HopeinenQ kirjoitti:Viimeisin tankillinen meni ajotietokoneen mukaan 6,1l/100km. Ajo pääasiassa moottoritietä (Hyvinkää-Tervakoski-Hyvinkää).
Minkälaista nopeutta pidät motarilla ?
Mulla vie 130 kmh vauhdissa sellasta 7.5 l satasella. Jos nostan nopeuden 150iin kulutus on jo lähellä ysiä (keskikulutus kruisella). Keskikulutus tankillisella sekalaisessa ajossa on ollut vähän alle kymmentä litraa.
Olen vähän ihmetellyt noita omia kulutuslukuja, onkohan autossa kaikki kunnossa ?!?
jiibee kirjoitti:03-JTS:n kuluttaa 1-2 litraa enemmän kuin -99 TS, tämä 4 kk:n kokemuksella. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus on ollut 9 - 9.2 litraa sadalla.
Oma 156 JTS -03 on kyydinnyt 40 000 km keskikulutuksella 8,9 l/100km. Toi on laskettu tankatuista litroista ja ajetuista kilometreistä. Ajo on varmasti aika pitkälti EU-kulutuksen tyyppistä ja tota suuruusluokkaa ko. autolle EU-kulutukseksi luvataankin.
jiibee kirjoitti:Sillä ei tunnu olevan isompaa eroa ajaako rauhallisesti vai vähän reippaammin tai onko kaupunki vai maantieajoa.
Sama havainto itsellä. Jos haluaa selvästi laskea kulutusta on ajettava todella nätisti ja mielummin alle 120 km/h. 90km/h yli kulutus nousee nopeasti. Taloudellisuus ei tosin ollut autohankinnan pääkriteerinä...
asavinen kirjoitti:Oma 156 JTS -03 on kyydinnyt 40 000 km keskikulutuksella 8,9 l/100km.
Tuo ei kuullosta ollenkaan niin pahalle, ellei kilometrit koostu 90% matka-ajosta.. Jotain vastaavaa halusinkin kuulla, koska JTS on melko todennäköinen hankinta joskus tulevaisuudessa.
asavinen kirjoitti:Taloudellisuus ei tosin ollut autohankinnan pääkriteerinä...
Ei niin, mutta moottorin valintaan se kylläkin on vaikuttanut omalla kohdalla.
hagger16 kirjoitti:Siis paljon nuo teidän JTS:t kuluttaa?
Ajoin 100tkm 02-mallisella JTS SW:llä ajopäiväkirjaa pitäen. Keskikulutus koko ajalta 8,75 l/100km. Sellaisena vuonna jona tuli paljon matka-ajoa, oli kulutus 8,5 l/100km tietämillä. Pari tankillista meni alle 7 l/100km, paras noteeraus 6,7 l/100km (ja pahin 12,2 l/100km...). Kuitenkaan hissuttelusta ei ollut kysymys, maantiellä nopeutena rajoitus+10...20km/h. Kaupunkiajo JTS:llä syö paljon bensaa.
Niin, vielä kerran aiheeseen palatakseni. Nykyinen 30 tkm ajettu JTS SW -04 on vienyt elinaikanaan keskimäärin 8.9 l/100km, pääasiassa maantieajoa ja työmatkoja malliin Kehä I / Länsiväylä pahimmat ruuhkat välttäen. Tämähän on kyllä sama kuin luvattu EU-kulutus, mutta vastaava ajoprofiili tuskin sama. Ainoastaan pari kertaa olen päässyt alle 8 litran, ja mulla ei todellakaan ole raskas kaasujalka.
Vertailun vuoksi tismalleen samanlaisessa ajossa ollut -99 2.0 TS vei keskimäärin 7.8 l/100km, pienin kulutus oli 6.6 l/100km. Mielestäni JTS:n lisäkulutukselle ei oikein löydy katetta.
164 12V, eka tankki 9l/100km nyt kaksi tankkia 9,4l/100km kun on ollut muutamaa golfkierrosta lukuunottamatta aika lyhyttä kikkailua.. Varmaan saisi alle 9 jos malttaisi olla fiilistelemättä soundeilla mutta sitä varten on muita autoja.
Mulla 159 2.4 JTDm ja noin 5tkm takana, keskikulutus vaihdellut 7,8-8,1 välillä, tehtaan lupaamaan yhdistettyyn 6,8 lukemaan tuskin pääsee koskaan. Auto pelannut ongelmitta, (kop-kop...).
Viimeisen puolentoistavuoden kulutukset 156 2.0 TS:llä (1998 - 160 tkm)
Suurin kulutus tankillisella (ilmi + termari rikki) 9,9 l / 100 km
Suurin kulutus ehjällä autolla - jääratakeikka kovilla pakkasilla 9,5 l / 100 km
Pienin kulutus tankillisella 7,3 l / 100 km (aikaisemmin päässyt lapinreissulla 6,7 litran keskikulutuksella)
Normaalisti tankkausväli 670 - 720 km ja tankkaus n. 55 -57 litraa.
Pyöreesti siis 8 litraa sadalle.
Rolle kirjoitti:164 12V, eka tankki 9l/100km nyt kaksi tankkia 9,4l/100km..
Rolle, se kaasupoljin on se oikean puoleinen. Ihan rohkeasti vaan..
Ei vainekkaa. Yllättävän pienellä kulkee.
Öh, joo, meikä ei kyllä pääse tuollaisiin lukemiin kuin maantiellä.
Pintakaasulla rajoitusvauhteja, niin saattaa päästä jopa alle kasin, mutta heti jos tulee vähänkin kaupunkipyöritystä mukaan, niin pompsastaa yli kympin.
Pelkkää lyhyttä ajoa kaupungissa, niin sitten 12-13 niinkuin tehdaskin sanoo.
Rolle kirjoitti:164 12V, eka tankki 9l/100km nyt kaksi tankkia 9,4l/100km
No johan se imeksii, mulla meni litraa pienemmällä. Tosin mittausjaksoista oli suurin osa matka-ajoa.
Nyt ei näytä saavan ykspisteäkästä menemään yhtä pienellä, väkisin meinaa mennä ainakin 8,5 litraa Taitaa se hörhöilevä lambda lisätä kulutusta, ajossakin on kyllä enemmän ruuhkaa ja kaupunkikörryyttelyä.
Nollasin ajotietokoneen maanantaina, viikon keskikulutus 11.5 l. Tiedä sitten, voiko tuohon luottaa. Moottoritieajoa 140 taulussa ja hieman kaupunkipyörittelyä. Rampilla luonnollisesti nilkka suorana. Ihan aina.
Parhaimmillaan olen päässyt maantieajossa alle 9 litran kun oikein ajaa nätisti eikä ohittele. Normaalisti kulutus siinä hieman kympin alla, siihen lukemaan voi jo vähän ohitellakkin. Ja on näillä ajoilla ja näillä hinnoilla ihan siedettävä minulle. Pahin kulutuslukema tuli joskus vuosi sitten kun kesällä tuli mentyä kaverin mökille vähän "kiireessä". Polkimessa vain 2 asentoa ja kulutus paukkui siellä reilusti yli 20 litran lukemissa...
Koko kesän ajan kulutus pyörinyt 9-10 litran välillä. Parhaimmillaan pääsin jopa 8,75 litraan yhdellä tankilla. En tiedä onko Shellin mainostamassa polttoainetta säästävässä 95:ssä oikeasti perää, mutta sitä olen koko kesän tankannut. Aiemmin kulutus oli keskimäärin 10,5 litraa. Toki ajokin on nyt ollut hieman maantiepainotteisempaa nyt verrattuna aiempaan. Mun ajotyylillä ohituksia tulee aika paljon ja muutenkin ajan aika reippaasti mutta benzinaa säästäen.
Onko kukaan muuten lukenut AutoBildin polttoaineen säästö artikkeleita? Itse ajoin edellisen tankillisen "säästäen" ja tuloksena oli 0.4l/100km suurempi kulutus kuin normaalilla ajotyylillä
Joo en mä ihan tosissani Aika pieniä lukemia tuollaisessa ajossa tuonkokoisella ja -tehoisella autolla.
Päivityksenä GTV:n kulutukseen, 8,15 litraa mittasin viime tankillisesta. Taitaisi se sitten mennä alle kasiin helposti jos ei tarvitsisi hinkata PK-seutua ristiin rastiin.
Dodiin, nyt on sitten vähän pidetty tilastoa. 10.9 l sadalla vie mun ajossa tuo keksintö... melko paljon. oikeestan ihan hirveen paljon liikaa.
ja eikun pahenee. 13.08 l/100km oli viimeisin tankkaus! Aika Deltalle on jo varattu... puhelimessa ei niin luottamusta herättävä fiilis jäänyt. "kun ei ole merkkivalohältytyksiä, niin ei ole niin kiirettä
Oma 156 1.8 on vienyt ajotietokoneen mukaan 7.6 l satasella viimeisen parin tuhannen kilometrin aikana. Ajosta noin 3/4 on ollut välillä ihan rauhallistakin maantieajoa... Oikeata kulutusta en ole viitsinyt laskea. Onneksi bensa on halpaa
Pienimmillään 156 1.8 vei 6.7 l satasella Hämeenlinna-Imatra-Hämeenlinna -välillä, oli tosi liukas talvikeli ja pakko ajaa hiljaa. Kaupungissa lyhyttä matkaa ajaessa vie yli kympin. Ajotietokonetta ei ole, kulutus laskettu tankatessa piripintaan. 340 kilsan mökkireissulla, josta vajaa puolet moottoritietä, vie n. 8.2 l satasella.
Tankatessa on jäänyt mieleen tämmöset min/max lukemat 100 km:lle 8.8 - 14.7 litraa. Aluksi motin voimavarojen käyttö tuotti parhaat fiilikset, mutta kaikkeen tottuu yllättävän nopeasti sillä osastolla. Nykyään itse ajettavuus on se juttu (ne 80:set pikkutiet,kiertoliittymät ja isot liikenneympyrät nam !) ja sitä kautta kulutuksetkin ovat siinä 10 - 11 välillä.
En tie miten muilla 33:lla, mutta mun kuluttaa 7-7.5 litraa satasella riippumatta sitä, näytääkö viisari 90 tai 130. Kyllä alussa ihmettelin suuresti, mutta kyl se on hyvä, kun ei tuntuu kukkarossa toi ylinopeus
Meidän 156 v6 kuluttaa vaimon käsittelyssä 8.5l/100km kun taas isännän 10.5l/100km... Kummatkin lukemat on saatu aikaan työmatka-ajossa noin 20km suuntaansa molemmilla.
Ammattiautoilua vuodesta 1998 ja Alfailua vuodesta 2004.
Tänään kävin päiväseltään Joenzoon liepeillä mutkan. Kilometrejä tuli yhteensä 848km ja täys tankillinen meni bentsiiniä.
Lähin matkaan Oulusta periaatteella, että tankkaan vasta kun on pakko.
Matkanopeus oli parhaillaan aika kovakin...156 omistajat tietää 5. ja 4000rpm ja yli.
Mitä sanotte, onko kone tikissä ja liekö tuo kulutus ihan normaalia?
Onko se sitten jotain 7 litran hujakoilla per satanen kun tankkiin jäi vielä jotain. Minusta ei loppujen lopuksi ollenkaan paha lukema jos pitää paikkaansa.
Omassa 1.8:ssa ajotietokone näyttää huomattavasti pienempiä lukemia, kuin tankatessa laskemalla.
Eikä sinäänsä mikään ihme. Jos keskikulutus pienenee ajotietokoneen näytöllä, kun seison liikennevaloissa, ei homma voi toimia.
Eräänä aamuna olin ajanut muutaman kilometrin ja keskikulutus näytti muistaakseni 9,6 l/100km. Juutuin valoihin pidemmäksi aikaa ja sinä aikana keskikulutus putosi hissukseen 9.1 litraan.
Kaiken järjen mukaan keskikulutuksen pitäisi nousta paikalla seistessä.
Kaupunkiajossa tuo vie noin kympin satasella. Ajotietokone näyttää noin litran vähemmän joka kerta.
Jos ajaa pidemmän pätkän maantieajoa, niin kulutus pienenee, ja ajotietokoneen näyttämä kulutuskin lähenee todellista.
Joo noihin ajotietureihin ei taida kannattaa pahemmin luottaa. Mulla sellasta ei kyllä olekaan Alfassa.
Mutta näitä juttuja lukiessa täytyy kyllä ihmetellä omia lukemia. Kyllä tuo loppujen lopuksi aika vähän vie matka-ajossa.
Ihan tossa huomasin ajessani omalla 159 2,4 JTDm:llä havainnon ,joka tosin liittyy kaikkii autoihin.Ilmastointilaite lisää aika paljon polttoaineen kulutusta.Ja nyt kun syksy on saapunut ei moisen laitteen käyttö kokoajan ole kovin perusteltua.Ajan alku viikosta sellaisen 600 km:n lenkin ja ajattelin tehdä sen ilman että ilmastointilaite on päällä ja verrata kulutukseen 7,2l/100km ,jonka auto on vienyt edellisen kerran samalla lenkillä.
Raportoin ensi viikolla
Ensimmäisen tankkauksen tulos 156 2,5 V6 koneella 11,3.
Ja kyllä, autoa tuli aina silloin tällöin polkastua
9.5-12.5l on mennyt. Jos ei ohittele niin tuo 10 kyllä alittuu pitkillä matkoilla. Ei vaan tule paljon ajettua pitkiä matkoja. Joskus olen miettinyt mitä maksaa per yksi ohitus Kun kaupunkireissullakin, siis matkalla kaupunkiin, saattaa mennä se 12 jos ei aja jonossa. Pitäis joskus laskea montako ohitusta tulee satasella ja jakaa se sitten tuolla ylimääräisellä 2 litralla. Veikkaisin että n. 20 ohitusta olisi, eli pyöreä 10 centtiä/ohitus.
En tiedä kannattaako, mutta kivaa on
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Jooh, kyllä sen kymmenen senttiä voi siitä maksaa, kun pääsee parilla pykälällä pienempää vaihdetta käyttämään ja nostamaan matkavauhdin taas siksi aikaa sopivaksi, että joku ilmaantuu tukkeeksi. Pitää vaan hillitä Alfan menohaluja, ettei poliisit vie ajopapereita
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:6,65 litraa naftaa näkyi menneen viime tankillisella. Minusta vähän liikaa, pitänee tutkia onko rassissa kaikki kunnossa.
V-tyyli kirjoitti:Jooh, kyllä sen kymmenen senttiä voi siitä maksaa, kun pääsee parilla pykälällä pienempää vaihdetta käyttämään ja nostamaan matkavauhdin taas siksi aikaa sopivaksi, että joku ilmaantuu tukkeeksi. Pitää vaan hillitä Alfan menohaluja, ettei poliisit vie ajopapereita
Matkaa tietenkin ajaa rajoitusten mukaan, mutta miten se ohitus nopeus, kun kolmosella rajoitin katkaisee vedon niin vauhtia on kai n. 140, ja se on yleensä jo ohitettavan rinnalla, nelosella sitten vielä kovempaa. Menisikö tuosta kortti, vai onko pienet ylitykset luvallisia?
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
V-tyyli kirjoitti:Jooh, kyllä sen kymmenen senttiä voi siitä maksaa, kun pääsee parilla pykälällä pienempää vaihdetta käyttämään ja nostamaan matkavauhdin taas siksi aikaa sopivaksi, että joku ilmaantuu tukkeeksi. Pitää vaan hillitä Alfan menohaluja, ettei poliisit vie ajopapereita
Matkaa tietenkin ajaa rajoitusten mukaan, mutta miten se ohitus nopeus, kun kolmosella rajoitin katkaisee vedon niin vauhtia on kai n. 140, ja se on yleensä jo ohitettavan rinnalla, nelosella sitten vielä kovempaa. Menisikö tuosta kortti, vai onko pienet ylitykset luvallisia?
Jos ratsiaan ajat niin eiköhän se kortti ole historiaa moisen jälkeen. Esim. jos satasen alueella on 150 mittarissa, niin uskoisin kortin lähtevän useimmissa tapauksissa.
Meiksin rakas 147 1.6 (120hv) TS vie miun yhdistetyssä (finanssitilanteen takia kovin, kovin taloudellisessa) ajossa tasan 8,0 l/100 km. Eli kaksi desiä vähemmän kuin miun Alfalla pitäis. Yay...
V-tyyli kirjoitti:Jooh, kyllä sen kymmenen senttiä voi siitä maksaa, kun pääsee parilla pykälällä pienempää vaihdetta käyttämään ja nostamaan matkavauhdin taas siksi aikaa sopivaksi, että joku ilmaantuu tukkeeksi. Pitää vaan hillitä Alfan menohaluja, ettei poliisit vie ajopapereita
Matkaa tietenkin ajaa rajoitusten mukaan, mutta miten se ohitus nopeus, kun kolmosella rajoitin katkaisee vedon niin vauhtia on kai n. 140, ja se on yleensä jo ohitettavan rinnalla, nelosella sitten vielä kovempaa. Menisikö tuosta kortti, vai onko pienet ylitykset luvallisia?
Jos 20km yli rajoituksen, korttia harkitaan pois otettavaksi. Jos 40km yli, automaattisesti pois.... Trust me, I know... Ainakin tavan valtatiellä...
No niin ja moikka.Nyt on ajettu se lupaamani n. 600km lenkki.Ajoin ko. matkan nopeusrajoituksia noudattaen ja muutenkin kovin tasaisesti,sen suurempia revittelemättä.Alfa ilmoittaa keskikulutukseksi 6,1 l/100km! Tämä matka siis ajettu niin ettei koko matkan aikana ilmastointilaite ollut päällä.
Eli tämä tosin ihan saatanan epävirallinen empiirinen koe osoittaa että ilmastointi laitteen osuus olisi n. 1,0-1,2 l/100km kulutuksesta.
On hyvä muistaa,että vaikka matka on presiis sama kun edellisellä viikolla,mutta ajotapa lienee muutenkin nyt taloudellisempi.Eli tällaista.
Kysympä vaan ,että kuka jaksaa ajaa Alfalla kuusisataa kilometriä nopeusrajoituksia noudattaen testaten kuinka paljon satasella kuluu??
Ei si herneitä nekkuun
jarski kirjoitti:Kysympä vaan ,että kuka jaksaa ajaa Alfalla kuusisataa kilometriä nopeusrajoituksia noudattaen testaten kuinka paljon satasella kuluu??
Ei si herneitä nekkuun
En tunnusta 600km nopeusrajoitusten mukaan?! 10km keskustaan on liikaa...