156:n kallistelu

Alfoista

Valvoja: Moderators

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

156:n kallistelu

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis onko se kyseiselle automallille normaalia että auto kallistelee melko paljon esim. liikenneympyrässä ja tiukkoihin mutkiin ajaessa?? Väittäisin että jopa enemmän kuin vanha temprani. Eikö juuri 156:lla pitäisi voida mutkiin painella vähän reippaammalla vauhdilla?
Kun pelkkä teho ei riitä!

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kallisteluhan ei korreloi suoraan siihen kuinka kovaa mutkia voi painella...

:drinking:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Kyllähän tuo kallistelee. Tästä mainitsin kerran tutulle, joka käski olemaan hiljaa kun 156:ssa on kuulemma keskivertopirssiä parempi alusta jo vakiona :lol:
VMP

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Luulisi että ne kallistuksenvakaajat sitä hieman jäykistäisi enemmän kun kaikissa merkeissä ei niitä ole ollenkaan. Hämmästelen vain asiaa että pysyykö tiessä kuten "pitäisi", alustassa kun ei muuten ole mitään valittamista.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Paljonko kilsoja takana? Mulla ainakin oli vaikutusta, kun vaihdatin madallussarjan ja vielä kuulemma kannattaisi vaihtaa se kallistuksen vakaajakitti (eibach), niin vois ajaa todella kova mutkiin.

Sekin on suhteellista, on ole koskaan aikaisemmalla kopperolla ajanut nykymalliin (jo ennen madallussarjaa) mutkiin, jos olisin niin missä oltaisiin, siis itse nyt, luojaa tietää, mutta ei kerro.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

120 tkm takana ja vakaajat pitäisi olla täysin kunnossa. Vai tarkistaako katsastusmies niitä? Tempraan kun vaihdoin tukivartta ja siinä piti irroittaa vakaajatanko niin sehän pyöri täysin siinä puslassaan ja vaihdon jälkeen jäykistyi todella merkittävästi, siihen nyt lähinnä vertaankin. Mut alfassahan on nivelet sekä ylhäällä että alhaalla.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

No joo, kannattaa tarkistaa kaikki etutukivarret ja samoin taka ja laittaa se osasto kuntoon. Lisäksi madallussarjaa alle niin kyllä loppuu niiaaminen mutkiin.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kyllä se on jo ihan vakiona löysempi kuin tempra tai esim 155 ei se silti hitaampi mutkissa ole.. jos haluaa samana jämä'kkyyden niin alustasarja alle.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

ladebisi
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2006, 22:12

Viesti Kirjoittaja ladebisi »

ihan tiedustelua, että minkä hintaista on alfa 156.sta madaltaa? :roll:

Avatar
virtti
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja virtti »

ladebisi kirjoitti:ihan tiedustelua, että minkä hintaista on alfa 156.sta madaltaa? :roll:
edessä 330 ja takana 340

aika matalaa...
niiatkaa..... :lol:
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tulee vaan sellainen olo että tippuu penkistä tai pito irtoaa tiestä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jarama kirjoitti:Tulee vaan sellainen olo että tippuu penkistä tai pito irtoaa tiestä.
Ei muuta kuin alustasarjaa sitten kehiin, jos liikaa häiritsee. Onhan tuo alkuperäinen alusta melko letku, ei siitä mihinkään pääse. Ei ainakaan minua houkutellut järin kovaan ajoon. Hommaan tuli parannusta ilmeisesti vasta boseliftin yhteydessä?

Koni Sport Kit on ollut nyt oman auton alla kuukauden päivät, eikä kyllä paljon kallistelut häiritse. Ja mitä kovempaa mutkaan ajaa, sitä paremmin se toimii. :) Loppukuusta pääsee vielä Ahvenistolle kunnon analyysiin. 8)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Haluan pitää autoni vakiona kun tuo talvikin tulee. Eikä nyt niin suurta tarvetta ole ajaa kovin, mutta ihmetyttää vaan että jos on vakio 155 ja 156 niin kumpi suoriutuu paremmin mutkasta ja mihin se perustuu?

Tiedän että 156:n ylätukivarren avulla saadaan renkaalle aina optimaalinen asento tiehen, mutta kai raja senkin liikkeessä tulee kun auto paljon kallistuu. 155:ssa taas ei niitä ole.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

Mitä kummaa? 156:ssa letku alusta..häh? :shock:

No ei sitten varmasti ole, jos on kaikki kunnossa, kun katsoo kuinka se
aparaatti on rakennettu ja kyhätty kasaan, muutoinkin kun akseleista
ja jousista, niin kyllähän tuo aika jäykäksi on tehty. Tosin sama auto
on varmasti letkumpi 2.5 V6:lla kuin 2.0:lla, onhan siellä jo isompi vrt.
painavampi konekin nokalla.

Mulla on aina ollut 2.0 TS alustaltaan aivan uskomattoman kova, vaikka
ei suoranaista laskusarjaa ole asennettukaan, mutta onhan kuitenkin
kaikki iskarit, nivelet tukivarsineen ja puslineen, jousineen jne. uusittu
mikä paransi sitä entisestään, elikä kallistellut ennenkään - nyt vielä
vähemmän, siksi outoa puhetta :?

Aivan hyvin pystyy heittämään motarilta rampin sivutielle edes kumin
kiljumatta tai auton kallistamatta ainakin 120 kmh lasissa, siinä missä
taksi-Mersun jarruvalot syttyy saa painaa Alfaan vielä kenkää syvem-
mälle, eikä kallistu yhtään.. Tietysti jokin liikenneympyrä.. krhm, vai
pitäskö sanoa kiertoliittymä on asia erikseen tai normaali risteys, tokihan
Alfa silloin kallistuu jos käännös on tiukka! Mutta tuollainen tavallinen
maalaismaiseman mäkinen ja mutkainen pikkutie on aivan
uskomattoman mukava päästellä ( jos tuntee reitin, tietysti ), mutta ei
Alfan perässä ainoakaan perus-Honda-Mazda-Opel -linjan auto pysy,
sen verran reippaasti sillä pääsee lataamaan kurviin ja toinen hienous
onkin siinä, että se mihin linjaan olet Alfaa ohjaamassa, niin siinähän
se myös pysyy, eikä kovin helposti siitä poikkea - sitten irtoaa jo renkaan
ote tiestä tai kuulet avo-ojan/ metsähallituksen kutsuvan luokseen. :mrgreen:

Eli ei minulla ainakaan ole ollut mitään sanomista tässä asiassa, aivan
omaa luokkaansa oleva laite on ollut ja suoranainen ilo antaa Alfan
mennä mutkiin kuinka itse rajansa päättelee.. :)

Tosin aina pitää muistaa, ettei parhaimmallakaan alustalla voi kukaan
vastustaa fysiikan lakeja, jossakin on raja vastassa - ja sitten Alfaa
ajaakin jokin muu voima kuin käsien lihasvoima!! :bad-words:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

No vasen iskari näytti vain jotain 30 kun katsastusasemalla kävin eli ei kovin hyvää. Mut mitään muuta huomautettavaa ei katsastusmies huomannut, en tiedä käykö kallistuksen vakaajan tangot läpi??!!

Joo lähinnä tuo kallistelu ihmetyttää, kyllähän se muuten pysyy hyvin tiessä mut kun kuski ei välttämättä enää!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Alfis
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Syys 2006, 00:29
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Alfis »

No joo, vilkasin AKE:n ohjeläpyskää nimeltä "Katsastuksen arvosteluperusteet " ja kyllä tuolla jousituksen kohdalla mainittiin
kallistuksenvakaajan kiinnitys, mutta ei muuta.. Eli eipä tuo varmaan
sen toimintaa juuri katsele ja kun 156:n jousitushässäkkä etupäässä
on vielä sitä tavallisesta poikkeavaa Alfa-ratkaisua, niin tuskin edes nykyisillä uusilla "syynääjillä" riittää ajatus/ mielenkiinto sen ymmärtämiseen, korkeintaan halu päästä siitä äkkiä eroon.. :mrgreen:

Vaihdapa nyt ensin iskarit, jos tuollaisia arvoja on tullut - niin tuli muuten
mullekin, mutta sitten meni samalla vaihtoon pyöränlaakerit ja vasemmanpuolen tukivarretkin ( nivelet ja ylätukivarren puslat ), joista
tuo katsastaja-älyvälkky ei puhunut mitään, vaikka miten laitteellaan vemputti ohjausta.. Jousia ei tarvinnut sentään laittaa, olivat vielä aivan ohjearvoissa maavaran mukaan ja otaksuttavasti aika uudetkin värin perusteella. Joka tapauksessa ajo-ominaisuudet muuttuivat täysin radikaalisti, mikä nyt noilla osilla ei ollut lainkaan ihme.. :-D

Vaan eipä nuo katsastajat kaikkea kyllä huomaa/ halua huomata / viitsi vaivautua edes katsomaan.. :roll:

Mutta uskoa ei kannata menettää, osahintojen "Alfa-lisästä" huolimatta, kyllä siitä vielä kulkine tulee - JA HYVÄ!! :wink:

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Mielenkiintoinen aihe, mutta vaikea tietää onko mitään "vikaa" kun yhden mielestä jäykkä voi olla toisen mielestä "al dente" :) Ainakin kuutonen nyökkäilee ja niiailee vakiona (vakio iskareilla) jonkin verran ja oikea madallus-sarja auttoi siihen. Painopistettä sekään ei toki muuta mutta 2.0 ei taida olla tarvettakaan.

Kallistuksenvakaaja alkaa ymmärtämykseni mukaan kolahdella jos ripustusten puolelta on väljää, ja luulisin että myös jos siellä rungon puolella on väljää. Eli siihen on vaikea uskoa. Mutta voisiko se olla kokonaan poikki (lähinnä kai karkaisu vika?) tai väsähtänyt. Mua itseä on alkanu kiinnostaa jäykempi/jäykemmät kallistuksenvakaajat kun oikein rajusti mutkaan ladatessa mulla ottaa eturenkaat sisälokareihin kiinni ja jos neljä kyydissä rampilla niin sama juttu takana :evil: Toki normaalissa reippaassa mutka-ajossa kaikki vielä toimii ok, ja muita on kiva joskus kiusata kun tulevat keskustassa puskuriin kiinni. Ajaa normaalia 50-60km mutta vetääkin risteyksen samalla nopeudella niin kivasti jää porukka sinne mutkaan ihmettelemään 8)

Ketkäs on vaihtanu erityisesti kuutoseen vakaajaa?, mitkä?, eteen ja taakse? Mitkä oli vaikutukset vai vaihtuiko alustasarja samalla?

EDIT: alfisti.nettikaupasta irtoais 399€ setti +16,50€ lähetys. Ei mikään mahdoton hinta jos muistan Auto Milanon sedän puheet oikein :roll:
Ayrton Senna da Silva forever

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Niin kuin huomasin, se kallistellu ei kerro vielä koko tarinaa.
Minun 33:ni myös kallistelee aika lailla, mutta ei pompaa olenkaan ja mutkaan pääsen sillä nopeampi kuin Bemari M3!(testattu)
Mutkaan ajaessa auto ensin kalistelee voimakkaasti ja sitten menee mutkaan kuin kiskoilla 140/kmh ja sitten luistaa neljällä pyörillä ja sitten Alfan halitsee kaasupolkimen voimin ja alla on alkuperäiset jouset&iskarit(ei koskaan vaihdettu, autolla on monta sataa tuhatta takana) siis minun mielestäni ainakin ne vanhemmat Alfat eivät tarvi näitä kaikki erikois alustasarjat vaan parempi on hommata toinenkin Alfa pihaan näillä rahoilla :mrgreen:
Nothing beats cubic inch

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

On kyllä jännä juttu tämä kallistelu, luulin muuttuvan jäykemmäksi kun koiranluut, iskarit, ylätukivarret ja toisen alatukivarsista vaihdoin. Mutta tulipa ajettua brava 1.2:lla ja täytyy sanoa että kyllä se on paljon jäykempi. Siinä missä bravalla ei huomannut vielä mitään niin alfa kallistui jo kovasti ja hyvä ettei kuski tipu penkiltä. Tuli testattua paria melko tiukkaa kaupunkimutkaa samalla 40 nopeudella.

Ainut häiritsevä asia, onkohan mulla jotain vikaa autossa, katsastettu viikko sitten?
Mistä voisi johtua??
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

Vaikken nyt ole kokeillut autoasi, mutta jos kyse tosta 156:sesta, niin ton kuvauksen perusteella jotain on TODELLA PIELESSÄ!!!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis auto on muuten jämäkkä ja todella hyvä ajaa, suorastaan mahtava! Toiset taas väittää että se on normaalia kallistelua.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Jaraman on tultava kyllä Ahvenistolle 2.6., niin nähdään me muutkin, että miten paljon se oikeasti kallistuu... ;)

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Alfis kirjoitti:Mitä kummaa? 156:ssa letku alusta..häh? :shock:
Toisilla löysä ja toisilla tiukka :mrgreen: hehe. No, ei kun ihan oikeasti sitä piti kirjoittaa, että ettekö ole huomanneet, että 156 alustat on ihan mitä sattuu? Ihan riippuen siitä minkä erän Delta on saanut hankittua, niin erässä saattaa olla pehmeä alusta tai tiukka alusta. Sama koskee muitakin yksityiskohtia.

Meidän perheelle on sattunut kaksi pehmeää ja kaksi jämäkkää. Ero on selkeä.

Sikäli tämä vähän jurppii, että esim japsimerkeillä ilmoitetaan mm, että "uudistuksen yhteydessä jousivakiota on suurennettu 12kg". Alfalla (Suomessa) uusikin pitäisi koeajaa, että tietää mikä versio sattui tulemaan.

Ei ole auton vika, vaan... tiedätte kyllä.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Siis oikeesti jotain eroja alustassa vai?

Kaverit ei näköjään usko?! Tuntuu vaan että ei sillä niin kovin uskalla mutkaan ajaa kuin esim tuolla fiudella, ainakaan tiukkoihin mutkiin. En tiedä miten paljon paremmin se toimii sitten kun vauhtia on 100 kmh.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jarama kirjoitti:Siis oikeesti jotain eroja alustassa vai?

Kaverit ei näköjään usko?! Tuntuu vaan että ei sillä niin kovin uskalla mutkaan ajaa kuin esim tuolla fiudella, ainakaan tiukkoihin mutkiin. En tiedä miten paljon paremmin se toimii sitten kun vauhtia on 100 kmh.
Ainakin kahta eri alustaa ihan miten sattuu. 2.0TS-99 löysä+korkea, 2.0JTS-04 tiukka, 1.8TS-02 tiukka, 1.9JTD -04 löysä.

Jos Alfalla ei uskalla mutkiin niin voi olla oikeaa vikaakin. Kaikilla näistä on mennyt 90 astetta yli 50kmh. Eli alusta kuntoon, se on rikki.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Itsellä on juuri v.99 2.0 ts. Mut mikä siellä voi olla rikki kun lähes kaikki on vaihdettu ja auto juuri katsastettukin??
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Ainakin yksi iskari on rikki, jos se on enää 30% mitä ne muut oli?

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Iskarit on siis vaihdettu!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Sitten varmaan kannattais vaihtaa comfort-jouset johonkin tukevampiin..

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jarama kirjoitti:Iskarit on siis vaihdettu!
Ok. Katsastuksessa ei väljiä katsota kuin suurpiirteisesti. Villi arvaus: tarkista takapään tukivarret. Juttua on ollut täällä paljon aiemminkin.

a) ota takarenkaasta kunnon ote väännä pystyakselin suhteen (niin kuin eturenkaat kääntyvät), ei pitäisi kääntyä. Jos antaa periksi, niin poikittaisia varsia tai niiden puslia uusiksi.
b) sama rengas, väännä vaaka-akselin suhteen (yläreunasta renkutat), jos antaa periksi, niin pitkittäinen tukivarsi.

Pitkittäinen vaikuttaa myös tuohon a-kohtaan ja on esim muukkosen mielestä tärkeämpi.

c) aja ähtävälle ja uusi kaikki puslat takaa (jotain 160€+työ) ja ajat tallista autolla joka muuttaa käsityksesi kaarreajosta täysin ;) totta joka sana !

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Alfista, kiitos ohjeista!

En halua muokata alkuperäistä koska senkin pitäisi olla jo todella hyvä!

Kävin eilen koeajamassa v.2003 farkku-156:tta ja mielestäni kallisteli samalla lailla. Vaikuttaako takapää tosiaan myös etupään kumarteluun kun sinne ei ole tehty mitään vajaan kahden vuoden aikana kun auto on ollut mulla??

Onko joku ajanut tuota bravaa/155, eikö se olekin todella vähäinen kallistelemaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

155:sta en ole ajanut, mutta jämäköitä vakiokuntoisia 156:ia. Tällä hetkellä perheessä Super, joka on jämäkkä ja SW joka on löysempi. Eli kahta erilaista alakertaa näissä. Toki painot vaikuttavat myös.

156 on hyvin tasapainossa (ainakin pikkukoneet), joten eiköhän nuo kallistuksen vakaajat vaikuta kummassakin päässä.

Kannattaa etsiä lisää tietoa haulla: 156 heittelehtii, takatukivarret, tukivarret, puslat, väljää...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Mielestäni ne koiranluut ovat melko heppoisen oloisia, takana vielä muovia. Niiden tarkoitus taitaa olla antaakin hieman myöden kun nivel on molemmissa päissä, 155:ssa on pultattu alatukivarteen kiinni eikä palloniveltä.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Jarama kirjoitti:Haluan pitää autoni vakiona kun tuo talvikin tulee.
http://www.ebspares.co.uk/news35.htm tämmösillä pärjään talvellakin hyvin.
Viitekehystä on vähän alfoista, mutta vakio-V6 tuntui aika lullalta verrattuna TS:ään, jossa kys. alustasetti (vakiovakaajat).

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Joksa kirjoitti:
Jarama kirjoitti:Haluan pitää autoni vakiona kun tuo talvikin tulee.
http://www.ebspares.co.uk/news35.htm tämmösillä pärjään talvellakin hyvin.
Viitekehystä on vähän alfoista, mutta vakio-V6 tuntui aika lullalta verrattuna TS:ään, jossa kys. alustasetti (vakiovakaajat).
Mulla on kans noi Bilsteinen sprintit, tosin intraxin jousilla ja on kyl loistava kompromissi! normiajossa ei oo pintakova ja kovempaa mutkiin ajaessa voi painaa niin kovaa kun sielu sietää :mrgreen: toisin oli asiat vakio iskareilla ja noilla jousilla :oops:

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Mulla Bilstein sportit (sama, kuin sprint, mutta normaalin mittaisella männän varrella?) ja Eibach jouset, eikä tarvitse enää hidastetöyssyjä kumarrella, mutta on se varsinkin talvella vähän turhan matala.

Onko sulla Joksa oikeesti nuo EB Sparesin jouset? Onko kuvia, nehän madaltaa vain 15mm, miltä auto näyttää? Eibach lupaa -30mm, mutta todellisuudessa keula putosi 40mm ja perä 25...

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Ghost kirjoitti:Mulla Bilstein sportit (sama, kuin sprint, mutta normaalin mittaisella männän varrella?)
Jep, sportit on normaalin mittaisella männän varrella ja sprintit lyhennetyllä männän varrella, sprintit on tarkotettu käytettäväks madallusjousien kans ja sportit normi jousien kanssa.

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Kurko kirjoitti: Jep, sportit on normaalin mittaisella männän varrella ja sprintit lyhennetyllä männän varrella, sprintit on tarkotettu käytettäväks madallusjousien kans ja sportit normi jousien kanssa.
Onko siitä lyhennetystä männänvarresta muuta iloa, kuin lyhyempi ulosjousto? Sitä mietin iskareita ostaessani ja ostin ne täysmittaiset iskarit. Jousia kun joutuu painaa kasaan melkoisesti jo vakioiskarilla, niin mihin sitä lyhennettyä vartta tarvitaan? Olikohan tää pohdiskelu nyt "off topic"? :oops:

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Ghost kirjoitti:
Kurko kirjoitti: Jep, sportit on normaalin mittaisella männän varrella ja sprintit lyhennetyllä männän varrella, sprintit on tarkotettu käytettäväks madallusjousien kans ja sportit normi jousien kanssa.
Onko siitä lyhennetystä männänvarresta muuta iloa, kuin lyhyempi ulosjousto? Sitä mietin iskareita ostaessani ja ostin ne täysmittaiset iskarit. Jousia kun joutuu painaa kasaan melkoisesti jo vakioiskarilla, niin mihin sitä lyhennettyä vartta tarvitaan? Olikohan tää pohdiskelu nyt "off topic"? :oops:
No ihan mutuna varmaankin se ettei sprinttien pitäs pohjata niin helposti madallusjousien kanssa, ja varmaankin pidempi ikäiset madallusjousien kanssa.

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Kurko kirjoitti:No ihan mutuna varmaankin se ettei sprinttien pitäs pohjata niin helposti madallusjousien kanssa, ja varmaankin pidempi ikäiset madallusjousien kanssa.
No ihan mutuna... Eipä ole ollut ongelmia pohjaamisen kanssa. Eiköhän se sisäänjousto ole mitoitettu jo vakioiskarilla johonkin riittävään. Itse ajattelin, että lyhyemmällä varrella varmistetaan se, että madallusjousi ei ulosjoustossa putoa paikoiltaan... voi olla, että olen väärässä. Alfassa tätä ongelmaa ei ole (eikä ollut Bemarissakaan, mutta Opelissa ja Fordissa ehkä olsisi ollut tarvetta lyhyemmälle männän varrelle.)

No, kuitenkin... varsin nopeita iskareita ainakin Ahvenistolla, vai mitä Kurko?

Avatar
juhala
Viestit: 685
Liittynyt: 11 Kesä 2006, 08:40
Car(s): Alfa 159 SW 1.9 JTDm 2010
Alfa 156 2.5 1998
Fiat Abarth 500 Essesse
Giulietta 1.4. T-jet 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja juhala »

tuolla omallla on nyt takana 14,000 km eli pitäisi olla iskussa. Mielestäni tuo kallistelu on kyllä mielikuviin verrattuna lähes 'sitikkamainen'... kun auto Milano saa pajansa espoossa valmiiksi niin saavat laittaa alle Novitecin alustan.

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Ghost kirjoitti: No, kuitenkin... varsin nopeita iskareita ainakin Ahvenistolla, vai mitä Kurko?
No toihan on ihan selkee homma :wink:

Curva Grande
Viestit: 301
Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07

Viesti Kirjoittaja Curva Grande »

Kokeilin kerran Ahvenistolla deltan esittely 156 sw:tä ja Stilo farmaria ja kyllä Alfa tosiaan kallisteli enemmän.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tuli luettua tm:n testiä alfa 156 2.0:sta ja siinäkin sanotaan että kallistelu on vähäistä. Mut jos muillakin on kokemusta että fiat on jäykempi vakiona niin en siis ole ainut huomioissani.
Mielestäni se vaan karistaa urheilullisuutta pois melkoisesti ja nyt siis puhutaan vakioautoista.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Eilen huomasin moottoritiellä yli 100km/h (tosin kitkarenkailla) pientä heittelehtimistä suoraan ajaessa, mutta takarengasta heiluttaessa ei mielestäni tunnu välystä.

Mikä hyöty muuten tuosta alfan takaripustuksesta on verrattuna perinteiseen yhdystukiakselistoon? Painoko?
Kun pelkkä teho ei riitä!

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Itselläni on 20 t Km aikana alusta alkanut kallistella hieman enemmän (eritysesti vasemmalle käännyttäessä), kitinää kuuluu pompuissa kylmänä ja muutenkin tuntuma on hieman löysempi kuin ostaessa - silloin olin hyvin tyytyväinen alustaan. En ole varma onko kyseessä tottumisesta johtuva vaatimustason nousu mutta toivoisin saavani kallistelut minimiin ja tuntuman "tiukemmaksi".

(kyseessä on 156 V6 SW Boselift)

Mitä siis kannattaa vaihtaa? Eteen vai/ja taakse? Originaaliosia vai muita?

Jos rahasta ei ole puutetta niin onko järkeä mennä esim. Milanoon ja vaihtaa kaikki Novitecciin yms. kerralla? Saako sillä taas 50 tonnia ajoa "kuin uutena"? Madallusta en välttämättä hae.

Erityisesti myös haluaisin ymmärtää paremmin mitä osia alustassa väsyy kun alusta alkaa "löystyä" ja kallistella, siis mikä vaikuttaa mihinkin ajotuntumassa:

Iskunvaimentimet?
Iskunvaimentimen jousi?
Ylätukivarret?
Alatukivarret?
Kallistuksen vakaajat?
Koiranluut?
Puslat?

Please vastatkaa kuin lapselle joka ei tajua autoista mitään (osuu eniten oikeaan mun kohdalla). KVG on jo tuttu lause, mutta Google ei anna mitään opasta jossa asioita olisi analysoitu ja selitetty.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Onko jollain muuten kokemuksia noista Bilstein B6-iskareista?
Sport shock absorber for all Alfa 156
15-20% tightener then series shock absorbers (without loosing much comfort)
The "B6 Sport" version is for cars without lowering (or lowering less than 30mm)

Eli kun madaltaa en autoani halua niin paljonko pelkillä iskareilla tuota kallistelua saisi vähennettyä?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Camber
Viestit: 709
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 20:39
Car(s): 156 GTA
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Camber »

Jarama kirjoitti:Onko jollain muuten kokemuksia noista Bilstein B6-iskareista?
Sport shock absorber for all Alfa 156
15-20% tightener then series shock absorbers (without loosing much comfort)
The "B6 Sport" version is for cars without lowering (or lowering less than 30mm)

Eli kun madaltaa en autoani halua niin paljonko pelkillä iskareilla tuota kallistelua saisi vähennettyä?
Ghostilla on noi sportit niinkun tosta ylempää voi todeta, nimenomaan iskareilla sitä kallistelua saa vähennettyä,
mulla tuli ainakin ihan eri auto Bilsteinien laiton jälkeen!
Jos et aio madaltaa autoas niin toi B6 sport on varmaan hyvä valinta :wink:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Katsastuksessa taas iskarit loppu, reilu kaksi vuotta oli alla gabrielin iskarit. Ainut vika koko 156:ssa on mielestäni tuo melkomoinen kallistelu vakiona ja 2.0:ssa mielestäni löysä etupää.

Eipä taida olla hääppöset iskarit nuo gabriel-merkkiset!

Kumpi tuossa etupään löysyydessä on suurempi syyllinen, vakioiskarit vai jouset?

Madaltaa ei ole tarkoitus joten noita bilstein b6 sportteja olen ajatellut uusiksi iskareiksi? Kokemuksia? Ja saako niitä Suomesta ja mitä mahtavat maksaa? Tai onko muita hyviä vastaavia?

Onko jousia mahdollista saada jäykempinä madaltamatta? Mitkä iskarit ja jouset 156:ssa on vakiona?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tarvitset siihen jäykemmät jouset ja niihin sovitetut iskarit. Ylempänä tässä samassa ketjussa jo ehdotettiinkin Harvey-Bailey jousitusta, voisi olla hyvä vaihtoehto koska ei paljoa madalla. http://www.ebspares.co.uk/news35.htm

E: Tuossa vielä lisää juttua Harvey-Bailey jousituksesta http://www.ebspares.co.uk/news42.htm
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin