jakohihna V6

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

jakohihna V6

Viesti Kirjoittaja hougan »

Onko ollut tapauksia jossa jakohihna on katkennut pian vaihdon jälkeen?
eli vaikka 5000km aikana?

en jaksanut käyttää hakua.. :oops:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

12- vai 24-venttiilisen? Kaksivenaisen hihnat eivät juuri porsi, pitsikantinen ei ole ihan yhtä helppo tapaus.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Esko kirjoitti:Onko tälle käsitykselle näyttöä vai onko se mutua? Voisi jopa ajatella pitsikantisen pyörivän pienemmällä vastuksella. :?
24-venttiilisen hihna on paljon pidempi ja useammalla mutkalla.

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vanhassa 12v:ssä on öljynpainetoiminen kiristin, joka muistaakseni toimii niin päin että moottorin käydessä öljynpaine löysää kiristintä, muutenhan se hihna mieluusti hyppäisi startissa kun paineet eivät ole vielä nousseet. 164 24v:n mekaaninen kiristin kuuluu olevan arka moottorin pyörimissuunnalle, tuo vanha hydraulimutikka ei siitä niin taida välittää.
Mulla on ainakin mekaaninen jousipohjainen kiristin, oisko vaihtunut -93-malleissa.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä varmaan johtuu osittain kiristimestä mutta tuo ei selitä kaikkea. 164:en 24 venasen hihna on luvattoman pienellä hammaskosketuksella taaimmaisessa hihnapyörässä ja tuo on sen takia että ko. mallissa oli vielä hihnapyörä joka pyöritti öljypumppua (perua vanhasta 12 venaisesta). Taasen 156 ja 166:ssa on öljypumppu siirretty kampiakselin etupuolen alle, kampiakseli pyörittää öljypumppua ketjun välityksellä noissa malleissa. Uudet (hihnalliset) V6:et ovat suht luotettavia hihnan puolesta.

Mullahan on vielä naftaliinissä 12 venainen 164:nen jossa on tuo mekaaninen kiristin. Kiristimen vaihdoin 6v sitten ja nyt ajettu 52941km eikä ongelmia. Nyt olisi korkea aika vaihtaa hihna ja kiristin :wink:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onkohan noita alun perin ollut kuin 93-> jenkkiversioissa? Aika moneen autoon on varmaan vaihdettu Alfapron kiristin.
- Epäkelpokeräilijä -

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

auto on 156 V6 24v. sitä vaan kun hihna vaihdetaan kaverin luona (ammattimies kuitenkin) mutta sitten ei ole takuuta jos vaikka hihna sanoo naps ensimetreillä.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Eipä ne takuut ole muutenkaan kauhea hyvin toimineet, vaikka olis liikkeessä vaihdatettu.

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

tänään alfa oli DA:ssa vikamuistin luvussa koska kone vetää huonosti nylien käyden pot pot jne jne. mitään ei löytynyt.
tuli sitten vaan mieleen että jos toi jakohihna ois hypänny yhden hampaan yli. on sillä jo ajettukkin 11000km yli vaihtovälin. :oops: :?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Harittaako mulla silmät vai oliko Houganin auto-kentässä vielä vähän aikaa sitten "164"?

Ei noissa Viiskutosten kulmaraudoissa ole tainnut paljoa hihnamurheita olla, ainakaan Sparkkiin verrattuna.
- Epäkelpokeräilijä -

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

164 oli juu.
Näin ollen vaihdan hihnan kaverilla.

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

ei sitä sitten itse saakkaan vaihdettua.. nokkapyörissä ei ole merkkejä ollenkaan.
pitää nokat lukita jollain ihme vehkeellä. ja heittokellolla kattoo männät...
ja sitä erikoistyökaluu ei ole. ei kaverilla töissäkään. ja on kuulemma kallis.
Täällä rauman DA-ssa ei sitä myöskään ole.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

Voihan ne merkit aina piirtää ennen kun irrottaa vanhan hihnan.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

www.heikka.fi
Sieltä ainakin löytyy tuo "erikoistyökalu" , nokkienlukitus kalikat.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

hihna

Viesti Kirjoittaja SP »

mulle tuli tänään TS ja V6 työkalut hihnanvaihtoon,mutta taitaa mennä lokakuun loppupuolelle ennen kun pääsee alottaan huoltopalvelut :roll:
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: hihna

Viesti Kirjoittaja KJS »

SP kirjoitti:lokakuun loppupuolelle ennen kun pääsee alottaan huoltopalvelut :roll:
Mulle sitten sieltä se eka aika, remmit, kiristimet, rullat ja vespumppu.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: hihna

Viesti Kirjoittaja Carlos »

KJS kirjoitti: Mulle sitten sieltä se eka aika, remmit, kiristimet, rullat ja vespumppu.
Eikös tuohon sun Alfaankin pitäs joskus huolto tehdä :lol:

Höhö, oma juttu paras juttu :mrgreen:

e:piru sähän harrastat näköjän aivan samaa touhua^ :lol:

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

voihan ne merkata mut entä jos jako on hypännyt yhen hampaan..
ja enkä oiken luota "tussijälkiin". sellaset tuossa olikin kun sen ostin ja jotenkin vaa tuntui että sen pitäis paremminkin vetää. tiedä sitten.

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

Käykö TS:n Nokka-akselin lukituspalat V6 24v:hen?

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

palat

Viesti Kirjoittaja SP »

hougan kirjoitti:Käykö TS:n Nokka-akselin lukituspalat V6 24v:hen?
eri sarjat on tessuun ja v6:seen...
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
TurboKoo
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Syys 2006, 16:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TurboKoo »

Onko "palvelut" lähteneet jo käyntiin? Täällä olisi yksi paksukainen joka kaipaisi uutta hihnaa ja rullia..
God created turbolag to give NA engines hope. He failed. They didn't get neither hope or chance.

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

jep

Viesti Kirjoittaja SP »

TurboKoo kirjoitti:Onko "palvelut" lähteneet jo käyntiin? Täällä olisi yksi paksukainen joka kaipaisi uutta hihnaa ja rullia..

lokakuun loppupuolella toivottavasti saadaan hommat käyntiin,ilmoittelen foorumilla asiasta lisää.........
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

tapahtuukos 12-venttiilises hihnan vaihto samanlaisesti kuin 24-v...?
siis pitää nokat lukita ja jne...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itse ei ole mitään lukituksia tullut käytettyä 12- venasen remmin vaihdoissa johtuen siitä että noissa ajoitusmerkit myös nokissa.
nelinokkaisen kutosen suhteen olen itse siinä käsityksessä että ei noita nokka-akselin merkkejä ole jonka takia nokat pitää lukita kohdilleen koska merkki vain kampuran rattaassa, korjatkaa jos olen väärässä.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

90 kirjoitti:, korjatkaa jos olen väärässä.
Luulen että korjaat itse :mrgreen:
(sori, ei voinut vastustaa kiusausta)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

no ei voi korjata kun ei ole nelinokkaisen remminvaihdosta omakohtaista kokemusta.. :wink:

ja eipä taida sitä kokemusta tullakkaan sillä jokin asiaan perehtynyt korjaamo saa hoitaa kyllä homman sitten kun se on ajankohtaista.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

12-venaisen remminvaihdossa ei ole muuta kummallista kuin että ainakin 164:ssä termostaatin koppa on sijoitettu fiksusti jakohihnan "sisälle" niin että vesiletku täytyy irrottaa ja osa nesteestä laskea tontille.

Alkuperäisen hydraulisen hihnankiristimen esisäätö suoritetaan erikoistyökalulla n:o 924634698, jonka tosin itse korvaisin siirtoleukapihdeillä ja sopivalla annoksella harkintaa. Hyvin pysyi kasassa molempien vaihtokertojen jälkeen.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
vesku
Viestit: 27
Liittynyt: 22 Syys 2005, 21:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja vesku »

Nelinokkaisestakin löytyy ajoitusmerkit nokka-akseleiden kytkimen puoleisesta päästä. Joutuu ottamaan venttiilikopan kannet pois. Vaihdoin itse hihnan ilman lukituskappaleita. Aika hankala homma, käsiä pitäis olla enemmän kuin kaksi. Omassa autossani oli neljästä nokasta kolmessa ajoitus pielessä...

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

jep jep. kiitti vihjeestä. pitää sittenkin itse varmaan vaihtaa, mutta lisäkäsillä.
:)

hougan
Viestit: 44
Liittynyt: 28 Helmi 2005, 22:54
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja hougan »

niin sitä vielä että onko kampiakselissa jakomerkki vai miten jaon sitte saa kohillee. laittamalla yläkuolokohtaan vai?

Vastaa Viestiin