75 V6 öljyvuoto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Wille »

Eli 75 3.0 tiputtaa öljyä ilmeisesti jakopään kiristimestä, senverran opiskelin että on tyyppivika. Ihmetyttää vaan kun autoon vaihdettiin hihna viime talvena ja samalla kiristin, mutta ilmeisesti pelkkä rulla eikä koko systeemiä. Mistäs tota kiristintä kannattais ettiä, maksaa tietysti aivan v*tusti..? Luulin jo että vuoto lakkas kun vaihdoin 5W-40 öljyt 20W-50 litkuihin mutta ei.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

öljynpaine toimista kiristintä ei enää saa joka paikasta ja jos saa niin maksaa yleensä luokkaa 150-250€, vanhaan kiristimeen saa korjausarjaa mutta jos on kulunut jo väljäksi niin siitä ei ole apua kuin hetkeksi, on olemassa myös täysin mekaaninen kiristin jolla öljyvuodot loppuisi luultavasti mutta omakohtaista kokemusta moisesta ei ole, tosin muistini mukaan joku palstalainen on moisen laittanut alfaansa eli toivottavasti lukee tämän topicin :wink:


kiristimiä sasa hyvin myös ulkomailta tilaamalla jolloin myös hinta melkoisesti halvempi kuin suomalaisilla tarjoajilla, ohessapa muutama nopeasti haettu linkki joissa kiristimiä tarjolla:

http://www.international-auto.com/index ... p&pid=2520

http://www.alfa-service.eu/alfa/index.p ... GBELT.html

http://www.okparts.net/english/detail_e ... ement=2658

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Wille kirjoitti:Eli 75 3.0 tiputtaa öljyä ilmeisesti jakopään kiristimestä, senverran opiskelin että on tyyppivika. Ihmetyttää vaan kun autoon vaihdettiin hihna viime talvena ja samalla kiristin, mutta ilmeisesti pelkkä rulla eikä koko systeemiä. Mistäs tota kiristintä kannattais ettiä, maksaa tietysti aivan v*tusti..? Luulin jo että vuoto lakkas kun vaihdoin 5W-40 öljyt 20W-50 litkuihin mutta ei.
Itse vaihdoin 155v6:eeni remmin lisäksi vain nuo sisukalut (Muukkoselta). Koko kiristinsysteemin vaihto olisi vaatinut koko koneen pois nostoa. 75V6:ssa homma onnistuu paljon helpommin. Kokemukseni on, että hydraulinen toimii kuitenkin hyvin (ei pahemmin vuoda) n. 100-120 tuh. Vuotokohdaksi paljastui sen ohuen kapineesta ulostulevan kiristäjätapin tiivistyskumi. Eivät nuo senkummemmin kulu, paitsi itse kiristinpyörän laakeri.
Öljyvuodot loppuivat minulta, Koneella ajettu 130tuh.
Seuraavassa vaihdossa vaihdan sitten mekaanisen kiristäjän. Vaatii silloin kyllä lisäksi tuon adapterisarjan, joka sekin näyttää maksavan yllättävän paljon. Siihen kuuluu välilevy, sulkutappi öljyreikään sekä kierretappiosa, johon mekaaninen kiristin kiinnitetään. Tosin nuo jenkit eivät suosittele mekaanista kiristin käsivaihteiseen autoon, koska on pieni vaara, jos auto
liikku vaihdepäällä taaksepäin niin saattaa remmi hypätä hampaan tai pari kiristäjän antaessa periksi, en tiedä sitten onko kellään näin käynyt.
Coupe

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Coupe kirjoitti:Tosin nuo jenkit eivät suosittele mekaanista kiristin käsivaihteiseen autoon, koska on pieni vaara, jos auto
liikku vaihdepäällä taaksepäin niin saattaa remmi hypätä hampaan tai pari kiristäjän antaessa periksi, en tiedä sitten onko kellään näin käynyt.
Tuota olen kuullut ja lukenut 24V Superista, mutta en tiedä voiko pitää paikkaansa kun en tiedä edes millainen kiristin siellä on :-D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Jos se on varmasti jakopään kiristin niin ok, mutta hyvin yleinen valutuskohde on myös nokkapyörän sisällä oleva o-rengas. Repsikanpuoleisen vuotaessa helposti näyttää siltä että tulee jakohihnan kiristäjästä..

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

mulla taas luultu "kiristimen" öljyvuoto osoittautuikin vuotavaksi öljynpaine anturiksi vai onko se nyt lämpö anturi... mutta kuitenkin öljy tuli moottorin takaa ja valui sieltä lohkoapitkin jakopäähän!

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 90 »

Coupe kirjoitti:
Itse vaihdoin 155v6:eeni remmin lisäksi vain nuo sisukalut (Muukkoselta). Koko kiristinsysteemin vaihto olisi vaatinut koko koneen pois nostoa. 75V6:ssa homma onnistuu paljon helpommin. Kokemukseni on, että hydraulinen toimii kuitenkin hyvin (ei pahemmin vuoda) n. 100-120 tuh. Vuotokohdaksi paljastui sen ohuen kapineesta ulostulevan kiristäjätapin tiivistyskumi. Eivät nuo senkummemmin kulu, paitsi itse kiristinpyörän laakeri.
Öljyvuodot loppuivat minulta, Koneella ajettu 130tuh.
Seuraavassa vaihdossa vaihdan sitten mekaanisen kiristäjän. Vaatii silloin kyllä lisäksi tuon adapterisarjan, joka sekin näyttää maksavan yllättävän paljon. Siihen kuuluu välilevy, sulkutappi öljyreikään sekä kierretappiosa, johon mekaaninen kiristin kiinnitetään. Tosin nuo jenkit eivät suosittele mekaanista kiristin käsivaihteiseen autoon, koska on pieni vaara, jos auto
liikku vaihdepäällä taaksepäin niin saattaa remmi hypätä hampaan tai pari kiristäjän antaessa periksi, en tiedä sitten onko kellään näin käynyt.
Coupe
no tuosta kulumisesta olen kyllä hieman erimieltä omasta kokemuksesta johtuen koska itsellä oli eräässä alfassa kiristin jossa se ns vipua (jossa rulla kiinni) painava tappi pääsi nitkumaan n millimetrin-pari sivusuunnassa, tästä päättelin että on sisuskaluta väljät ja silloin on mielestäni kulunut,tuolla koneella oli aj n 240tkm, rullakin oli niin entinen ettei pahemmin pyörähtänyt enää käsin pyöräyttämällä ja öljyä tuo myös vuoti sen verran että kone + remmin kotelo oli aika hyvin öljytty sisältäpäin, onneksi oli ehjä ja kunnostettu kiristin itsellä valmiina hyllyssä.

voihan tämä oma tapaus olla toki enemmän poikkeuskin kuin sääntö.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja 90 »

Rolle kirjoitti:
Coupe kirjoitti:Tosin nuo jenkit eivät suosittele mekaanista kiristin käsivaihteiseen autoon, koska on pieni vaara, jos auto
liikku vaihdepäällä taaksepäin niin saattaa remmi hypätä hampaan tai pari kiristäjän antaessa periksi, en tiedä sitten onko kellään näin käynyt.
Tuota olen kuullut ja lukenut 24V Superista, mutta en tiedä voiko pitää paikkaansa kun en tiedä edes millainen kiristin siellä on :-D
24 V superissa minun käsitykseni mukaan mekaaninen kiristin.

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

90 kirjoitti:
Coupe kirjoitti:
Itse vaihdoin 155v6:eeni remmin lisäksi vain nuo sisukalut (Muukkoselta). Koko kiristinsysteemin vaihto olisi vaatinut koko koneen pois nostoa. 75V6:ssa homma onnistuu paljon helpommin. Kokemukseni on, että hydraulinen toimii kuitenkin hyvin (ei pahemmin vuoda) n. 100-120 tuh. Vuotokohdaksi paljastui sen ohuen kapineesta ulostulevan kiristäjätapin tiivistyskumi. Eivät nuo senkummemmin kulu, paitsi itse kiristinpyörän laakeri.
Öljyvuodot loppuivat minulta, Koneella ajettu 130tuh.
Seuraavassa vaihdossa vaihdan sitten mekaanisen kiristäjän. Vaatii silloin kyllä lisäksi tuon adapterisarjan, joka sekin näyttää maksavan yllättävän paljon. Siihen kuuluu välilevy, sulkutappi öljyreikään sekä kierretappiosa, johon mekaaninen kiristin kiinnitetään. Tosin nuo jenkit eivät suosittele mekaanista kiristin käsivaihteiseen autoon, koska on pieni vaara, jos auto
liikku vaihdepäällä taaksepäin niin saattaa remmi hypätä hampaan tai pari kiristäjän antaessa periksi, en tiedä sitten onko kellään näin käynyt.
Coupe
no tuosta kulumisesta olen kyllä hieman erimieltä omasta kokemuksesta johtuen koska itsellä oli eräässä alfassa kiristin jossa se ns vipua (jossa rulla kiinni) painava tappi pääsi nitkumaan n millimetrin-pari sivusuunnassa, tästä päättelin että on sisuskaluta väljät ja silloin on mielestäni kulunut,tuolla koneella oli aj n 240tkm, rullakin oli niin entinen ettei pahemmin pyörähtänyt enää käsin pyöräyttämällä ja öljyä tuo myös vuoti sen verran että kone + remmin kotelo oli aika hyvin öljytty sisältäpäin, onneksi oli ehjä ja kunnostettu kiristin itsellä valmiina hyllyssä.

voihan tämä oma tapaus olla toki enemmän poikkeuskin kuin sääntö.
Jos kiristintappi koneessasi oli noin löysä, koneen öljyjen on täytynyt tulla sukkana pihalle. Tapin tiivistää varsin tavallisen näköinen tiiviste, samantyyppinen kuin esim. jarrupää tai kytkinsylintereissä. Minulla kiristitappi oli sovitukseltaan vielä ihan välyksetön.
Coupe

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 75 V6 öljyvuoto

Viesti Kirjoittaja Coupe »

90 kirjoitti:
Rolle kirjoitti:
Coupe kirjoitti:Tosin nuo jenkit eivät suosittele mekaanista kiristin käsivaihteiseen autoon, koska on pieni vaara, jos auto
liikku vaihdepäällä taaksepäin niin saattaa remmi hypätä hampaan tai pari kiristäjän antaessa periksi, en tiedä sitten onko kellään näin käynyt.
Tuota olen kuullut ja lukenut 24V Superista, mutta en tiedä voiko pitää paikkaansa kun en tiedä edes millainen kiristin siellä on :-D
24 V superissa minun käsitykseni mukaan mekaaninen kiristin.
Minulla on sellainen muistikuva, että vuodesta -93 eteenpäin kaikki kiristäjät ovat jo mekaanisia (siis -93 mukaanlukien).
Coupe

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Täältä muuten löytyy jonkinlaiset ohjeet tuon hydraulisen kiristäjän korvaamiseen mekaanisella. Klick!
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Kiitoksia vinkeistä. Mun mielestä se on nimenomaan kiristin joka vuotaa mutta pitää vielä tutkia tarkemmin. Jos se tulee nokkapyörän sisältä sen ilmeisesti näkee helposti kun poistaa muovisuojat? Kai se tommosta mekaanista pitää alkaa metsästämään..

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla on ollut hyviä kokemuksia tuosta hydraulisestakin mallista. Huoltokirjasta ei löydy mainintoja onko kiristinrulla vaihdettu jossainvälissä hihnan vaihdon yhteydessä, mutta rulla oli melko nahea vielä 295tkm:n kohdalla kun hihnan vaihdoin. Tiivisteet vaihdoin kiristäjään jossain 270tkm:n kohdalla, varmuuden vuoksi :)

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Kyselin Muukkoselta tuota korjaussarjaa, tällähetkellä loppu mutta tulee parin viikon sisään. Kyllähän ton vanhan vois yrittää korjata, en vaan oikein luota omiin tietoihin ja taitoihin. Jos joku tekee tämmösiä autotallihommina niin ilmoitelkoon :wink:

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Onko tota konetta muuten pakko avata ja pyöritellä jos irroittaa pelkän kiristimen korjausta varten?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei muuten kuin venttiilikopat auki että näkee ajoitusmerkit. Apulaitteiden hihnat ja vesiletkuja joutuu irroittelemaan että pääsee jakoremmin sujauttaan paikoilleen :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Omaan rassiini vaihdoin tiivisteet siihen hydraulihimmeliin ja pata pysyi kuivana sen seuraavat 50tkm jotka autolla ajoin. Halpa homma eikä kovin työläskään, kannattaa vaan napata esmes EPERistä räjäytyskuva siitä hilputtimesta. On siinä sen verran sälää ettei ihan ulkomuistista tai päättelemällä osaa pistää kaikkea paikalleen.

Ne hihnapyörien laippojen o-renkaat kannattaa tosiaan myös tsekata. Jos kerran jakopään purat muutenkin niin samallahan nuo vaihtaa, eivät kumminkaan maksa paljon mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Löysin kuitin hihnanvaihdosta, siinä lukee kiristin 282€. Eli hinnan puolesta näyttäis kuin koko kiristin olisi vaihdettu, silloin ymmärsin että pelkkä rulla. Eikä luulisi vuotavan jos koko systeemi olisi vaihdettu..ota näistä nyt selvää. Mikäs toi EPER muuten on, neuvokaa tyhmää..

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »


Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

^^vaihdettiinko sinne koneeseen mitään osia? Ai että mitenkäkö niin... :roll: ...kun alkoi vähän huolettaa tuo pihassa seisova musta..
..ammattina autoslalom..

Vastaa Viestiin