Takuukiista konevika
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Kiroilua, prkle! Eli kerronpa tarinaa... Viikko sitten perjantaina vaihdoin autoon (Alfa 156 TS, -99. ajettu 73 000 km) talvikumit alle. Samalla tsekkailin öljyt ja huomasin, että oli määrä laskenut hiukkasen alle ylärajan. No enpä lisännyt, kun oli niin vähän alle. Vaihdoin sitten viime vikonloppuna jäähdytinnesteet ja samalla tsekkasin taas öljyt ja tikku oli alle puolivälissä. Olin ihmeissään ja päätin soitella maanantaina huoltoon. No lisäsin kiltisti Mobilia koneeseen - öljynvaihto ois just edessä, edellisen jälkeen ajettu 12 000 km - ja lähdin illalla sitten ajelemaan kotia kohtia, niin 20 km:n ajon jälkeen alkoi kuulumaan koneesta nakutus kuin Dieselistä. Ihmettelin ja päätin ajaa tien sivuun, samalla syttyi öljyn merkkivalo. No eiku auto parkkiin, sammuksiin ja ihmettelemään. Öljytikun tsekkasin ja se oli minimissä!!! Mutta missään ei näkynyt öljyä. Moottoritila oli puhdas ja lumeenkaan ei mönjää tippunut. No auto hinattiin sitten pois ja nyt on vääntö autoliikkeen kanssa meneillään. Ostin pirssin heinäkuussa käytettynä, 6 000 km vähemmän ajettuna ja kuluttajansuojalain mukaanhan autoliike on takuuvastuussa puolivuotta. Soitin just liikkeeseen ja lupasivat hommaa hoidella ja kysellä "heidän korjaamoltaan". Pelkäänpä vaan, että melko vääntö tästä tulee. Kokemuksia käytettyjen autojen takuukorjauksista? Miten on autoliikkeiden kanssa hommat sujuneet? Ja mikä siinä autossa oikein maksaa? Olen tällä hetkellä erittäin v...neessa mielentilassa!
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Otan osaa, ainahan se kyrsii kun auto piiputtaa. Uskoisin kuitenkin ettei tuosta mitään suurempaa ongelmaa sinulle koidu. Kannattaa tietysti kysellä mikä siellä mätti, ja mitä asialle tekivät jotta tiedät että on korjattu huolellisesti kaikki asiaan kuuluva. Kyllä useimmissa tapauksissa korjaavat kiltisti, tai näin olen kuullut. Eikös tuollaisessa tapauksessa melkein voi pyytää laina auton korjauksen ajaksi? Ja Deltan piikkiin tietysti
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Eli homma meni niin, että soitin myyjäliikkeeseen ja he ottivat yhteyttä paikalliseen Alfan korjauspalveluun. Epäilivät nokkahihnan katkeamista. Myyjä meinasi, että ei kuulu heidän vastuulleen. Eli kuluttaja-asiamiehen juttusille nyt. Enää ei edes ota päähän, nyt taistellaan!
Viimeksi muokannut Black Adder, 13 Marras 2003, 18:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
oikein...myyjä on aina vastuussa mitä myy...Black Adder kirjoitti:Eli homma meni niin, että soitin myyjäliikkeeseen (Autorasti, Ylivieska) ja he ottivat yhteyttä paikalliseen Alfan korjauspalveluun. Epäilivät nokkahihnan katkeamista. Myyjä meinasi, että ei kuulu heidän vastuulleen. Eli kuluttaja-asiamiehen juttusille nyt. Enää ei edes ota päähän, nyt taistellaan!
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Tuntuu, että olen aika vahvoilla tässä ja autoliike kokeilee, että olenko luovuttajatyyppiä. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Lainauksia kuluttajaviraston sivuilla olevista säädöksistä:
"11. Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio
Käytetty ajoneuvo myydään siinä kunnossa kuin se on luovutushetkellä.
Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen. Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.
Virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.
Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen."
...
"15. Erimielisyyksien ratkaisu
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla. kuluttajaostaja voi saattaa asian kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.
Muissa kuin kuluttajakaupoissa myyjä voi nostaa kanteen myös Helsingin käräjäoikeudessa."
...
"KUUDEN KUUKAUDEN SÄÄNTÖ MYÖS KÄYTETYN TAVARAN KAUPASSA
Käytetyt tavarat eivät tee poikkeusta kuuden kuukauden säännössä. Myyjän vastuulla on siis esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana kaupanteosta, jos myyjä ei pysty näyttämään, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Kyse voi tietysti olla myös esimerkiksi auton tavanomaisesta kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.
Silloin, kun käytetty tavara myydään ”sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen ja kun kauppaan samalla sovelletaan kuuden kuukauden sääntöä, ei usein voida yksiselitteisesti sanoa, onko kyseessä virhe. Kukin tapaus pitää yleensä arvioida erikseen, ottaen vian laatu ja muut seikat huomioon. Virheolettamasäännön soveltaminen tarkoittaa tässäkin, että myyjällä on yleensä näyttövelvollisuus kuuden kuukauden aikana. Toisaalta ostaja ei voi odottaa, että esimerkiksi käytetty auto olisi ”uuden veroinen”, vaan muun muassa tavanomainen kuluminen, auton ikä ja ajetut kilometrit on otettava huomioon virhearvioinnissa.
”Sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen myyty käytetty tavara on virheellinen silloin, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajan oli perusteltua edellyttää, hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen. Virhekynnys on nyt voimaan tulleen lainuudistuksen mukaan alentunut niin, ettei tavaran edellytetä enää olevan ”olennaisesti” huonommassa kunnossa kuin mitä ostaja on perustellusti voinut olettaa. Kokonaan virhekynnys ei ole poistunut, vaan tavaran kunnon on edelleen poikettava ostajan perustelluista odotuksista."
Lainauksia kuluttajaviraston sivuilla olevista säädöksistä:
"11. Ostajan oikeudet virhetilanteessa ja reklamaatio
Käytetty ajoneuvo myydään siinä kunnossa kuin se on luovutushetkellä.
Jos luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe, ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen. Jollei tämä ole mahdollista, ostaja voi vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta. Jos virhe ilmenee kuuden kuukauden kuluessa ajoneuvon luovutuksesta, virheen oletetaan olleen ajoneuvossa jo luovutushetkellä. Olettamaa ei sovelleta, jos myyjä osoittaa, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen tai jos olettama on virheen tai tavaran luonteen vastainen. Ostajan pitää ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi se pitänyt havaita. Virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden (2) kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja havaitsi virheen. Ostajan pitää toimia niin, etteivät vahingot aiheettomasti lisäänny.
Virheilmoitus voidaan tehdä myös elinkeinonharjoittajalle, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut ajoneuvon jälleenmyyntiä varten tai joka on välittänyt kaupan myyjän lukuun taikka sitoutunut muutoin vastaamaan ajoneuvon ominaisuuksista.
Takuu tai muu myyjän antama sitoumus ei rajoita ostajan lakiin perustuvaa oikeutta vedota kaupan kohteessa olevaan virheeseen."
...
"15. Erimielisyyksien ratkaisu
Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla. kuluttajaostaja voi saattaa asian kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäväksi. Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.
Muissa kuin kuluttajakaupoissa myyjä voi nostaa kanteen myös Helsingin käräjäoikeudessa."
...
"KUUDEN KUUKAUDEN SÄÄNTÖ MYÖS KÄYTETYN TAVARAN KAUPASSA
Käytetyt tavarat eivät tee poikkeusta kuuden kuukauden säännössä. Myyjän vastuulla on siis esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana kaupanteosta, jos myyjä ei pysty näyttämään, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Kyse voi tietysti olla myös esimerkiksi auton tavanomaisesta kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.
Silloin, kun käytetty tavara myydään ”sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen ja kun kauppaan samalla sovelletaan kuuden kuukauden sääntöä, ei usein voida yksiselitteisesti sanoa, onko kyseessä virhe. Kukin tapaus pitää yleensä arvioida erikseen, ottaen vian laatu ja muut seikat huomioon. Virheolettamasäännön soveltaminen tarkoittaa tässäkin, että myyjällä on yleensä näyttövelvollisuus kuuden kuukauden aikana. Toisaalta ostaja ei voi odottaa, että esimerkiksi käytetty auto olisi ”uuden veroinen”, vaan muun muassa tavanomainen kuluminen, auton ikä ja ajetut kilometrit on otettava huomioon virhearvioinnissa.
”Sellaisena kuin se on” -ehtoa käyttäen myyty käytetty tavara on virheellinen silloin, jos se on huonommassa kunnossa kuin ostajan oli perusteltua edellyttää, hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen. Virhekynnys on nyt voimaan tulleen lainuudistuksen mukaan alentunut niin, ettei tavaran edellytetä enää olevan ”olennaisesti” huonommassa kunnossa kuin mitä ostaja on perustellusti voinut olettaa. Kokonaan virhekynnys ei ole poistunut, vaan tavaran kunnon on edelleen poikettava ostajan perustelluista odotuksista."
Olihan autossa vaihdettu 60tkm. kohdalla se jakohihna? Jos ei niin saattaa mennä aikamoiseksi tappeluksi jos oli kyse jakohihnan laukeamisesta.Black Adder kirjoitti:Eli homma meni niin, että soitin myyjäliikkeeseen (Autorasti, Ylivieska) ja he ottivat yhteyttä paikalliseen Alfan korjauspalveluun. Epäilivät nokkahihnan katkeamista. Myyjä meinasi, että ei kuulu heidän vastuulleen. Eli kuluttaja-asiamiehen juttusille nyt. Enää ei edes ota päähän, nyt taistellaan!
Ei enää Alfaa... eipä
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
En tiedä onko vaihdettu. Mutta 60 000 km:n kohdalla en ollut vielä auton omistaja. Ostin auton, kun sillä oli ajettu 67 000 km. 60 000 km:n huollon oli tehnyt edellinen omistaja/autoliike. Eikö jakohihna tarkisteta vasta 80 000 km:n huollossa? Mikä tämä jakohinajuttu on?
Edit: Eli huoltokirjassa on 60 000 km:n huolto merkattu tehdyksi ja huollon kohdalla on huollon tehneen firman leima.
Edit: Eli huoltokirjassa on 60 000 km:n huolto merkattu tehdyksi ja huollon kohdalla on huollon tehneen firman leima.
Viimeksi muokannut Black Adder, 27 Loka 2003, 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Mikäs on sitten tilanne, jos hihnaa ei ole vaihdettu. En tiedä, että onko. Enhän voi "tavallisena autonkäyttäjänä" tietää auton tyyppiviasta (mainitaanko ohjekirjassa vaihtoväliksi 60 000 km?) mitään ja jos vielä huollot on tehty ajallaan, niin... Anteeksi vaan, että kyselen paljon, muta yritän saada mahdollisimman paljon taustaa asiasta, jotta voin hoitaa sitä eteenpäin.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Mulla ei ainakaan tuon huoltokirjasen mukaan tartte vaihtaa jakohihnaa kuin vasta 120tkm. Kaikkihan me tiedetään, että vuosia sitten maahantuoja suositteli vaihtamaan hihnan kuitenkin jo 60tkm kohdalla. Varmaankin uudempien alfojen kohdalla tuo lukee myös oikeen huoltokirjassa. Mutta ei ainakaan omassa -99 mallisessa ole tuosta vielä merkintää. Toki se on vaihdettu tuossa 60tkm kohdalla sekä myös kirjattu siihen.
Joten jos ei sitä ole huoltoliikkeessä erikseen kirjattu huoltokirjaan, niin ei varmaankaan ole hihnaa vaihdettu!
Joten jos ei sitä ole huoltoliikkeessä erikseen kirjattu huoltokirjaan, niin ei varmaankaan ole hihnaa vaihdettu!
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
No juu, jos en ihan väärässä ole, niin vasta '00 -mallisten huoltokirjoihin tuli vaihtoväliksi 60tkm. Tosin oman '99 156:n vihkoon liimattiin tarra, jossa ilmoitettiin vaihtovälin olevan 60tkm. Ainakin Delta - Autossa painavat vihkoon leiman, jossa ilmoitetaan että hihna on vaihdettu... Ja hihnanvaihto on osa kuudenkympin huoltoa, eli se vaihdetaan ilman sen suurempia kyselyjä, jos ei olla vaihdettu, niin silloin voi laittaa liikkeen piikkiin.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Mielenkiintoinen tämä hihnanvaihto juttu. Eli tarkistin eilen illalla sitten huoltokirjasta näitä huoltojuttuja. Autoon on tehty 60 000 km:n huolto 28.1.2003 Deltta-autossa. Hihnan vaihtoväliksi huoltokirja ilmoittaa 120 000 km, ei mitään lisämerkintöjä kirjassa. Huollon kohdalla ei ainakaan erikseen mainita hihnan vaihtoa. Jokohan tällöin vuoden alussa on Delta-auton huolloissa ollut määräys tai tieto, että jakohihna pitää vaihtaa kuudenkympin huollossa? Auto kun ei ole nyt oman talon pihassa, niin en päässyt katselemaan moottoritilasta, sillä mielestäni hihnan suojakopassa on tarra, jossa mainitaan milloin viimeksi on hihna vaihdettu/kansi avattu. Kenenkähän piikkiin tämä nyt menee... No olen nyt kirjoittanut autoliikkeelle kirjallisen reklamaation, jonka vastauksen perusteella kuluttaja-asiamies alkaa asiaa käsittelemään. Tympii tällainen ylimääräinen vääntäminen.
Se vaihtoväli on alunperin ollut 120, mutta kun se on huomattu liian pitkäksi se muuttui 60 välein tehtäväksi. Ja se on muuttunut jo aika kauan sitten, esim minun autolle 60 huolto on tehty melkein 3v sitten ja silloin jo oli hihna vaihdettu. Ja kun se sun huolto on tehty valtuutetussa liikkeessä (Delta-autossa) niin eiköhän se ole vaihdettu kun kuuluu virallisesti huolto-ohjelmaan. Jos siitä on laitettu tarra konetilaan niin siitä viimeistään varmistuu, muuten ehkä soitto entiselle omistajalle tms saattais auttaa.
Onko se vika varmistunut jo hihnan katkeamiseksi?
Onko se vika varmistunut jo hihnan katkeamiseksi?
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Ehkä niin on parasta. aika erikoista, sillä kyllä yleensä hihnanvaihdosta on erilliset merkinnät, jos työ on tehty. Huolto on varmaan ollut tietoinen asiasta 60tkm kohdalla- viimeiseksi vaihtoehdoksi jää, että auton omistaja ei ole halunnut hihnaa vielä vaihtaa (kun on autoa ollut myymässä tms.) Ei Delta tuollaista varmaan jättäisi tekemättä...Black Adder kirjoitti:Ei ole varmistunut, kun en ole autoa huoltoon vienyt. Kuluttaja-asiamieheltä asiaa kyselin, että pitäiskö auto viedä kylmästi huoltoon ja lähettää lasku liikkeeseen myöhemmin, mutta meinas, että ootellaan eka se liikkeen kirjallinen kanta asiaan.
No, ei ole ainakaan oma vikasi... Jos hihnaa ei olisi vaihdettu, olisi viimeistään liikkeen se pitänyt hoitaa kuntoon.
Ammattina autokauppa
Onko tosiaan näin? Jos autoa myy joku muu kuin kyseisen merkin maahantuoja niin onko liike velvollinen ottamaan selvää mm. tästä aikaistetusta hihnanvaihto ohjelmasta? He ovat vaan myyneet autoa huollettuna niinkuin huoltokirjassa lukee. Nythän liike voi vedota siihen, että eihän he voinut tietää että maahantuoja on aikaistanut hihnanvaihtoväliä...niki kirjoitti: No, ei ole ainakaan oma vikasi... Jos hihnaa ei olisi vaihdettu, olisi viimeistään liikkeen se pitänyt hoitaa kuntoon.
Ei enää Alfaa... eipä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Erilliset merkinnät pitäisi myös olla, jos hihnaa ei ole vaihdettu. Jakohihnan vaihtohan on (suuri) osa 60tkm:n huoltoa.. Ja jos se ollaan jätetty vaihtamatta, niin siinä tapauksessa kyseistä huoltoa ei periaattessa olla suoritettu.niki kirjoitti:Ehkä niin on parasta. aika erikoista, sillä kyllä yleensä hihnanvaihdosta on erilliset merkinnät, jos työ on tehty. Huolto on varmaan ollut tietoinen asiasta 60tkm kohdalla- viimeiseksi vaihtoehdoksi jää, että auton omistaja ei ole halunnut hihnaa vielä vaihtaa (kun on autoa ollut myymässä tms.) Ei Delta tuollaista varmaan jättäisi tekemättä...
No, ei ole ainakaan oma vikasi... Jos hihnaa ei olisi vaihdettu, olisi viimeistään liikkeen se pitänyt hoitaa kuntoon.
Minun mielestäni tämä voidaan laittaa ainoastaan Delta - Auton piikkiin.
Viimeksi muokannut Cuore Sportivo, 28 Loka 2003, 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Juuri näin, ajattelin taas kerran vain delta-autoa joten kirjoitin todella epäselvästi tuon tarkoituksen.
Olisi muuten hyvä jos myyjäliikkeet tutustuisivat autojensa huoltokirjoihin ja jos hihnanvaihtoa ei ole tehty niin ainakin mun mielestä siitä pitäisi asiakkaalle kertoa, koska se liittyy suoranaisesti kauppaan ja tätä kautta auton arvoon. Tämähän on asia joka voi vaikuttaa ostopäätökseen.
Kyllä siis vähän saa myyjäliikekin katsoa itseään peiliin.
Ainakin omassa autokaupassani kerrottiin käytiin kaikki tällaiset asiat läpi, liike oli mm. itse vaihtanut hihnan kun liikkeessäoloaikana auton mittariin oli tullut 120 tuhatta täyteen. Tämän lisäksi huonokuntoinen pakoputkisto oli vaihdettu uuteen (etupää) sekä monen moista muutakin ylimääräistä työtä. Kyllä liikkeen pitäisi mun mielestä aina varmistaa että auto on myyntihetkellä kunnossa, sillä sitä tuossa laissakin vaaditaan, siis tuon ikäisessä autossa ei saisi olla suurempia virheitä mitä iältä / ajokilometreiltä voi olettaa.
Voihan tuo vika olla jotain aivan muutakin kuin hihnan katkeamista. Sanoit, että ajoit autolla ja öljy loppui, eikö yleensä matka tyssää heti jos hihna katkeaa (vai olenko taas kerran käsittänyt jotain aivan väärin). Auto siis varmaankin sammuu ja jako menee sekaisin, männät iskevät venttiileihin. Kertomuksesi mukaan auto alkoi nakuttamaan jonka jälkeen pysähdyit katsomaan öljytasoja. Okei. En ole teknikko enkä lukenut kuin ylisuuren oppimäärän autolehtiä yms. mutta näin ainakin itse olen käsittänyt (?).
Viisaammat saavat kertoa miten oikeasti asian laita on
Olisi muuten hyvä jos myyjäliikkeet tutustuisivat autojensa huoltokirjoihin ja jos hihnanvaihtoa ei ole tehty niin ainakin mun mielestä siitä pitäisi asiakkaalle kertoa, koska se liittyy suoranaisesti kauppaan ja tätä kautta auton arvoon. Tämähän on asia joka voi vaikuttaa ostopäätökseen.
Kyllä siis vähän saa myyjäliikekin katsoa itseään peiliin.
Ainakin omassa autokaupassani kerrottiin käytiin kaikki tällaiset asiat läpi, liike oli mm. itse vaihtanut hihnan kun liikkeessäoloaikana auton mittariin oli tullut 120 tuhatta täyteen. Tämän lisäksi huonokuntoinen pakoputkisto oli vaihdettu uuteen (etupää) sekä monen moista muutakin ylimääräistä työtä. Kyllä liikkeen pitäisi mun mielestä aina varmistaa että auto on myyntihetkellä kunnossa, sillä sitä tuossa laissakin vaaditaan, siis tuon ikäisessä autossa ei saisi olla suurempia virheitä mitä iältä / ajokilometreiltä voi olettaa.
Voihan tuo vika olla jotain aivan muutakin kuin hihnan katkeamista. Sanoit, että ajoit autolla ja öljy loppui, eikö yleensä matka tyssää heti jos hihna katkeaa (vai olenko taas kerran käsittänyt jotain aivan väärin). Auto siis varmaankin sammuu ja jako menee sekaisin, männät iskevät venttiileihin. Kertomuksesi mukaan auto alkoi nakuttamaan jonka jälkeen pysähdyit katsomaan öljytasoja. Okei. En ole teknikko enkä lukenut kuin ylisuuren oppimäärän autolehtiä yms. mutta näin ainakin itse olen käsittänyt (?).
Viisaammat saavat kertoa miten oikeasti asian laita on
Ammattina autokauppa
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
No niin no.. Jos huoltokirjassa on leima kuudenkympin kohdalla, niin eihän siinä voi muuta olettaa, kuin että huolto on suoritettu. Jos leimasta huolimatta huoltoa ei ole täydellisesti suoritettu, niin silloinhan se on tässä tapauksessa Teltta - Auton vika..niki kirjoitti:Kyllä siis vähän saa myyjäliikekin katsoa itseään peiliin.
No juu, turhaan tässä jankutetaan. Odotellaan nyt, että varsinainen syykin selviää..
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Asia edistyy, mutta hitaasti... Laitoin autoliikkeelle kirjallisen reklamaation, jonka jälkeen palvelu parani. Löytyi jopa yhteistyökykyä. No nyt eilen sitten paikallinen autokorjaamo oli aukaissut koneen ja todennut, että kiertokangen yksi alalaakeri oli pettänyt. Aika merkillistä, että yksi laakeri tekee tenän. Aiemmin oli puhetta 60 000 km:n huollosta ja kyllä, hihna on silloin vaihdettu. Vaikka Delta-auto lähestyikin minua mainoskirjeellään mainostaen kyseistä huoltoa Ironista, että kirje tuli eilen Enivei! Soitin sitten italkoniinkin, maahantuojalle. Autohan on suht uus, kun katsotaan ajettuja kilometrejä, 73 000. Eipä sieltä paljon ymmärrystä löytynyt. Ko. vikaa ei kuulemma ole tullut vastaan jne. Korjaamo siis kertoi minulle, että ei vialle näytä olevan muuta syytä kuin, että laakeri on kertakaikkiaan pettänyt. Melkoinen kertakäyttölaakeri/kone, jos menee sökölööriksi 73 000 km:n jälkeen. Nyt vain pitää toivoa, että koneesta ei ole muuta särki. Minun tuurilla on. Alkaa jo ihan tosissaan ottamaan päähän, sillä jos se koko kone joudutaan nostamaan ulos ja aukaisemaan, niin hintaahan tuolle tulee ihan sikana, prkle! Mitähän Alfan osat maksavat, onko hintaeroja ja laatueroja? Onko kellään kokemuksia ko. vioista? Ei kai tässä... tuttaa, ku pientä oravaa! Pitäis yrittää päästä sovintoon autoliikkeen kans kuluista.
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Aika ilmiselvältä materiaali virheeltä kuulostaisi, varsinki jos muut laakerit on täysin virheettömät ja merkkejä öljyn vähyyden/kierron häiriöistä ei ole näkyvissä. Ja jos se pettänyt laakerliuska oli vielä kiertokangen alempi liuska, niin sehän on paljon pienemmällä rasituksella kuin ylempi. Kyllä tuollainen pitäisi mennä takuuseen. Kyllä laakerin pitää kestää pidenpää kuin 70 tkm tai neljä vuotta. Kyseleppä uudestaan kuluttajasuojasta tuota asiaa. Pistä se italkon koville vaan. Tollasesta niiden pitää kantaa vastuu.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
Ei auta muu kuin toivoa ettei olis tullu paljo muuta tuhoa, osaisko joku arvella mitä sieltä todennäköisesti vielä olis menny rikki? Noista alfan osista vielä, itse laittaisin noin kriittiset osat ehdottomasti alkuperäisinä merkkiosina, jos edes on tarvikkeena. Ainakaan motonetistä en äkkiä vilkaisemalla löytänyt. Kyllä kannattaa tosiaan kysellä kuluttajansuojasta tuo asia ja yrittää saada takuuseen.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jos laakeri leikkasi niin kovaa kiinni että kone pysähtyi, on kampiakselin laakerikaula todnäk pilalla. Pitää vähintäänkin hioa, eikä sitä taas voi järkevästi tehdä ottamatta pataa nokalta ja purkamatta kappaleiksi. Nyt taisi hintaa tulla, valitettavasti.
155TS:n kanssa samaa mieltä, kovasti kuulostaa materiaalivirheeltä. Kyllä tuollaisessa tapauksessa kuluttajansuojan pitäisi toimia takuuajan jälkeenkin.
155TS:n kanssa samaa mieltä, kovasti kuulostaa materiaalivirheeltä. Kyllä tuollaisessa tapauksessa kuluttajansuojan pitäisi toimia takuuajan jälkeenkin.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Kuluttaja-asiamiehen kanssa olen ollut yhteyksissä ja kyllä tässä itse osan kuluista joutuu maksamaan, se on selvä. Se on sitten minun ja autoliikkeen välinen asia kuinka iso se osa on, joka meikä mannelle lankeaa. Eli kuluja tiedossa. Nyt tosiaan vaan pitää toivoa, että muuta ei ole rikki kuin se alalaakeri, niin säästytään koko motin ulostamiselta konehuoneesta jne. Kyllä ottaa aivoon!
Niin, no! Maalaisjärjellä voisi luulla, että vian luonteen takia maahantuojalla tms. olisi joku vastuu, mutta kuluttaja-asiamies vain ehdotti, että "kannattaa kysyä myös maahantuojan kantaa asiaan.". Vähän jäi kuva, että jos maahantuoja haluaa olla fiksu, niin osallistuu kuluihin. Italkonilta ei ainakaan tässä vaiheessa löytynyt edes sääliä
Niin, no! Maalaisjärjellä voisi luulla, että vian luonteen takia maahantuojalla tms. olisi joku vastuu, mutta kuluttaja-asiamies vain ehdotti, että "kannattaa kysyä myös maahantuojan kantaa asiaan.". Vähän jäi kuva, että jos maahantuoja haluaa olla fiksu, niin osallistuu kuluihin. Italkonilta ei ainakaan tässä vaiheessa löytynyt edes sääliä
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Sain vihdoin autoliikkeestä auton myyjän kiinni. "Joo, me ei oteta kantaa tähän! Ei aleta maksaan mitään!". Voi ...! Vaikeimman kautta joka asia. No ei auta ku ottaa taas yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Saapa nähä! Homma pitää nyt riitauttaa ja prosessihan on tietenki pitkä. Korjaamossa meinasivat projektille tulevan hintaa 1500-2000€. Maukas nakki! oneksi tulee veronpalautukset. Niille vaan ois ollu parempaakin käyttöä...
Meni ainakin itseltä pohja sille, että ostaisin käytetyn auton Suomesta/liikkeestä. Juuri tämä "takuuhan" on ollu sellanen joku suoja, ku on liikkeestä auton ostanut. Saa nyt nähä miten loppujen lopuksi käy, mutta jo pelkästään tämän vääntämisen takia suomalaiset autoliikkeet eivät minusta enää käytetyn auton ostajaa saa!
Meni ainakin itseltä pohja sille, että ostaisin käytetyn auton Suomesta/liikkeestä. Juuri tämä "takuuhan" on ollu sellanen joku suoja, ku on liikkeestä auton ostanut. Saa nyt nähä miten loppujen lopuksi käy, mutta jo pelkästään tämän vääntämisen takia suomalaiset autoliikkeet eivät minusta enää käytetyn auton ostajaa saa!
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
Ei muuta kuin täysi sota päälle!
Kyllähän se täytyy mennä edelleen siihen takuun piikkiin koska auto on selkeesti ollut sinulla alle puoli vuotta.
Ihme vedätystä yrittää liikkeet.
Jos jotain positiivista Deltasta pitäs sanoa niin se on juuri tämä takuuasia.
Toimii meinaan erittäin hyvin. Vaihtoivat startin ja jotain muutakin pientä erittäin pienellä valituksella. Laskua olisi kuulemma tullut n. 1500€. Puoltoista päivää + osat teki asentaja hommia ilmaseksi meikäläisen autoon pari kuukautta kauppojen jälkeen.
Jossain välissä on mennyt tämä aihe ehkä vähän offtopic
Toisaalta kaikkihan on tietysti lähtenyt kovasta öljynkulutuksesta...
Kyllähän se täytyy mennä edelleen siihen takuun piikkiin koska auto on selkeesti ollut sinulla alle puoli vuotta.
Ihme vedätystä yrittää liikkeet.
Jos jotain positiivista Deltasta pitäs sanoa niin se on juuri tämä takuuasia.
Toimii meinaan erittäin hyvin. Vaihtoivat startin ja jotain muutakin pientä erittäin pienellä valituksella. Laskua olisi kuulemma tullut n. 1500€. Puoltoista päivää + osat teki asentaja hommia ilmaseksi meikäläisen autoon pari kuukautta kauppojen jälkeen.
Jossain välissä on mennyt tämä aihe ehkä vähän offtopic
Toisaalta kaikkihan on tietysti lähtenyt kovasta öljynkulutuksesta...
Ei enää Alfaa... eipä
Siis mitä epäselvää tuossa asiassa pitäisi olla? Jos tuommoista vikaa ei käytetyn auton takuu kata, niin mitä se sitten kattaa. Itse ostin oman käytetyn autoliikkeestä ja maksoin 1 - 2 ke enemmän kuin yksityisillä markkinoilla yhtenä syynä kuluttajansuojalain määräämä myyjän vastuu.Black Adder kirjoitti:"Joo, me ei oteta kantaa tähän! Ei aleta maksaan mitään!".
Meni ainakin itseltä pohja sille, että ostaisin käytetyn auton Suomesta/liikkeestä. Juuri tämä "takuuhan" on ollu sellanen joku suoja, ku on liikkeestä auton ostanut. Saa nyt nähä miten loppujen lopuksi käy, mutta jo pelkästään tämän vääntämisen takia suomalaiset autoliikkeet eivät minusta enää käytetyn auton ostajaa saa!
Omavastuuhan siinä rempassa luonnollisesti on, mutta kyllä myyjäliike saa korvata vähintään puolet kuluista tms. Älä anna periksi. Tuollaiset on vittumaisia tilanteita kun maksaja on vähän epäselvä, mutta pitää pysyä tiukkana!
OT: Miten niin Alfassa on jakohihna ongelmia? Auton oireet oli öljyn kulutus, moottorin kolina ja öljynpaineen vähyys ja kaikki ehdottaa jakohihnaa ensimmäisenä. .
Diagnosoitu vika on kyllä vähän erikoinen, ei niin yleinen ongelma noilla kilometreillä. Ilmeisesti jokin materiaalivika tai ed. omistaja on tarkistanut (=lisännyt) öljyä vasta merkkivalon hieman huomautettua voiteluaineen vähyydestä.
Jos Alfan merkkihuolto epäilee jakohihnan katkeamista mainitsemiesi oireiden perusteella, niin heidän olisi ehkä jatkossa parasta keskittyä konelan yksinkertaisempiin malleihin (1200L) Itse en korjauttaisi autoani moisessa putkassa.Black Adder kirjoitti: Alfan korjauspalveluun. Epäilivät nokkahihnan katkeamista.
Leiffi
Mikäli auto on ollut sinulla alle puoli vuotta (kuten olen ymmärtänyt) ei
korjauksen maksajasta pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
Kuluttajasuojan mukaan jos käytetyssä tavarassa ilmenee vika puolen vuoden kuluessa on vika ollut jo myyntihetkellä ja jos vika on sellainen,ettet sitä ole myyntihetkellä voinut itse todeta tai myyjä ei siitä ole sinulle maininnut,niin myyjä on vastuussa tästä.
Ja noilla kilometreillä kyse ei voi missään tapauksessa olla "normaalista" kulumisesta.
Käsittääkseni ainakin moottori-,vaihteisto-ja voimansiirtoviat ovat menneet yleensä takuuseen.
Sinun maksettavaksi ymmärtääkseni voi ainoastaan tulla jpieni osuus,jos auto on korjauksen jälkeen selvästi paremmassa kunnossa kuin ikä ja hinta edellyttää
Tietenkin edellyttäen,ettet ole itse sitä rikkonut esimerkiksi ajamalla ilman öljyä.
Joten ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan uudelleen,jos autoliike aikoo luistaa vastuusta.
Vaadi korjaus tai jopa kaupan purku saattaa tulla kysymykseen.
korjauksen maksajasta pitäisi olla mitään epäselvyyttä.
Kuluttajasuojan mukaan jos käytetyssä tavarassa ilmenee vika puolen vuoden kuluessa on vika ollut jo myyntihetkellä ja jos vika on sellainen,ettet sitä ole myyntihetkellä voinut itse todeta tai myyjä ei siitä ole sinulle maininnut,niin myyjä on vastuussa tästä.
Ja noilla kilometreillä kyse ei voi missään tapauksessa olla "normaalista" kulumisesta.
Käsittääkseni ainakin moottori-,vaihteisto-ja voimansiirtoviat ovat menneet yleensä takuuseen.
Sinun maksettavaksi ymmärtääkseni voi ainoastaan tulla jpieni osuus,jos auto on korjauksen jälkeen selvästi paremmassa kunnossa kuin ikä ja hinta edellyttää
Tietenkin edellyttäen,ettet ole itse sitä rikkonut esimerkiksi ajamalla ilman öljyä.
Joten ota yhteyttä kuluttajaneuvojaan uudelleen,jos autoliike aikoo luistaa vastuusta.
Vaadi korjaus tai jopa kaupan purku saattaa tulla kysymykseen.
Eiköhän tuo mene myyjäliikkeen piikkiin ja tapelkoot he sen takuuasian maahantuojan kanssa. Tuo vikahan on ollut siinä jo autoa ostettaessa siis mahdollinen materiaalivika. Sillä ei ole mitään merkitystä tiesikö joku siitä jotakin. Kuluttasuojahan lähtee siitä olettamuksesta, että jos vian voidaan olettaa olevan siinä sitä ostettaessa ja näinhän tässä Sinun tapauksessa voidaan ajatella.Black Adder kirjoitti:Kuluttaja-asiamiehen kanssa olen ollut yhteyksissä ja kyllä tässä itse osan kuluista joutuu maksamaan, se on selvä. Se on sitten minun ja autoliikkeen välinen asia kuinka iso se osa on, joka meikä mannelle lankeaa. Eli kuluja tiedossa. Nyt tosiaan vaan pitää toivoa, että muuta ei ole rikki kuin se alalaakeri, niin säästytään koko motin ulostamiselta konehuoneesta jne. Kyllä ottaa aivoon!
Niin, no! Maalaisjärjellä voisi luulla, että vian luonteen takia maahantuojalla tms. olisi joku vastuu, mutta kuluttaja-asiamies vain ehdotti, että "kannattaa kysyä myös maahantuojan kantaa asiaan.". Vähän jäi kuva, että jos maahantuoja haluaa olla fiksu, niin osallistuu kuluihin. Italkonilta ei ainakaan tässä vaiheessa löytynyt edes sääliä
Itse en lähtisi tekemään valitusta lautakunnalle kuin pakon edessä. Se on melko pitkä prosessi. Olen sen käynyt läpi pari kertaa ja voittanutkin. Toki se on ilmainen ja parempi vaihtoehto oikeudelle. Kuluttaja sen yleensä voittaa vaikka korvauksia sovitellaankin puolin ja toisin. Toki se on yhtä vaikeata myyjällekin, mutta jos muu ei auta, niin siitä vain. Jos myyjä ei maksa lautakunnan päätöksen jälkeen esittämääsi laskua joutuu myyjäliike mustalle listalle ja se on erittäin huonoa mainosta tänä päivänä autokauppiaalle. Kilpailu on kova asiakkaista. Ei siitä puotista kukaan sen jälkeen autoa osta.
Itse jouduin aivan vastaavaan tilanteeseen 156:n kanssa, mutta asiallinen neuvottelu myyntipäällikön kanssa tuotti hyvän tuloksen ja sainpa heiltä vielä kirjallisen vuoden lisätakuunkin hyvityksenä kaikesta vaivasta. Ensin kyllä kaikki tyrmättiin niin kuin Sinunkin tapauksessa, mutta kun huomasivat, että tuo kaveri ei anna periksi niin homma hoitui.
Asiallinen neuvottelu tuottaa paremman lopputuloksen.
Itse jouduin aivan vastaavaan tilanteeseen 156:n kanssa, mutta asiallinen neuvottelu myyntipäällikön kanssa tuotti hyvän tuloksen ja sainpa heiltä vielä kirjallisen vuoden lisätakuunkin hyvityksenä kaikesta vaivasta. Ensin kyllä kaikki tyrmättiin niin kuin Sinunkin tapauksessa, mutta kun huomasivat, että tuo kaveri ei anna periksi niin homma hoitui.
Asiallinen neuvottelu tuottaa paremman lopputuloksen.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
No niin! Taas on asiassa edistytty. Eli korjaamon pojat ovat tehneet pari päivää moottorin kimpussa töitä (hajottaneet sen atomeiksi) ja vian aiheuttajakin selvisi. Nyt täytyy sanoa, että en pystynyt niin tarkkaavaisesti kuuntelemaan, kun korjaamon bossi soitti, että kaikkea muistaisin, mutta kannen tiiviste on vuotanut ja öljyn sekaan päässyt jäähdytinnestettä. Taisin aiemmin jo kertoa, että vian ilmenemisviikonloppuna lisäsin jäähdyttäjän nestettä, kun oli mennyt vähäksi. Eli jäähdytinmyrkky oli hajottanut tän ko. laakerin ja ilmeisesti, thak god, muuta vikaa ei oo tullu. Pitänee vielä kerran soittaa liikkeeseen ja kysellä kuulumisia, mutta odotan nyt kuitenkin ennen soittoa lopullista hintaa remontille, niin voidaan mennä suoraan asiaan, eli rahaan. Nyt liikkeeltä meni viimeinenkin mahdollisuus vedota käyttövikaan, eli että autolla olisi ajettu öljyttä. Hintaa siis urakalle tulee, koska töitä on moottorin kimpussa tehty niin paljon. Fiksuina olivat korjaamolla ottaneet jäähdytinnesteen sekaisen öljynkin talteen. Fiksua toimintaa heiltä!
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
Itsellä oli meganessa sama homma suunnilleen. Jonkin aikaa oston jälkeen ihmettelin nesteiden vajumista. Ensin luultiin vesipumpun vuotavan, koska öljyt olivat kirkkaat ja kone näkyviltä osin puhdas. Loppupeleissa kannen tiiviste oli mennyt ja vuoti pumpun läheltä nesteet ulos. Liike viimein suostui maksamaan puolet, mutta sanoi, että riitauta vaan, jos tahdot. Saatoin tehdä tyhmästi, kun suostuin, mutta auton tarvitsin ja tuo nyt oli sillä hetkellä melkeinpä ainut tapa saada se kasaan nopeasti. Muutenkin yrittivät jättää tekemättä korjauksia, joista sovittiin jo ennen papereiden kirjoittamista. Enää en tuohon liikkeeseen mene ikinä. Meni maku koko hommaan muutaman pikkuasian vuoksi. Ihme ettei nykyään tyytyväinen asiakas merkitse mitään, vaan liikkeillä on rahat pois periaate..
I live, so I´ll die.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Samaa ihmettelen minäkin. Kyseinen liike sijaitsee pikkukaupungissa, Ylivieskassa, jossa asioi hyvin paljon auton ostajia kotipaikkakunnaltani, joka on ko. paikan kupeessa. Sana kyseisestä silmään kusemisesta, tai ainakin sen yrittämisestä, kyllä leviää hyvin nopeasti ja aion sen leviämistä myös henk.koht. edistää, jos tämä pelleily jatkuu ja joudun todella asian riitauttamaan. Pyytämääni kirjallista selvitystäkään heidän kannastaan asiaan en ole vieläkään saanut.Ugemi kirjoitti:Ihme ettei nykyään tyytyväinen asiakas merkitse mitään, vaan liikkeillä on rahat pois periaate..
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
onko kyse mahdollisesti autora****ta....Black Adder kirjoitti:Samaa ihmettelen minäkin. Kyseinen liike sijaitsee pikkukaupungissa, Ylivieskassa, jossa asioi hyvin paljon auton ostajia kotipaikkakunnaltani, joka on ko. paikan kupeessa. Sana kyseisestä silmään kusemisesta, tai ainakin sen yrittämisestä, kyllä leviää hyvin nopeasti ja aion sen leviämistä myös henk.koht. edistää, jos tämä pelleily jatkuu ja joudun todella asian riitauttamaan. Pyytämääni kirjallista selvitystäkään heidän kannastaan asiaan en ole vieläkään saanut.Ugemi kirjoitti:Ihme ettei nykyään tyytyväinen asiakas merkitse mitään, vaan liikkeillä on rahat pois periaate..
kyseisestä liikkeestä olen kuullut juttuja ennenkin...
tuosta tekstistäsi voi jo päätelläkkin ettei liikkellä ole mitään haluja selvittää koko asiaa...
ei muuta kuin käräjille vain..
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Käräjöinti maksaa vaikka voitto olisi etukäteenkin varma. Jos on oikeusturvavakuutus siinäkin on melkoinen omavastuu. Jos et pääse sopimukseen, niin kuluttajavalituslautakunta on ilmainen ja käsittely yhtä nopea. Toki se käräjähaasteen sisäänjättö kummasti jouduttaa asiaa ja neuvottelutahtoa alkaa löytyä. Voihan sen perua, jos sopimus syntyy.90 kirjoitti:onko kyse mahdollisesti autora****ta....Black Adder kirjoitti:Samaa ihmettelen minäkin. Kyseinen liike sijaitsee pikkukaupungissa, Ylivieskassa, jossa asioi hyvin paljon auton ostajia kotipaikkakunnaltani, joka on ko. paikan kupeessa. Sana kyseisestä silmään kusemisesta, tai ainakin sen yrittämisestä, kyllä leviää hyvin nopeasti ja aion sen leviämistä myös henk.koht. edistää, jos tämä pelleily jatkuu ja joudun todella asian riitauttamaan. Pyytämääni kirjallista selvitystäkään heidän kannastaan asiaan en ole vieläkään saanut.Ugemi kirjoitti:Ihme ettei nykyään tyytyväinen asiakas merkitse mitään, vaan liikkeillä on rahat pois periaate..
kyseisestä liikkeestä olen kuullut juttuja ennenkin...
tuosta tekstistäsi voi jo päätelläkkin ettei liikkellä ole mitään haluja selvittää koko asiaa...
ei muuta kuin käräjille vain..
Nyt kannattaa pyytää korjaamolta heti selkeä kirjallinen lausunto vian aiheuttajasta, ettei asiat unohdu.
Mielestäni olet kyllä vahvoilla tässä asiassa. Kyllä se menee myyjän piikkiin käsiteltiin se missä vain.
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Nyt varmastikin pitää myös selvittää, mikä sen kannentiivisteen hajoitti ja siihen yleisin syy lienee , kun kone käy kuumana eli veikkaan jumiutunutta termaria. Se kuumeneminenhan on voinut tapahtua edellisellä omistajalla ja kaveri pisti auton vaihtoon. Termari on syytä vaihtaa tämän remontin yhteydessä. En nyt muista millainen järjestelmä siinä on, mutta myös tuulettimen toiminta/ohjainsensori olisi syytä tarkistaa. Itse vaihdattaisin tämänkin sensorin. Kannattaa muistuttaa korjaamoa näistä.Black Adder kirjoitti:No niin! Taas on asiassa edistytty. Eli korjaamon pojat ovat tehneet pari päivää moottorin kimpussa töitä (hajottaneet sen atomeiksi) ja vian aiheuttajakin selvisi. Nyt täytyy sanoa, että en pystynyt niin tarkkaavaisesti kuuntelemaan, kun korjaamon bossi soitti, että kaikkea muistaisin, mutta kannen tiiviste on vuotanut ja öljyn sekaan päässyt jäähdytinnestettä. Taisin aiemmin jo kertoa, että vian ilmenemisviikonloppuna lisäsin jäähdyttäjän nestettä, kun oli mennyt vähäksi. Eli jäähdytinmyrkky oli hajottanut tän ko. laakerin ja ilmeisesti, thak god, muuta vikaa ei oo tullu. Pitänee vielä kerran soittaa liikkeeseen ja kysellä kuulumisia, mutta odotan nyt kuitenkin ennen soittoa lopullista hintaa remontille, niin voidaan mennä suoraan asiaan, eli rahaan. Nyt liikkeeltä meni viimeinenkin mahdollisuus vedota käyttövikaan, eli että autolla olisi ajettu öljyttä. Hintaa siis urakalle tulee, koska töitä on moottorin kimpussa tehty niin paljon. Fiksuina olivat korjaamolla ottaneet jäähdytinnesteen sekaisen öljynkin talteen. Fiksua toimintaa heiltä!
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: 29 Heinä 2003, 20:48
- Paikkakunta: Oulu
Pitkästä aikaa forumilla.
Huomenna auton pitäis sitten olla kondiksessa, eli kai ovat tänään saaneet korjaamolla motin kasaan ja huomenna testaavat sitä jne.
Sepä ei ole selvinnyt, että mikä kannentiivisteen palamisen on aiheuttanut. Oli siitä toki puhetta ja totesivat, että sitä voidaan testata ja etsiä sitten, kun moottori on kasassa ja paikoillaan. Termostaatti se tuskin on sillä lämmöt eivät nousseet autossa missään vaiheessa aikaisemmin, eikä tämän vian yhteydessä. Onkos muita syitä arvuuttelussa?
Niin, hinnaksi alkaa muotoutumaan sellanen vähän reilu 2000 eeroa. Ihan kiva, että tuli veronpalautuksia!
Huomenna auton pitäis sitten olla kondiksessa, eli kai ovat tänään saaneet korjaamolla motin kasaan ja huomenna testaavat sitä jne.
Sepä ei ole selvinnyt, että mikä kannentiivisteen palamisen on aiheuttanut. Oli siitä toki puhetta ja totesivat, että sitä voidaan testata ja etsiä sitten, kun moottori on kasassa ja paikoillaan. Termostaatti se tuskin on sillä lämmöt eivät nousseet autossa missään vaiheessa aikaisemmin, eikä tämän vian yhteydessä. Onkos muita syitä arvuuttelussa?
Niin, hinnaksi alkaa muotoutumaan sellanen vähän reilu 2000 eeroa. Ihan kiva, että tuli veronpalautuksia!
Alfa-Rome 156 2.0 TS -99
- Kirkinen
- Viestit: 1026
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
- Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi
Ihmettelen, että jos kannentiiviste vuotaa ja nesteet pääsevät öljyn sekaan, niin miksi sitten öljymäärä vain vähentyi eikä kasvanut? Ihmeellinen yhtälö, vai hävisivätkö öljytkin taivaan tuuleen?Black Adder kirjoitti:No niin! Taas on asiassa edistytty. Eli korjaamon pojat ovat tehneet pari päivää moottorin kimpussa töitä (hajottaneet sen atomeiksi) ja vian aiheuttajakin selvisi. Nyt täytyy sanoa, että en pystynyt niin tarkkaavaisesti kuuntelemaan, kun korjaamon bossi soitti, että kaikkea muistaisin, mutta kannen tiiviste on vuotanut ja öljyn sekaan päässyt jäähdytinnestettä. Taisin aiemmin jo kertoa, että vian ilmenemisviikonloppuna lisäsin jäähdyttäjän nestettä, kun oli mennyt vähäksi. Eli jäähdytinmyrkky oli hajottanut tän ko. laakerin ja ilmeisesti, thak god, muuta vikaa ei oo tullu. Pitänee vielä kerran soittaa liikkeeseen ja kysellä kuulumisia, mutta odotan nyt kuitenkin ennen soittoa lopullista hintaa remontille, niin voidaan mennä suoraan asiaan, eli rahaan. Nyt liikkeeltä meni viimeinenkin mahdollisuus vedota käyttövikaan, eli että autolla olisi ajettu öljyttä. Hintaa siis urakalle tulee, koska töitä on moottorin kimpussa tehty niin paljon. Fiksuina olivat korjaamolla ottaneet jäähdytinnesteen sekaisen öljynkin talteen. Fiksua toimintaa heiltä!
Tämä autohan tuli Sinulle käytettynä ja se on voinut kiehahtaa edellisellä omistajalla ei Sinulla. Kannentiivisteen palamisen seurauksena ilmenevä vuoto ei näy välittömästi. Syitä ei ole kovin monta: termari, tuuletin ja sitä ohjaava sensori, nesteen vähäisyys (ollut vuoto jossain, mikä korjattu), pumppu (mikä korjattu).Black Adder kirjoitti:Pitkästä aikaa forumilla.
Huomenna auton pitäis sitten olla kondiksessa, eli kai ovat tänään saaneet korjaamolla motin kasaan ja huomenna testaavat sitä jne.
Sepä ei ole selvinnyt, että mikä kannentiivisteen palamisen on aiheuttanut. Oli siitä toki puhetta ja totesivat, että sitä voidaan testata ja etsiä sitten, kun moottori on kasassa ja paikoillaan. Termostaatti se tuskin on sillä lämmöt eivät nousseet autossa missään vaiheessa aikaisemmin, eikä tämän vian yhteydessä. Onkos muita syitä arvuuttelussa?
Niin, hinnaksi alkaa muotoutumaan sellanen vähän reilu 2000 eeroa. Ihan kiva, että tuli veronpalautuksia!
Eikö auton huoltohistoriasta korjaamolla näy mitään?
Joka tapauksessa suosittelen, että vaihda se termari vaikka varmuuden vuoksi. Se on voinut tilapäisesti jumiutua ja ehkä toimii testaessa, mutta kuitenkin.