147 jakohihna katkesi
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 04 Syys 2006, 09:16
- Paikkakunta: Turku
147 jakohihna katkesi
No niin,
Jakohihna katkesi kesken ajon, kuntoon pitäisi saada, mutta DA Tku kertoi jonoa olevan 2vkoa ja lisäksi heittivät korjaushinnan liikkuvan 4000 € kummallakin puolella....
147 2.0 vm2001 ja autolla ajettu 115000.
Edellinen omistaja on vaihdattanut hihnan n.80000 kohdalla (DA:ssa), en tiedä oliko kysessä ylimääräinen vaihto vai silloinkin katkeaminen.
Siis kysynkin kokemuksia vastaavasta, voiko vaatia hinnanalennusta korjauksesta kun ei vaihtoaika ole vielä täynnä...
Toinen on tietysti fakta että DA hinnat ovat mitä ovat... eli onko kokemuksia vast. työn teettämisestä Turun seudulla jossain muualla ja osat ym. vaikka Muukkoselta ??
Kiitoksia jo etukäteen.
Jakohihna katkesi kesken ajon, kuntoon pitäisi saada, mutta DA Tku kertoi jonoa olevan 2vkoa ja lisäksi heittivät korjaushinnan liikkuvan 4000 € kummallakin puolella....
147 2.0 vm2001 ja autolla ajettu 115000.
Edellinen omistaja on vaihdattanut hihnan n.80000 kohdalla (DA:ssa), en tiedä oliko kysessä ylimääräinen vaihto vai silloinkin katkeaminen.
Siis kysynkin kokemuksia vastaavasta, voiko vaatia hinnanalennusta korjauksesta kun ei vaihtoaika ole vielä täynnä...
Toinen on tietysti fakta että DA hinnat ovat mitä ovat... eli onko kokemuksia vast. työn teettämisestä Turun seudulla jossain muualla ja osat ym. vaikka Muukkoselta ??
Kiitoksia jo etukäteen.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Nuo tapaukset ovat turhan yleisiä. Keksisipä joku äkkiä muunnossarjan, jolla saisi ketjun tuonne jakopäähän, ostaisin sellaisen välittömästi. Vaihdatin juuri omaan 2.0 Ts:ään jakopään 44 000 kilometrin kohdalla, sillä alkoi jo olla tuskan hikeä otsalla, kun ajattelinkaan koko asiaa. Tuollaisessa rempassa eniten kustantaa työ ja DA on kallis paikka. Joku asiallinen paja ja tarvikeosat olisivat minun ratkaisuni. 3000€ ja 4000€ väliin maksaa remppa DA:ssa ja uskoisin sen olevan halvimmillaan reippaasti alle 2000€. Ei kai noissa yleensä mene kuin venttiileitä ja tietenkin jakopää uusiksi? Olin kaverilleni avustajana tuossa remminvaihdossa, eikä siellä tosiaan ole kuin tasapainoakseleille ja kampiakselille merkit. Nokka-akseleille teimme omat merkit tussilla. Takuulla on jako kohdallaan ja edullinen oli remppa.
Onnea remppapaikan metsästämiseen.

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kilometrit vaihdosta selvästi alle 60tkm mutta miten ajallisesti on tuo 3 vuotta lähellä vaihdosta? Takuun pitäisi olla juuri noin että DA maksaa katkeamisesta aiheutuvat kulut ja sinun osalle tulee tietty prosentti hihnanvaihtotyöstä ja osista. Tosin "mutta" tulee siinä että auto vaihtanut omistajaa, tiedän että osa tulkitsee asian niin että takuu annetaan maksajalle ei sille autolle. 

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Juu-u, toisaalta suomessa takuu/virhevastuu on käsittääkseni lakisääteisesti tuotekohtainen (pl.käyttötarkoituksen muuttuminen esim-yksityis vs.ammattikäyttö). Jos takuu annettaisiin maksajalle niin silloinhan ei kannattaisi esim. ostaa käytettyä alfaa johon jakohihna on juuri vaihdettu vaan ostaa auto jossa hihna viimeisillään/tingata hintaa ja sitten rullata varovasti vaihtamaan hihna...Alfistipohjoosesta kirjoitti:Tosin "mutta" tulee siinä että auto vaihtanut omistajaa, tiedän että osa tulkitsee asian niin että takuu annetaan maksajalle ei sille autolle.

Itellä katkes mareasta kesken ajon hihna reilu vuos sitte. (käsittääkseni ei sen helpompi työ tessus?!?!?)
Da ilmotti 3-4 tonnia hinnaksi ("vain arvio, voi olla enemmänkin"
)
Kyselin miltei kaikista mahdollisista korjaamoista ja aina sama vastaus:
Niin vaikee homma, ei pysty, ei oo sopivia työkaluja. Autohuolto suvanto ois
ollu ainoo joka ois sen tehny, mutta ainoo vaan, et ois tullu maksamaan enemmän ku da:ssa, eikä kaveri antanu takuuta työstä.
-> ei muuta kun delta-autoon PERKELE! 
Da ilmotti 3-4 tonnia hinnaksi ("vain arvio, voi olla enemmänkin"

Kyselin miltei kaikista mahdollisista korjaamoista ja aina sama vastaus:
Niin vaikee homma, ei pysty, ei oo sopivia työkaluja. Autohuolto suvanto ois
ollu ainoo joka ois sen tehny, mutta ainoo vaan, et ois tullu maksamaan enemmän ku da:ssa, eikä kaveri antanu takuuta työstä.


Kun omasta katkesi hihna ennen aikojaan (2v, 40tkm.ajettu) niin melkein kaikki koneen osat (hihnat, kiristimet, venttiilit, ym.) sain takuuseen. Hihnapyörät meni vaihtoon(-50% alennusta), kansi koneistukseen ja työt jouduin maksamaan itse. Ainiin ajoituksen muuntimen sain kans -50% hintaan. Ei se nyt loppujen lopuksi niin hirveän kalliiksi tullut, ~1500€,, tai no kaikki on suhteellista.Rolle kirjoitti:Ainoastaan hihnat ja kiristimet pitäisi laskuttaa ja nekin vain reilut puolet kun ei ollut vaihtoväli lähelläkään.

- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Tuohonhan ei tarvitse uskalias ja osaava asentaja mitään erikoistyökaluja. Vastuun ja haasteiden ottaminen tuntuu olevan melko vaikeaa nyky-huoltamoilla. Ainakin 166:sen jakopäänhilujen pakkauksissa näkyi merkkejä ja malleja kuten Bravo/Brava, Lybra, 156, Marea yms. Mitään avaruusajanteknologiaa nuo eivät siis sisällä.Keisari kirjoitti: Kyselin miltei kaikista mahdollisista korjaamoista ja aina sama vastaus:
Niin vaikee homma, ei pysty, ei oo sopivia työkaluja. Autohuolto suvanto ois
ollu ainoo joka ois sen tehny, mutta ainoo vaan, et ois tullu maksamaan enemmän ku da:ssa, eikä kaveri antanu takuuta työstä.-> ei muuta kun delta-autoon PERKELE!
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Sais joku osaava kehitellä kiinteän ja kokonaan metallisen kiristimen, ois ainakin yksi ongelma vähemmän, ei varmaan teknisesti vaikea jos taitaa vertexin tms ja työstökone ohjelmoinnin, sit vielä joku sopiva nyrkkisääntö sen sopivalle kireydelle hihnanvaihdon yhteydessä.
V6 koneeseen ainakin joihinkin malleihin kiinteä kiristin on olemassa.
Kun se pirun kiristin antaa hihnan löystyä jos kone pyörii taaksepäin, vaikka vahingossa 1 vaihde päällä liukuu taaksepäin. Siinä samalla nostaa kytkintä niin näinhän käy, perään nopea startinpyöräytys niin kiristin ei välttämättä "ehdi mukaan" kirstämään hihnaa taks normaali kireydelle.
+ kokonaan metallinen ohjainpyörä mielellään takas myyntiin, nykyset ohjaimet on puoliksi muovia, vanhempi oli kokonaan metallia.
V6 koneeseen ainakin joihinkin malleihin kiinteä kiristin on olemassa.
Kun se pirun kiristin antaa hihnan löystyä jos kone pyörii taaksepäin, vaikka vahingossa 1 vaihde päällä liukuu taaksepäin. Siinä samalla nostaa kytkintä niin näinhän käy, perään nopea startinpyöräytys niin kiristin ei välttämättä "ehdi mukaan" kirstämään hihnaa taks normaali kireydelle.
+ kokonaan metallinen ohjainpyörä mielellään takas myyntiin, nykyset ohjaimet on puoliksi muovia, vanhempi oli kokonaan metallia.
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 04 Syys 2006, 09:16
- Paikkakunta: Turku
Re: 147 jakohihna katkesi
LOPPUTULOS:vilimurto@hotmail.com kirjoitti:No niin,
Jakohihna katkesi kesken ajon, kuntoon pitäisi saada, mutta DA Tku kertoi jonoa olevan 2vkoa ja lisäksi heittivät korjaushinnan liikkuvan 4000 € kummallakin puolella....
147 2.0 vm2001 ja autolla ajettu 115000.
Edellinen omistaja on vaihdattanut hihnan n.80000 kohdalla (DA:ssa), en tiedä oliko kysessä ylimääräinen vaihto vai silloinkin katkeaminen.
Siis kysynkin kokemuksia vastaavasta, voiko vaatia hinnanalennusta korjauksesta kun ei vaihtoaika ole vielä täynnä...
Toinen on tietysti fakta että DA hinnat ovat mitä ovat... eli onko kokemuksia vast. työn teettämisestä Turun seudulla jossain muualla ja osat ym. vaikka Muukkoselta ??
Kiitoksia jo etukäteen.
auto on kunnossa melkein 4 vko odottelun jälkeen....
Laskua kertyi 3500€ ja lankesi maksuun kokonaan itselle!
Vaikka ei ole vaihtoväli täynnä, niin kyseessä on "kuluva osa"(lupaavat osille ja työlle 1v takuun) ja kun auto on ollut itselläni yli vuoden (ei asiaa ostoliikkeeseen/kuluttajasuoja siltä osin loppu), eikä ostettu Deltasta, hihna vaihdettu viimeksi edellisellä omistajalla..... eli DA sanoutui irti.
Onko jollain tarkempaa tietoa onko asia niin vai näin ?
"Elämä on"

Minä veisin myös kuluttaja-asiamiehelle, kävi miten kävi niin ainakin saisi virallisen kannanoton sieltäkin. Oliko DA:n kannanotto virallinen maahantuojan/pääkonttorin sana vai Turun DA:n "näkemys" asiasta?
Jos päätät edetä niin dokumentoi kaikki tapahtumat/matskut ja ilmoita DA:n pääkonttorille riittävän korkealle taholle vieväsi kuluttaja-asiamiehelle.
Jos päätät edetä niin dokumentoi kaikki tapahtumat/matskut ja ilmoita DA:n pääkonttorille riittävän korkealle taholle vieväsi kuluttaja-asiamiehelle.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 208
- Liittynyt: 01 Loka 2003, 10:12
- Car(s): Alfetta GTV, 145 QV, 156+156 SW, GTV V6, Lodgy
- Paikkakunta: Koria
Olisin Rollen kanssa samaa mieltä, koska hihna vaihdettu DA:ssa niin sillä on kolmen vuoden/60 tkm takuu. Vuoden takuu koskee "normaaleja" varaosia, tästä on kokemuksia itselläkin. Ostettiin Veholta Ducato josta ilmeni heti oston jälkeen, että 5. vaihde oli viallinen. Myyjäliike korjasi sen niinkuin pitikin. N. 8-9 kk sen jälkeen vaihteisto hajosi täysin kesken ajon. DA:ssa ilmeni, että edellisessä remontissa vaihdettu vetoakselin stefa oli pettänyt, ja öljyt pääsivät pihalle. Joko osa oli viallinen tai asennettu huolimattomasti. Jonkin aikaa asiasta väännettiin kättä, mutta koska työllä ja osilla on vuoden takuu, niin myyjä joutui taipumaan. Koska autoon tuli tehdasuusi laatikko, sen kunto parani huomattavasti alkuperäiseen verrattuna. Tästä syystä jouduimme maksamaan vastaavan kuntoisen ja uuden laatikon erotuksen itse. Kuluttaja-asiamiehen mukaan kyseessä on normaali menettely.
Osa kuluista (hihnanvaihto kuluista, ei remontti) jää luultavasti kuitenkin maksettavaksesi, sillä hihnanvaihtovälistä on jo yli puolet ajettu. Jos hihnanvaihto maksaa DA:ssa 800-900€ niin, niin kannattaa varautua että maksettavaksi voi jäädä 400-500€. Ei muuta kuin uudestaan DA:n juttusille. Jos eivät suostu niin sitten ehdottomasti yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
KAIKISSA tapauksissa KAIKKI asiaan liittyvä kannattaa hoitaa kirjallisesti/sähköpostitse, ja jos sovitaan suullisesti jotain niin sille ja ehdottomasti kirjallinen vahvistus, ennenkuin tekee/teettää mitään. Muutoin maksajan osa saattaa jäädä itselle, vaikka suullisesti olisi luvattu muuta.
Osa kuluista (hihnanvaihto kuluista, ei remontti) jää luultavasti kuitenkin maksettavaksesi, sillä hihnanvaihtovälistä on jo yli puolet ajettu. Jos hihnanvaihto maksaa DA:ssa 800-900€ niin, niin kannattaa varautua että maksettavaksi voi jäädä 400-500€. Ei muuta kuin uudestaan DA:n juttusille. Jos eivät suostu niin sitten ehdottomasti yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.
KAIKISSA tapauksissa KAIKKI asiaan liittyvä kannattaa hoitaa kirjallisesti/sähköpostitse, ja jos sovitaan suullisesti jotain niin sille ja ehdottomasti kirjallinen vahvistus, ennenkuin tekee/teettää mitään. Muutoin maksajan osa saattaa jäädä itselle, vaikka suullisesti olisi luvattu muuta.
Minulle on vähän epäselvää mihin moottoriin ketjussa aikaisemmin oleva Dobberin kuvan systeemi on.
Minulle tuli tänään lähetys Saksasta eli tessun ja GTA:n hihnakalustot kokonaisuudessaan.
TS:än jakopäähihnan kiristin tuotti positiivisen yllärin kun olikin täysin metallinen (kuva albumissa), vaikka kuvaston verme oli selkeäsi sitä muovirakennelmaa. Tämä oli saksalaisen FebiBilstein`in laatikossa.
Hinta www.italo-ersatzteile.de/ 44 €. Jos sieltä joku tilaa tavaraa, niin kannattaa TS:n jakopääromppeiden osalta huomata, että tasapainoakselin hihna on jostain syystä hinnakas ja saa täältä halvemmalla. Olisivatko panneet vaan katteen parantamiseksi yhden osan kalliimmaksi, onneksi huomasin ja jätin sen pois.
Minulle tuli tänään lähetys Saksasta eli tessun ja GTA:n hihnakalustot kokonaisuudessaan.
TS:än jakopäähihnan kiristin tuotti positiivisen yllärin kun olikin täysin metallinen (kuva albumissa), vaikka kuvaston verme oli selkeäsi sitä muovirakennelmaa. Tämä oli saksalaisen FebiBilstein`in laatikossa.
Hinta www.italo-ersatzteile.de/ 44 €. Jos sieltä joku tilaa tavaraa, niin kannattaa TS:n jakopääromppeiden osalta huomata, että tasapainoakselin hihna on jostain syystä hinnakas ja saa täältä halvemmalla. Olisivatko panneet vaan katteen parantamiseksi yhden osan kalliimmaksi, onneksi huomasin ja jätin sen pois.
Voi voi ei se paljon auta, vaikka olis kokonaan metallinen. Jos käy kuin meille kävi just, rulla repes melkein kokonaan irti siitä alustastaan. Takana oli 40 tuhatta ja reilu 3 vuotta.jiiässä kirjoitti:Sais joku osaava kehitellä kiinteän ja kokonaan metallisen kiristimen, ois ainakin yksi ongelma vähemmän, ei varmaan teknisesti vaikea jos taitaa vertexin tms ja työstökone ohjelmoinnin, sit vielä joku sopiva nyrkkisääntö sen sopivalle kireydelle hihnanvaihdon yhteydessä.
V6 koneeseen ainakin joihinkin malleihin kiinteä kiristin on olemassa.
Kun se pirun kiristin antaa hihnan löystyä jos kone pyörii taaksepäin, vaikka vahingossa 1 vaihde päällä liukuu taaksepäin. Siinä samalla nostaa kytkintä niin näinhän käy, perään nopea startinpyöräytys niin kiristin ei välttämättä "ehdi mukaan" kirstämään hihnaa taks normaali kireydelle.
+ kokonaan metallinen ohjainpyörä mielellään takas myyntiin, nykyset
ohjaimet on puoliksi muovia, vanhempi oli kokonaan metallia.
Olihan se varmasti vaihdettu 40tkm sitten ja kiristetty niin kuin kuuluukin omalla erkoistyökalulla työkalulla eikä rautakangella tai vastaavalla, ja eihän mahdottomuus ole ettei metallinenkin voisi hajota...ihmisen tekemä..Voi voi ei se paljon auta, vaikka olis kokonaan metallinen. Jos käy kuin meille kävi just, rulla repes melkein kokonaan irti siitä alustastaan. Takana oli 40 tuhatta ja reilu 3 vuotta.
Hihna, rullat, kiristimet ja vesipumppu oli vaihdettu samaan aikaan. Uskoisin,että remontti oli tehty asianmukaisesti. (oli ainakin huoltokirjassa liikkeen leima) Mutta eihän sitä koskaan tiedä jos ei ole itte vieressä seisomassa.....Edellisen omistajan ajalta.V6 kirjoitti:rullan kilometreistä ei kai ollu tietoa?motopark kirjoitti:
Voi voi ei se paljon auta, vaikka olis kokonaan metallinen. Jos käy kuin meille kävi just, rulla repes melkein kokonaan irti siitä alustastaan. Takana oli 40 tuhatta ja reilu 3 vuotta.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Onko tuohon joku erikoistyökalukin olemassa? Muistaisin jostain ohjeesta lukeneeni että sopiva pultti siihen lohkon reikään ja ruuvimeisselillä kampeamaan esisäätö kohdilleen, ei nyt kyllä äkkiä tule mieleen mihin tuossa tarvittaisiin jotain tehtaan työkalua 6327872517b.jiiässä kirjoitti:kiristetty niin kuin kuuluukin omalla erkoistyökalulla eikä rautakangella tai vastaavalla
- Epäkelpokeräilijä -
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Onhan tuohon näköjään monenlaista erikoistyökalua tarjolla

Ärsyttää vähän välillä tää jatkuva jakohihnojen syyttäminen konevaurioista,kun se remmin katkeaminen on kuitenkin pääasiassa seuraus,eikä syy. Ja sen jälkeiset tuhot taas seurausta remmin katkeamisesta.Samat tuhot syntyy ketjunkin katkeamisesta (mikä on myös mahdollista!Joskaan ei niin yleistä)
Skannasin pari juttua remmivaurioiden syistä tuonne:
http://smg.photobucket.com/albums/v332/ ... akohihnat/
Kannattanee tallentaa ja suurentamalla koittaa saada luettavaks,kun ovatten vähän epäselviä


Ärsyttää vähän välillä tää jatkuva jakohihnojen syyttäminen konevaurioista,kun se remmin katkeaminen on kuitenkin pääasiassa seuraus,eikä syy. Ja sen jälkeiset tuhot taas seurausta remmin katkeamisesta.Samat tuhot syntyy ketjunkin katkeamisesta (mikä on myös mahdollista!Joskaan ei niin yleistä)
Skannasin pari juttua remmivaurioiden syistä tuonne:
http://smg.photobucket.com/albums/v332/ ... akohihnat/
Kannattanee tallentaa ja suurentamalla koittaa saada luettavaks,kun ovatten vähän epäselviä
