^ Mistä lähteestä tuo on?
Tällä kevyellä kyläseppäkokemuksella en uskalla käyttää kovin syvää rintaääntä, mutta ihmettelen varovasti tekstissä muutamaa kohtaa:
1) Kaksi (halkaisijaltaan) 30 mm:n venttiiliä antavat enemmän pinta-alaa kuin yksi 60mm:n venttiili? Ei kyllä ainakaan minun matematiikkani mukaan. Homman voi ajatella vaikka niin, että piirretään halkaisijaltaan 60-millinen ympyrä. Sen sisään mahtuu piirtämään kaksi 30-millistä, ja vielä jää puolet tyhjää.
Sama tarkemmin:
A1 = pii*r^2.
A2 = pii*(0,5r)^2*2.
A1/A2 = (pii*r^2)/(pii*(0,5r)^2 = 1/0,5.
Sitähän tuo ei muuta, että sylinteriin saa mahtumaan enemmän virtauspinta-alaa käyttämällä neljää kuin kahta venttiiliä, mutta asiavirheeltä silti näyttää. Tai sitten ymmärsin jotain väärin.
2) Tuossa todistellaan, että ison venttiilin isolla virtauspinta-alalla ja hitaalla virtausnopeudella alavääntö kärsii, ja että moniventtiilirakenne olisi (huipputehon lisäksi) parannus tuohon, onhan siinä pienemmät venttiilit. Mutta mihin nyt unohtui se, että venttiileitä on enemmän ja niillä saadaan enemmän pinta-alaa -> virtausnopeus pienenee?
Hehkutellaan myös, että neliventtiilikannella saa SEKÄ parannettua alavääntöä ETTÄ nostettua huipputehoa. Vanhemmat, kiinteillä venttiilinajoituksilla varustetut moottorit eivät varsinaisesti tainneet olla kuuluisia ronskista väännöstään?
3)
I can hear you saying "but TWO 30mm valves weigh more than a single 60mm one!". True, but for each cam lobe, there is less mass to overcome
Joo, niin on. Mutta tämä vähentää lähinnä nokan pintapainetta ja tuskin se mikään varsinainen ongelma on. Kyllähän yhdelle nokalle kohdistuu tietysti pienemmän venttiilin ja hennomman jousen painelusta pienempi voima, mutta kun niitä nokkia ja venttiileitä onkin sitten tuplamäärä käytettävänä. Se voima on pois kampiakselilta, jakohihnan välittämänä.
Korjatkaa vapaasti.