Moottori näyttelykuntoon (puhdistus/kiillotus...)?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Moottori näyttelykuntoon (puhdistus/kiillotus...)?

Viesti Kirjoittaja PSS »

Minkälaisia aineita ja tekniikoita olette käyttäneet rasvan ja lianpoistoon - tekisi mieli pistää moottori kiiltelemään syksyn kunniaksi. Moottorin pesu on out (tulppien takia), joten käsityönä ja ilman suurempia nestemääriä pitänee tehdä.

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

170 kertaa luettu eikä kukaan osaa sanoa mitään? Sanokaa suoraan jos kysymys on liian helppo :)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

sanoisin että ei tuohon ole muuta ratkaisua kuin moottoripesu.

En ymmärrä että pesua ei voi tehdä koska tulapankoloihin menee vettä, eikö niitä voi suojata tai kuivata?(jälkimmäinen voi tietysti olla hankalaa, en tiedä)

Voithan tietysti hammasharjallakin jynssiä, mutta....

CARF0663
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Kesä 2006, 21:55
Paikkakunta: Suolahti

Viesti Kirjoittaja CARF0663 »

Minäkään en ole pessyt moottoritilaa sitten Fiat Unon, siitä kun pesi, niin

sai odottaa neljä tuntia ja suihkuttaa sinä aikana pullollisen kosteuden

poisto ainetta. Nyt "pesen" siten että rasselin kastelen moottoripesu

aineella tai paremminkin löträän, kuten emäntäni sanoo, ja hankaan

sitten sillä joka paikan onhan se työlästä, mutta lähteepähän käyntiin

heti. Maaliosat olen vielä vahannutkin, jotta jälki olisi vielä parempaa.

Terveisin

CARF0663

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Eipä se rasva taida muuten lähteä kuin liuotinaineella. Ja liuotinaine huuhdellaan vedellä pois. Ei tuohon ole pakko painepesuaria käyttää vaan vesijohtoverkonkin paine riittää, mutta ei välttämättä irtoa tosipinttynyt lika.

Älä ruiskuta suoraan tulpankoloihin. Tee pesu itse, niin tiedät mitä pitää varoa.

Tokihan homman voi tehdä vaikka hammasharjalla, jos intoa ja aikaa riittää. :wink:

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Epezi kirjoitti:sanoisin että ei tuohon ole muuta ratkaisua kuin moottoripesu.

En ymmärrä että pesua ei voi tehdä koska tulapankoloihin menee vettä, eikö niitä voi suojata tai kuivata?(jälkimmäinen voi tietysti olla hankalaa, en tiedä)

Voithan tietysti hammasharjallakin jynssiä, mutta....
Konalan pikahuollon kaveri sanoi että V6:ssa ei saa pestä moottoria perinteisesti, tulpat on sijoitettu sillä tavalla että sinne jää vettä lillumaan ja sitten vuoden päästä kannat mössönä ja häiriöitä.

Ei se moottori ole perinteisessä mielessä likainen tai kurainen, mutta "tummentunut".

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kyllähän niihin helposti vettä liruu, onko takimmaiset kolot niin pahassa paikkaa että ei pysty kuivaamaan?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

TV-shopista jotakin ihmetököttiä vain ja sienellä :wink: .

Ei vaan, varmaan joku metallinpuhdistusaine käy, jolla hinkkaat venttiilikopat kiiltäviksi. Ei kai se muuta puhdistusta tarvitse. Ainakin fillarin vaihteisto tuli komeaksi, kun pestiin tuollaisella motonetin phdistusaineella...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
SP
Viestit: 957
Liittynyt: 02 Kesä 2003, 05:21
Car(s): Ducati 748 -01
Ducati Monster 750 -99
BMW D
Paikkakunta: Tampere

on

Viesti Kirjoittaja SP »

Epezi kirjoitti:Kyllähän niihin helposti vettä liruu, onko takimmaiset kolot niin pahassa paikkaa että ei pysty kuivaamaan?
imusarja ja pari muuta osaa pois,pikkujuttu........
Ex-autonasentaja entisessä elämässä...

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Imusarjan kerran purkaneena en lähtisi kuutoskonetta juoksevalla vedellä pesemään. Jos sinne tulppien koloihin vettä pääsee, niin siellä se myös pysyy. :? Saahan nuo tosin halutessaan aika hyvin suojattua, mutta itse lähtisin ennemmin tälle puolikuivalle hinkkauslinjalle.

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Moottorinpesussa tarvitaan kunnon liukkari ja mieluiten höyrypesuri. Paineilmalla vedet lähtevät pois hankalistakin paikoista ja koloista ja huolellinen kuivaaminen on syytä tehdä jo ennen ensimmäistä käynnistystä. Sähkölaitteet ja anturit on syytä suojata huolellisesti ja välttää ruiskuttamasta niihin pesuainetta tai vettä. Jos on epävarma niin kannattaa jättää pesu ammattimiehille.
TPP

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

Automilanossa pesivät huollon yhteydessä.
Muuten OK mutta eivät viittineet soittaa etukäteen, vasta jälkeenpäin laskuttivat melkein satasen lisää: "Joo, pestiin me toi konetila ja oli pari (kröhöm) pulttia tiukassa."
WTF :roll:


Edit: Kyllä muuten kiiltää, olivat vielä lähes kaikki johto liitokset käsitelleet jollakin tökötillä (ILMIn tökkelin ym. ym.)

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

ei kai jälkikäteen tartte enää maksaa... oisit sanonu vaan: en mä tommosta pyytäny, mut kiitti vaan. :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

En nyt malta olla laittamatta paria kuvaa yhdestä projektistani jos joku haluaa vastaavaa siinä menee noin 1 talvi 8)
Kuva
Tuo on vielä vaiheessa :shock:
Kuva
kone on viimeistelyä vailla :drinking: tarvii paljon

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kappas. Ilmankos ei ole hemmoa chatissa näkynyt.
Olet hinkannut Datsunin pannua :lol:
- Alfaholic -

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

mm,on ollut niin järjettömän paljon muutakin duunii :cry:

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Nätti on kyllä. On se hienoo että jotkut jaksaa nähdä vaivaa..
- Alfaholic -

Vastaa Viestiin