Mitäpä jos turvakaaret

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Mitäpä jos turvakaaret

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Tämä ei ole ensi kesän juttu, mutta samalla kun autoon pitää hitsata ovien alle uudet kotelot,
niin voisihan sinne laittaa kiinnikkeet turvakaarille.

Kuva



Tarkoitus ei ole pilata koko autoa, vaan saada kori jäykemmäksi ja vähän
turvallisemmaksi ympäriajossa. Saavuttaako yllä olevilla kiinnityspisteillä kumpaakaan?

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kakkostavoite tuolla kyllä paranee selvästi. Varsinkin jos teet irroitettavan diagonaalin jonka pulttaat radalle kiinni.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Turvakaarihommat kannattaa varmistaa konttorilla. Ilmeisesti saa rekisteriin, jos auton rekisteröi 2-paikkaiseksi ja kaaret on tehty AKK:n sääntökirjan mukaan.


MUOK: Sääntökirjasta löytyy myös kuvat, miten ne kaaret pitää mennä.
VMP

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Ja se sääntökirja löytyy http://www.akk-motorsport.fi/saannot/ tuolta.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Helvetti, mä saan siis kuljettaa betoniporsaita irrallisena autossa, mutta jos mä haluan siihen kaaret, niin se pitää rekisteröidä 2-paikkaiseksi.

Pitää tosiaan varmistaa konttorilta. Ei kiinnosta tehdä kaarta A-pilareiden vierestä, mutta se näyttää olevan lähtökohta.

Kuva

KHN
Viestit: 53
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
Paikkakunta: Merikaarto

Viesti Kirjoittaja KHN »

Katso 24§ 1. momentti: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Eli ei tarvitse olla AKK:n mallia, tosin on erittäin järkevää katsoa mallia hyväksytyistä kaarista. Paikkaluvun saa säilytettyä kun on kaikille kunnon istumapaikat ja esteetön pääsy niille.

Kun kerran et tykkää A-pilarin kaarituksesta, voisit vilkaista suoraanajosääntökirjan sivua 192: http://www.fhra.fi/sites/fhra/save/saanto2006.pdf

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kiitoksia, jo alkaa valkenemaan.

24 §

1. Autoon saa asentaa turvakaaren. Mikäli turvakaari on tässä päätöksessä määrätty pakolliseksi, sen on oltava valtakunnallisen rekisteröidyn autourheilujärjestön hyväksymää mallia.

2. M1- ja N1-luokan ajoneuvoissa hyväksytään myös turvakaari, joka on valmistettu seinämän vahvuudeltaan vähintään 2 mm:n ja halkaisijaltaan vähintään 50 mm:n teräsputkesta tai lujuudeltaan vastaavasta teräsputkesta ja joka on varustettu ainakin yhdellä auton pituussuunnassa symmetrisesti sijoitetulla vastaavan lujuuden omaavalla vinotuella. Mikäli vinotukia on kaksi ja niiden ylemmät kiinnityskohdat sijaitsevat pääkaaren pystyputkissa, saa mainittujen kiinnityskohtien ja pääkaaren ylävaakaputken välinen etäisyys olla enintään 100 mm. Turvakaari vinotukineen on kiinnitettävä lujasti koriin, pohjalevyyn tai runkoon käyttäen riittävän suurikokoisia vahvikelevyjä. Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään 850 mm mitattuna istuimen selkänojan suunnassa.

Vastaa Viestiin