
Tulppa-asiaa, Lodgea vai Densoa?
Valvoja: Moderators
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Tulppa-asiaa, Lodgea vai Densoa?
Hieman provosoivasti otsikoin aiheen, jota saisin huomoiota
Meikäläinen tuuppasi aikoinaan 75 Tessuun halvimmat mahdolliset tulpat, jotka sattuivat olemaan juurikin Densot. Autohan kävi ihan nätisti, enkä minä saanut sitä edes hajoamaan. Onko siis Golden Lodge tai joku NGK:n platinatulppa ainoastaan pitempi-ikäinen kuin ihan tuiki tavallinen tuikku? Tuohon 33:seen olisi kohta edessä tulppien vaihto ja ihan periaatteesta ajattelin kysellä kokemuksianne. Neljällä tulpalla olevan koneen voi vielä täyttää kunnollisilla tulpilla, mutta tessussa se jo on kustannuskysymys.

Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Mä laitoin omaan 2v/20tkm sitten "halpis"tulpat ja hyvin on ainakin vielä kestänyt. Ei niitäkään kai kovin halpiksiksi voi sanoa kun olivat monikärksiet, mutta.. Siinämäärin hyvät kannattaa ainakin laittaa ettei joudu turhaan vaihtelemaan. (vaihtoväli tais olla huolto-ohjelman mukaan vaatimattomat 100tkm) Vaatii hieman turhankin paljon sorminäppäryyttä tuo projekti. 

Tein itse - säästin
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
itse käyttäisin alkuperäistä nelikärkitulppaa eli lodgea tai sitten lähintä vastaavaa kuten esim boschin nelikärkinen.
kesällä vaihdoin jo myytyyn 75TS:ään normaalit densot ja ihan kivasti nekin tosin pelitti mutta sitten tuli auto lähti ja pitempiaikainen kokemus jäi keräämättä.
lodget eivät omaan kokemukseen perustuen ole kovin pitkäikäiset ainakaan siinä tapauksessa jos konetta käytetään hieman raskaammalla jalalla, mutta muuten toiminta ihan OK, vaihtoväli ainakin mallissa 2 HL (boxer, TC ja 12V-kutoset)on muistaakseni ihan normaali(olikos se nyt40tkm), TS- koneen suhteen ei ole muistikuvia vaihtovälistä mutta siinä tulppa on pienempikantainen malliltaan 2 HL-D, itsellä oli monia vuosia sitten 75TS:ssä käytössä myös NGK.n nelikärkiset platinat joilla vaihtoväli taisi olla peräti 100tkm jos en aivan väärin muista, olivat muuten melko kalliit.
seuraavaksi ajattelin kokeilla noita BRISK merkkisiä monikärki tulppia GTV6:ssa, noita on muutamat kisatouhuissa mukana olleet hemmot kehuneet, omaa kokemusta noista ei ole.
linkki: www.brisk.fi
kesällä vaihdoin jo myytyyn 75TS:ään normaalit densot ja ihan kivasti nekin tosin pelitti mutta sitten tuli auto lähti ja pitempiaikainen kokemus jäi keräämättä.
lodget eivät omaan kokemukseen perustuen ole kovin pitkäikäiset ainakaan siinä tapauksessa jos konetta käytetään hieman raskaammalla jalalla, mutta muuten toiminta ihan OK, vaihtoväli ainakin mallissa 2 HL (boxer, TC ja 12V-kutoset)on muistaakseni ihan normaali(olikos se nyt40tkm), TS- koneen suhteen ei ole muistikuvia vaihtovälistä mutta siinä tulppa on pienempikantainen malliltaan 2 HL-D, itsellä oli monia vuosia sitten 75TS:ssä käytössä myös NGK.n nelikärkiset platinat joilla vaihtoväli taisi olla peräti 100tkm jos en aivan väärin muista, olivat muuten melko kalliit.
seuraavaksi ajattelin kokeilla noita BRISK merkkisiä monikärki tulppia GTV6:ssa, noita on muutamat kisatouhuissa mukana olleet hemmot kehuneet, omaa kokemusta noista ei ole.
linkki: www.brisk.fi
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Platinatulppia ei 8V:hen taida olla, vaan ovat mielestäni 16V:n vakiokynttilät ja niille on tuo vaihtoväli 100tkm. 8V:n vaihtoväli on huolto-ohjelman mukaan 20 tkm, mutta itse kyllä ajelin Lodgeilla sujuvasti 25-40 tkm vaihtokerrasta riippuen ilman ongelmia. Ajelin kyllä melko paljon pitkää matkaa mikä auttanee asiaa. 8V:hen se vaihtotyökin on vähän helpompi, mutta ei sitä nyt ihan mielikseen lähde tekemään.
Ysikympin tekstiin sen verran oikaisua, että alkup. Lodgen malli ainakin tuossa meikän exässä oli 25HL.
Ysikympin tekstiin sen verran oikaisua, että alkup. Lodgen malli ainakin tuossa meikän exässä oli 25HL.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
pepperoni: juu boxerista en mene ihan takuuseen saattaapi hyvinkin olla 25 HL mutta ainakin kaasari twincamissa ja kutosissa se on 2 HL , 25 HLD on taas 8V TS:n tulpan tyyppi.
ja kyllä niitä NGK:n paltinoita on saanut myös 8V-koneeseen kun omassa moiset kerta aikanaan oli vaihtovälistä en tosin mene ihan takuuseen mutta olivat muistaakseni kolmi/nelikärkiset, aikanaan noita sai en tiedä nykyistä tilannetta, platina tulpat olivat melko uusi juttu silloin ja olivat vasta yleistymässä.
ja kyllä niitä NGK:n paltinoita on saanut myös 8V-koneeseen kun omassa moiset kerta aikanaan oli vaihtovälistä en tosin mene ihan takuuseen mutta olivat muistaakseni kolmi/nelikärkiset, aikanaan noita sai en tiedä nykyistä tilannetta, platina tulpat olivat melko uusi juttu silloin ja olivat vasta yleistymässä.
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
No uskotaan, eli kai sitä platina sitten saa kasiveehenkin, en vain ole koskaan aiemmin ainakaan kuullut että kellään olisi sellaisia ollut
(tuli aikanaan seurattua 33-foorumia vähintään yhtä tiiviisti kuin nykyään tätä). Lienee kuitenkin eri tulppa kuin 16V:n PFR6B?
Hämmennän keittoa vielä sen verran, että 33-foorumilla mainittiin toistuvasti kolme tulppamerkkiä 8V:hen, eli Lodge (25HL), Bosch ja Champion, ja viimeksi mainitusta oli etelän pojilla huonoa sanottavaa, syytä en enää muista. Omassani oli jotkut Boschit kun sen aikanaan ostin, hyvin se niilläkin kulki.
Ota näistä nyt sitten selvää
.
EDIT: huoltomuistio sanoo että pois ruuvatut Boschit olivat mallia W5DC. Muistaakseni yksikärkinen malli.

Hämmennän keittoa vielä sen verran, että 33-foorumilla mainittiin toistuvasti kolme tulppamerkkiä 8V:hen, eli Lodge (25HL), Bosch ja Champion, ja viimeksi mainitusta oli etelän pojilla huonoa sanottavaa, syytä en enää muista. Omassani oli jotkut Boschit kun sen aikanaan ostin, hyvin se niilläkin kulki.
Ota näistä nyt sitten selvää

EDIT: huoltomuistio sanoo että pois ruuvatut Boschit olivat mallia W5DC. Muistaakseni yksikärkinen malli.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
aivan varmasti täysin eri tulppa kuin 16V:ssä, ja tuohon harvinaisuuteen varmaankin vaikuttanut hinta joka oli tuolloin markka-aikana noin 120mk/kpl ja tuon kun kerrot x8 niin on varmaan hillinnyt enimpiä ostohaluja kun samaan rahaan olisi saanut kassillisen normi Boscheja...Pepperoni kirjoitti:No uskotaan, eli kai sitä platina sitten saa kasiveehenkin, en vain ole koskaan aiemmin ainakaan kuullut että kellään olisi sellaisia ollut(tuli aikanaan seurattua 33-foorumia vähintään yhtä tiiviisti kuin nykyään tätä). Lienee kuitenkin eri tulppa kuin 16V:n PFR6B?
Hämmennän keittoa vielä sen verran, että 33-foorumilla mainittiin toistuvasti kolme tulppamerkkiä 8V:hen, eli Lodge (25HL), Bosch ja Champion, ja viimeksi mainitusta oli etelän pojilla huonoa sanottavaa, syytä en enää muista. Omassani oli jotkut Boschit kun sen aikanaan ostin, hyvin se niilläkin kulki.
Ota näistä nyt sitten selvää.
EDIT: huoltomuistio sanoo että pois ruuvatut Boschit olivat mallia W5DC. Muistaakseni yksikärkinen malli.

-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Italian Stallion kirjoitti:Missä osoitteessa tuo 33 forumi sijaitsee, voisi itsekin hieman siihen tutustua?
Olisi tietenkin pitänyt kertoa; Klik
Tuolla on muutakin kivaa, keskusteluun oikeanpuolimmaisesta ikonista jossa on puhekuplat.
Motonetin sivulta
BOSCH SYTYTYSTULPPA ALFA ROMEO 33
Eurooppalainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
33 1,5 1.85-- ja 1,7 Super4-W56 (ei 16V). . . . . . 11-0820 4.50
33 1,5 83--12.84 W7DC. . . . . . . . . . . . . . . . . . .11-1901 1.70
33 1,5 1.85--3.92 WR5DC+ (ei 3-kärkitulppa!). . .11-0845 3.50
33 1,5 4.92-- WR6DC+ (ei 3-kärkitulppa!). . . . . .11-0842 3.30
33 1,7 88--3.92 WR6DC+ 1-kärki (ei Kat/16V). . .11-0842 3.30
33 1,7 87--3.92 WR5DC+ 1-kärki (ei Kaasutin/16V). . . . . . 11-0845 3.50
33 1,7 4.92-- WR6DC+ (ei 16V). . . . . . . . . . . . . 11-0842 3.30
33 1,5/1,7 1.85-- Super4-W56. . . . . . . . . . . . . . 11-0820 4.50
33 1,7-16V Super4-F56. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0801 4.50
Lisätään nyt vielä Boschin omat tiedot, vuosimallina käytetty -92 ja koneena 1.7, etuveto:
0 241 245 552 Sytytystulppa Super
Käyttönumerot: W 5 DC
- Toimitetaan niin kauan kuin varastoa riittää
0 242 245 519 Sytytystulppa Platina
Käyttönumerot: WR 5 DP
Sääd. kärkiväli 0,7 mm
0 242 245 552 Sytytystulppa Super Plus
Käyttönumerot: +15, WR 5 DC+
Sääd. kärkiväli 0,7 mm
0 242 242 505 Sytytystulppa Super 4
Käyttönumerot: WR 56
BOSCH SYTYTYSTULPPA ALFA ROMEO 33
Eurooppalainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl
33 1,5 1.85-- ja 1,7 Super4-W56 (ei 16V). . . . . . 11-0820 4.50
33 1,5 83--12.84 W7DC. . . . . . . . . . . . . . . . . . .11-1901 1.70
33 1,5 1.85--3.92 WR5DC+ (ei 3-kärkitulppa!). . .11-0845 3.50
33 1,5 4.92-- WR6DC+ (ei 3-kärkitulppa!). . . . . .11-0842 3.30
33 1,7 88--3.92 WR6DC+ 1-kärki (ei Kat/16V). . .11-0842 3.30
33 1,7 87--3.92 WR5DC+ 1-kärki (ei Kaasutin/16V). . . . . . 11-0845 3.50
33 1,7 4.92-- WR6DC+ (ei 16V). . . . . . . . . . . . . 11-0842 3.30
33 1,5/1,7 1.85-- Super4-W56. . . . . . . . . . . . . . 11-0820 4.50
33 1,7-16V Super4-F56. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0801 4.50
Lisätään nyt vielä Boschin omat tiedot, vuosimallina käytetty -92 ja koneena 1.7, etuveto:
0 241 245 552 Sytytystulppa Super
Käyttönumerot: W 5 DC
- Toimitetaan niin kauan kuin varastoa riittää
0 242 245 519 Sytytystulppa Platina
Käyttönumerot: WR 5 DP
Sääd. kärkiväli 0,7 mm
0 242 245 552 Sytytystulppa Super Plus
Käyttönumerot: +15, WR 5 DC+
Sääd. kärkiväli 0,7 mm
0 242 242 505 Sytytystulppa Super 4
Käyttönumerot: WR 56
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16