Akun lataaminen, kaapelit irti vai kiinni?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Akun lataaminen, kaapelit irti vai kiinni?

Viesti Kirjoittaja Monza »

Romeo oli 6vk seisokissa ja akku tyhjä. Yleensä lataan akkuja ulkoisella laturilla niin, että irrotan auton kaapelit. Rikkuuko jotain, jos laitan ulkoisen laturin kaapelit rinnalle irrottamatta auton kaapeleita?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eipä pitäis hajota. Tuskin ne auton sähkönikaleet ovat tietoisia siitä lataako akkua auton laturi vai joku ulkopuolinen vermes.
- Epäkelpokeräilijä -

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Eivätpä kai. Lähinnä kävi mielessä, että kytkiessä jos sieltä tulee joku jännitepiikki, josta joku auton (kallis) sähkökikkula ei tykkää.

Toisaalta se tyhjä akku lienee hyvä häiriönpoistaja :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itse lykkäsin kerran laturin kiinni niin että kaapelit oli paikallaan. Auton sisältä rupes tuleen todella kovaa mekkalaa (sirinää,krohinaa ym.) että en ole sen jälkeen lataillu. :shock:

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

Eipä ole savuja tullut vaikka onkin joskus lataillut piuhat kiinni.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Mulla oli joskus pieni laturikin aina aktivoituneena kun pistoke oli tolpassa.
Eli ei ole mitään ongelmaa :wink:
- Alfaholic -

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jos pitää latingissa, niin on hyvä ottaa maatto pois akusta niin Ei synny mahdollista oikosulkua (autossa ei virta kulje). Pienellävaivalla säästyy isolta murheelta :wink:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Kiinni vaan. Onhan esim. Defallakin akkulatureita jotka lataavat kun auto on roikassa. Käynnistystä ennen kannattaa kuitenkin irroittaa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Epezi kirjoitti:Itse lykkäsin kerran laturin kiinni niin että kaapelit oli paikallaan. Auton sisältä rupes tuleen todella kovaa mekkalaa (sirinää,krohinaa ym.) että en ole sen jälkeen lataillu. :shock:
Joo, jos akku on ihan tyhjä, niin erilaiset releet sun muut saattaa ruveta toimimaan summerina. Huomasin saman ilmiön joskus Cromassa, joten siinä mielessä on mukavampaa, jos irrottelee toisen akun kengän irti ensteks.

Toinen juttu on sitten se, että eipä tuo akku enää virtaa ota, jos on ihan tyhjäksi päässy. Tai ottaa kai se vähän, joten starttaamaan pääsee, mutta ei sillä akulla juuri enää kylmäkäynnistellä... Luulisin, että akkukauppaan tuli asiaa.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Ei varmasti häiritse auton sähkölaitteita , ellet yritä kääntää akun napaisuutta väkisin kuorma-auton akun laturilla ( hitsausmuuntaja ).Jos jotain omituista ilmenee niin vika on ollut jo ennen latausta.Käytetäänhän isoja latureita startti boostereina. Meilläkin on laite josta saa 120 A jatkuvasti, nuppi kaakossa pikku startti ulvoo armoa, jännite kun ei laske niinkuin akussa tapahtuu startatessa. (nyt en tarkoitta pieniä keltaisia monitoimi salkkuja vaan melkein pienen pesukoneen kokoista ja painoista toosaa. :twisted:

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tarkotin tolla miinusnavan poistolla vaan sitä ,jos säilyttää autoa esim.pihalla ja tykkää pitää akun kunnossa...Loskakeli/ilmasto/ötökät/eläimet tekee yllättäviä asioita autossa! Yhtäkkiä on joku + johto osunu runkoon pelkän hämähäkinseitin takia,ku on kosteus/pakkanen/huono tuuri päässy jopoileen(ei itsekohtasia kokemuksia,mut nähty on) Niin pamahti kaverin vahvari,vaikka oli sulake akun vieressä sekä perässä...Aika tekee tehtävänsä :wink: (ilman hoitoa)

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

MrKirby kirjoitti:Joo, jos akku on ihan tyhjä, niin erilaiset releet sun muut saattaa ruveta toimimaan summerina.
Minulla sekosi keskuslukituksen ohjausboxi myös tällä tavalla, mutta se tapahtui jo ennen latausta, siinä vaiheessa kun jännite laski. Itse olen aina iskenyt laturin kyllä kiinni vaikka akun kaapelikengät on kytketty auton kaapeleihin.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

MrKirby kirjoitti:Toinen juttu on sitten se, että eipä tuo akku enää virtaa ota, jos on ihan tyhjäksi päässy. Tai ottaa kai se vähän, joten starttaamaan pääsee, mutta ei sillä akulla juuri enää kylmäkäynnistellä... Luulisin, että akkukauppaan tuli asiaa.
Ei tuo ihan tyhjä ollut, sillä valot ym. syttyivät. Sitten kun avaimesta käänsi startin puolelle, niin releiden raksutus alkoi eikä startti paljoa inahtanut.

Latailin senverran että pääsin liikkeelle, mutta ei näytä akun napajännite levossa enää paljoa yli 12.3 V olevan, joten taitaa tosiaan tulla akkukauppaan asiaa ennen pakkasia.

Avatar
pikkis77
Viestit: 501
Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)

Viesti Kirjoittaja pikkis77 »

Muistelisin että manuaalissa neuvotaan irrottamaan kaapelit ennen ulkoisen laturin kytkemistä...

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Jos ei ole minkäänlaista auto- tai vahvavirta alan koulutusta niin tottakai on parempi irroittaa vaikka molemmat johdot akun navoista ja irroittaa akku autosta ja viedä hyvin tuuletettuun tilaan latauksen ajaksi. Vetykaasu on hieman herkkää syttymään kipinästä ja olen kyllä nähnyt räjähtäneitä akkuja, happo leviää ympäriinsä ja jos ei ole nopea huuhtelun kanssa tulee pahoja syöpymiä.Nopea vesipesu pelastaa paljolta tuholta.

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Ei ole kuin heikkovirta-alan koulutus :mrgreen:

Kuten täällä jo ounasteltiin, niin akku oli finaalissa. "Toimi" vajaan viikon ja ei ottanut enää virtaa sisään. Hain uuden akun ja nyt on huima ero millä nopeudella startti pyörittää konetta!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

m.sa kirjoitti:Kiinni vaan. Onhan esim. Defallakin akkulatureita jotka lataavat kun auto on roikassa. Käynnistystä ennen kannattaa kuitenkin irroittaa.
Äkkiseltään voisin tietämättä väittää, että defan laturi on suunniteltu kytkettäväksi akun ollessa paikallaan. Tosin kuten mainittu, myös akku toimii suodattimena.

Avatar
MiNkO^^
Viestit: 869
Liittynyt: 06 Huhti 2006, 13:03
Car(s): Projekti: 1.6 Alfa Romeo 75
käyttöauto: Saksalainen
Ex: Alfa Romeo 147
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja MiNkO^^ »

eipä täälläkään suunnalla ole tullut mitään savuja pihalle :crazyeyes:
Mitä sinä teet?Katselen Kuutamoa.Sano sille Kuutamolle että ottaa Alfansa alle ja ajaa tiehensä.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

mitä enempi elektroniikkaa autossa, sitä varovaisempi olisin.

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Kiinni autoissa olen aina akut lataillut. Ei ongelmia kunhan sen vedynmuodostumisen muistaa etenkin tupakkamiehenä ottaa huomioon. Sähköistä en juuri tajua, mutta ihan mielenkiinnosta olisi mukava tietää, miten se verkkolaturin 4 ampeeria olisi haitallisempi kuin auton oman laturin 20-kertainen määrä?

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Ampeeri ei olekaan kiinnostava suure. Lähinnä jännite (Voltti) ja enemmänkin kuinka puhdasta tasavirtaa laturi syöttää - varsinaiseksi labratason virtalähteeksi ei jotain akku-mattia voi sanoa. Pointtini aikasemmin oli se, että jos defa tekee laturin, joka voi olla kiinni auton sähköjen rinnalla, ei tarkoita sitä että kaikki mahdolliset laturit voi kytkeä samalla tavalla.

atra
Viestit: 43
Liittynyt: 18 Tammi 2005, 14:55
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja atra »

Eiku kiinni, testattu on.
Joskus aikaisemmin mietin samaa asiaa itsekkin miksi muka akku olisi irroitettava. Yhtään hyvää ja perusteluta syytä en ole kuullut.
Kaiketikkin kyse laturivalmistajien vastuuketjun katkaisemisesta mahdollisissa (väitetyissä) ongelmissa.

Ja jos mikä on varmaa niin en voi perustella sitä veen tulppa ongelmaa sillä että oon ladannut akkua piuhat kii ....
: 156 V6 -04, mopot Ducati 999 ja ST4S

Vastaa Viestiin