Terve vaan kaikille onnellisille (?) alfan omistajille Volvon ratista
Tässä hiukan omia koeajokokemuksia kerron. Koeajattavana oli tuo 159 turbo diesel automaattilootalla.
Ensinnäkin auto on kuin veistos. Senhän jo jokainen tietääkin. Katsoi sitä mistä kulmasta tahansa. Jotenkin sen koko vaan ei tule esille, vaikka iso auto onkin.
Verrokkina mulla on S70 (250hv/400mn) myöskin automaattina. Ei ehkä ole mielekästä verrata bensaa ja dieseliä keskenään. Mutta kun nuo väännöt ovat samaa luokkaa, niin teen kuitenkin sen.
Ja automaatti siksi, että manuaali Alfassa en saa kuskin penkin etureunaa tarpeeksi alas. Ajoasennosta ei tule oikein hyvää vaikka mitä tekisi. Automaatilla tätä ongelmaa ei sitten enään olekaan. Enkä minä enään mitää manuaalia haluakkaan...
Auton vaihto ei ole ajankohtaista vielä vähään aikaan, mutta parasta silti olla valppaana

. Toista Volvoa tuskin tulen hankkimaan. Ei siksi, että nykyisessä olisi jotain valittamista. Vaan siksi, että kaikki uudemmat Volvot muistuttavat 4-pyöräistä saippualaatikkoa. Ne ovat rumia mun silmään. No, ehkä uusi S80 voisi vielä mennä.
No itse asiaan.
Alfan käynnistäessä sen huomaa olevan diesel. Samoin tyhjäkäynnillä. Muuten sitten ei. Eihän tuo dieselin laulu ole mitenkään Alfan bensakoneeseen verrattavissa. Ei kuitenkaan mikään traktori.
Vaihteisto oli minulle pienoinen pettymys. Varsinkin laatikon vaihtaessa alaspäin. Silloin tuntuu selvä nykäisy. Tätä ei huomaa Volvossani lainkaan. Toivottavasti tuo menee oppivan vaihdelaatikon piikkiin ja poistuisi hiukan normaalimmalla ajolla. Koeajoauto kun saa armotta kenkää jokaiselta ajajalta. Normaali ajossa vaihteisto jättää hetkeksi kierrokset päälle (siis korkealle), mutta hetken päästä vaihtaa isommalle. Tämän erän kyllä Volvo hoitaa paremmin. Ehkä tuo laatikon "opetus" helpottaa tilannetta? Laatikko ei missään nimessä ole huono. Odotin vaan hiukan enemmän. Varsinkin kun TM:ssä laatikkoa kovasti kehuttiin.
Sitten itse auton etenemiseen. Vaikka väännöt ovat samaa luokkaa, niin Volvo kyllä lähtee liikkeelle paljon liukkaammin. Ja saman huomaa myös moottoritienopeuksissa. Älysin Alfan vaihdelaatikossa olevan myös sport-asennon vasta autoa palauttaessani. En sitten tiedä millä asennolla tulin ajelleeni. Molemmat liikkuvat kyllä aivan riittävän nopeasti. Ohitustilanteessa saa aivan vahingossa mittariin 150 km/h.
Näkyvyys Alfasta ulos on hiukan rajouttunut. Varsinkin kaistanvaihdon yhteydessä. Penkin niskatuki ja etuoven karmi peittävät aika pahasti näkökentän taaksepäin. Tarkkana saa siis olla kaistaa vaihtaessa. Näkyvyys taaksepäin on ihan samaa luokkaa kun Volvossakin. Eli ei kovin hyvä. Onneksi edellinen omistaja on laitattanut Volvoon takasiiven. Se kertoo selvästi missä perä menee.
Kojelauta on sanalla sanoen makea. Vaikkakin keskikonsoli hiukan muovisen oloinen. Vielä kun olisi nahkaa sisustassa. Itse kuvittelin nahkapenkkien olevan liukkaat, mutta ei ainakaan Volvon penkeissä näin ole. Hyvin on jakkaralla pysynyt. Tosin aika kylmat ne pakkasella ovat. Penkinlämmittimet ovat ehdoton varuste nahkapenkkien yhteydessä. Itse penkki Alfassa vaikutti ihan hyvältä. Vasta pidempi ajo sitten kertoo kaiken. Nyt lenkki oli tunnin mittainen.
Mitään ylimääräisiä nitinöitä ja natinoita ei kuulunut. Ei mitään. Eikä mistään. Siitä suuri plussa autolle. Eikä tuon hintaisessa autossa niitä saakaan olla.
Kaksi negatiivista asiaa huomasi selkeästi.
Kaasun painaessa pohjaan, eturenkaat vetelivät jonkin verran. Paljon tehoa ja leveä rengas. Sen siitä sitten saa. Tätäkään ei Volvossa esiinny. Ei se Alfassakaan paha ole. Mutta on olemassa.
Mutta sitten se rengasmelu. Aivan liian suurta tuon luokan autossa

. Selkeästi meluisampi kuin Volvoni. Osin se johtuu siitä, että olen tehnyt Volvooni hiukan hifiasennuksia ja autoa on hiukan vaimennettu. Ja ero on kyllä suuri. Moottoritiellä omassa autossa ei kuulu edes nastojen ropinaa sisälle. Ja Alfassa oli vielä kitkat alla.
Rengasmelu on kyllä liian kovaa. Sitä ei voi millään kieltää. Mutta se olikin sitten ainoa asia, mikä autossa ärsytti. Ja siihen on vaimennuskeinot olemassa. Jos asialle vain haluaa jotain tehdä. Muuten Alfa oli hieno peli ajella. Tukeva, napakka ja laadukkaan oloinen.
Autoon kyllä syntyi kova omistamisen halu. Varsinkin automaattilaatikon kanssa, koska ajoasento oli parempi kuin manuaalilla.
Saattaa hyvinkin seuraava autoni olla Alfa Romeo.
ps. Alfassa oli muuten aivan älyttömän hienosti toteutettu trippimittari...