterissä (kun sitä sinne kuitenkin vähän menee).

Tämän jälkeen jollain pikaliimalla liimata tulppa kiinni tuohon kierteeseen.

Millä sitten vääntää, hmm. Räikällä tai pyssyllä, en oikeen tiiä...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikös tuohon vastakierratappi pure?
VMP

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Totta varmasti sekin toimii. Tosin siinä on vaara että metallisirua irtoo ja putoo sylinteriin. :?

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

Itsekin lähtisin kokeilemaan tuota Epezin ehdotusta mutta pyssyä en suosittelisi vaan varovasti räikällä kunnon jatkopalojen kanssa edestakaisin herkistelemällä.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Musta tuntuu että se kierre on siellä sen verran lujaa kiinni, että pitääkö toi pikaliimakaan siinä.. Kaveri ehdotti kanssa tota vastakierre hommaa, vähän kyllä epäilyttää että siitä irtoaa jotain tavaraa sinne sylinteriin. Mutta joka tapauksessa huomenna jatketaan, alkaa toi valo olla vähissä jo pihalla.
Sellasta yks asentajakaveri sano etttä todennäkösesti ei lähde riskittömästi ilman kannen irrostusta... :evil:

Mutta nyt saunaan ja :drinking: :drinking:

Jos jollakin on jotain ratkasevia vinkkejä, voi soittaa 0505767181 .
Kiitos.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Vastakierretappi olisi varmaankin soppeli vekotin. Mitään ylimääräistähän sinne ei mene, jos et "poraa" tulpasta läpi. Nuoruudessani (ilmeisen synkässä sellaisessa) omistin -71 mallisen Opel Reckordin, jonka ilmanputsarin kiinnitysmutteri löysäsi, ja sujahti männän päälle pomppimaan muutaman prikan seuraksi. Budjetissa ei juuri ollut varattuna koneremonttia, eli niinpä hajotin jonkin vanhan kaiuttimen magneetin ja teippasin palan siitä rautalangan nokkaan. Niillä sitten pilkittiin jänniä metallin kappaleita tulpanreiästä. Olivat muuten muuttaneet huomattavasti muotoaan :lol: Sillä sitä kuitenkin pukattiin menemään, ehkä lievän "venttiilisoundin" säestämänä. Väitän ettei muutama soiro kevytmetallia pysty tekemään sylinterissä minkäänlaisia tuhoja, kun tolkun metallista tehty mutteri ja prikatkaan eivät siihen kyenneet. En minäkään niitä silti omaan moottoriini haluaisi, saati sinne lisäile :lol:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ostin joskus würthin semmoista ruuvin irroitusainetta, joka jäädyttää ja voitelee irroitettavan ruvin/mutterin. Käytin sitä, kun oli jarrusatulan ilmausruuvi katkennut tai pikemminkin haljennut ja sain kunnon siistoleukapihdeillä (Knipex) siitä senverran otetta että aukesi. Ennen ko. ainetta ei ollut mitään jakoa, kun koitin. voisi koittaa lämmittää ympärystä ja jäähdyttää tulpan jämää, niin saattaisi vähän löystyä.

On melko paskamainen tilanne Sukulaismiehelle kävi kerran vastaava vanhan vulvan kanssa ja auto lähti sitten paaliin...
Tuon tarinan jälkeen olen jättänyt tulpat kiristämättä ihan hampaat irvessä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Ota venttiilikopankansi auki niin pääset huomattavasti lähemmäs ongelmakohtaa kun alat ruuvailemaan kierrettä auki.

Oliko kyseessä etu vai taka kansi?
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Hitto, mulla kävi aivan samalla tavalla aikoinaan Peugeot 104:ssa. Vatsakierretapilla sain osan pois mutta hikoilutti kyllä kun väänsin. Osta korkealaatuinen tappi joka sopii jääneeseen reikään niin sillä pitäisi homma onnistua.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos tuota vastakierretappia käytät niin pyöräytä konetta niin että mäntä tulee mahdollisimman ylös. jos siis jotain tippuu niin on sitten magneetin kanssa mahdollisimman helppo ottaa pois. Tuo wurthin aine on nimeltään rost off ice. Mainosten mukaan pitäisi jäähdyttää metallin -40 asteeseen ja samalla irroittaa ruostetta, tiedä sitten miten oikeesti toimii. Tuskinpa se mitään pahaa tekee kuitenkaan koneessa, eiköhän se pala pois.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Eikös tonne kierteeseen voisi hitsata jotain tikkua jota voi kääntää vaikka lukkopihdeillä, tietysti hitsatessakin saattaa tippua jotain sylinteriin. Sitten ei onnistu niin helposti, jos noi sun tulpat on jotain muuta kuin "tavallista" rautaa.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Epezi kirjoitti: Tuo wurthin aine on nimeltään rost off ice. Mainosten mukaan pitäisi jäähdyttää metallin -40 asteeseen ja samalla irroittaa ruostetta, tiedä sitten miten oikeesti toimii. Tuskinpa se mitään pahaa tekee kuitenkaan koneessa, eiköhän se pala pois.
Ei varmasti tee mitään. On aika nopeaa haihtumaankin. Ei nyt varmaan mitään ihan ihmeitä tee, mutta jos lämpötilaeron saa vaikka +40 ja -40 niin varmasti aukeaa helpommalla. Varmaan joku perus kyylmä spraykin voisi auttaa...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

legza kirjoitti:Eikös tonne kierteeseen voisi hitsata jotain tikkua jota voi kääntää vaikka lukkopihdeillä, tietysti hitsatessakin saattaa tippua jotain sylinteriin. Sitten ei onnistu niin helposti, jos noi sun tulpat on jotain muuta kuin "tavallista" rautaa.
Näin allekirjoittanut toiminut aina kun pultti katkennut. Tosin en tiedä tekisinkö tuossa tapauksessa.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Maunu kirjoitti:Ota venttiilikopankansi auki niin pääset huomattavasti lähemmäs ongelmakohtaa kun alat ruuvailemaan kierrettä auki.

Oliko kyseessä etu vai taka kansi?
Takakansi on kyseessä. 2tulppa.

Kyllä alkaa vahvasti näyttää että aamulla kokeillaan vastakierretapilla ja kylmällä alkuun. Yksi alfistitoveri tossa soitteli ja lupaili työkaluja lainaan. Kiitoksia!

Lisää raporttia huomenissa.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Jep jep. muutaman tunnin ähellyksen jälkeen tulos on edelleen sama kun eilen. Eli kiinni on ja kovaa! Tulppa on katkennu just siitä avain osan ja kanteen junttaantuvan osan välistä, eli se on edelleen kiristyksessä siellä. Ei kestä vastakierre ym välineet sellasta vääntöä. Kylmät ja kuumat on kokeiltu jajaja.....

Alkaa ideat loppumaan... :cry:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No johan on. Ei kyllä enään muuta keksi, kuin poraamisen, ja senhän tietää mitä se edellyttää :(

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Mä kokeilisin viimeisenä toivona pulttipyssyä ja rälläkällä tuhotulla 1/2 tuuman jatkolla...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

No kaveri on suositellut venäläistä poranterää (poraa vastapäivään) katkenneen pultin irroitukseen oli jostakin rompetorilta sellaisia hankkinut.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Sellanen pultinirroitus sarja jossa on poranteriä ja neliskanttisia teräväreunasia vääntötappeja...

porataan reikä tulpan läpi, lyödään vääntötappi reikään, väännetään välikappaleen avulla auki...putua menee männän päälle jonkin verran, sen saa toivon mukaan magneetilla tai imurilla pois.



http://www.ikh.fi/ikh2003/media/tuottee ... etimet.pdf

Täältä "ruuvinulosvedinsarja"

On aika arvokas setti mutta jos vaihtoehtona kannen irroitus niin kannattaa harkita..

Avatar
Esko
Viestit: 224
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 06:35
Car(s): CR-V
Paikkakunta: Helsinki Torpparinmäki

Viesti Kirjoittaja Esko »

jiiässä kirjoitti:Sellanen pultinirroitus sarja jossa on poranteriä ja neliskanttisia teräväreunasia vääntötappeja...

porataan reikä tulpan läpi, lyödään vääntötappi reikään, väännetään välikappaleen avulla auki...putua menee männän päälle jonkin verran, sen saa toivon mukaan magneetilla tai imurilla pois.
Tämmöinen sarja on kova sana mutta mahtaako löytyä tarpeeksi isoa tappia tähän? Ja taitaa niissä vääntötapeissa olla kulmia enemmän kuin neljä :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Onpas se nyt hankala. Hieman epäilen että edellisellä kerralla on tulpat kiristetty paineilmavääntimellä, en tarkoita pulttipyssyä vaan "räikännäköistä" ahtaisiin paikkoihin sopivaa työkalua.
Eli tuossahan menee jo jonkun kokoinen reikä läpi asti? Koska koko sisäelektrodi näyttäisi pöydällä olevan. Jos yhtään suhteita korjaamoihin niin voisi yrittää lainata sellaista lyötävää irroitussarjaa (mahtuukohan sitä lyömään taaempiin tulppiin). Kuitenkin varsin usealla korjaamolla on sellaisia ja ne ovat riittävän korkealaatuisia. Ongelmana tahtoo noissa vastakierre yms.irroitustapeissa olla se että se yrittää samalla painaa pulttia isommaski kehältään. Itse olen joskus irroitellut täkkipultteja alumiinisesta lohkosta poraamalla lähelle "kierrearvoa" ja sitten pienellä viilalla hionut kaksi lovea jolloin tuo pultti antaa sen verran periksi että lähtee kiertämällä pois. Mutta sulla tuo kohde on niin paljon kriittisempi.
Onko muuten siinä kansipinnan yläpuolella yhtään tulppaa jäljellä, siis kun noissa on usein sen mutterikohdan ja tiivistyspinnan välissä sellainen karhennettu "sormi"osuus. Kun on olemassa sellaisia epäkesko hylsyjä jotka on tarkoitettu pyöristettyneisiin muttereihin yms. Siinä on hylsyn sisällä pieniä pyöriä jotka aukaistaessa kiilautuvat tiukempaan. Pienimmät niistä voisivat juuri ja juuri sopia tulpankoloon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Ja taitaa niissä vääntötapeissa olla kulmia enemmän kuin neljä Smile
Voipi olla, olen nähnyt monenlaisia erilaisia...

Itelle ostin just motonestistä sarjan lyötäviä kartiotappeja, 4 erikokosta...porataan reikä, lyödään tappi siihen ja väännetään, sama idea kuin Kukko sarjassa mutta paljon halvempi.. :-D Voi vaan tuohon tulppahommaan olla hankala kun ympärillä ei juuri tilaa ja tapit on lyhyitä.
Kun on olemassa sellaisia epäkesko hylsyjä jotka on tarkoitettu pyöristettyneisiin muttereihin yms. Siinä on hylsyn sisällä pieniä pyöriä jotka aukaistaessa kiilautuvat tiukempaan. Pienimmät niistä voisivat juuri ja juuri sopia tulpankoloon.
Noita saa Snap-Onilta ja Mac-toolsilta ainakin...

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Alfistipohjoosesta kirjoitti: Eli tuossahan menee jo jonkun kokoinen reikä läpi asti? Koska koko sisäelektrodi näyttäisi pöydällä olevan.
Joo menee reikä läpi asti. n.8mm läpimitaltaan reikä.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko muuten siinä kansipinnan yläpuolella yhtään tulppaa jäljellä, siis kun noissa on usein sen mutterikohdan ja tiivistyspinnan välissä sellainen karhennettu "sormi"osuus.
On siinä hyvin ohut siivu (n.3mm) ja tiiviste renkula. Tohon yritettiin tänään saada työkaluja kiinni mutta tulosta ei syntyny. Nyt on töihin lähtö niin lähellä että hommat jatkuu maanantaina. Sillon olis tarkotus koittaa porata toi sormiosuus pois, että pelkkä kierre jäisi vaan reikään. Sen ei pitäis enää olla niin kovaa kiinni. Tietysti taytyy ensin koittaa tukkia toi reikä niin, että murut saa imurilla pois.


Nyt alkaa alfamiehen pahin rangaistus: 90km työmatka edestakasin vm.86 1.6kaasari kadetilla...! :oops: :cry:

Avatar
azzurro fantasia
Viestit: 36
Liittynyt: 06 Helmi 2005, 21:21

Viesti Kirjoittaja azzurro fantasia »

kaverilla jäi kerrran myös jenka reikään. Yritettiin irrottaa vastakierretapillla, mutta ei onnistunut. Syy:vastakierretappi levittää kierrettäessä tulpan jenkaa koska siinä on kierre ja se on kartio, jolloin se yrittää mennä yhä syvemmälle. Jenka saatiin pois nelikanttisella kartiotapilla. reikää ei porattu isommaksi vaan lyötiin tappi suoraan paikoilleen. Tällä lähti koska nelikanttinen tappi ei enää vääntövaiheessa levitä tulpan kierrettä lisää.
Jos on naurettava, on naurettava.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Nyt on taas koko päivä yritetty, tuloksen kasa hajonneita työkaluja ja osa edelleen paikallaan. :cry:

Nyt loppu meidän konstit, ei tule mitään.

Huomiseks on traileri tilattu, nyt kun vaan tietäis mihin vie. Jos on hyviä paikkoja tässä kantahämeessä tiedossa, niin voi vihjasta.

Kiitoksia runsaista neuvoista, mä meen nyt ryyppäämään ja miettimään mistä rahat fiksaukseen. :cry:

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Moron

Vie se Järvenpäähän Carpojille, puh 050 4020021, Mård tietää mitä tehdä.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Onkos kellään havaintoa mitä kaikkea tosta pitää purkaa että saa kannen irti?

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

Kysytäänpä taas uudestaan, mihinköhän ton auton vois viedä kannen irrotukseen ym.? Alue vois olla helsingistä tampereelle, on toi muukkonen vaan niin pitkällä että ei kiinnosta vuokrata vetoautoa niin pitkälle, traileri on jo. Paja sais olla sellanen että alfat olis vähän tuttuja mutta hinnat deltaa alemmat...
Huomenna pitäs soitella tonne Car Pojille, onko siitä kokemuksia muilla kuin röllillä (hintaluokka ym)? :wink:

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Ei siitä kantta kannata ton homman takia irti purkaa. Pyöräytä se sylinteri jossa tulpan jämä on imutahdin loppupuolelle (imuventtiilit täysin auki, pakoset kiinni ja mäntä miltei alakuolossaan), paineilmaa imuaukosta sisään ja paineilmasahalla jämä halki. Voi sen halkasta ihan tavallisella rautasahanterälläkin ihan käsin hangaten, mutta siinä tulee hiki. Enimmät hilppeet sitten vaan magneetilla pois sylinteristä, mikäli niitä sinne lainkaan joutuu.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Kysy myös St1 Järvenpää / Heikki Salokoivu, puhelin 040 542 9409.

On Alfat tuttuja laidasta laitaan.

XXL
Viestit: 149
Liittynyt: 09 Loka 2003, 01:51
Car(s): 3x156 V6
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja XXL »

lepidus kirjoitti:Ei siitä kantta kannata ton homman takia irti purkaa. Pyöräytä se sylinteri jossa tulpan jämä on imutahdin loppupuolelle (imuventtiilit täysin auki, pakoset kiinni ja mäntä miltei alakuolossaan), paineilmaa imuaukosta sisään ja paineilmasahalla jämä halki. Voi sen halkasta ihan tavallisella rautasahanterälläkin ihan käsin hangaten, mutta siinä tulee hiki. Enimmät hilppeet sitten vaan magneetilla pois sylinteristä, mikäli niitä sinne lainkaan joutuu.

Janne
Totakin on muuten kokeiltu, mutta kun sinne ei mahdu oikein kunnolla sahaamaan ja muutenkin täytyis olla tarkkana ettei vedä kierteeseen..
Pepperoni kirjoitti:Kysy myös St1 Järvenpää / Heikki Salokoivu, puhelin 040 542 9409.
On Alfat tuttuja laidasta laitaan.
Täytyy soitella huomenna. Tuli AutoMilanosta aika hirveä arvio... :cry:

Vastaa Viestiin