Forumilaisten 159 koeajoraportit tänne!

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
skylark
Viestit: 58
Liittynyt: 25 Huhti 2006, 22:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja skylark »

159 sw 3.2 Q4 tuli taannoin koeajettua noin tunnin lenkillä.

Ensituntemuksia:
-ison oloinen
-laatuvaikutelma hyvä, parempi kuin 156
-viikset täynnä tavaraa, käytettävyysongelmia (mistä peräluukku aukeaa: no katosta)
-ei tunnu kotoisalta, ei alfamainen (tämä fiilis korjaantuu myöhemmin)
-avainslotti ja nappistartti: oi miksi...

Ajossa:
-äänet :-D
-tehoa ja vääntöäkin on mutta: auto on tankin oloinen / paino tuntuu: ei tunnu 260heppaiselta. Jostain syystä auto ei myöskään tunnu kovin urheilulliselta (esim. vrt Audi S3) vaan ennemminkin voimakkaalta ja sivistyneeltä edustusautolta. Tätä vaikutelmaa lisää beessi sisustus.
-vaihteisto tuntuu jotenkin tahmealta, en osaa vaihta nopeasti. Koeajon loppuvaiheissa osaaminen paranee
-vakaampi kuin 156 ja tuuli ei ota kiinni. Vauhti ei tunnu kuten 156:ssa.
-ramppeihin ja mutkissa täyskaasulla ajettaessa neliveto pitää linjan kuin juna, etenee sivistyneesti, eleettä ja kovaa. Todella hieno ajettava! Nyt tuntuu jo Alfalta.

Paluu takasin omaan 156:een. Tuntuu kotterolta. Tästä huolimatta 159:stä ei jää pakko saada joskus fiilistä. Ainakaan vielä.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Aloitin sitten eilen perusteellisemman koeajon 159 2.2:lla - kestänee n. pari vuotta.

Väri on Alfa Red ja ihan perusvarustein Tampereen Deltasta vaihtohyllystä.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Onneksi olkoon! Ja kuvia jakoon välittömästi... 8)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Heti kun kerkee - oon vaan taas tien päällä lähipäivät - kunhan nyt saan nää toimistotyöt tehtyä - niinkus huomaat niin Forumi on auki taustalla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Kaalipata
Viestit: 1422
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 15:54
Car(s): 2008 Alfa Romeo 159 2.4 JTDm QTronic
ex E46 330da Touring
RIP 2002 Alfa Romeo 156 SW 2.4 JTD Blu Vela
ex 1998 Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark Rosso Alfa
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Kaalipata »

Njoo...mullakin on tää foorumi auki koko päivän, täytyy vaan aina huolehtia ettei timeout yllätä :) Mut taitaa mennä Rollelta hermot kohta tähän offtopiciin, sori 8)

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

No nyt on viikko kulunut ja 1000 km koeajoa.

Plussat :

- alusta on jämäkkä ja ohjautuvuus tarkka
- penkki on parempi kuin 156:ssa , mutta ei niin hyvä kuin 2 ovisessa 147:ssa
- vääntöä on mukavasti , ei tarvitse välttämättä vaihdella 6:lta alaspäin rekkoja ohitellessa
- auto on suht hiljainen , hommasin irto bluethoothin, mutta kokeilin pelkkää puhelinta telineessä vaihdekepin vieressä ja vastaanottajan päässä kuuluu kuulemma paremmin kuin vanha aito Hands free - eli katsotaan sano tohtori - saishan ton tuleen kajarienkin kautta - nooo
- ei tunnu ihan niin hätäseltä kuin 156 V6 Tomaatti, mutta yritän nyt pärjäillä
- lämmitin on todella lämmitin ja ainakin vielä nopea
- auto on paljon isompi kuin näyttää
- oli paljon halvempi kuin 4-veto
Miinukset :
- ristiseläntuki menee persuksiin ja mää oon luikku
- auto on paljon isompi kuin näyttää
- ei o 4-veto
- ei o 260 hv
- ei o niin hienot pörinät pakorööristä kun 260 heppasessa
- sumuvaloissa on vettä sisällä - lienee ns. normaalia - takuu hoitanee

No seurataan tilannetta kun kilometrejä kertyy
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Onneksi olkoon! Ja kuvia jakoon välittömästi...
Nyt on kehveli kuva albumissa - yritetään ottaa lisää oikeella kameralla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Scudetto
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:44
Car(s): ex AR 166 TS -02
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Scudetto »

Kävinpä minäkin viime viikolla Alfa Road Show-koeajolla. Alle osui 159 Q4, josta muutama kommentti.

- Näyttää paremmalta luonnossa kuin kuvissa
- Upeat äänet.
- Auton paino tuntuu kyllä paikaltaan lähdettäessä, ohituskiihtyvyys kuitenkin kiitettävää luokkaa. Muutenkin auto tuntui sitä paremmalta mitä kovempaa sillä ajoi.
- Ajo-ominaisuudet kohdallaan ja neliveto plussaa. 166:een verrattuna tuntui ketterämmältä.
- Ainakin minulle tehot riittäisivät, kyllä kortti lähtee näillä Suomen rajoituksilla edes pahemmin yrittämättä.

Muutama miinuskin löytyi:
- Liikkeelle lähtiessä kytkin varsin äkkinäinen, tähän kuitenkin tottui nopeasti.
- Sisusta hiukan muovisen oloinen ja ajotietokoneen punainen näyttöruutu selkeä tyylirikko.
- Moottoritienopeuksilla äänekäs

Olkoonkin GM-alusta, kyllä ero Vectraan ja Saabiin on selvä. Kyllä tämä menee tulevaisuudessa hankintalistalle.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Scudetto kirjoitti: Olkoonkin GM-alusta, kyllä ero Vectraan ja Saabiin on selvä. Kyllä tämä menee tulevaisuudessa hankintalistalle.
on siinä alustan (pohjalevyn) tekemisessä/sunnittelussa ollu Alfakin mukana eikä sitä taida edes löytyä mistään muusta autosta. Oikeastaan se on GM/Fiat alusta
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »

Nyt tuli sitten Q4:kin kokeiltua. Breran jälkeen tuntui hyvältä että tilaa löytyi kuskin paikalta riittävästi. Kun ajoin ekan kerran 159 2.2:lle tuntui että jotain jäi puuttumaan, mutta nyt heräsi kyllä oikea kiinnostus. Voimaa on mutta kuten Brerassa neliveto ja paino vaatii veronsa. Loistava ajettava ja myös työn laatu vaikutti hyvältä. Erittäin hiljainen kun vertaa nykyiseen 156:n.

Tämähän voisi olla seuraava pirssi ? Ainut asia mikä jäi vaivaamaan oli viereisessä ruudussa ollut GT 3.2 joka on kyllä aika paljon paremman näköinen kuin 159. Sääli ettei aika riittänyt vielä sen koeajoon.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Scudetto kirjoitti: Olkoonkin GM-alusta, kyllä ero Vectraan ja Saabiin on selvä. Kyllä tämä menee tulevaisuudessa hankintalistalle.
Ei 159:n alustalla ole mitään tekemistä nykyisten Saabbien tai Vectrojen kanssa. Samalta pohjalta piti alunperin kehittää 9-5 korvaava malli mutta se todettiin liian kalliiksi projektiksi. Käsittääkseni tälle pohjalle ei toistaiseksi ole tehty muuta kuin Alfoja. Mirafiori korjatkoon jos olen väärässä.

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

rim kirjoitti:Tämähän voisi olla seuraava pirssi ? Ainut asia mikä jäi vaivaamaan oli viereisessä ruudussa ollut GT 3.2 joka on kyllä aika paljon paremman näköinen kuin 159. Sääli ettei aika riittänyt vielä sen koeajoon.
Parempi, ettet ajakaan sitä. ;-) Minä kokeilin kaikki: Brera, 159 ja GT. Ja GT:n jälkeen Q4 kyllä tuntui laiskalta kuin mikä. No, talvikeli onkin sitten taas ihan eri juttu. Sinänsä tuo Q4 tuntui ihan kivalta, muttei sen enempää...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

159 SW 2.4JTDm Qtronic koeajettu, ei taida muilla olla kokemuksia, kun ei ole kirjoitettu.

Loistopeli, autossa ei puolen tunnin lenkillä tullut esiin mitään, joka olisi itseä häirinnyt mainitsevasti, toisin kuin talvella ajetussa 2.2 JTS:ssä, jopa ajoasento oli parempi tässä.
En ole manuaalina ajanut samaa konetta, mutta ei olisi hetkenkään epäilystä, ottaisinko mieluummin tämän vai manuaalin, puhumattakaan 2.2 JTS:stä, se jäisi kauppaan armotta.

Mahtava veto, rampilta kiihdyttäessä tuntuu, kuin joku korkeampi käsi kiskoisi autoa kuminauhan päässä aina 160 km/h asti ja sittenkin riitti vielä menohaluja, kun laatikko vaihtoi viitoselle, mutta päätin höllätä.
Ohituskiihtyvyys 80 vauhdista on jotain uskomatonta, laatikko on alueella koko ajan ja ohitus on jo tapahtunut, kun asiaa vasta ehti miettimään :shock: . Melkein uskaltaisin väittää kiihdytyksen tapahtuvan tällä nopeammin, kuin manuaalipelillä.
Tyhjäkäynnillä esiintyy pientä värinää, muttei häiritsevästi ja dieseliksi autoa ei äänistä tunnista sisälle, jos yhtään auto liikkuu.
Rengasmelukaan ei minua häirinnyt, muiden korvista en tiedä, jos on herkemmät...

Ristyksestä täysiä kiihdyttäessä ASR vilkkui ahkerasti, tämä ei tiedä hyvää renkaiden kulumista silmällä pitäen :mrgreen: .

Paljon tuosta saisi asiaa, mutta eiköhän nyt riitä.

Plussia on liikaa kirjattavaksi, miinuksia pari, jos niitäkään voi laskea.
-taakse näkyvyys ei ole mikään huippu matalan takalasin johdosta.
-ns. normaaliajossa vaihteisto jättää kierrokset päälle ikäänkuin odottaen lisää kaasua, mutta hetken päästä vaihtaa isommalle.
-isoin miinus, minulla ei ole varaa ostaa tätä autoa.

Ai niin, koeajoauton trippimittarissa oli keskikulutuksena 9.3L/100km 1800km:n matkalle, ja tuskin tuolla on mitään taloudellisuusajoa ajeltu :oops: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

furio
Viestit: 164
Liittynyt: 25 Kesä 2006, 00:02
Car(s): Pösö
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja furio »

Eipä ole juuri täydentämistä Alfissimon 159 SW 2.4JTDm Qtronic arvosteluun. Ajoin saman myös Road Showissa. Erittäin fiksu menopeli, ei vain diesel kelpaa kaikille, kuten ei minullekaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfissimo kirjoitti:159 SW 2.4JTDm Qtronic koeajettu
Siinähän taitaa olla meikän seuraava auto. Siis sitten joskus vuosien päästä, kun 156 on ajettu puhki ja Viisysejä saa puoli-ilmaiseksi.
- Epäkelpokeräilijä -

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Tuli sitten ajettua 159 2,4 JTDm SW.
-Laatuvaikutelma oli hyvä, ja penkki + istuma-asento parempi kuin 156:ssa.
-Koeajoautossa kuului jotain ihme sirinää/räminää kun konetta kierrätti, ei liene ominaisuus.
-Tilaa riittää ja hallintalaitteet ja ajettavuus kiitettävää tasoa

Dieselistiä tuo ei kyllä minusta tehnyt. Kaasu pohjaan, odottelua, nopea vaihto, hieman odottelua kunnes lähtee jne. Ja vaihdoin kyllä räväkästi mutta silti ahdot tippui ja auto hetkeksi puutui. Tai sitten en vain osannut.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Ny löytyy vähän parempia kuvia albumista.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Laku kirjoitti:Kävin vielä uudestaan kokeilemassa 159 2.2:sta tällä kertaa SW:tä .

En kyllä keksi mitään syytä pistää 20.000 € rahaa autoni lisäksi vaihtaa tähän tussuttimeen.
Laku kirjoitti:Aloitin sitten eilen perusteellisemman koeajon 159 2.2:lla - kestänee n. pari vuotta.
Kyllä se aika keinot keksii vai mitä :mrgreen: Hienolta tuo autos näyttää noissa kuvissa, onneksi olkoon hankinnallesi. Itse sain vasta viimeviikonloppuna eka kertaa kokeiltua 159:ä (2.2) ja kyllä minusta kokonaisvaikutelma oli positiivinen. Uskoisin viihtyväni sen kanssa siinä kuin nykyisenkin.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Joo aika kultaa muistot ja dementia vaivaa.

Tais järki kuitenkin voittaa, joskus se kuitenkin vaihdettava. Ja kun sattu tuleen se punainen.

Edelleen olen samaa mieltä , että 159 2.2 on tussutin 2.5 156 verrattuna , vaikka mun oli vielä automaatti.

Alusta on miellyttävämpi ja onhan se nyt uudempi ja ja ja

Oli todella heräte ostos - näin ilmoituksen netissä edellispäivänä ja soitin autosta 100 Km päästä , että laskekaa sellainen tarjous valmiiksi, ettei tartte tunteja neuvotella - niin haen pois. No päästiin yksimielisyyteen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

159 3.2 Q4 sw

Viesti Kirjoittaja samppa »

Tuli käytyä eilen koeajolenkillä. Verrokkina mulla on tämänhetkinen autoni Mazda6 2.3GT SW.
- Alfassa istuu ahtaassa (polville ei edelleenkään tilaa)
- Kun laittaa vakionopeudensäätimen päälle, ei jaloille keksi mitään paikkaa lepuutella. Polkimet vievät koko leveyden. Eli jalat on laitettava koukkuun. Ei kiva.
- Takapenkki ahdas näin perheelliselle.
- Muovisen ja leluhkon oloinen konsoli. Viiksiin ympätyistä toiminnoista jokainen on varmaan yhtä mieltä.
- Kulutus hirvittävä
- Tehot eivät oikeen tulleet esiin koeajolenkillä.
- Moottoritiellä tuuli suhisi ja vinkui
- Äänet hyvät murinat
- Takakontti ahdas, myös lastata
- Ratti kuin jostan 80 luvun Ibizasta

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

.. ilmeisesti palasit tyytyväisenä Mazdan rattiin? :wink:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: 159 3.2 Q4 sw

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

samppa kirjoitti: - Alfassa istuu ahtaassa (polville ei edelleenkään tilaa)
kuinkahan paljon sitä tilaa tarvitsee, minua ei ainakaan ahdista.
samppa kirjoitti:Viiksiin ympätyistä toiminnoista jokainen on varmaan yhtä mieltä.

pari sekuntia tutkittuani, ei tuntunut yhtään monimutkaiselta
samppa kirjoitti:- Moottoritiellä tuuli suhisi ja vinkui
olenkohan minä sitten kuuro noille suhinoille, kun yksikään ajamani 159 (2kpl) ei ole metelöinyt häiritsevästi, päinvastoin.

Ja minä kun en aikanaan tykännyt yhtään, kun joudun masurkka6:lla ajamaan 50 kilsaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 159 3.2 Q4 sw

Viesti Kirjoittaja V6 »

Alfissimo kirjoitti: olenkohan minä sitten kuuro noille suhinoille, kun yksikään ajamani 159 (2kpl) ei ole metelöinyt häiritsevästi, päinvastoin.
samaa mieltä yhden ajetun perusteella, ei yhtään tuulen suhinoita tai vinkumisia tai muitakaan hälyääniä, hiukan rekaista tulevaa ääntä ei muuta.
Eikö 159sissa muka ole vasemman jalan tukea? vai mihin ne jalat pitäisi saada? Konsoli ja koko sisustan fiilis paranee kun ei valitse sitä perusmallia.
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

On siellä se tuki, oikein hyvä sellainen.
Kannattaisi muutenkin harjoitella käyttämään penkin säätöjä, ei sitten tulisi jauhettua puutaheinää täällä :roll:
- Alfaholic -

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Nyt on sitten 2000 Km koeajoa täynnä ja koko ajan tunteella ja 5 minuutin harkinnalla tehty ostopäätös tuntuu entistä fiksummalta.

Alla on pyörinyt nyt viikon ajan Michelinin kitkat ja kuten ennenkin kesäpyöristä kitkoihin vaihdettaessa muuttui kabiini entistäkin hiljaisemmaksi.

En ymmärrä mistä suhinoista täällä joku valittaa, auto on tosi hiljainen.
Harmillista, että koneen ääntäkään ei kuule kunnolla, nykyään kun joutuu ihan itte nykiin vaihteita.

Auto on todella niin hyvä , että tulee välillä mieleen, että olisko mitään matkaa mihinkään, että lähtis vaan pöristeleen - kohta varmaan rupeen ajaan ajankuluksi mopolenkkejäni kun mopo meni talvilepoon.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

samppa
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 06:08
Paikkakunta: Tampere

Re: 159 3.2 Q4 sw

Viesti Kirjoittaja samppa »

V6 kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti: olenkohan minä sitten kuuro noille suhinoille, kun yksikään ajamani 159 (2kpl) ei ole metelöinyt häiritsevästi, päinvastoin.
samaa mieltä yhden ajetun perusteella, ei yhtään tuulen suhinoita tai vinkumisia tai muitakaan hälyääniä, hiukan rekaista tulevaa ääntä ei muuta.
Eikö 159sissa muka ole vasemman jalan tukea? vai mihin ne jalat pitäisi saada?
Konsoli ja koko sisustan fiilis paranee kun ei valitse sitä perusmallia.
Oli sitten vissiin epätavallisen kova sivutuuli motarilla :)
Toki vasemman jalan tuki löytyy. Mutta painankin kaasua oikealla jalalla ja näinollen vakionopeussätimen käytössä en saanut räpylääni polkimien alle tai mihinkään "lepuutukseen". Se vissiin tuossa vak.nop säätimessä on tarkoitus että jalat saa olla rentoina eikä kippurassa.

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Mulla kyllä on oikea jalka valmiina painaan jarrua näin hirviaikaan - voihan sitä nilkkaa tietty välillä laakeilla aakeilla pyöritelläkin.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tumbe »

Onko kukaan muu ajanut 159 perässä pimeällä? Ajelin isän perässä tässä joku päivä ja huomasin että on muuten älyttömän häijyn ja ärjyn näkönen takaakin!! Neljä pyöreetä "silmää" jotka on vähän kiinni.

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Nyt on koeajo päättynyt, tänään jäi 159 Delta-Autoon...24tkm kerkesin koeajaa. Hyvä auto...
Tunteella ja huumorilla!

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

PeeVee kirjoitti:Nyt on koeajo päättynyt, tänään jäi 159 Delta-Autoon...24tkm kerkesin koeajaa. Hyvä auto...
Mikä auto tilalle?

Avatar
Mergy
Viestit: 343
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 17:31
Car(s): Ex:t: Giulia (2016); Giulietta; GT; 147
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Mergy »

PeeVee kirjoitti:Nyt on koeajo päättynyt, tänään jäi 159 Delta-Autoon...24tkm kerkesin koeajaa. Hyvä auto...
Mikä on vaihdon syynä?
Mergy / 147>GT>Giulietta>Giulia

Avatar
PeeVee
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Loka 2003, 03:59
Car(s): Alfa Romeo Mito 135 TCT
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PeeVee »

Vaihdoin 159:n Audiin (A6 Tiptronic ja neliveto) mahtava peli ! Pakko oli heittää näin heikkotasoista herjaa :oops: , en vaan voinut vastustaa kiusausta. Kyllä se 159 vaihtui vuoden vanhempaan 166:een ja se on kyllä todella makea menopeli.

Vaihdon syyn voi lukea minun aikaisemmista 159 käsittelevistä viesteistä.
Tunteella ja huumorilla!

hazaa
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Maalis 2006, 11:12

Viesti Kirjoittaja hazaa »

Terve vaan kaikille onnellisille (?) alfan omistajille Volvon ratista :mrgreen:

Tässä hiukan omia koeajokokemuksia kerron. Koeajattavana oli tuo 159 turbo diesel automaattilootalla.

Ensinnäkin auto on kuin veistos. Senhän jo jokainen tietääkin. Katsoi sitä mistä kulmasta tahansa. Jotenkin sen koko vaan ei tule esille, vaikka iso auto onkin.

Verrokkina mulla on S70 (250hv/400mn) myöskin automaattina. Ei ehkä ole mielekästä verrata bensaa ja dieseliä keskenään. Mutta kun nuo väännöt ovat samaa luokkaa, niin teen kuitenkin sen.

Ja automaatti siksi, että manuaali Alfassa en saa kuskin penkin etureunaa tarpeeksi alas. Ajoasennosta ei tule oikein hyvää vaikka mitä tekisi. Automaatilla tätä ongelmaa ei sitten enään olekaan. Enkä minä enään mitää manuaalia haluakkaan...

Auton vaihto ei ole ajankohtaista vielä vähään aikaan, mutta parasta silti olla valppaana :) . Toista Volvoa tuskin tulen hankkimaan. Ei siksi, että nykyisessä olisi jotain valittamista. Vaan siksi, että kaikki uudemmat Volvot muistuttavat 4-pyöräistä saippualaatikkoa. Ne ovat rumia mun silmään. No, ehkä uusi S80 voisi vielä mennä.


No itse asiaan.

Alfan käynnistäessä sen huomaa olevan diesel. Samoin tyhjäkäynnillä. Muuten sitten ei. Eihän tuo dieselin laulu ole mitenkään Alfan bensakoneeseen verrattavissa. Ei kuitenkaan mikään traktori.

Vaihteisto oli minulle pienoinen pettymys. Varsinkin laatikon vaihtaessa alaspäin. Silloin tuntuu selvä nykäisy. Tätä ei huomaa Volvossani lainkaan. Toivottavasti tuo menee oppivan vaihdelaatikon piikkiin ja poistuisi hiukan normaalimmalla ajolla. Koeajoauto kun saa armotta kenkää jokaiselta ajajalta. Normaali ajossa vaihteisto jättää hetkeksi kierrokset päälle (siis korkealle), mutta hetken päästä vaihtaa isommalle. Tämän erän kyllä Volvo hoitaa paremmin. Ehkä tuo laatikon "opetus" helpottaa tilannetta? Laatikko ei missään nimessä ole huono. Odotin vaan hiukan enemmän. Varsinkin kun TM:ssä laatikkoa kovasti kehuttiin.

Sitten itse auton etenemiseen. Vaikka väännöt ovat samaa luokkaa, niin Volvo kyllä lähtee liikkeelle paljon liukkaammin. Ja saman huomaa myös moottoritienopeuksissa. Älysin Alfan vaihdelaatikossa olevan myös sport-asennon vasta autoa palauttaessani. En sitten tiedä millä asennolla tulin ajelleeni. Molemmat liikkuvat kyllä aivan riittävän nopeasti. Ohitustilanteessa saa aivan vahingossa mittariin 150 km/h.

Näkyvyys Alfasta ulos on hiukan rajouttunut. Varsinkin kaistanvaihdon yhteydessä. Penkin niskatuki ja etuoven karmi peittävät aika pahasti näkökentän taaksepäin. Tarkkana saa siis olla kaistaa vaihtaessa. Näkyvyys taaksepäin on ihan samaa luokkaa kun Volvossakin. Eli ei kovin hyvä. Onneksi edellinen omistaja on laitattanut Volvoon takasiiven. Se kertoo selvästi missä perä menee.

Kojelauta on sanalla sanoen makea. Vaikkakin keskikonsoli hiukan muovisen oloinen. Vielä kun olisi nahkaa sisustassa. Itse kuvittelin nahkapenkkien olevan liukkaat, mutta ei ainakaan Volvon penkeissä näin ole. Hyvin on jakkaralla pysynyt. Tosin aika kylmat ne pakkasella ovat. Penkinlämmittimet ovat ehdoton varuste nahkapenkkien yhteydessä. Itse penkki Alfassa vaikutti ihan hyvältä. Vasta pidempi ajo sitten kertoo kaiken. Nyt lenkki oli tunnin mittainen.

Mitään ylimääräisiä nitinöitä ja natinoita ei kuulunut. Ei mitään. Eikä mistään. Siitä suuri plussa autolle. Eikä tuon hintaisessa autossa niitä saakaan olla.


Kaksi negatiivista asiaa huomasi selkeästi.

Kaasun painaessa pohjaan, eturenkaat vetelivät jonkin verran. Paljon tehoa ja leveä rengas. Sen siitä sitten saa. Tätäkään ei Volvossa esiinny. Ei se Alfassakaan paha ole. Mutta on olemassa.

Mutta sitten se rengasmelu. Aivan liian suurta tuon luokan autossa :evil: . Selkeästi meluisampi kuin Volvoni. Osin se johtuu siitä, että olen tehnyt Volvooni hiukan hifiasennuksia ja autoa on hiukan vaimennettu. Ja ero on kyllä suuri. Moottoritiellä omassa autossa ei kuulu edes nastojen ropinaa sisälle. Ja Alfassa oli vielä kitkat alla.

Rengasmelu on kyllä liian kovaa. Sitä ei voi millään kieltää. Mutta se olikin sitten ainoa asia, mikä autossa ärsytti. Ja siihen on vaimennuskeinot olemassa. Jos asialle vain haluaa jotain tehdä. Muuten Alfa oli hieno peli ajella. Tukeva, napakka ja laadukkaan oloinen.

Autoon kyllä syntyi kova omistamisen halu. Varsinkin automaattilaatikon kanssa, koska ajoasento oli parempi kuin manuaalilla.

Saattaa hyvinkin seuraava autoni olla Alfa Romeo.

ps. Alfassa oli muuten aivan älyttömän hienosti toteutettu trippimittari...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kun ei minun koeajo pyyntöihini deltasta vastattu, niin veli pisti koeajo pyynnön, ja kas yhteyttä otettiin seuraavana päivänä :?

Käytiin siis ajamassa 2,4 tiisseli farkku, kun V6 oli ajossa. Eipä oikeestaan mitään uutta sanottavaa. Penkkiin sain kyllä hyvät säädöt, tosin sivuttais tuki puuttui. Vakionopeuden säädin ei ainakaan mulla ollut tiellä.

Ensimmäistä kertaa ajoin autolla jossa oli noita ajoa kiusaavia elektroniikkoja, pois niitä en uskaltanut ottaa (oli meinaan todella liukasta).

Loppujenlopuksi kaikki tuntui laadukkaalta ja kestävältä, mutta mutta, jotenkin ei kuitenkaan säväyttänyt, se jonkinlainen henki siitä tuntui puuttuvan jonka tunsin heti oman auton rattiin mennessäni. Tiedä sitten jospa sen kokisi vähän pidemmällä tutustumisella.

Veli oli samalla varannut ajan Breralle, jonka ei kuitenkaan pitänyt olla samana päivänä tampereella, no kun tultiin 159:n ajolta niin siinähän köllötteli Brera 3.2 pihassa. Käytiin pyytään sitä ajoon ja se tuntui sopivan, kunnes myyjä sanoi että hänen täytyy tulla mukaan, ja sanoi että autoon ei mahdu kuin kaksi. Kaveri sanoi että siis toisen teistä täytyy tulla toiste. Aattelin että kun mulla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta tulla pitkään pitkään aikaan että jospa änkisin itteni takapenkille. Kun laitto pään kenoon niin sinne mahtu, mutta etupenkki ei muka lukittunut kuin taka-asentoon jossa etupenkki oli kiinni takapenkeissä :shock: ei kait se noin voi toimia?

No joka tapauksessa ei myyjä edes tuossa tilanteessa luistanut, vaan pakko oli kyytiin mennä, ilmeisesti kuuluu hänen velvollisuuksiin.

Avatar
Casa di Matti
Viestit: 345
Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Viesti Kirjoittaja Casa di Matti »

Pari kertaa olen ajanut 159:llä. En ollut mitenkään kamalan innostunut, mutta en myöskään pettynyt. Breran koeajon jälkeen olin. Brera on vain 159:n jonkinlainen coupe-versio, ei samalla lailla urheiluauto kuin GTV.

Ei sen puoleen, en alunperin ollut kamalan innostunut 156:akaan. 159 ei ole millään lailla ikävä, mutta jotenkin standardimpi kuin 156 oli aikoinaan. 159 on kuitenkin OK: Mitään suurempia kicksejä ei sen koeajosta saanut, mutta ihan selvästi tyylikäs ja haluttava auto 159 on.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Casa di Matti kirjoitti:Pari kertaa olen ajanut 159:llä. En ollut mitenkään kamalan innostunut, mutta en myöskään pettynyt. Breran koeajon jälkeen olin. Brera on vain 159:n jonkinlainen coupe-versio, ei samalla lailla urheiluauto kuin GTV.
Jep, ja nämä coupet on Suomessa sikahinnoiteltuja. Eivät ole Saksassa... Italiassa tai yleensä muualla. Arvaa ottaako päähän?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Casa di Matti kirjoitti:Brera on vain 159:n jonkinlainen coupe-versio, ei samalla lailla urheiluauto kuin GTV.
Onhan GTV:kin vain (?) 155:n coupé-versio. Tosin 155:een ei koskaan ole saanut GTV:n 3.0 24v -kattilaa sen paremmin kuin V6 Turboakaan, toisaalta GTV:hen taas ei ole tarjottu 155 Q4:n nelivetoturbotekniikkaa. Se muuten näyttäisi käyvän GTV:n kiinnityksiin suoraan, onkohan kukaan koskaan kokeillut?

Summa summarum; Toiseen on saanut urheiluauton ulkonäön, toiseen urheiluauton voimansiirron.

Edit: Onhan GTV/Spider kyllä muotoilultaan ihan oma luomuksensa, ja upea onkin. Näin tottumattomana en edes erota Breraa ja 159:siä edestäpäin toisistaan.
- Epäkelpokeräilijä -

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Epezin kanssa samoilla linjoilla. Olen ajanut 159:lla heti kun se saapui suomeen ja heti tunsin, että sieltä puuttu jotain. Ja sitten se perkkele löytyi! siellä ei ole sielua :evil: se on vain Kaunis auto isolla k:lla, muuten ei erottuu mitenkään esim Audi A4. Kyllä 166:lla ajaminen oli elämys kaikkille aisteille, mutta 159 :?
Milloin saadaan Alfasta taas kunnon old school peli?näillä näkymiin ei koskaan :evil:
Nothing beats cubic inch

zeizei
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Kesä 2006, 16:16

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Kylläpä sitä löydetään 159:stä kaikkea puuttuvaa, mut musta ainakin kokonaisuus on alkuvaiheiden jälkeen ollut ihan kiitettävä. Ulkomuoto on edelleen massasta erottuva ja sisältäkin kaikki massa-autoilijat varmasti löytäisivät jotain uutta ja erottuvaa positiivisessa mielessä. 159 yritettiin tehdä perheauton tiloihin, eikä enää niin ahtaax ku 156:set. Siinä ehkä tää sielun puuttuminen tulee näkyviin. Mut mielipiteitä on niin paljon ku meitäkin... :-D

Avatar
TommiS
Viestit: 542
Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TommiS »

TestarosaFinland kirjoitti: Milloin saadaan Alfasta taas kunnon old school peli?näillä näkymiin ei koskaan :evil:
Näitä kutsutaan nimellä "käytetty auto", veli hyvä.

Edelleen, nimimerkki, niin kaunainen kun asenteesi nykyisiä Alfoja kohtaan onkin, sanon sen, mitä Sinulle ei vielä tällä foorumilla ole sanottu, mutta mitä ilmiselvästi odotat:
Jos joku, Testarossa, ajaisi pihaasi Alfan, tyyppimerkinnältään 159, vaikkapa JTDm, ja luovuttaisi omaksesi siltä istumalta, olen VARMA Testarossa, että mielesi nykyisiä Alfoja kohtaan muuttuisi.
Se, että varmalla asenteella tyrmäät kaikki 159:n omistajat Alfoja harrastamattomiksi työsuhdeautoilijoiksi, kertoo Sinusta itsestäsi enemmän kuin tuhat sanaa.
Saattaa olla, että purjehdin sinua vastaan ensi kesänä vaikkapa -74 Spiderillä, 156:lla tai 159:llä, ja voit olla jotakuinkin varma, etten mielipiteistäsi johtuen paljoa 33:lla ajavia moikkaile. Mieitätippä näitä!!

Avatar
Rölli ja metsänhenki
Viestit: 385
Liittynyt: 31 Heinä 2003, 17:35
Paikkakunta: Hyvinkää

trippi

Viesti Kirjoittaja Rölli ja metsänhenki »

Hei ei nyt tyrmätä ihmisten mielipiteitä. Meillä kaikilla on oikeus sanoa ajatuksiamme julki.

En minäkään 75:sta pidä (olemme joskus sellaisenkin omistaneet,).33:nen varsinkin 1,7-koneella (kaasari) on mitä mahtavin ajaa ja Sudi se vasta onkin. Nää on siis mun mielipiteitä.

159 on kuitenkin ihan jotakin muuta kuin 33. Se on suunnilleen samaa kuin kunnossa oleva 166. Muistetaan kuitenkin, että nekin ovat aivan eri autot. Ja tehty aivan erilailla ja jopa eri paikkakunnilla. Vaan kyllä 166 luopuminen oli vaikea päätös, mutta tehty mikä tehty ja se siitä (ja kun sitä ei farkkuna saa).

Ja se trippi on muuten hieno (terv Hazaa) kattelin sitä illalla pitkääääään. :shock:

ErkkiK
Viestit: 18
Liittynyt: 30 Kesä 2006, 19:50

Viesti Kirjoittaja ErkkiK »

Huomenta vaan.

35.000 km koeajoa takana. Vauhti vain paranee, näyttää toimivan kunnon pakkasillakin -35 aamulla. 159:n ulkolämpömittarin asteikko riitti, 156:ssa taisi loppua - 20 asteeseen.
Moottori ei tosin lämminnyt kuin seitsemään kymppiin, mutta tarkenihan tuolla.

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

TommiS kirjoitti:
TestarosaFinland kirjoitti: Milloin saadaan Alfasta taas kunnon old school peli?näillä näkymiin ei koskaan :evil:
Näitä kutsutaan nimellä "käytetty auto", veli hyvä.

Edelleen, nimimerkki, niin kaunainen kun asenteesi nykyisiä Alfoja kohtaan onkin, sanon sen, mitä Sinulle ei vielä tällä foorumilla ole sanottu, mutta mitä ilmiselvästi odotat:
Jos joku, Testarossa, ajaisi pihaasi Alfan, tyyppimerkinnältään 159, vaikkapa JTDm, ja luovuttaisi omaksesi siltä istumalta, olen VARMA Testarossa, että mielesi nykyisiä Alfoja kohtaan muuttuisi.
Se, että varmalla asenteella tyrmäät kaikki 159:n omistajat Alfoja harrastamattomiksi työsuhdeautoilijoiksi, kertoo Sinusta itsestäsi enemmän kuin tuhat sanaa.
Saattaa olla, että purjehdin sinua vastaan ensi kesänä vaikkapa -74 Spiderillä, 156:lla tai 159:llä, ja voit olla jotakuinkin varma, etten mielipiteistäsi johtuen paljoa 33:lla ajavia moikkaile. Mieitätippä näitä!!

Minä puhuin nimenomaan uusista Alfoista. Kyllä tiedän, että old school peliä voi saada käytettynä, sen vuoksi minulla on 33 ja Sprint.

Jos joku ajaisi minun koti pihaan ja antaisi minulle autonsa ilmaiseks, olisin ottanut vastaan jopa Toijota corolla :mrgreen: niin kuin jokainen täällä foorumilla. Tietenkin se japsi lähtisi heti markinnoille ja saavutettulla rahalla olisin ostanut tusina vanhoja alfoja :lol:

EDIT: Kukaan ei pakottaa sua moikailla!
Nothing beats cubic inch

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Ja vielä tästä aiheesta.
Älä tehdä "quote" sitä mitä mä en kertonut! En koskaan kirjoittanut,että ne jotka ajavat 159:lla eivät ole Alfan harrastajia. Esim. Jappella on 75 TB ja GTV, siis hän on aito harrastaja, vaikka ajaakin 159:lla. Se että en pidä tästä autosta ei tarkoittaa, että se on paska ja että ne jotka ajellevat näillä ovat typeriä! Jokainen tekee hänen oma valintansa.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Toinen tykkää tyttärestä ja toinen äitestä ja jokkut molemmista.

Elämä on kovaa , mutta ilman kovaa ei ois elämää. Ja elämä syntyy nykäyksittäin tapas eesmennyt appiukkoni sanoa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Pitää näemmä tähänkin kommentoida.
159 on loistava auto. ensimmäistäkään vikaa ei ole ilmeentynyt.
Kutoskonetta ja sen ääniä olen jäänyt kaipaamaan.
Haaveilenkin GTVn päivittämisestä 3.0 spideriin..
- Alfaholic -

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Tänään koeajettu 159 JTDM Q-tronic Sportwagon.

Päällimmäisenä jäi kuva tehokkaasta dieselistä, joka on hyvä ajaa, tosin rengasmelu häiritsi, alla Nokian-kitkat, viimeistely hyvää tasoa varauksin (rattipylvään viikset ei miellyttäneet muotuilultaan eikä materiaalien osalta, 156:ssa laadukkaammat), isomman auton tuntuinen kuin 156, automaatin toiminta erinomaista ja hauska käytössä, VDC ja ASR poiskytkentä plussaa,
kuskin ja repsikan penkeissä riittävät säädöt.
Kone tuntui riittävän tehokkaalta ja vääntö oli mukava, tosin olin odottanut junamaista vääntöä :wink:

Tarvittaessa kone vastasi kaasuun reippaasti ja Alfa kiihtyi ihan hyvin.
Heti koeajon jälkeen reipas, melkein rajoittimeen asti kiihdytys kuitenkin todisti että ei se pieni lisäteho ja suurempi vääntö tee JTDM 159:stä välttämättä tehokkaamman tuntuista kuin oma 156 2,5 V6.
Se pelasti päiväni ja olikin mukava menna lounaalle Mamma Mariaan, vaikka Alfa-pöytä olikin varattu. Kojootille kiitos mukavasta matka- ja koeajoseurasta.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

TommiS kirjoitti: Jos joku, Testarossa, ajaisi pihaasi Alfan, tyyppimerkinnältään 159, vaikkapa JTDm, ja luovuttaisi omaksesi siltä istumalta...
Jos minulle joku sellaisen lahjoittaisi niin olisin oikein iloinen ja ajelisin sillä varmasti tyytyväisenä. Kun sellaista ei tapahdu kuin saduissa ja Suomessa autot pitää ostaa omalla rahalla suoraan tai välillisesti, en kuitenkaan laittaisi melkein 50 k Euroa kyseiseen Alfaan, nyt siis tarkoitan V6 tai D5 moottorisia, muista en olekaan niin kiinnostunut. Sen sijaan samalla rahalla saisi GT 3,2:n joka olisi huomattavasti mielenkiintoisempi, ja kun sitä rahaa ei ole ainakaan mulla niin valintani olisikin täydellisesti varusteltu 166 V6 Sportronic :-D :-D :-D
Sori jos meni vähän offtopic mutta se on Chiantin syytä se...

:drinking: :drinking: :drinking: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
late04
Viestit: 235
Liittynyt: 10 Helmi 2004, 05:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja late04 »

Automaatti-diesel koeajettu ja viinipullo haettu palkinnoksi siitä :) Auto oli pieni pettymys: jotenkin tavanomainen vaikutelma (oli vielä poikkeuksellisen likainen) sisältä. Muotoilussa (esim ratti + peilit) toivomisen varaa ja aiemmin tässä ketjussa herjatut viikset oli kyllä melkosen heppoisen oloiset hässäkät. Ehkä 156:sta on vaikea hypätä aimo askelta eteenpäin muotoilussa. Ajossa isomman auton tuntua toki ja suu meni messingille kun satasessa polkaisi kaasun pohjaan. Rengasmelu luvattoman iso (nokian kitkat alla). Pitäisi toki vertailla muihin vastaaviin automaatti-dieseleihin että saisi vertailupohjaa.

Mutta Alfa sytyttää: ohitin Peugeot Mi16:n neljänkympin rajoitusalueella niin yritti äijä pysäyttää minut ja kun ei onnistunut ajeli puskurissa kiinni pitkään :shock: Luulin että pitää ajaa Pasilan poliisiasemalle, mutta häipyi lopulta taustapeilistä...

Automaatti-diesel on jollakin aikavälillä harkinnassa, mutta enpä tiedä onko merkki Alfa. Ketjukin saisi olla nokalla...

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Eipä tuohon Tommin listaan ole juuri lisäämistä. Aavistuksen petyin paperilla hurjilta kuulostavien teho ja vääntö arvojen todelliseen menoon. Toisaalta on positiivista että esim. ohjaus ei vedellyt yhtään täydessä kiihdytyksessä! Ja laatikko toimi hienosti. Koneen voimavaroista kertoo jotain se että kun unohdin laatikon manuaaliasentoon 3. vaihteelle, huomasin asian vasta kierroslukumittariin katsottuani. Auto kiihtyi mukisematta kävelyvauhdista eikä korkeammatkaan kierrokset kuuluneet ikävästi sisälle. Alusta on viritetty aika mukavaksi ja nieli pahatkin töyssyt ilman ongelmia. Varjopuolena rampilla ja tiukoissa mutkissa ajo tuntui hieman "horjakalta". Eikä ohjaustuntuma välity samalla tavalla kuin 156. Tuorein vertailu kohta tosin on aika raaka kun omassa on KW alusta. Suurin miinus tulee ehdottomasti rengasmelusta. En tiedä onko sedan hiljaisempi? Myös auton sisusta ja monet pienet yksityiskohdat eivät saaneet samanlaista hiljaista ihailua ja omistamisen halua aikaan kuin 156. Miksi esim. erinomaiset perhos-suuttimet on korvattu perusrimpuloilla? Makuasioita tietenkin.

Varmasti hyvä auto mukavuutta ja vaivattomuutta haluavalle, itselle tyylikkyydestä huolimatta liian... hajuton ja mauton.

GT:ssä sen sijaan istahdettuani en voinut olla ajattelematta että ehkäpä, ehkäpä 8)

Ps. Yllättävän positiivinen kokemus tuo Ruffinon Chianti :drinking:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin