166 2.0TS:n sutimisenesto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

166 2.0TS:n sutimisenesto

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Olisiko täällä kellään kokemusta siitä, miten 166 2.0TSn sutimisenesto toimii? Omassani valo kyllä syttyy kun pyörä(t) sutivat, mutta ABS:n en ole huomannut yrittävän jarruttaa sutivaa pyörää. TS:sssähän on kaasuvaijeri, joten moottorin tehoja systeemi ei ilmeisesti pysty pudottamaan. Onko kukaan onnistunut kuulemaan/huomaamaan ABS:n jarruttavan sutivaa pyörää?

Muun merkkisissä autoissa tuo ominaisuus on hyvinkin selvä. Kadunkulmassa joskus meinaa lyödä pään lasiin kun systeemi päättää jarruttaa sutivaa pyörää ja saa aikaiseksi melkoisen "nykäyksen".

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Kyllä on onnistunut, sekä pelkällä vetoluiston estolla kuin ajonvakauksellakin varustettuna. Juju on siinä, että ABSeja ei oikeastaan tarvitse jos kumpikin pyörä sutii. ABS puuttuu peliin jos kiihdytät kadunkulmassa tai toinen pyörä liukkaalla.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

alfista kirjoitti:Kyllä on onnistunut, sekä pelkällä vetoluiston estolla kuin ajonvakauksellakin varustettuna. Juju on siinä, että ABSeja ei oikeastaan tarvitse jos kumpikin pyörä sutii. ABS puuttuu peliin jos kiihdytät kadunkulmassa tai toinen pyörä liukkaalla.
Siis koskihan tämä kommentti 166 2.0TS:ää? Pitäisi tuohon ehkä vielä lisätä, että autossani ei ole ajonvakautusta. Ihmettelen tätä asiaa, koska "vääränmerkkisessä" autossa tuon luistoneston kuulee joka kerta kun talvella autolla on liikkeellä. Omassani en ole muuta havaintoa järjestelmästä tehnyt, kun tuon valon vilkunnan. Sutii iloisesti toista pyörää vaikkapa kadunkulmassa ilman mitään rajaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Uskoakseni Alfoissa on suurinpiirtein samat systeemit ja siitä onkin aina sanottu, että se toimi hienovaraisesti tappamatta vauhtia. Kokeilin yhtä Saabia ja nauratti kun liikennevaloista lähdön jälkeen systeemi leikkasi tehoja puoleksi minuutiksi reippaan ABS rallatuksen säestämänä, HAH!

Liikkeelle lähdössä Alfan luistonestolla pyörän saa kyllä luiston rajalle / puolelle mutta jos sutii täysin ilman estoja, niin:

a) rikki
b) ei ole luistonestoa

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Ei varsinaiseen otsakkeen aiheeseen ole kokemusta. Mutta 166 Superissa systeemi toimii hienosti, ei nykimistä, sopivan luiston salliminen ja voilá: sujuvaa etenemistä. Siinä tosin kaasuläppä saa komennot sähköisesti. Sitävastoin 156 JTS:n luistonesto toimii huomattavasti kulmikkaammin (sekin sähköisellä läpällä) ja sen olemassaolon kyllä huomaa muustakin kuin vilkkuvasta merkkivalosta.

Saahan sitä tehoa rajoitettua muutoinkin kuin palamisilmaa rajoittamalla.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Taitaa se ohjekirjakin tuosta TCS luistonestosta sanoa, että ei rajoita moottorin tehoa, vaan pelkästään jarruttaa pyöriä. Ja pelkästään alle 50km nopeudesta. Minä en huomaa mitään eroa TCS on ja off asennossa. Paitsi tietysti sen, että TCS on asennossa markkivalo syttyy kun pyörät sutivat. Onko se sitten sitä alfamaista puuttumattomuutta, vai toimimato systeemi? Haluttaisi kuulla justiinsa samanlaisella autolla (166 TS 2.0 vm 2000 TCS, mutta ei ajovakavuudenhallintaa) ajaneiden kokemuksia.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Re: 166 2.0TS:n sutimisenesto

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

onefromnorth kirjoitti:Olisiko täällä kellään kokemusta siitä, miten 166 2.0TSn sutimisenesto toimii? .
Mulla toimii ainoastaan kaasujalkaa nostamalla mikä mulle kyllä riittääkin. Mistäs vuosimallista tämä varuste tuli TS:ään?
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Voin vain kommentoida omastani 166:sta että hyvin toimii, lumipöperössä kun ajaa suoraan ja kaasuttaa niin järjestelmä leikkaa tehoja (kokeilin painamalla kaasun pohjaan) ja mitään ei tapahtunut, muuta kuin että auto kaivautui hitaasti mutta varmasti eteenpäin :wink:

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Kaivetaanpa tämä ylös...

Deltasta ostamani 166:n hintalapussa (joka on muuten kaupan jälkeenkin tallessa) kerrotaan varustelistassa seuraavaa:

- ESP Ajovakauden hallinta
- Luistonesto

Kyseessä on siis 3 litrainen 166 vuosimallia 2000. Elikkä, miten näiden olemassaolosta voisi varmistua, koska minä en ainakaan ole huomannut että sellaisia autossa olisi. Toisinsanoen, missä malleissa ja mistä vuosimallista alkaen tällaisia on ollut vakiona ja onko syytä epäillä kyseessä olevan joku ihan oikea vika eikä vaan virhe hintalapussa?

PS: olisiko kenelläkään foorumilaisella vanhaa 166:n varustelistaa tallella? :wink:
Ammattina autokauppa

Avatar
jaskas
Viestit: 615
Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jaskas »

Odota talvea ja kokeile, kyllä sen huomaa. Trust me!

Avatar
Italian Stallion
Viestit: 791
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Italian Stallion »

Kyllä sen olemassaolon huomaa. Ex 166 Ts 2002 oli jo kuluttanut jarrupalat loppuun 70 000km kohdalla. Sillä sai lintata kaasun pohjaan liukkaalla, eikä sanottavaa sutimista tapahtunut. Mielestäni järjestelmä toimi hienosti, sillä ihan kokonaan se ei tappanut tehoja. Liukas keli ja kaasu pohjaan lähdössä, sillä sen saa selville :wink:
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

niki kirjoitti:Kaivetaanpa tämä ylös...

Deltasta ostamani 166:n hintalapussa (joka on muuten kaupan jälkeenkin tallessa) kerrotaan varustelistassa seuraavaa:

- ESP Ajovakauden hallinta
- Luistonesto

Kyseessä on siis 3 litrainen 166 vuosimallia 2000. Elikkä, miten näiden olemassaolosta voisi varmistua, koska minä en ainakaan ole huomannut että sellaisia autossa olisi. Toisinsanoen, missä malleissa ja mistä vuosimallista alkaen tällaisia on ollut vakiona ja onko syytä epäillä kyseessä olevan joku ihan oikea vika eikä vaan virhe hintalapussa?
Varma en voi olla, mutta veikkaisin että 2000-mallisessa ei ole ESP:tä. Tuohan on helppo kokeilla liukkaalla kelillä: yritä tehdä käsijarrukäännös, jos onnistuu niin ei ole ESP:tä. Luistoneston olemassaolon voi testata polkaisemalla liukkaalla kaasu pohjaan (manuaalissa voi kokeilla myös kuivalla asfaltilla), jos sutii niin sitä ei ole. Saattaa olla että automaatissa tuota varustetta ei ole, ainakin STR-namikka siitä puuttuu. Ja johonkin ketjun aikaisempaan viestiin voi todeta että ainakin omassa autossa luistonesto aktivoituu myös ohitusnopeuksissa - siis yli 50 km/h vauhdeissa.

Vastaa Viestiin