Kylmän ajan kesto...

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Wate
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Elo 2006, 21:44
Paikkakunta: Kuopio

Kylmän ajan kesto...

Viesti Kirjoittaja Wate »

Miulla tosiaan nyt tämä iki-ihana 147, jota rakastan niin kovin.
Ongelma minulla se, että minulla ei ole tolppapaikkaa Kuopiossa, missä talven tulen asustamaan. Mitkään jatkojohtovirityksetkään eivät tule kysymykseen, sillä aura ne kerää aamulla pois kuitenkin.
Joten...
Mitä te rakkaat alfistit olette mieltä Alfan talvielosta ilman lämpöpaikkaa... Kannattaako sitä käynnistää -5 asteen jälkeen, jos sitä haluaa rakastaa vielä vuosia ja vuosia...

Kiitän kovasti jo näin etukäteen...

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Kyllä nyt pikkupakkasella pärjää ilman lohkolämppäriä.kunnon öljyt koneeseen ennen talvea ja alfa kiittää 8)

Wate
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Elo 2006, 21:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wate »

Jeh...
Mut ei vissiin kauheilla pakkasilla toinna etelän kuumaverisillä autoilla kokeilla. Eikös se kylmäkäynnistys syö aika paljon vehettä...

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Hyvin on pärjänny kovemmatkin pakkaset.

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

-35 raatia ja kutonen ainakin hörähtää kuin palmun alta. Tehostajan öljyt vaan kannattaa kattoa että ovat hyvät.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Muutaman vuoden asustelin aikanaan Etu-Töölössä 33 16V:n kanssa. Alfa oli kesät talvet kadunvarressa ja lähti aina, jopa kovimmissa pakkasissa, hyvin käyntiin. Kannattaa tosiaan käyttää hyvää täyssyntettistä öljyä ja antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä ainakin pari minuuttia kovemmalla pakkasella ennen kuin lähtee ajelemaan. Itse käytin Mobilin 0W-40:stä talvisin ja 5W-50:stä kesäisin. 33 selvisi tuosta episodista mainiosti, eikä syö tänä päivänäkään yhtään enempää öljyä kuin uutena eli ei juuri lainkaan. Bensat se valuttaa tosin tällä hetkellä lattialle, mutta homma korjaantuu letkunpätkän vaihtamalla.

Wate
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Elo 2006, 21:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wate »

No hyvä. Enpä kamalaa stressiä ota siitä sitten.

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Pitää lisätä vielä, että lyhyemmät reissut kuljin talvisin julkisilla turhien kylmäkäynnistysten minimoimiseksi. Alfoilla ei ajettu muuta kuin ne reissut, joilla moottori ehti kunnolla lämpiämään tai sitten ajettiin ylimääräinen muutaman kymmenen kilsan lenkki :mrgreen:

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Oonko mä sitten Bäd-Äss, kun käytän alfaa "talvi"autona. En pidä sitä edes roikassa. (Kohta mut viedään saunan taakse ;) )
On lähteny käyntiin mallikkaasti yli 30 asteen pakkasissakin.

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

jaskas kirjoitti:Oonko mä sitten Bäd-Äss, kun käytän alfaa "talvi"autona. En pidä sitä edes roikassa. (Kohta mut viedään saunan taakse ;) )
On lähteny käyntiin mallikkaasti yli 30 asteen pakkasissakin.
Samoin meillä! :lol:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ens talvena täytyy kanssa vedellä joka kerta kylmänä käyntiin, ja voin sanoo että kyllä hirvittää. Mittarissa 350tkm.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Epezi kirjoitti:Mittarissa 350tkm.
Siel on jo sen verran löysää, ettei varmaan paljon vastusta :wink: ... ei vaan, kyllähän se riipaisee lyödä tulille -30 asteesta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin ei taida olla parolassa tolppapaikkoja, vai mihin olitkaan menossa?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep, juuri näin.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

yhdessäkään Alffassa ei ole ollut lämmitintä,käyntiin lähtee kuin palmun alta,RVS-käsittelyn ole tehnyt sekä koneeseen että ohjaustehostimeen,
varmuudeksi 8)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

RVS ? Selitätkö?

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Jep, kyllä mullakin on 156 aivan hyvin talvella pelittänyt, jopa ilman lohkolämppäriäkin aivan mutisematta..
Mutta,mutta yksi pikku probleema siinä kyllä yli -10C pakkasilla tulee
eteen.. nimittäin jotakin 10 min ajon jälkeen se jättää kierrokset päälle,
eikä sitten siitä nopeudesta pudota mitä on ajossa käytetty - lisää se
kyllä haluaa vaikka miten, mutta sittenhän kierrosluku pysyy taas siinä
määrässä mihin olet sen polkaissut ! :crazyeyes:

Aikas mukavaa jos ajelet maantietä ja tulet kaupunkialueelle, jenkaa on
koneessa 3000:n varvin verran ja sehän jatkuu liikennevaloissa ja vaik-
ka missä, kun polkee kytkintä niin konehan ottaa ns. "hullut" ja heti. Vaan puolen tunnin visiitti
Shellin baarissa tai jossakin vastaavassa, niin ongelma häviää heti. Vaikuttais jäätämiseltä, vaan tuo ruisku kun ei
bensaa kaasuläpälle anna, vaan venttiilien juureen.. Kaasuvaijeri ei ole syynä, eikä kaasuläppäkään - liikerata on sama
lämpimänä tai kylmänä, eli jokin muu tässä kyllä mätii.. :oops:

Tai voihan tuo tietysti silti jäätyä, vaikka sitä ei pahemmin huomaisikaan
missään testailuissa, mutta kun yleensähän -10C yläpuolella pakkasilma on jo sen verran kuivaa, ettei siinä pitäisi
kosteutta niin paljoa olla?
Suojasäällä tms. tuon kyllä ymmärtäisi, lieneekö kylmälle arka hieno
etelämaan tenorilaulaja, kuin Pavarotti - kurkkukipua kun hiukan kylmyys koittelee!!? :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Se pukkaa sinne kaasuläpän väliin sellasta hyhmää siitä huohotin putkesta joka on sijoitettu fiksusti juuri ennen kaasuläppää.
Sitten kun pysähdyt niin moottorin lämpö sulattaa sen hyhmän.

Avatar
Campari
Viestit: 599
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Campari »

jaskas kirjoitti:Se pukkaa sinne kaasuläpän väliin sellasta hyhmää siitä huohotin putkesta joka on sijoitettu fiksusti juuri ennen kaasuläppää.
Sitten kun pysähdyt niin moottorin lämpö sulattaa sen hyhmän.
Aivan, sama ongelma oli ekassa 156:ssa (-98), uudempia ei ole vaivannut. Viimasuoja helpotti tuota oiretta, kolmioon ja alaritilään tuulenestoa pakkasilla, niin ei viima jäädytä. Puhdistuskin auttaa.

-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Minun 166:sessa ei edes ole lämmitintä, vaan eipä täällä napapiirillä kylmääkään juuri ole :lol: Kaikki Alfani ovat lähteneet aina käyntiin (joskus lämmitettyinä, aina ei), kelillä kuin kelillä ja välillä on ollut hieman kuivaakin ilmaa. Ajattelin kyllä ensi talveksi jo laittaa letkulämppärin, sen verran säälittää tuupata autoa käyntiin alle -30 asteen keleillä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Kyllähän se kylmäkäynnistys vastaa jotakin - kun muistaisi mitä -
tuhatta kilometriä tavallista ajoa. Joten itsellänikin menossa tuon lämmittimen
asennuspuuhat, lähinnä minne olisi mukavinta kairata sen liitäntäjohdon
pistoke. No siitähän voi olla montaa mieltä..

Ja olenhan minä tuota ajoviimanestoakin katellut, jo viime talvena ajattelin että
pitäisiköhän siihen "kolmioon" hommata jostain sellaista aikas tuuheaa karvapeitettä.. :mrgreen:

Hups! Eipäs mennä aivan asiattomiin seikkoihin.. :-D

Wate
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Elo 2006, 21:44
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Wate »

Mistäs niitä viimasuojia Alfaan sais halvalla?
Kyllähän sitä itsekin voisi jotain taiteilla pahvista ja muovista, mutta siitä tuloksesta ei tykkää ajaja eikä vastustajatkaan.
Näillä kädentaidoilla ei kovin nättiä saa nimittäin aikaiseksi.

alfdats
Viestit: 152
Liittynyt: 11 Syys 2003, 06:08
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja alfdats »

alfista kirjoitti:RVS ? Selitätkö?
RVS on melko pätevä venäläisten kehittämä tuote jolla saadaan kylmäkäynnistyksien aiheuttamia vikoja pienemmiksi sekä joitain kulumia korjailtua.
Hyvinkin tunnettuja mämmejä autoentisöijien piireissä.
http://www.rvs.fi/
Neuvoisin tutustumaan :)

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Viimasuojien osalta en osaa auttaa, mutta neuvoisin talven tuloon muuten varutumaan. Eli voitele ovien ja paksin tiivisteet silikoni sprayllä ja voitele lukot, saranat, jne polttoainetankin luukun mekanismia unohtamatta hyvällä öljyllä. Säästyy sitten hermot ja näpit myöhemmin :)
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin