155 8V lämmöt?
Valvoja: Moderators
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
155 8V lämmöt?
Ihmetyksen syy: Lämmöt eivät vanhanmallisessa 8V-TS:ssä nouse mittareiden mukaan 70 astetta korkeammalle pitkässäkään ajossa: Vedenlämpömittari nousee 1/4:n verran kokonaisliikkumavarastaan eli 70 asteen kohdalle ja öljynlämmöt nousevat ehkä viisarin paksuuden lähtöasemastaan, eli 60 asteesta.
Vedenlämpö nousee noin 90 asteeseen esim. liikennevaloissa seistessä ja flekti lähtee pyörimään pikkuisen yli 90 asteen paikkeilla. Öljynlämpö ei tuolloinkaan ole kuin 80 asteessa mittarin perusteella. Ajossa molemmat lämpötilat laskevat takaisin 70 asteen kieppeille. Sisätilalämmittimen puhalluslämpötila on kyllä lämmintä, muttei varsinaisesti kuumaa, joten sen perusteella kone voisi olla jonkun verran alilämpöinen.
Onko kyseessä siis esim. termarivuodon aiheuttama alilämpöisyys vai onko koneen tarkoituskin käydä noin kylmänä?
Vedenlämpö nousee noin 90 asteeseen esim. liikennevaloissa seistessä ja flekti lähtee pyörimään pikkuisen yli 90 asteen paikkeilla. Öljynlämpö ei tuolloinkaan ole kuin 80 asteessa mittarin perusteella. Ajossa molemmat lämpötilat laskevat takaisin 70 asteen kieppeille. Sisätilalämmittimen puhalluslämpötila on kyllä lämmintä, muttei varsinaisesti kuumaa, joten sen perusteella kone voisi olla jonkun verran alilämpöinen.
Onko kyseessä siis esim. termarivuodon aiheuttama alilämpöisyys vai onko koneen tarkoituskin käydä noin kylmänä?
Re: 155 8V lämmöt?
Itselläni 75 Tb:ssa samanlainen oire. Uusi termostaatti korjaa asian. Nuo Alfan termarit vanhemmiten väljähtyvät ja päästävät lävitseen liian helposti nestettä. Samoja ongelmia esiintyy usein myös öljynpaineanturin kohdalla. Vanhemmiten lähettävät laiskemmin tietoa mittarille. Uusi anturi korjaa tässäkin tilanteessa painenäytöt normaaleiksi. Muistakaa ostaa mieluusti alkuperäinen anturi. Itselläni nuo tarvikeanturit ovat näyttäneet mitä sattuu.
MS
MS
TeroV. kirjoitti:Ihmetyksen syy: Lämmöt eivät vanhanmallisessa 8V-TS:ssä nouse mittareiden mukaan 70 astetta korkeammalle pitkässäkään ajossa: Vedenlämpömittari nousee 1/4:n verran kokonaisliikkumavarastaan eli 70 asteen kohdalle ja öljynlämmöt nousevat ehkä viisarin paksuuden lähtöasemastaan, eli 60 asteesta.
Vedenlämpö nousee noin 90 asteeseen esim. liikennevaloissa seistessä ja flekti lähtee pyörimään pikkuisen yli 90 asteen paikkeilla. Öljynlämpö ei tuolloinkaan ole kuin 80 asteessa mittarin perusteella. Ajossa molemmat lämpötilat laskevat takaisin 70 asteen kieppeille. Sisätilalämmittimen puhalluslämpötila on kyllä lämmintä, muttei varsinaisesti kuumaa, joten sen perusteella kone voisi olla jonkun verran alilämpöinen.
Onko kyseessä siis esim. termarivuodon aiheuttama alilämpöisyys vai onko koneen tarkoituskin käydä noin kylmänä?
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: 155 8V lämmöt?
Kiitos vinkistä! Kokeilen siis uutta termostaattia. Motonetin valikoimista näköjään löytyy 87-asteinen termari reilulla 40 rahalla, joten aivan tuhottoman kalliksi ei kokeilu tule.Coupe kirjoitti:Itselläni 75 Tb:ssa samanlainen oire. Uusi termostaatti korjaa asian. Nuo Alfan termarit vanhemmiten väljähtyvät ja päästävät lävitseen liian helposti nestettä.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
No nyt on termostaatti vaihdettu: Hankin Motonetista 87-asteisen termostaatin ja asennuksen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila nousee suunnilleen termostaatin asetusarvoon, eli viisarin paksuuden verran vaille 90 asteen. Nousua lämpöihin tuli siis arviolta 15 astetta.
Koeponnistin poskilihaksilla vanhan termostaatin ylävesiletkun yhteestä ja kas, termarista kuului pihinää. Samalla tieteellisellä menetelmällä tutkittuna uusi ei äännellyt ollenkaan, joten vika oli tosiaan vuotavassa termostaatissa.
Lämpöjen noustua lämmityslaitekin pukkaa sisätilaan parhaimmillaan sen verran kuumaa ilmaa, että sen avulla voisi kuvitella pärjäävän Suomen talvessa.
Koeponnistin poskilihaksilla vanhan termostaatin ylävesiletkun yhteestä ja kas, termarista kuului pihinää. Samalla tieteellisellä menetelmällä tutkittuna uusi ei äännellyt ollenkaan, joten vika oli tosiaan vuotavassa termostaatissa.
Lämpöjen noustua lämmityslaitekin pukkaa sisätilaan parhaimmillaan sen verran kuumaa ilmaa, että sen avulla voisi kuvitella pärjäävän Suomen talvessa.
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Palaanpa vielä tähän TS 8V-lämpöasiaan:
Saisiko jollakin keinoin nostettua öljynlämpöjä ylöspäin, kun nyt ilmojen viilennyttyä öljynlämpömittari nippanappa värähtää ylös pohjastaan? Ei kai se hyvällekään öljylle oikein toivottava tilanne ole, että lämpötila pysyy pakkasella pitkään käynnistyksen jälkeen (vai onko)?
Onkos tuossa öljynkierrossa jotakin termostaattia, joka ohjaa kierron vain tarpeen vaatiessa öljynjäähdyttimelle vai kiertääkö se kennon kautta aina kelistä riippumatta? Ellei minkäänlaista termaria kierrossa ole, niin kannattaisiko ainakin talviajaksi viritellä ohitusputki, jolla koko jäähdytin sivuutettaisiin tarpeettomana?
Mikään tuntematon asia kylmät öljyt eivät liene TS 16V:llekaan, ainakin Tuulilasi 1/97:n Alfa 155 -käyttötestissa mainittiin samasta ilmiöstä. Kannattaisiko asialle kuitenkin tehdä jotakin? Tietysti matalat lämpöarvot mittarissa voivat johtua myös viallisesta anturista tai muuten vain typerästä anturin sijoittelusta - missähän se muuten sijaitsee?
Saisiko jollakin keinoin nostettua öljynlämpöjä ylöspäin, kun nyt ilmojen viilennyttyä öljynlämpömittari nippanappa värähtää ylös pohjastaan? Ei kai se hyvällekään öljylle oikein toivottava tilanne ole, että lämpötila pysyy pakkasella pitkään käynnistyksen jälkeen (vai onko)?
Onkos tuossa öljynkierrossa jotakin termostaattia, joka ohjaa kierron vain tarpeen vaatiessa öljynjäähdyttimelle vai kiertääkö se kennon kautta aina kelistä riippumatta? Ellei minkäänlaista termaria kierrossa ole, niin kannattaisiko ainakin talviajaksi viritellä ohitusputki, jolla koko jäähdytin sivuutettaisiin tarpeettomana?
Mikään tuntematon asia kylmät öljyt eivät liene TS 16V:llekaan, ainakin Tuulilasi 1/97:n Alfa 155 -käyttötestissa mainittiin samasta ilmiöstä. Kannattaisiko asialle kuitenkin tehdä jotakin? Tietysti matalat lämpöarvot mittarissa voivat johtua myös viallisesta anturista tai muuten vain typerästä anturin sijoittelusta - missähän se muuten sijaitsee?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ai 155:ssä kuitenkin on öljynlauhdutin vakiona? Mulla ei 164:ssä ole, asennus on vielä vähän vaiheessa. Yleensä öljycoolereille ei taida olla mitään termostaattia, omaan kun sellaista kyselin niin myyjä vähän arveli ettei sitä oikeasti tarvitse. Vaan otin kuitenkin termostaatillisen filtterijalan, on muutenkin tuo alumiinimurikka niin hidas lämpiämään talvella.TeroV. kirjoitti:Onkos tuossa öljynkierrossa jotakin termostaattia, joka ohjaa kierron vain tarpeen vaatiessa öljynjäähdyttimelle vai kiertääkö se kennon kautta aina kelistä riippumatta? Ellei minkäänlaista termaria kierrossa ole, niin kannattaisiko ainakin talviajaksi viritellä ohitusputki, jolla koko jäähdytin sivuutettaisiin tarpeettomana?
Termarittoman öljycoolerin ohitus talven ajaksi voisi olla ihan hyvä ajatus, mahtaako öljyllä olla mitään varsinaisia kuumenemistaipumuksia kuin helteellä kaupungissa, moottoritiellä tai radalla?
- Epäkelpokeräilijä -
Joo 8v on ilmajäähdytteinen öljylauhdutin vakiona ja 16v on joku nestekiertoinen jäähdytin. Termostaatia siinä ei taida olla. Sen jäähdyttimen ansiosta noi öljyt pysyy todella hyvä kuntoisena ton 7500 km jota pidän vaihtovälinä. Kesälomalla pääsi lipsahtaa toi vaihto vähän pitkäksi 13000km
, mutta öljyt olivat vasta vähän tummentuneet. Mun pitäisi vaihtaa jäähdyttimelle menevät kumiletkut. Kumpikin vuotaa jo vähän. Sellaiset taitaa saada teetettyä jossain hydrauliikka liikkeessä. Tänä talvena voisi perehtyä sen jäähdyttimen peittämiseen. Keulaan tuli viime talvena tehtyä kumista ja muovista peitepalat, jotta sai tuon lämpiämään edes joskus niillä reilun parin kympin pakkasilla 


Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jos 16V:ssä on nestekiertoinen jäähdytys, se toimii oletettavasti moottorin jäähdytysnesteellä, jolloin nesteiden lämpeneminen lämmittää myös öljyä. Mistä muuten sellaisia termostaatilla varustettuja filtterijalkoja voi hankkia? Sopisikohan sellainen suoraan 155:n vakiojalan tilalle?
Tässä 8V:ssa on tosiaan ilmajäähdytteinen kenno apukuskin puolella keulaa, joka haukkaa ajoviimaa. Jotain apua voisi olla kennon peittämisestä, mutta jotenkin fiksummalta tuntuisi ohittaa jäähdytin talvikauden ajaksi. Öljytilavuus tietysti pienenisi hieman, mutta eipä kävisi voiteluaine suotta ulkoilemassa pakkasilmassa. Tietysti termostaattiohjattu kierto olisi kaikkein paras vaihtoehto, silloin ei tarvitsisi muistaa kytkeä öljynjäähdytyskiertoa erikseen toimintaan kesäkaudeksi.
Yksi keino moottorin lämpöjen nostamiseen talvella on moottoritilan peittäminen alapuolelta öljypohjan etupuolelta. Tässä minun yksilössäni ei ole tällä hetkellä minkäänlaista pohjamuovia. Ajatuksena onkin virittää moottoritilan pohjamuovi Tipon vastaavasta kappaleesta. Luullakseni kiinnityskohdat ovat suunnilleen samalla kohdalla korien sukulaisuudesta johtuen ja aihioiden saatavuus on luullakseni melko hyvä.
Tässä 8V:ssa on tosiaan ilmajäähdytteinen kenno apukuskin puolella keulaa, joka haukkaa ajoviimaa. Jotain apua voisi olla kennon peittämisestä, mutta jotenkin fiksummalta tuntuisi ohittaa jäähdytin talvikauden ajaksi. Öljytilavuus tietysti pienenisi hieman, mutta eipä kävisi voiteluaine suotta ulkoilemassa pakkasilmassa. Tietysti termostaattiohjattu kierto olisi kaikkein paras vaihtoehto, silloin ei tarvitsisi muistaa kytkeä öljynjäähdytyskiertoa erikseen toimintaan kesäkaudeksi.
Yksi keino moottorin lämpöjen nostamiseen talvella on moottoritilan peittäminen alapuolelta öljypohjan etupuolelta. Tässä minun yksilössäni ei ole tällä hetkellä minkäänlaista pohjamuovia. Ajatuksena onkin virittää moottoritilan pohjamuovi Tipon vastaavasta kappaleesta. Luullakseni kiinnityskohdat ovat suunnilleen samalla kohdalla korien sukulaisuudesta johtuen ja aihioiden saatavuus on luullakseni melko hyvä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo, tuo lämmönvaihdin jäähdytysnesteen ja moottoriöljyn välillä on fiksu rakenne niin kauan, kun vaan jäähdyttimessä riittää kapasiteettia pitää koko systeemin riittävän viileänä. Molemmat litkut pysyisivät varmaan tyytyväisinä siinä 80 asteen kieppeillä. Öljyhän taitaa normaaliajossa lämmetä nestettä hitaammin (mulla kun ei ole öljynlämpömittaria josta tuon toteaisi), eli liikkeelle lähdettäessä lämmönvaihdin lämmittää öljyn nopeammin "toimintakuntoon" ja kovassa poljennassa pitää sen lämmön alempana. Joissain jenkeissäkin on käytetty tuontyyppistä ratkaisua.155TS kirjoitti:Joo 8v on ilmajäähdytteinen öljylauhdutin vakiona ja 16v on joku nestekiertoinen jäähdytin. Termostaatia siinä ei taida olla. Sen jäähdyttimen ansiosta noi öljyt pysyy todella hyvä kuntoisena ton 7500 km jota pidän vaihtovälinä.
Ainakin Nestepaineella Vantaalla saanee noita teetetyksi. Mun pitäisi myös teettää öljynlauhduttimen laipalta lähtevät putket, V6:ssa filsu on todella perkeleellisessä paikassa eikä sinne tahdo mitkään letkut/putket mahtua. Salhydrolla koitin teetättää sopivat putket rautalankamallin mukaan, mutta eivät suostuneet vääntämään tarpeeksi pientä putkea tarpeeksi pienille mutkille. Käskivät kysymään Nestepaineelta, vaan kun on ollut kädet täynnä muutakin hommaa ja ne rautalankamallitkin menin jo hukkaamaan155TS kirjoitti:Mun pitäisi vaihtaa jäähdyttimelle menevät kumiletkut. Kumpikin vuotaa jo vähän. Sellaiset taitaa saada teetettyä jossain hydrauliikka liikkeessä.

Mocalin kamppeita saa Moposportista, eivät ole kamalan hintaisiakaan. Termostaattijalka maksaa alle 60 euroa. Jos koneen kyljessä vaan on kohtuullisesti tilaa niin tuon jalan voinee vaihtaa "heittämällä", liittimien kierteet voivat tietty olla erilaiset mutta saahan niihin sovituskappaleita.TeroV. kirjoitti:Mistä muuten sellaisia termostaatilla varustettuja filtterijalkoja voi hankkia? Sopisikohan sellainen suoraan 155:n vakiojalan tilalle?
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No kattos pirua, kyllähän tuo selvästi näyttäisi olevan termari. Fiksumpi värkki kuin kuvittelinkaan.155TS kirjoitti:Katsoin varaosa Cd:ltä ja laitoin siitä kuvan tonne albumiin. Temperature control teksti viittaa numeroon 14. Ettei siellä nyt ole sitten jokin termostaatti. Pitää tutkia lisää.
- Epäkelpokeräilijä -
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Tosiaan, varaosa-CD:n kuvassa näyttää filtterijalassa olevan "temperature control". Yleisesti CD:llä anturit näyttäisivät olevan "sending unit":eja, joten anturia -control ei tarkoittane.
Täytyy viikonloppuna sukeltaa auton alle ja ihmetellä, mitä sieltä suodattimen alta oikein löytyy. Jos siellä on termostaatti, niin veikkaisin sen olevan jumissa auki-asentoon, sen verran hidasta öljyn lämpeäminen on.
Jos ei vakiojalasta löydy termaria, niin täytyy ottaa yhteyttä Mopo-Sportiin, kiitos vinkistä!
Täytyy viikonloppuna sukeltaa auton alle ja ihmetellä, mitä sieltä suodattimen alta oikein löytyy. Jos siellä on termostaatti, niin veikkaisin sen olevan jumissa auki-asentoon, sen verran hidasta öljyn lämpeäminen on.
Jos ei vakiojalasta löydy termaria, niin täytyy ottaa yhteyttä Mopo-Sportiin, kiitos vinkistä!
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Vihdoin viimein tuli tutkittua, mitä siellä 155:n öljyfiltterin alla oikein on: On siellä termostaatti! Suodatinjalasta jäähdyttimelle lähtevän alemman putken alkupäässä, eli itse suodatinjalassa on termostaatti. Varaosa-CD:n numerolla ilmaisten termostaatti on numero 11 eli "valve".
Tässä tapauksessa termostaatti oli kuitenkin tiivis ja keittokokeiden mukaan toimiva, eli öljytermarin vuoto ei aiheuta alhaisia öljynlämpötiloja.
Täytyy nyt tutkia vielä öljynlämpötila-anturin kunto, jos siinä vaikka olisi sanomista. Tuntuu vain edelleen käsittämättömältä, että öljynlämpötilamittarin näyttö olisi viritetty siten kuin miltä nyt vaikuttaa: normaaliajossa viisari juuri ja juuri värähtää.
Tässä tapauksessa termostaatti oli kuitenkin tiivis ja keittokokeiden mukaan toimiva, eli öljytermarin vuoto ei aiheuta alhaisia öljynlämpötiloja.
Täytyy nyt tutkia vielä öljynlämpötila-anturin kunto, jos siinä vaikka olisi sanomista. Tuntuu vain edelleen käsittämättömältä, että öljynlämpötilamittarin näyttö olisi viritetty siten kuin miltä nyt vaikuttaa: normaaliajossa viisari juuri ja juuri värähtää.
Mulla on 16V:ssä just öljyn lämpömittarin anturi menossa vaihtoon, oireet oli samat,saas nähdä auttaako anturin vaihtoTäytyy nyt tutkia vielä öljynlämpötila-anturin kunto, jos siinä vaikka olisi sanomista. Tuntuu vain edelleen käsittämättömältä, että öljynlämpötilamittarin näyttö olisi viritetty siten kuin miltä nyt vaikuttaa: normaaliajossa viisari juuri ja juuri värähtää.
Citroen DS5 + Victory Hammer S
eikö tuo näytä kaikissa 155ssa enintään 60 astetta (ainakin omissa oli näin) pidin sitä itse aika turhana mittarinaVisconti kirjoitti:Mulla on 16V:ssä just öljyn lämpömittarin anturi menossa vaihtoon, oireet oli samat,saas nähdä auttaako anturin vaihtoTäytyy nyt tutkia vielä öljynlämpötila-anturin kunto, jos siinä vaikka olisi sanomista. Tuntuu vain edelleen käsittämättömältä, että öljynlämpötilamittarin näyttö olisi viritetty siten kuin miltä nyt vaikuttaa: normaaliajossa viisari juuri ja juuri värähtää.
