156 v6 vaihteisto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

156 v6 vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Terve!

180 km/h:ssa tulee aika nopsaan lasiin. Laatikko toimii hienosti, mitä nyt aina välillä kylmänä kakkonen tuottaa tuskia. Kytkin on suht kevyt ja toimii ilman tärinää ja tuntuu irroittavan. Vaihdekeppikään ei elä yhtään...

Kuumaksi ajettuna laatikosta kuuluu kakkosvaihteella moottorijarrussa "viuuu viuuu". Onkos tämä normaalia? Ääni häviää aina vedon katkettua. Muilla vaihteilla en ole moista huomannut. Kiihdytyksissä ei mitään ihmeellistä sivuääntä havaittavissa. Lisäksi tässäkin askissa (kuten 147:ssa) tuntuisi olevan "tietynlaista välystä" moottorijarrun ja kiihdytyksen välillä havaittavissa.

Edit: havaittu moottorin ylätuessa murtuma kumissa. Tällä lienee vaikutusta asiaan...
Viimeksi muokannut Kirkinen, 12 Loka 2006, 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

No en tiedä! Kävin taas vetämässä ja eipä tuo sen enempää jurnutellut... Tosin vasemmalta edestä kolahtelee... liekkö syy vakaajan päässä?

Motti alkaa hereillä unestaan. Liekkö ollut karstassa vai mikä lie ollut, mutta nyt tuntuu oikein räjähtävän yläkierroksillä laukkaan...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Terve,

kävin ajamassa useammalla 156 V6:sella ennen omani hankintaa. Kaikissa laatikko antoi vähän ääntä moottorijarrutuksella pienillä vaihteella, mielestäni se on aivan normaalia. Ääni ei ollut yhdessäkään yksilössä kova, mutta kuitenkin kuultavissa.

Mun Alfassa laatikko ei tykkää ottaa nelosta ilman välikaasua, jos tiputtaa vaihteen vitoselta tai kutoselta kiihdytystä varten. Pykälä menee kyllä silmään, mutta ilmoittaa siitä pienellä rusahduksella. Tohon olen jo tottunut, eli välikaasu tulee luonnostaan. Samoin kutonen ei mene kovin sulavasti silmään, jos sen vetäisee suoraan vitoselta alas, eli yleensä käytän keppiä keskellä jos vaihdan vitoselta kutoselle. En pidä noita itse vikoina, laatikon öljyt ajattelin vaihdattaa seuraavassa huollossa. Mulla myös keppi tekee sellaista pientä liikettä moottorijarrutuksen ja vedätyksen välissä.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Peltoperkele kirjoitti: Mun Alfassa laatikko ei tykkää ottaa nelosta ilman välikaasua, jos tiputtaa vaihteen vitoselta tai kutoselta kiihdytystä varten. Pykälä menee kyllä silmään, mutta ilmoittaa siitä pienellä rusahduksella. Tohon olen jo tottunut, eli välikaasu tulee luonnostaan.
onko sulla kytkin ihan kunnossa? kyllä tuo kuulostaa ihan vialta
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Kytkin on kunnossa,

perskele, meinaatko vikaa? Tuo on ollut kyllä alusta lähtien, oon autolla ajanut kymppitonnin, eikä se ole mihinkään muuttunut. Noissa kaikissa kokeilemissani pirsseissä laatikoissa oli jotain erikoispiirteitä, ainoastaan yksi auto imaisi kaikki pykälät millä tahansa vauhdilla sisään. Se vaan oli muuten huono yksilö.

Mikähän tuossa voisi olla vialla?

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vode »

Itelläkin on nelonen vähän takkusempi pykälä kuin muut ja vaatii syvempää kytkimen polkaisua. Toisessa kutoskoneellisessa mitä ajanut oli ihan samanlainen ominaisuus. Itellä parani vähän kun vaihdoin uudet öljyt laatikkoon.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

kahden auton kokemuksella ei kuulu takkuaminen kuvaan, ainut mikä voi olla jämäkkä on ykkösvaihde kylmällä koneella. Mitään rutinoita tms ei pidä kuulua. Laatikon ollessa lämmin kaikkien vaihteiden kuulua mennä helposti sisään.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Vaihteet toimivat normaalisti ja menevät sisään ok. Tosin ei yhtä hienosti kuin papan vm -03 kutosessa. Siinä ne imeytyvät sisään...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Peltoperkele kirjoitti: Mun Alfassa laatikko ei tykkää ottaa nelosta ilman välikaasua, jos tiputtaa vaihteen vitoselta tai kutoselta kiihdytystä varten. Pykälä menee kyllä silmään, mutta ilmoittaa siitä pienellä rusahduksella. Tohon olen jo tottunut, eli välikaasu tulee luonnostaan. Samoin kutonen ei mene kovin sulavasti silmään, jos sen vetäisee suoraan vitoselta alas, eli yleensä käytän keppiä keskellä jos vaihdan vitoselta kutoselle. En pidä noita itse vikoina, laatikon öljyt ajattelin vaihdattaa seuraavassa huollossa. Mulla myös keppi tekee sellaista pientä liikettä moottorijarrutuksen ja vedätyksen välissä.
Ei toi kyllä normaalia ole kuten jo on todettukin.
Ykkönen kylmänä saattaa jumittaa, joka kuuluu asiaan, mutta muut vaihteet kyllä pitäisi mennä todella nätisti, survoi sitten isommalle tai pienemmälle.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Carajillo
Viestit: 42
Liittynyt: 17 Joulu 2004, 19:10
Car(s): Giulietta 1.4TB MA 170HP 2014

Viesti Kirjoittaja Carajillo »

Vode kirjoitti:Itelläkin on nelonen vähän takkusempi pykälä .....
.... Itellä parani vähän kun vaihdoin uudet öljyt laatikkoon.
Samoin täällä. 150tkm ajetun, vm. -98 olevan harmaan puuron kun vaihdatti Mobilube VS 200 GL-4:seen niin alkoi 4-vaihde toimimaan selvästi paremmin. Ennen piti antaa välikaasua kieli keskellä suuta, nyt ei enää ihan niin tarkka sen suhteen. Tosin auttaa asiaa edelleen... Nyt myös ykkönen menee kiltimmin pesään. Muiden vaihteiden kanssa ei ole ollut ongelmia.

Vanhassa öljyssä näkyi huoltomiehen mukaan metallihiukkasia/hitusia. Suositteli vaihtoväliksi 80-100tkm / 5v.

Avatar
Peltoperkele
Viestit: 59
Liittynyt: 25 Loka 2005, 13:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peltoperkele »

Ok,

täytyypä vaihdattaa noi öljyt pikinmiten. Kiitoksia avusta.


Edit: Mitäs sinne muuten kannattaisi pistää?

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Heikalta Tutelat sisään ja Rulez...

http://www.heikka.fi
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

stilo100
Viestit: 35
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 13:51
Paikkakunta: Helsinki

Mobil SHC ei toimi

Viesti Kirjoittaja stilo100 »

Omaani vaihdettiin Mobilube SHC:t, mutta nepä eivät tunnu toimivan lämpimänä. Vaihteistosta kuuluu sirinää ja pykälät menevät huonosti päälle. Niitä en ainakaan voi suositella. Ensi viikolla vaihtuu tilalle Tutela Matryx, jota tehdas suosittelee.
Fiat GrandePunto 1.4-16V sporty
Saab 96 V4 -77

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Omassani pykälät menevät sisään vaivatta ja rutinoitta, mutta kytkin on kyllä melko raskas. Tämän huomaa oikeastaan silloin, kun ajaa välillä jotakin muuta autoa.

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

Kyllä vaihteet ehjässä laatikossa menevät päälle ilman mitään rutinoita tai pakollisia välikaasuja tietyillä vaihteilla.
Vikoja nuo ovat. Vakavia tai ei? En osaa sanoa. Asiantuntijat kommentoikoot lisää.
Viime aikoina olen puolihuolissani pannut merkille oman yksilöni voimansiirrosta kylmänä kuuluvan hyvin lievän ulinan auton rullatessa vapaalla. Kytkin(kö)?

Avatar
Keisari
Viestit: 260
Liittynyt: 09 Elo 2006, 15:45
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Keisari »

No sanottakoon, et niin täälläkin imeytyy nätisti vaihteet kohdilleen. En ostaessa ollut uskoa alfaksi, kun niin nätisti toimii kertakaikkiaan. Tosin mulla
vertailu autona toimi 75 2.0 tessu (jota edelleen kaipaan :cry: )

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Ruiskuttelin vaihteensiirron päälle CRC:tä. Siirtäjä näkyy sieltä akun alta vaihteiston päällä (nivel). Keppihän herkkeni tosissaan ja nyt taas on mieli vaihdella pykälää ja ajaa rallia...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Vastaa Viestiin