Tulppa-asiaa, Lodgea vai Densoa?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Tulppa-asiaa, Lodgea vai Densoa?

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Hieman provosoivasti otsikoin aiheen, jota saisin huomoiota :oops: Meikäläinen tuuppasi aikoinaan 75 Tessuun halvimmat mahdolliset tulpat, jotka sattuivat olemaan juurikin Densot. Autohan kävi ihan nätisti, enkä minä saanut sitä edes hajoamaan. Onko siis Golden Lodge tai joku NGK:n platinatulppa ainoastaan pitempi-ikäinen kuin ihan tuiki tavallinen tuikku? Tuohon 33:seen olisi kohta edessä tulppien vaihto ja ihan periaatteesta ajattelin kysellä kokemuksianne. Neljällä tulpalla olevan koneen voi vielä täyttää kunnollisilla tulpilla, mutta tessussa se jo on kustannuskysymys.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Mä laitoin omaan 2v/20tkm sitten "halpis"tulpat ja hyvin on ainakin vielä kestänyt. Ei niitäkään kai kovin halpiksiksi voi sanoa kun olivat monikärksiet, mutta.. Siinämäärin hyvät kannattaa ainakin laittaa ettei joudu turhaan vaihtelemaan. (vaihtoväli tais olla huolto-ohjelman mukaan vaatimattomat 100tkm) Vaatii hieman turhankin paljon sorminäppäryyttä tuo projekti. :evil:
Tein itse - säästin

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Minä käytin, silloin kun 33:lla ajelin, Boschin 4-kärkisiä. Ihan hyvin ne pelitti.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Tällainen kuva itsellenikin on aiheesta tullut, eli toimii millä vaan, mutta varmuuden varalta kannattaa laittaa hieman laadukkaampaa sisään, ettei viikottain tarvitse repiä rystysiä vaihtotyössä.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

itse käyttäisin alkuperäistä nelikärkitulppaa eli lodgea tai sitten lähintä vastaavaa kuten esim boschin nelikärkinen.
kesällä vaihdoin jo myytyyn 75TS:ään normaalit densot ja ihan kivasti nekin tosin pelitti mutta sitten tuli auto lähti ja pitempiaikainen kokemus jäi keräämättä.

lodget eivät omaan kokemukseen perustuen ole kovin pitkäikäiset ainakaan siinä tapauksessa jos konetta käytetään hieman raskaammalla jalalla, mutta muuten toiminta ihan OK, vaihtoväli ainakin mallissa 2 HL (boxer, TC ja 12V-kutoset)on muistaakseni ihan normaali(olikos se nyt40tkm), TS- koneen suhteen ei ole muistikuvia vaihtovälistä mutta siinä tulppa on pienempikantainen malliltaan 2 HL-D, itsellä oli monia vuosia sitten 75TS:ssä käytössä myös NGK.n nelikärkiset platinat joilla vaihtoväli taisi olla peräti 100tkm jos en aivan väärin muista, olivat muuten melko kalliit.

seuraavaksi ajattelin kokeilla noita BRISK merkkisiä monikärki tulppia GTV6:ssa, noita on muutamat kisatouhuissa mukana olleet hemmot kehuneet, omaa kokemusta noista ei ole.

linkki: www.brisk.fi

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Platinatulppia ei 8V:hen taida olla, vaan ovat mielestäni 16V:n vakiokynttilät ja niille on tuo vaihtoväli 100tkm. 8V:n vaihtoväli on huolto-ohjelman mukaan 20 tkm, mutta itse kyllä ajelin Lodgeilla sujuvasti 25-40 tkm vaihtokerrasta riippuen ilman ongelmia. Ajelin kyllä melko paljon pitkää matkaa mikä auttanee asiaa. 8V:hen se vaihtotyökin on vähän helpompi, mutta ei sitä nyt ihan mielikseen lähde tekemään.

Ysikympin tekstiin sen verran oikaisua, että alkup. Lodgen malli ainakin tuossa meikän exässä oli 25HL.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Paikallinen tarvikeliike katseli kirjastaan 33:seen sopivat tulpat ja ne olivat NGK:n platinat, hintaa 20€/kpl.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pepperoni: juu boxerista en mene ihan takuuseen saattaapi hyvinkin olla 25 HL mutta ainakin kaasari twincamissa ja kutosissa se on 2 HL , 25 HLD on taas 8V TS:n tulpan tyyppi.

ja kyllä niitä NGK:n paltinoita on saanut myös 8V-koneeseen kun omassa moiset kerta aikanaan oli vaihtovälistä en tosin mene ihan takuuseen mutta olivat muistaakseni kolmi/nelikärkiset, aikanaan noita sai en tiedä nykyistä tilannetta, platina tulpat olivat melko uusi juttu silloin ja olivat vasta yleistymässä.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

No uskotaan, eli kai sitä platina sitten saa kasiveehenkin, en vain ole koskaan aiemmin ainakaan kuullut että kellään olisi sellaisia ollut :roll: (tuli aikanaan seurattua 33-foorumia vähintään yhtä tiiviisti kuin nykyään tätä). Lienee kuitenkin eri tulppa kuin 16V:n PFR6B?

Hämmennän keittoa vielä sen verran, että 33-foorumilla mainittiin toistuvasti kolme tulppamerkkiä 8V:hen, eli Lodge (25HL), Bosch ja Champion, ja viimeksi mainitusta oli etelän pojilla huonoa sanottavaa, syytä en enää muista. Omassani oli jotkut Boschit kun sen aikanaan ostin, hyvin se niilläkin kulki.

Ota näistä nyt sitten selvää :mrgreen: .

EDIT: huoltomuistio sanoo että pois ruuvatut Boschit olivat mallia W5DC. Muistaakseni yksikärkinen malli.

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Missä osoitteessa tuo 33 forumi sijaitsee, voisi itsekin hieman siihen tutustua?
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

Pepperoni kirjoitti:No uskotaan, eli kai sitä platina sitten saa kasiveehenkin, en vain ole koskaan aiemmin ainakaan kuullut että kellään olisi sellaisia ollut :roll: (tuli aikanaan seurattua 33-foorumia vähintään yhtä tiiviisti kuin nykyään tätä). Lienee kuitenkin eri tulppa kuin 16V:n PFR6B?

Hämmennän keittoa vielä sen verran, että 33-foorumilla mainittiin toistuvasti kolme tulppamerkkiä 8V:hen, eli Lodge (25HL), Bosch ja Champion, ja viimeksi mainitusta oli etelän pojilla huonoa sanottavaa, syytä en enää muista. Omassani oli jotkut Boschit kun sen aikanaan ostin, hyvin se niilläkin kulki.

Ota näistä nyt sitten selvää :mrgreen: .

EDIT: huoltomuistio sanoo että pois ruuvatut Boschit olivat mallia W5DC. Muistaakseni yksikärkinen malli.
aivan varmasti täysin eri tulppa kuin 16V:ssä, ja tuohon harvinaisuuteen varmaankin vaikuttanut hinta joka oli tuolloin markka-aikana noin 120mk/kpl ja tuon kun kerrot x8 niin on varmaan hillinnyt enimpiä ostohaluja kun samaan rahaan olisi saanut kassillisen normi Boscheja... :mrgreen:

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Italian Stallion kirjoitti:Missä osoitteessa tuo 33 forumi sijaitsee, voisi itsekin hieman siihen tutustua?


Olisi tietenkin pitänyt kertoa; Klik

Tuolla on muutakin kivaa, keskusteluun oikeanpuolimmaisesta ikonista jossa on puhekuplat.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Motonetin sivulta

BOSCH SYTYTYSTULPPA ALFA ROMEO 33
Eurooppalainen sytytystulppa. Hinta / 1 kpl

33 1,5 1.85-- ja 1,7 Super4-W56 (ei 16V). . . . . . 11-0820 4.50
33 1,5 83--12.84 W7DC. . . . . . . . . . . . . . . . . . .11-1901 1.70
33 1,5 1.85--3.92 WR5DC+ (ei 3-kärkitulppa!). . .11-0845 3.50
33 1,5 4.92-- WR6DC+ (ei 3-kärkitulppa!). . . . . .11-0842 3.30
33 1,7 88--3.92 WR6DC+ 1-kärki (ei Kat/16V). . .11-0842 3.30
33 1,7 87--3.92 WR5DC+ 1-kärki (ei Kaasutin/16V). . . . . . 11-0845 3.50
33 1,7 4.92-- WR6DC+ (ei 16V). . . . . . . . . . . . . 11-0842 3.30
33 1,5/1,7 1.85-- Super4-W56. . . . . . . . . . . . . . 11-0820 4.50
33 1,7-16V Super4-F56. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-0801 4.50

Lisätään nyt vielä Boschin omat tiedot, vuosimallina käytetty -92 ja koneena 1.7, etuveto:

0 241 245 552 Sytytystulppa Super
Käyttönumerot: W 5 DC
- Toimitetaan niin kauan kuin varastoa riittää

0 242 245 519 Sytytystulppa Platina
Käyttönumerot: WR 5 DP
Sääd. kärkiväli 0,7 mm

0 242 245 552 Sytytystulppa Super Plus
Käyttönumerot: +15, WR 5 DC+
Sääd. kärkiväli 0,7 mm

0 242 242 505 Sytytystulppa Super 4
Käyttönumerot: WR 56
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Vastaa Viestiin